Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzy1991

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:36

Straww dat kan goed! Ik had na een week zo min mogelijk suikers ook dat ik na een keer een stuk muffin hoofdpijn kreeg, gaat echt super snel! Schijnt dat je echt moet afkicken, maar ik heb daar geen last van gehad. Jullie wel? Alleen als ik dan dus wel weer iets met suiker eet krijg ik last.

Ik vind het ook raar dat toen ik wel gewoon suiker at ik echt niet elke keer hoofdpijn had na het eten van taart oid, maar zal wel aan gewenning liggen(?). Ik was wel vaker moe en schommelde op een dag van super druk/energiek naar extreem sloom (als mijn suikerspiegel weer te diep was gedaald) en weer terug. Daar heb ik nu geen last meer van!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 16:55

http://nakdnederland.nl/ heeft ook gezonde repen. Ik heb ze op het werk. 1 euro per bar is wel duur, maar ook erg voedzaam. Ik overweeg om bulk te gaan opslaan! ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:04

Kan alleen nergens op de site vinden wat de ingredienten precies zijn? Staat dat wel op de verpakking?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:31

Het topic gaat toch niet stilvallen hé! :) Hoe gaat het bij jullie? Zelf vind ik het nog best lastig af en toe om de verleiding te weerstaan! Nu zal ik mijn vriend ook nooit zover krijgen geen suiker meer te eten, dus er staat helaas nog best wel wat zoetigheid naar me te roepen vanuit de kast, haha. Succes allen!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:48

Ik heb mijn huisarts gesproken (vanwege mijn bloedonderzoeken) en liet ook even vallen dat ik was gestopt met geraffineerde suikers eten.. Hij zei echter dat mijn suikergehalte in mijn bloed nu aan de lage kant is en adviseerde mij om niet te weinig suikers te eten. Daar ging ik een beetje van denken..
Wat denken jullie? Ik was juist 'zo goed op weg'..

@Lizzy1991: Ik heb een beetje hetzelfde. Als ik nu (in één keer veel) suikers eet krijg ik ook hoofdpijn. Dat merkte ik laatst met een stukje taart. Ben dan ook niet echt te genieten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:17

Dan eet je toch wat meer fruit en andere gezonde suikers? Geen geraffineerde maar wel rauwe honing bijv.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:49

Dan zou ik inderdaad gaan voor meer 'zoet' fruit. Met name druiven en banaan :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:41

Maar ik zou.dan wel goed vet en eiwit toevoegen. Heb je geen/minder last van die.suikerpiek

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:30

Ja of gewoon een boterham eten want koolhydraten zetten om naar glucose = suiker (en glucose wordt dus in je bloed gemeten als suiker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:31

Ben aan het zoeken naar speltbrood, maar kom erachter dat ik dat beter bij een echte bakker kan kopen dan bij de supermarkt. In veel supermarktspeltbrood zit dextrose.

Wat kunnen jullie zeggen over zuurdesembrood?

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:35

http://www.aspartaam.com/
Citeer wel een hele lap maar interessant om te lezen en te weten

Beatrix Willemsen
ZOET VERGIF, EEN “MUST”OM TE LEZEN

In oktober 2001 werd mijn zus erg ziek. Ze had maagkrampen en ze had het heel zwaar. Lopen was een enorme opgave. Ze had al haar krachten nodig om uit bed te komen, zoveel pijn had ze.

In maart 2002 had ze al verschillende weefsel- en spierbiopsies ondergaan en had ze 24 verschillende medicaties voorgeschreven gekregen. De artsen konden niet vinden wat zij mankeerde en zij had zoveel pijn en was zo ziek dat ze wist dat ze ging sterven.

Zij zette haar huis, bankrekeningen, levensverzekering etc. op naam van haar dochter en regelde alles voor de verzorging van haar jongere kinderen.

Zij wilde nog één keer echt genieten en plande voor 22 maart een reisje naar Florida (voornamelijk in een rolstoel).

Op 19 maart belde ik haar hoe de meest recente tests waren verlopen en zij zei dat men bij de tests niets had gevonden, maar dat men dacht dat ze MS had.

Ik herinnerde me een e-mail die een vriend me gestuurd had en vroeg mijn zus of zij frisdrank Light dronk. Zij bevestigde dit en stond zelfs op het punt om een flesje open te maken. Ik raadde haar aan om te stoppen met het drinken van Light drankjes en e-mailde haar het artikel dat mijn vriend, advocaat van beroep, mij had toegestuurd.

Mijn zus belde me binnen 32 uur na ons telefoongesprek en vertelde me dat ze gestopt was met het drinken van Light frisdrank en dat ze kon lopen. De spierkrampen verdwenen. Ze voelde zich nog wel geen 100%, maar wel stukken beter. Ze zou met dit artikel naar haar dokter gaan en me later bellen.

Wel, ze belde me en vertelde dat haar arts verbaasd was. Hij zou al zijn MS- patienten bellen en navragen of zij kunstmatige zoetstof van wat voor soort dan ook gebruikten. Kortom, zij werd vergiftigd door het aspartaam in de Light drankjes en was letterlijk bezig dood te gaan.

Toen zij op 22 maart in Florida aankwam, hoefde zij nog maar 1 pil te slikken en dat was een pil tegen de aspartaam-vergiftiging. Zij is goed op weg naar een compleet herstel en ZE LOOPT, geen rolstoel. Dit artikel redde haar leven. Als er op een label suikervrij staat: VERGEET HET!!

Ik heb verscheidene lezingen gegeven op de Wereld Milieu Conferentie over Aspartaam, op de markt gebracht als Nutrasweet en diverse andere namen.

Tijdens een lezing door de “EPA” was bekend gemaakt dat er in 2001 in de USA een epidemie was van MS en “systemic lupus” (een het gehele gestel betreffende huidziekte). Het was moeilijk te bepalen welk vergif hier de oorzaak van was. Ik stond op en vertelde dat ik daar was om een lezing juist over dat onderwerp te geven. Ik zal uitleggen waarom juist aspartaam zo gevaarlijk is. Als de temperatuur van deze zoetstof boven de 86º Fahrenheit (32º Celcius) komt, verandert de methylalcohol in aspartaam in formaldehyde en vervolgens in mierenzuur, dat op
zijn beurt weer stofwisselingszuurvergiftiging veroorzaakt. Mierenzuur is het vergif dat voorkomt in de steek van vuurmieren.

De methanol vergiftiging lijkt heel erg veel op MS en systematische lupus. Heel veel mensen hebben de verkeerde diagnose gekregen. Ofschoon MS geen doodsvonnis betekent, is methanol vergiftiging dat wel.

Systematische lupus komt bijna net zoveel voor als MS, vooral bij Dieet Cola en Pepsi drinkers.

Het slachtoffer weet gewoonlijk niet dat aspartaam de boosdoener is. Hij of zij blijft het gebruiken; de Lupus wordt zodanig geïrriteerd dat het levensbedreigend kan worden.

Wij hebben patienten gezien waarbij de symptomen van systematische Lupus verdwenen zodra zij geen Light drank meer gebruikten. In gevallen van mensen met MS verdwijnen de meeste symptomen. We hebben veel gevallen gezien waarbij het zicht terugkwam en het gehoor aanmerkelijk verbeterde.

Dit is ook van toepassing op gevallen van tinnitus en fybromyalgie.

Gedurende een lezing zei ik: “Als u aspartaam gebruikt en u lijdt aan fybromyalgie, krampen, pijnscheuten, gevoelloosheid in benen, duizeligheid, hoofdpijn, tinnitus, gewrichtspijn, onverklaarbare depressie, angstaanvallen, onduidelijk spreken, vertroebeld zicht of geheugenverlies, dan heeft u waarschijnlijk een aspartaam-vergiftiging.

Mensen stonden op gedurende mijn lezing en zeiden: ik heb sommige van deze symptomen, is het omkeerbaar?

JA! JA! JA! Stop met het drinken van Light drank en ben alert op aspartaam op voedsellabels. Veel producten worden hiermee versterkt. Dit is een serieus probleem.

Dr. Espart (een van mijn sprekers) merkte op dat zoveel mensen symptomatisch schijnen te zijn voor MS en dat, gedurende zijn recente bezoek aan een ziekenhuis, een verpleegster hem meldde, dat 6 van haar vrienden, allemaal zware Cola Light verslaafden, allen de diagnose MS hadden gekregen. Dit kan geen toeval meer zijn.

Light dranken zijn geen dieetproducten. Het is een chemisch gewijzigd veelvoudig sodium (zout) en aspartaam bevattend product, dat juist maakt dat je verlangt naar koolhydraten. Het lijkt er eerder op dat je juist meer gaat wegen. Deze producten bevatten formaldehyde, wat opgeslagen wordt in de vetcellen, vooral op de heupen en dijen. Formaldehyde is absoluut vergif en wordt voornamelijk gebruikt om lichaamsweefsel te conserveren. Veel producten die wij elke dag gebruiken bevatten deze stof, die wij niet in ons lichaam zouden moeten opslaan.

Dr. Roberts vermeldde in zijn lezingen dat, eenmaal verlost van de “dieetproducten” en met geen beduidende toename van oefeningen, zijn patiënten een gemiddelde van 19 pond verloren gedurende een proefperiode.

Aspartaam is vooral gevaarlijk voor diabetici. Wij ondervonden dat sommige artsen, die meenden dat zij een patiënt hadden met retinopathie, in feite te maken hadden met symptomen veroorzaakt door aspartaam. De aspartaam zorgt dat de bloedsuiker oncontroleerbaar wordt.

Dientengevolge kunnen diabetici lijden aan acuut geheugenverlies tengevolge van het feit dat aspartaamzuur en phenytalaline neurotoxisch zijn als ze zonder de andere aminozuren worden genomen die nodig zijn voor een goede balans.

Diabetes behandelen gaat helemaal over BALANS. Vooral bij diabetici passeert het aspartaam de bloed/hersenen grens en maakt dan de neuronen van de hersenen slechter. Het veroorzaakt dan diverse soorten van hersenbeschadiging, infarcten, depressie, manische depressie, paniek-aanvallen, oncontroleerbare woede-aanvallen!!!

Consumptie van aspartaam veroorzaakt deze zelfde symptomen ook bij niet-diabetici. Documentatie en observatie onthullen ook dat duizenden kinderen met de diagnose ADD en ADHD een complete omslag kregen in hun gedrag als deze chemische producten niet meer gebruikt werden. Zogenaamde gedragsveranderende medicijnen (Ritalin e.a.) zijn niet meer langer nodig. De waarheid is dat ze eigenlijk in de eerste plaats nooit nodig waren. De meeste van deze kinderen werden dagelijks “vergiftigd” met juist het voedsel dat “beter voor hen zou zijn dan suiker”.

Het vermoeden bestaat ook dat de aspartaam in duizenden pallets met Coke en Pepsi Light drank, die gedronken werd door mannen en vrouwen in de Golfoorlog, gedeeltelijk schuld heeft aan het wel bekende “Golfoorlog syndroom”.

Dr. Roberts waarschuwt dat het geboortegebreken kan veroorzaken, zoals verstandelijke handicaps, als het gebruikt wordt gedurende de tijd van conceptie of de zwangerschap.

Kinderen lopen vooral het risico van neurologische kwalen en zouden NOOIT kunstmatige zoetstof moeten krijgen. Er zijn verscheidene gevallen bekend van kinderen die lijden aan epileptische aanvallen en andere neurologische storingen die rechtstreeks veroorzaakt worden door het gebruik van dit dodelijke vergif.

Hierin ligt het probleem. Er was een hoorzitting van het Congres waar grote bezwaren werden ingediend tegen het gebruik van aspartaam.Sinds deze hoorzitting zijn er nog twee gevolgd en nog steeds is er nog niets aan gedaan. De medicijnen en chemische lobbies hebben veel in de melk te brokkelen.

Helaas is het patent van Monsanto op aspartaam verlopen. Er zijn nu meer dan 5000 producten op de markt die dit dodelijke chemische product bevatten en er zullen er nog meer worden geïntroduceerd. Iedereen wil een stukje van de “Aspartaam-cake”. Ik kan u verzekeren dat Monsanto, de uitvinder van aspartaam, weet hoe dodelijk het is.

En is het niet ironisch dat Monsanto o.a. de Amerikaanse Diabetes Vereniging, de Amerikaanse Dieet Vereniging en de Conferentie van het Amerikaanse College van Artsen sponsort?

Dit is onlangs aan het licht gebracht in de New York Times. Bovengenoemde organisaties kunnen geen kritiek leveren of hun link met Monsanto bekend maken, omdat zij geld krijgen van de voedselindustrie en achter hun producten moeten staan.

Senator Howard Metzenbaum schreef en presenteerde een wetsontwerp, dat men labelwaarschu- wingen moest aanbrengen op producten die aspartaam bevatten, vooral voor wat betreft zwangere vrouwen, kinderen en babies. Het wetsontwerp zou ook onafhankelijke studies moeten instellen over de bekende gevaren en de bestaande problemen bij de bevolking betreffende aanvallen, veranderingen in de hersenen, neurologische veranderingen en gedragssymptomen.

Het wetsontwerp werd afgewezen.

Het is bekend dat de machtige medicijnen en chemische lobbies hier verantwoordelijk voor zijn door de “honden” van ziekte en dood los te laten op een argeloos en ongeïnformeerd publiek.

Wel, u bent nu geïnformeerd. U HEEFT HET RECHT OM DIT TE WETEN!!!
PRINT DIT VERHAAL A.U.B. EN/OF E-MAIL HET AAN UW FAMILIE EN VRIENDEN

ZIJ HEBBEN OOK HET RECHT OM DIT TE WETEN!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:47

Interessant om te lezen, maar eerlijk gezegd zeggen dergelijke dingen mij nooit zoveel. Er zijn veel (heel veel) bijzondere halleluja verhalen over mensen die spontaan genezen van vreselijke ziektes. Ik geloof zeker dat er een kern van waarheid inzit aangaande aspartaam en allerlei andere chemische middelen die als "gezond" gepresenteerd worden.

Ik ben van mening dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken en even goed moet lezen wat er op allerlei verpakkingen staat. Het is inderdaad zo dat er ontzettend veel toevoegingen in allerlei kant en klare voedingsmiddelen zitten. En ook voor dat soort voedingsmiddelen en dranken geldt, alles met mate..... Het is eigenlijk best simpel.

Ook geloof ik niet dat als je gewoon een gezond lijf hebt, je moet stoppen met brood eten, geen koolhydraten enz enz . Als je af wil vallen zul je in mijn ogen altijd 2 dingen moeten doen. Goed kijken naar je eetpatroon, daarin blijvend iets veranderen en MEER bewegen. Let wel, dan heb ik het over gezonde mensen en niet over mensen die te zwaar zijn vanwege een aandoening/medicijnen e.d.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 07:53

Ik weet niet wat ik allemaal moet geloven van die verhalen..
Ik gebruik idd ook gewoon mn verstand. Ik probeer de verkeerde e nummers, suiker vervangers en verkeerde suikers te mijden.

Het gaat niet altijd en ik ben al weken aan het lezen over vanalles en nog wat van voeding. En dat werkt eigenlijk beter dan w3l dieet dan ook. Ik stop ook echt niet met koolhydraten :)

(Overigens kreeg ik gister al de vraag of ik af ben gevallen := ben net een weekje bezig. Gewoon op basis van gezond verstand ;) )

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:06

Hier gaat het redelijk goed allemaal, op wat smokkelen na hier en daar, ik moet vanmiddag weer tussen het ijs en de chocola... Zucht.
Ik probeer gewoon uit te vinden wat mijn lichaam fijn vind, en wat niet. En daarop mijn eten aan te passen! Ik eet dus geen brood. Maar meer omdat mijn lijf daar niet blij van word.
Ik eet wel ook gewone pasta af en toe, moet ook gewoon kunnen vind ik !

s_casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:52

Weten jullie wat het verschil is tussen donker en licht speltbrood? Is het ene beter dan het andere? ik kon het via google niet echt vinden, alleen dat je spelt met desem hebt of spelt met gist.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:17

Ik lees hier even mee :) Ik ben 8 weken geleden bevallen en geef borstvoeding. Mijn zoontje heeft gevoelige darmen dus ik kreeg de tip om ook te minderen/stoppen met suikers. Moet zeggen dat ik wel aan m'n lijf merk dat ik echt aan t afkicken ben :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:33

Mallow schreef:
Ik lees hier even mee :) Ik ben 8 weken geleden bevallen en geef borstvoeding. Mijn zoontje heeft gevoelige darmen dus ik kreeg de tip om ook te minderen/stoppen met suikers. Moet zeggen dat ik wel aan m'n lijf merk dat ik echt aan t afkicken ben :o

Best confronterend niet?
Ik ging van glutenvrij, melkvrij, en soja arm dus sowieso al minder troep naar suikervrij en ook geen fruitsuikers.
Nou dat hield ik mooi niet vol, fruitsuikers was echt even nodig om uit te sluiten dat ik daar niet allergisch voor was.
Suikervrij doe ik ook niet, maar wel zeer beperkt.
Dat werkt voor mij beter als suikervrij en ik doe het er goed op.
Maarja ik mag natuurlijk al veel dingen niet dus dat scheelt al een hoop bende. :+

Vooral op een gegeven moment dat ik onwijze hoofdpijn had na een half glas cola was voor mij de limit.
Dat is voor mij echt de grens, anders kan ik niets meer eten en ik mag al best veel niet, geen problemen mee maar suiker moet kunnen.
Merk wel dat ik hoofdpijn krijg van frisdrank nu, maar stukken minder als toen het suikervrij was.
Laatst een zak snoep leeggegeten in een dag, dat was geen goed plan achteraf. Maar het was wel heel lekker. :o
Verder gebruik ik trouwens wel supplementen die o.a. candida en afvalstoffen aanpakken plus bioresonantie.
Dus ik houd het wel bij, het wegwerken van troep in mijn lichaam.
Ben nu met een MMS kuur begonnen voor mijn Lyme en heb ook geen darmklachten, goed teken.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:09

Ik merk dat ik lekker aan het afvallen ben *\%/* Jippie!

Het gaat nog steeds goed hier. Af en toe (1x in de week) neem ik wel iets met suiker, maar meestal vervang ik het door iets zonder of met alleen fructose. Het gaat erg goed en ik ben ook echt tevreden met hoe ik me voel :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 20:14

Interessant topic dit! Ik ben de laatste tijd erg bezig met gezond eten, maar de theorie moet nog even omgezet worden naar de praktijk. :+ Oftewel, ik weet hoe slecht teveel suiker is en ook dat mijn moeheid waarschijnlijk (deels) daar wegkomt maar echt stoppen met de suikers is gewoon ontzettend lastig. Ook woon ik nog thuis en dat bemoeilijkt het natuurlijk ook wel wat; ik eet suikervrije jam en daar houdt het ook wel mee op. De tussendoortjes variëren van komkommer en wortel naar chocola en koek. Wel beweeg ik veel; naar school fietsen, werken en zo'n 4/5 x per week paardrijden en al het stalwerk eromheen. Ik lees verder wel mee in dit topic in de hoop er wat handige tips uit te halen om zo af te gaan kicken van de suikers!

Mijn vraag is, ik eet op 1 dag gemiddeld zo'n 8 sneetjes brood, soms iets meer of minder. (dan wel bijna nooit wit brood) Is dat slecht, aangezien er ook suiker in zit? Of maakt dat niet heel veel uit en is het iets anders wat erin zit dat kwaad kan? (of juist niet) Ook eet ik vrij veel fruit, al gauw zo'n 4 stuks per dag. Meestal in ieder geval 1 banaan en een appel en de rest sinaasappels/druiven/mango, hangt ook maar net af wat erin huis is. Kan het kwaad om zoveel fruitsuikers binnen te krijgen? Ik meende altijd van niet, aangezien het niet bewerkt is maar laatst was ik erover in discussie met een vriendin en zou toch graag het antwoord willen weten. :P
Alvast bedankt :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:25

Ik ben nu bijna twee weken bezig met het zoveel mogelijk vermijden van producten met suiker. Voel mij er ook echt wel beter bij, maar mijn eczeem gaat wel opeens los. Meestal pas tegen de tijd dat er vorst in de lucht zit krijg ik er in die mate last van als dat ik nu heb. Gisteren bij de bakker speltbrood gekocht, ze hadden er ook spelt eierkoeken. Ik hoop dat uiteindelijk mijn huidproblemen minder worden, en dat het nu een reactie is op de voeding die ik aanpas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:15

Of er veel suiker in je brood zit hangt er vanaf of het extra is toegevoegd. Dat is niet bij ieder brood zo. Goed de etiketten lezen dus en anders even navragen of er dextrose/glucose of suiker aan is toegevoegd. Natuurlijke suikers hou je niet tegen, die zitten overal in en heb je juist nodig voor de verbranding. Als je geen natuurlijke suikers meer wilt eten kun je beter stoppen met eten, want die zitten overal in meer of mindere mate in :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:10

Haha nou stoppen met eten lijkt me niet zo verstandig. :D Ik heb mijn vader al even gevraagd om bij de bakker na te vragen of daar suiker/dextrose/glucose aan het brood wordt toegevoegd, dus ben benieuwd.
Vanochtend ook suikervrije cakejes gebakken, en ze zijn erg lekker gelukt :9 Als zoetmiddel 4 vijgen en 2 bananen gebruikt. Bananen 10 minuten in de oven en daarna samen met de vijgen in de keukenmachine gepureerd en door het beslag gedaan. Verder zat er in: boter, zelfrijzend bakmeel, eieren en een scheutje melk. Lekker verantwoord dus!

@yrsa_karlijn, ik hoop ook voor je dat de eczeem snel wegtrekt. Zou idd zomaar een reactie op je veranderende eetpatroon kunnen zijn! Zelf krijg ik ook idd last als het weer droger/kouder wordt, ik hoop dat ik nu niet ook last ga krijgen als ik suikervrij ga eten :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:40

De eczeem is waarschijnlijk een ontgiftingsreactie op het stoppen met suiker. :-)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:45

Ik ben sinds een week ook gestopt met suikers en zoetstoffen. Voor zoetigheid gebruik ik enkel nog honing en fruit. En ik weet niet of het daaraan ligt, of aan het feit dat ik toevallig ook sinds een week iedere dag een rondje in het bos loop, maar ik ben écht topfit, minder moe, kan me al een stuk beter concentreren en gewoon happy! Nou heb ik ook wel eens gezondigd met een koekje bij de koffie, maar dat is miniem.

Vroeger als kind at ik suiker- en melkvrij, vanwege vage vermoeidheidklachten en zeer heftige buikpijn maar dat is in de pubertijd nogal verwaterd. Ben benieuwd of ik dit kan volhouden en of ik me zo fit blijf voelen...

Vind het wel lastig, heb volgende week familiedag en dat moet ik wel zondigen, wil mijn familie er niet mee opzadelen in dit beginstadium, voor het zelfde geld is het weer een kortdurige fase.

Ik ben nog wel op zoek naar een paar tips:
-Is het mogelijk zelf jam (bramen, vlierbes of rozenbottel) te maken zonder suikers?
-Zijn rozijnen evt wel goed om af en toe eens een paar van te snoepen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:59

Natuurlijk gedroogd fruit en rozijntjes kunnen geen kwaad :)
Overigens een dagje zondigen (zoals op familiedag) ook niet hoor.