Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:27

Lusitana schreef:
We denken? IK weet dat er suiker is toegevoegd oa. Maar ik snap wat je bedoeld.

We worden beetgenomen waar we bijstaan, heb ik eerder gezegd, maar het is nog steeds mogelijk om goede keuzes te maken.

Klopt had beter kunnen zeggen, hoe gezond ze ons worden voor geschoteld.
Ik lees trouwens heel gezond hoor, heb dan ook geen overgewicht maar het is soms goed zoeken en kijken wat je nou wel en niet kan eten.
Ben dan ook geen extreme gezondheids junk :') maar let wel op wat ik eet.

Merk wel dat zeker de jonge kinderen vaak niet weten hoe het zit, ik heb een zusje van 9 die vorige keer heel verbaasd was dat kaas van een koei komt en biefstuk ook( gelijk een jeugd trauma)

Brainless

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:31

Ik woon in het buitengebied en hier weten de kinderen wel waar het vlees vandaan komt.
In Wolvega zit een slachterij waar je ook gewoon vlees kan kopen.
Daar staan de koeien/paarden te wachten totdat ze geslacht worden.
Mijn kinderen weten dat ook.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:33

Je bent wat je eet

Vind zelf dat we enorm keuze hebben met eten

Vandaag dag kan je zo veel kopen en kijken of echt gezond is en of bij je past

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:44

nova_zodiax schreef:
Merk wel dat zeker de jonge kinderen vaak niet weten hoe het zit, ik heb een zusje van 9 die vorige keer heel verbaasd was dat kaas van een koei komt en biefstuk ook( gelijk een jeugd trauma)

Nog sterker ik had een een loge en fietste met haar door het dennebos en die zei :"Het ruikt hier naar dennenshampoo".

Mijn zus noemde kip vroeger " wit vlees" anders at haar zoontje het niet, die verband legde met de kippen op de kinderboerderij.

De vervreemding van puur voedsel en oorsprong heeft wel een grote bijdrage.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:04

Ik vind het erg lastige materie. Ja, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt. Maar om de kennis te vergaren wat nou het goede is om in die mond te stoppen, is niet eenvoudig.
Enerzijds vind ik de gemiddelde consument daardoor een 'slachtoffer' van de huidige voedingsmiddelenindustrie met al haar verkooptrucjes, maar ook van de 24/7 snelsnelsnel-mentaliteit die steeds meer heerst. Je wordt genept waar je bijstaat. Niet alleen met producten met minder vet (en meer suiker), ogenschijnlijk gezonde ontbijtkoekjes met chocola (?) maar ook met vlees dat helemaal niet zo biologisch blijkt te zijn als het driesterren-keurmerk van Beter Leven doet vermoeden.

Zelf probeer ik zo gezond mogelijk te eten, maar wat in de ogen van de één gezond is (zoals soja) is in de ogen van een ander weer absoluut not done. Lastig is het dan hoor.
Ik probeer daarom maar te vertrouwen op m'n eigen boerenverstand. Puur eten, zelfgemaakt, zo min mogelijk fabriekstroep.
Sinds mijn vriend en ik samenwonen is hij ook deels meegegaan in dat voedingspatroon. Komend uit een gezin waar een wereldgerecht uit een pakje als gezond wordt beschouwd, heeft hij echt wel een omschakeling gemaakt hoor. En is ook ff 5 kilo afgevallen sinds hij geen wit- maar meergranenbrood eet.
En we eten echt nog wel eens chips ofzo, maar echt niet elke dag. Toevallig hebben we afgelopen weekend zelf chips gemaakt van dunne aardappelplakjes uit de oven met wat olie, paprikapoeder en zeezout. Reactie van mijn vriend 'Goh... Het smáákt zelfs naar echte chips' :=. Kortom... wat uit de fabrieken komt lijkt, o.a. qua smaak, steeds meer de norm te worden.

Gelukkig zijn er een hoop goede initiatieven en heb ik het idee dat er een groeiende groep mensen is die bewust omgaat met hetgeen ze in hun mond stoppen. Dat zie je ook wel aan de hoeveelheid websites over voeding :j.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:07

Brainless schreef:
Ik woon in het buitengebied en hier weten de kinderen wel waar het vlees vandaan komt.
In Wolvega zit een slachterij waar je ook gewoon vlees kan kopen.
Daar staan de koeien/paarden te wachten totdat ze geslacht worden.
Mijn kinderen weten dat ook.

Ik denk dat dat ook goed is voor kinderen om te weten en zo ook bewust te worden gemaakt van voeding.
Vorige keer heb ik laten zien hoeveel suiker klontjes in cola zitten, volledig verbaasd( hoe krijgen ze dat er in dan? :') )

Iemand anders zei net of mensen die dik zijn meer moeten betalen, tja ik vind van niet.
Wel vind ik dat een maagband wel heel makkelijk gegeven wordt, mijn moeder werkt in het onderwijs en was vorige week op kamp.
Veel leerlingen zijn te zwaar en waren door het vele sporten en gezond eten afgevallen en in een week tijd. Dus mijn moeder heel enthousiast nou sporten dus.... maar dat zag haar leerling niet zitten ze kreeg volgende week toch wel een maagband.

Dat soort ontwikkelingen vind ik zorgelijk, voor de duidelijkheid ik ben blij dat het bestaat en als het nodig is ben ik er zeker voor. Maar doen we er echt genoeg aan?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:17

Sprintje schreef:
Brainless schreef:
@Sprintje
Laat ik nu 2 dochters hebben waarvan er 1 (oudste) een te laag BMI heeft en de andere (nog net binnen de norm) hoog BMI heeft.

Het is heel moeilijk om alles maar op (slecht) eten te gooien.
De 1 is niet voller te krijgen en de ander moet "op dieet" om te zorgen dat ze maar niet dikker wordt.

Ik wil dit absoluut niet persoonlijk maken en praat en algemene termen ;-)

Maar de genoemde situatie: Zou hulp / begeleiding van een dieetiste dan niet erg welkom zijn?
Blijkbaar hebben deze dochters een heel ander lijf, en/of ander basis energie niveau. En daardoor dus ook hele andere voedingsbehoefte

Ik zag dat Brainless zelf ook al had gereageerd, maar ondersteuning door dietisten is soms handig, maar vaak schiet het ook niet op. Kamp al heel wat jaren met overgewicht en heb jaren geleden bij een dietiste gelopen. Vooraf hadden we een doel gesteld, waarbij ik voor mezelf had aangegeven dat ik met gewicht = lengte - 1 meter me wel goed zou voelen, vond ik een leuk doel. In haar ogen moesten / konden daar nog wel 10 kg verder vanaf. Ach, het is een doel, dus met goede moed aan de slag gegaan. Me goed gehouden aan het dieet dat zij mij voorschreef. Op een gegeven moment zat ik verrekte lang op 3 kg boven mijn lengte (88 kg bij 1.85 m lengte). Ik ben breed gebouwd, maar er zaten echt nog wel een paar spekjes. Ook de dietiste snapte er weinig van, dat ik niet verder afviel, "want er moet nog veel meer afkunnen".... En als ik dan zie wat (hoe weinig) ik dan at, zat ik volgens mij gewoon op crash. En zij stond echt wel als goed bekend.

Dat zie je ook bij Sonja Bakker. Een dame vvan 1.65 tenger gebouwd "mag" hetzelfde eten als ik (met mijn 1.85 breed gebouwd). Terwijl wij (lijkt mij) toch een andere energiebehoefte hebben (kunnen hebben). Daarnaast heb ik bijvoorbeeld voor mezelf gemerkt dat ik eerder dik wordt van koolhydragten dan van vlees/vet.

Net als met onze paarden, de ene krijgt flink wat bietepulp om aan te komen, de andere wordt dik van de kale wei/lucht.

@nova, een maagband krijg je toch alleen als je een BMI > 35 hebt? dus Obese bent?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:19

Ikzelf vind al het fastfood eigenlijk niet eens zo lekker. Veel te veel "namaaksmaak".

Sinds dit jaar verbouwen wij zelf aardappels in de tuin en die zijn onbespoten.
Groenten doen we samen met vrienden en famillie die ook verbouwen.
Daarnaast les ik op wat voor vlees ik koop. Minimaal 1 ster beter leven, niet alleen goed voor de dieren, maar ook beter voor ons!

We eten 1 maal in de week patat. Van de rest maak ik de gerechten zelf, ook buitenlandse gerechten, die ik niet aanvul met pakjes van honig en knorr, maar met specerijen! Dus nog minder E nummers.

Sinds dit jaar gebruik ik ook de helft aan suiker niet meer. Eerder deed ik 2 thee lepels in de thee, nu maar een halve of niets.

Maar nu moet ik ook niet zeuren, aangezien ik al niet vol ben, en dat heeft te maken met mn schildklier.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:43

Erg interessant onderwerp :j

Ikzelf ben me afgelopen tijd zelf steeds meer gaan verdiepen in (on)gezonde voeding, en heb nu het idee dat ik na een aantal maanden veel lezen etc echt een stuk wijzer ben geworden qua wat gezond is en wat niet.
Zo denk ik dat een heel groot deel van de bevolking prima begrijpt dat een macdonalds, chips, chocola en cola niet gezond zijn, maar zoals ook al eerder gezegd weet men veel minder van door de marketing benoemde "gezonde" dingen, zoals ontbijtgranen, light producten, en pakje van knorr. Als ik naar mezelf kijk en hier in het gezin, wordt er (buiten mezelf om) weinig rekening gehouden hiermee, terwijl ik mijn opVOEDING altijd wel als gezond heb beschouwd.

De informatie over wat goed en slecht is is via internet zeker wel makkelijk aan te komen, alleen blijft dan de vraag of mensen zich erin wíillen verdiepen, omdat er (zoals ook al eerder genoemd) een dikke vanDale aan te pas moet komen om alles te begrijpen, waardoor een vrij laag percentage van de bevolking daadwerkelijk die moeite neemt, omdat het niet zomaar even in 10 minuten allemaal te begrijpen is. Het is immers veel makkelijker om het niet te weten, en gewoon te blijven eten zonder je schuldig te voelen.

Deze onwetendheid is iets waar de voedselindustrie heel goed op in weet te spelen, door op het pak dingen te schrijven hoeven consumenten niet meer verder op zoek te gaan naar of iets gezond is of niet, het staat namelijk al op het pak dat het "gezond" is, en hoe leuk is het om daar maar blind vanuit te gaan, als het ook nog is lekker is, net als het 'ik kies bewust teken', waarvan aan de 'bewustheid' ook nog wel te twijfelen valt. Verder merk ik zelf ook hoe verslavend suiker is, een tijdlang kon ik prima zonder (of in ieder geval met heel weinig), maar door vakanties etc is het er toch weer ingeslopen, en mezelf toch weer betrapt op een aanval op een pak koekjes gister, waar ik een tijdje geleden geen enkele behoefte aan had.

Wat de overheid hieraan zou kunnen doen weet ik ook niet echt, blijft iets heel lastigs. Het blijf natuurlijk een wisselwerking, het aanbod wordt gestuurd door de vraag van de consument, maar die vraag komt weer voort uit soms zeer sterke marketing, en inderdaad gewoon de lekkere smaken en het gemak van producten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:45

Romyv schreef:
we praten in rondjes, even de discussie een schop geven :D

We zijn het er over eens dat ieder verantwoordelijk is voor het maken van zijn/haar eigen gezonde keuzes. Arm of rijk..

Mogen we mensen die echt ongezond dik zijn (obesitas) en dus voor de maatschappij duur zijn in onderhoud (het is bewezen dat obesitas aanzienlijk hogere zorgkosten opleverd) afstraffen? Zoals rokers extra accijns betalen voor iedere peuk die ze opsteken of autorijders de kas spekken bij iedere tankbuurt.

Tja, een frituurtax erop zetten en klaar. Ik zou er mee kunnen leven. Geef ongezonde dingen een hoger btw tarief en verlaag de btw op gezonde dingen.
Het punt is echter dat als mensen teveel gezonde dingen gaan eten, deze op den duur ook niet zo gezond zijn. Waar zou je dan bijvoorbeeld melk zetten of appels, af en toe erg gezond maar de hele dag door ook niet zo gezond meer.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:51

Ik ben ook me ook sinds een maand aan het verdiepen in gezond eten. Wat je op internet leest kán je ogen openen, als neigt het soms ietwat naar 'zweverig'. Daar kan je zover in meegaan als je zelf wilt. Ik start de dag inmiddels met een groene smoothie, koop bepaalde (pesticide-gevoelige) groenten en fruit biologisch en heb zelfs Goji bessen ingeslagen :) Maar bij soja-tandpasta ben ik opgehouden :=
Voel me er wel goed bij, geen honger en de teller staat op zeker -3 kg :)

On topic: ik ben overtuigd, maar niet iedereen wil zich er zo in verdiepen. Krijg alleen wel beetje kromme tenen nu, als ik mijn vriend weer twee glazen cola achterover zie slaan. Maar het is leven en laten leven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:05

Rocamor schreef:
@nova, een maagband krijg je toch alleen als je een BMI > 35 hebt? dus Obese bent?

Ze delen ze idd niet gewoon uit aan mensen die te lui zijn om te sporten en te dieten, er zijn heus criteria.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 14:17

LotteEnRypke schreef:
Maar bij soja-tandpasta ben ik opgehouden :=

whahhahahaahahhahahahahaha bestaat dat serieus!? WOW!!!

Bij mij op de triathlon vereniging hebben we 'linzen-eters", van die meiden die er wel helemaal in doorgeslagen zijn! Dus snap wat je bedoeld..

Over die kinderen, gisteren een discussie gehad met mn vriend. De kinderen van zn ex (niet zijn kinderen) is ook de een te mager en de ander te dik. Dat meisje is nu 13 en loopt bij een kinder psycholoog en dietiste. Ik vind het tricky, ze vormt nu der identiteit en dat gebeurd oa met een dieet.. Ze is sportief, ze snoepen wel thuis maar niet overdanig veel, de conclusie die getrokken is dat ze altijd buitenhuis stiekem eet. Toch lastig, wat ga je doen dan als moeder? zakgeld inhouden?

het is heel makkelijk om van buitenaf er over te oordelen maar volgens mij ligt het allemaal toch iets moeilijker!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:54

Het is ook harstikke moeilijk.
Daarom moet de basis voor gezond eten en wat ze lekker gaan vinden ook van zeer kleins af aan gelegd worden.
Ouders moeten gezond eten een voortdurend wijzen op wat slecht eten kan doen. VOORDAT ze tieners worden en allerlei complexen kunnen gaan ontwikkelen en uiterlijk en erbij horen onwijs belangrijk is.

Wat wat hoor je voortdurend in dit topic? "Wij kregen vroeger...." Het maakt heus uit wat je van huis uit meekrijgt.

Van eten een probleem maken (zowel te weinig als te veel) lijkt me nooit een goede ontwikkeling. Dat had eerder ondervangen moeten worden voordat het een probleem werd en zonder teveel aparte poespas worden rechtgezet als het even mogelijk is.

Werkelijk eetproblemen zijn trouwens een uiting van andere problemen en hebben eigenlijk niks met voedsel te maken, maar met controle.

Maar goed dat is even los van gewoon wat te zwaar of te licht volgens de tabellen of slechte eetgewoonten.

(En ik vergeet nooit de woorden van zo´n macrobiotische toestand eter:"Alles wat ik de kinderen voorzet is VIES maar gezond." Ik heb zelf toch liever dat mensen geen haatverhouding hebben met eten en het lekker vinden.)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:58

Romyv schreef:
[ De kinderen van zn ex (niet zijn kinderen) is ook de een te mager en de ander te dik. Dat meisje is nu 13 en loopt bij een kinder psycholoog en dietiste.

Je had mij moeten zien toen ik 13 was :-).
Een zak met botten werd vaak tegen me gezegd.
En niemand die zich daar zorgen over maakte. Het is goed gekomen :-)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:08

Ik denk dat het voedingscentrum een groot probleem is. Het voedingscentrum raadt voeding aan waarvan bewezen is dat het niet gezond is.

Veel mensen beseffen niet wat voor troep ze naar binnen werken, zij denken dat ontbijtgranen of een evergreen/ontbijtkoek gezond is, en ondertussen worden ze steeds dikker.

Het voedingscentrum beveelt de verkeerde producten aan puur voor de winst.

Ik denk dus dat het grootste probleem de voorlichting is, maar dat gaat niet veranderen, want dan gaan alle winstmakers failliet.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:09

Sonja_vR schreef:
kleintje : jij bent schijnbaar niet makkelijk beinvloedbaar , wees daar blij mee, ik ken namelijk best wat voorbeelden van mensen die dat dus wel zijn, die geloven wat er gezegd word , dat bijvoorbeeld fruitella gezond is want er zit aardbei in , dat er met die aardbei ook een pak suikers in zitten dat registreren ze dan weer niet :+

Nou vind ik mezelf niet buitengewoon slim of ontwikkeld maar dit vind ik dus ongelofelijk :o Hoe kan iemand dat nou echt denken?!
Ik kwam ook eens in een discussie op Facebook terecht, over het aandeel suiker in een fruithap voor baby's. Men was geschokt! Zes suikerklontjes! Ja ehh, heb je zelf wel eens een hap genomen? 'En dan denk je dat je je kindje iets gezonds geeft' Ik vind dat gewoon echt erg naïef.
Ik zou het sowieso een goede zaak vinden als er (al op de basisschool bijv) meer aandacht wordt gegeven aan kritisch leren denken. Wat is de bron van de informatie? Wat is het doel? Op sociale media wordt er ook vaak maar van alles klakkeloos overgenomen, met weinig of geen tegengas.
Maar zoiets is geloof ik eerder al gezegd in dit topic :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:24

ik vind wel dat Ts een punt heeft , eender zijds kies je natuurlijk zelf wat je in je mond stopt . Anders zijds wil je toch de lekkere dingen niet missen en ga je toch van die lekker ongezonden dingen proeven. Met een gezond hoofd , tracht ik toch zo weinig mogelijk vette troep te eten en ja af en toe wil het wel eens lukken dat ik de nieuwe chips ook moet proberen. Echter hoe ouder ik wordt hoe meer ik besef hoeveel troep wij van vettigheid wel niet bezitten in deze wereld . Maar ja ergens geloof ik ook wel dat ze de mensen goed kunnen beïnvloeden en manipuleren met de technieken van nu (reclame ) .

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:41

In de grond der zaak ben ik het helemaal eens met de originele stelling: ja, ik denk dat de reclamewereld en (het gebrek aan) voorlichting over voeding voor een heel belangrijk onderdeel 'de schuldige' is, als we het hebben over de zgn. 'obesitas-epidemie'. Maar waar ik 't misschien nog wel meer aan wijt, is de wijze waarop wij onze maatschappij inrichten.

Enerzijds is het prachtig dat wij in Nederland (en in Engeland, waar ik woon en waar het probleem nog vele malen groter is!) zo'n hoge arbeidsparticipatie hebben, zowel onder mannen als vrouwen, maar anderzijds denk ik dat het enorm zou schelen als er een bescheiden ommekeer zou zijn in onze daginrichting. In het huidige leven zullen de meeste mensen vroeg van huis moeten (denk ergens tussen 7 en 8, met uitschieters tussen half 6 en 7 geen uitzondering), om een flinke dag door te werken en uiteindelijk rond een uur of 6, 7 of zelfs 8 thuis te komen. Op 't werk is er niet vaak mogelijkheid om gezond te eten; er is geen/een zeer kleine keuken, te kleine koelkast, en bovendien niet voldoende lunchtijd. Dus moet het met een snelle hap, vaak uit de plaatselijke AH to go, gedaan worden. Kortom; om geen slaapgebrek van hier tot aan Tokia én terug op te lopen, is het ontbijt al snel-snel, moet de lunch op 't werk ook in een halfuurtje gedaan zijn, en komen we 's avonds uitgeput thuis. Dan moet je de wilskracht wel hebben om nog boodschappen te doen en een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Ik heb die wel, maar ik kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze dat niet allemaal doen.
Tel daar nog bij op dat het om 8u 's avonds na een volle dag werken ook niet zo aantrekkelijk meer is om de sportschool in te duiken.

Hier wordt op ingespeeld door de reclamewereld (snelle tussendoortjes), broodjeswinkels (vette zgn. 'gezonde' belegde broodjes) en andere snackbar-achtigen. Ik zeg niet dat het dé oplossing zou zijn, maar een cultuurverandering zou volgens mij voor een gedeelte van de huidige groep mensen met overgewicht al een oplossing vormen. Dat je mensen in alle soorten en maten in een samenleving hebt is te begrijpen, en daar zal altijd een deel te zware mensen bij horen, maar ik denk dat een cultuurverschuiving voor een deel gematigd-dikkeren echt het verschil zou kunnen maken tussen overgewicht of gezond gewicht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:51

Klijntje (naam in vorige bericht verkeerd geschreven :+ )
ze bestaan echt.. ben het ook absoluut eens dat kritisch leren denken een goed punt is ,
maar ga gewoon kijken naar voeding op scholen, op school leer je over voeding via de info en hulpmiddelen van het voedingscentrum, hoe correct/gezond is dat voedingspatroon?
als ik via het gemekker van het voedingscentrum ha eten, dan groei ik dicht en stuiter ik als een dolle en weet ik zeker dat ik straks diabetes mellitus ga ontwikkelen.
gooi ik al het voedingscentrum gebeuren het raam uit en ga ik anders eten, gebeurt dat niet .
guess what, screw het voedingscentrum ;)

las trouwens nog een opmerking van dat het thuis/van huis uit aangeleerd moet worden, maar daar gaat het dus ook al fout. hoeveel kinders krijgen er niet hun hele schoolgaande leven allerlei koeken en snoeperijen mee naar school voor de kleine pauze?
eten 's morgens geheel verantwoorde cereals die eigenlijk vermomde suikerbommen zijn vol snelle energie?
en 's avonds trekken we een wereldgerecht open want sja, daar stoppen we een paar ons groente in en dan is het gezond?
en papa en mama denken nog steeds gezond bezig te zijn, want er staan van die mooie "ik kies bewust " logo's op de verpakking
en dan de reclames voor kinderproducten...paula met haar vlekkenvla , dora koekjes en andere suikerbommen vol troep die lekker fleurig, kleurig en reuze popi jopi langs komen vliegen op yv.
aan alle kanten word je gebombardeerd met verleidingen.
producten worden ook specifiek voor kinderen ontworpen, lekker zoet, want dat hebben ze graag .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:59

Klijntje schreef:
Sonja_vR schreef:
kleintje : jij bent schijnbaar niet makkelijk beinvloedbaar , wees daar blij mee, ik ken namelijk best wat voorbeelden van mensen die dat dus wel zijn, die geloven wat er gezegd word , dat bijvoorbeeld fruitella gezond is want er zit aardbei in , dat er met die aardbei ook een pak suikers in zitten dat registreren ze dan weer niet :+

Nou vind ik mezelf niet buitengewoon slim of ontwikkeld maar dit vind ik dus ongelofelijk :o Hoe kan iemand dat nou echt denken?!
Ik kwam ook eens in een discussie op Facebook terecht, over het aandeel suiker in een fruithap voor baby's. Men was geschokt! Zes suikerklontjes! Ja ehh, heb je zelf wel eens een hap genomen? 'En dan denk je dat je je kindje iets gezonds geeft' Ik vind dat gewoon echt erg naïef.
Ik zou het sowieso een goede zaak vinden als er (al op de basisschool bijv) meer aandacht wordt gegeven aan kritisch leren denken. Wat is de bron van de informatie? Wat is het doel? Op sociale media wordt er ook vaak maar van alles klakkeloos overgenomen, met weinig of geen tegengas.
Maar zoiets is geloof ik eerder al gezegd in dit topic :)

tja, kennelijk onderschat je jezelf.

ik heb in een kliniek gezeten voor kinderen met obesitas, en het zal je inderdaad verbazen wat mensen denken dat gezond is... Veelal mensen uit een minder sociaal economisch milieu ook.
Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Als ik naar de la place ga en ik bestel een broodje met gegrilde groente ( klinkt gezond zou je zeggen) wordt dat in een mooi papieren milieu-bewust zakje mee gegeven, met allemaal logo's 'caloriebewust' 'verse ingrediënten' etc. Zal allemaal wel, maar je gaat mij niet vertellen dat een broodje met gegrilde groente waarbij een liter olie aan te pas is gekomen, een dikke laag pesto/tapenade ( ook vet) en nog een laag mozzarella op zit echt zo 'caloriebewust' is. Hoewel het mss best een gezond broodje is naar bepaalde maatstaven, moet je er toch echt geen 2 van eten. Of nog een bammetje erbij oid. Maar mensen dóén dat wel omdat ze het aantal calorieën dat ergens inzitten meestal tamelijk onderschatten en niet beseffen dat je ook als je ogenschijnlijk gezond voedsel eet, je het qua hoeveelheid nog steeds op je energiebehoefte af moet stemmen.

Je kunt niet alles op de voedingsindustrie afschuiven, maar ik denk dat overgewicht bijna altijd terug te leiden is op ontwetendheid ( en misschien zelfs een stukje manipulatie?),genetische aanleg ( de docu ' why thin people are not fat' van de BBC is wel een aarade daarover, gewoon te vinden op YT... ) en/of psychische problemen... Bijna niemand kiest er bewust voor om dik te zijn iig.
En bij dat eerste component speelt de voedingsindustrie wel een hele grote rol. Ik geloof idd niet dat het dé alles bepalende factor is... Maar het draagt er wsl heel erg aan bij.

weet niet of iemand wel eens amerikaans snoep/whatever eet.... Maar dat is zoooooveel zoeter dan snoep in Nederland. Puur alleen maar om mensen meer 'verslaafd' eraan te maken. Als je als kind gewend bent om altijid zulke zoete zooi te eten ( ik vind het ook lekker hoor :+ , maar het is wel rotzooi) dan bouw je dus een mooie afhankelijkheid op van die suiker. Ook als je ouder bent. Één van de redenen waarom ik denk dat ze in de USA dikker zijn, en maatschappelijk gezien toch behoorlijk te wijten aan de voedingsindustrie. Betekent niet dat je als individu geen keuze hebt... Maar toch.
En het tegenovergestelde kun je mss ook wel zeggen, want waarom is er aziatische landen veel minder overgewicht?

overigens denk ik dat de focus op 'dun zijn' paradoxaal genoeg ook geen goed doet aan het voedingspatroon van de meeste mensen en juist ook zorgt voor eetproblemen en 'eetbui'-gedrag. het is ook aangetoond dat qua opvoeding/campagne voeren het veel effectiever is om de focus te leggen op gezond eten ipv. de focus te leggen op gewicht. Maar nee hoor, het voedingscentrum komt nog vrolijk aan met quasi-denigrerende spotjes ' maak je niet dik' met dan één of andere bolle kerel erbij. Toppie!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:07

Toad schreef:
Ik denk dat het voedingscentrum een groot probleem is. Het voedingscentrum raadt voeding aan waarvan bewezen is dat het niet gezond is.

Veel mensen beseffen niet wat voor troep ze naar binnen werken, zij denken dat ontbijtgranen of een evergreen/ontbijtkoek gezond is, en ondertussen worden ze steeds dikker.

Ik denk dus dat het grootste probleem de voorlichting is, maar dat gaat niet veranderen, want dan gaan alle winstmakers failliet.
Dit denk ik inderdaad ook, als je ziet wat het voedingscentrum allemaal aanprijst als 'gezond', nou daar wordt je helemaal naar van :=

Daarnaast denk ik ook dat mensen een te grote waarde hechten aan calorieën en een te lage waarde aan voedingswaarde. Ook is de mens van tegenwoordig van het makkelijk en snel, een verse pastasaus maken is al teveel moeite, dus wordt er een pakje (incl veel suiker, zout en smaakversterkers) opengeknipt en in de pan gemieterd. Lekker witte spaghetti erbij en klaar :) Ik zou de laatste zijn die beweert nooit te zondigen met een zak chips oid, maar als je weet dat een burger bij de grote gele M na een maand nog geen bederf vertoont (omdat de schimmels het niet erkennen als voedsel) ga je dit toch niet meer eten? :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:18

Sonja_vR schreef:
en 's avonds trekken we een wereldgerecht open want sja, daar stoppen we een paar ons groente in en dan is het gezond?
en papa en mama denken nog steeds gezond bezig te zijn, want er staan van die mooie "ik kies bewust " logo's op de verpakking

Het "ik kies bewust logo"is wel erg om de tuin leidend inderdaad. Snap niet waarom dat ooit bedacht is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:06

dressagelady schreef:
Toad schreef:

Dit denk ik inderdaad ook, als je ziet wat het voedingscentrum allemaal aanprijst als 'gezond', nou daar wordt je helemaal naar van :=

Daarnaast denk ik ook dat mensen een te grote waarde hechten aan calorieën en een te lage waarde aan voedingswaarde. Ook is de mens van tegenwoordig van het makkelijk en snel, een verse pastasaus maken is al teveel moeite, dus wordt er een pakje (incl veel suiker, zout en smaakversterkers) opengeknipt en in de pan gemieterd. Lekker witte spaghetti erbij en klaar :) Ik zou de laatste zijn die beweert nooit te zondigen met een zak chips oid, maar als je weet dat een burger bij de grote gele M na een maand nog geen bederf vertoont (omdat de schimmels het niet erkennen als voedsel) ga je dit toch niet meer eten? :=

Na een maand niet nee, en na 14 jaar nog steeds niet... Echt erg
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... -uit.dhtml

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:26

Rocamor schreef:
Sprintje schreef:

Dat zie je ook bij Sonja Bakker. Een dame vvan 1.65 tenger gebouwd "mag" hetzelfde eten als ik (met mijn 1.85 breed gebouwd). Terwijl wij (lijkt mij) toch een andere energiebehoefte hebben (kunnen hebben). Daarnaast heb ik bijvoorbeeld voor mezelf gemerkt dat ik eerder dik wordt van koolhydragten dan van vlees/vet.

Je energie behoefte is afhankelijk van je gewicht / lengte / spierpercentage en verbruik.

Een tenger gebouwde vrouw die 40 uur per week in de zorg werkt en dus voornamelijk loopt / bukt en beweegt heeft natuurlijk een veel hoger energie verbruik dan iemand van 1.85 die breed gebouwd is en een kantoor baan heeft.

Bovendien wordt iedereen dikker van te veel koolhydraten. ]
Koolhydraten zijn de nummer 1 brandstof voor je lichaam. Zonder koolhydraten wordt je al heel snel slap, futloos en is je motor gewoon leeg.
Krijg je echter teveel koolhydraten binnen die je niet verbrand, dan wordt dat opgeslagen als reserve brandstof.

Vlees is namelijk proteine (er van uitgaan dat je je kipfilet niet in de frituurpan gooit etc) en een teveel aan eiwitten daar wordt je niet dik van.
Vet, tja wat is vet? Dat beetje vet uit dat ene plakje kaas wat je op een dag eet? Nee, daar wordt je niet dik.
Het vet gehalte wat je binnen krijgt als je elke dag een frietje en/of zakchips naar binnen zou werken, ja daar wel van.

Maar ontopic:
Ik denk dat iedereen snapt dat een bord met vlees, groente en aardappels gezonder is dan een pizza.
En dat een appel een beter tussendoortje is dan een milkyway.

Dat snapt iedereen. Ook kinderen snappen dat.

Maar zodra de fabrikanten misleidend mogen adverteren kun je mensen niet kwalijk nemen dat ze denken dat een glas optimel écht gezond is en je er slank van blijft. Dat zegt het bedrijf inmiddels, je gaat er niet vanuit dat die glashard op tv en in het schap tegen je mogen liegen.

Of je door dat soort producten ernstig overgewicht krijgt en dat de schuld is van de voedingsindustrie?
Dat zou je per geval moeten bekijken.

Als mevrouw de Vries elke dag ontbijt met Ontbijt granen die volgende de reclame gezond zijn, boordenvol vezels zitten en waarvan je weer in je mooie rode jurkje past.. Als tussendoortje neemt ze ook een muesli reep van het zelfde merk. 's Middags een glasje vetvrije Optimel als tussendoortje. 's Avonds na het eten een opkikkertje en nog zo'n "gezonde" vezelrijke koek.

Dan kan mevrouw de Vries denken dat ze heel bewust met haar eten bezig is. Al haar eten komt uit pakken die schreeuwen dat ze er gezond en slank van blijft. Terwijl ze in werkelijkheid scheppen extra suiker, zout en andere troep naar binnen werkt en verdrietig wordt dat de weegschaal nog steeds niet mee werkt. Terwijl ze hard haar best doet, alle lekkere dingen laat staan en echt alleen de gezonde snacks en maaltijden van die reclames eet..