Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:04

Dames, boek alsjeblieft nooit een ticket naar China :') :') :')

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:35

Ierpier schreef:
Mijn broertje kan heel slecht hiertegen, maar gaat er in mijn ogen helemaal verkeerd mee om: mensen beschuldigen van "smakken" terwijl iedereen zijn best doet om normaal te eten en zijn mond echt gewoon dicht houdt, schelden, boos worden ("eet niet zo smerig") etc. Maar die heeft ook wel wat meer issues...

Dat is het geen wat ik ook zo vreselijk vind hieraan.. mijn mama deed dan nog zo haar best om netjes te eten maar smekken/gewoon eten, het blijft storend en vroeger zei ik dan ook steeds 'smek niet zo' terwijl ze helemaal normaal eet. Om ruzies te vermijden verwijder ik mij dan zelf maar van tafel met mijn bord

Eloya

Re: Misofonie: Enorm overgevoelig voor bepaalde geluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:45

Herkenning alom!!

ik heb ook misofonie, voor mij zijn triggers het gesmak van mijn honden, gesmak van vriend van mn moeder en mn moeder. Luid ademen en wiebelen met voeten.

Ik kan hier zo onredelijk boos om worden, ik heb een tijd gehad dat ik constant oordoppen in had. nu doe ik dat niet meer omdat mijn oren er gewoon van kapot gingen, de huid. Nu probeer ik het te accepteren maar verdorie dat is soms lastig. dus er ontsnapt nog wel eens een snauw, vooral naar de honden

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:48

Oh hallo, het beestje heeft voor mij eindelijk een naam gekregen!

Net als heel veel mensen in dit topic erger ik me kapot aan iemand (in dit geval vooral mijn moeder helaas) als diegene zit te eten. Het is volgens mij het geluid van haar tong die dan van haar gehemelte af komt als ze aan het kauwen is ofzo. Bah, ik word al bijna kwaad aan de gedachte eraan.

Ik vind het soms ook moeilijk om dan normaal te blijven, want ik kan het echt moeilijk negeren, tenzij ik zelf nog eten heb. (Ik lijk wel een paard die niet wil stilstaan behalve met een bak wortels :Y) ) Helaas eet mijn moeder heel... erg... lang... zaam... waardoor het vrij moeilijk is voor mij om het op te brengen aan tafel te blijven tot ze uitgegeten is. Meestal ga ik vast de afwas doen en dan gelijk door naar stal. Op die momenten kan ik ook echt niks aardigs zeggen, heel vervelend voor vooral mijn ouders. :( Voel me er altijd erg 'puber' door, terwijl ik onderhand al 23 ben.

Paar andere triggers zijn
a) mijn vader zijn ademhaling als hij aan het eten is
b) die prullebakjes in de trein die dichtslaan, zelfs als ik het zelf doe
c) het geluid van mijn moeder haar schoenzolen op de vloer. (Ze heeft vrij zware schoenen en we hebben een houten vloer)
Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:44

xTitanic schreef:
Ierpier schreef:
Mijn broertje kan heel slecht hiertegen, maar gaat er in mijn ogen helemaal verkeerd mee om: mensen beschuldigen van "smakken" terwijl iedereen zijn best doet om normaal te eten en zijn mond echt gewoon dicht houdt, schelden, boos worden ("eet niet zo smerig") etc. Maar die heeft ook wel wat meer issues...

Dat is het geen wat ik ook zo vreselijk vind hieraan.. mijn mama deed dan nog zo haar best om netjes te eten maar smekken/gewoon eten, het blijft storend en vroeger zei ik dan ook steeds 'smek niet zo' terwijl ze helemaal normaal eet. Om ruzies te vermijden verwijder ik mij dan zelf maar van tafel met mijn bord

Haha hier moest ik wel om lachen, moet het niet smakken zijn?

OT: Maar is deze 'aandoening' ook niet een onderdeel van hoogsensitiviteit? Ik heb dat namelijk ook, in een nog lichte vorm dan. Mijn oren nemen geluiden sowieso heel scherp op, maar ik heb het ook met andere dingen. Ik merk vaak kleine dingen op die anderen niet doorhebben (of ik heb gauw last van kleine dingen). Zo kan ik er ook helemaal kriegelig van worden als mijn bestek niet schoon is.. als er 1 klein stukje op zit dan hoeft 't niet meer. Of als mijn kopje niet mooi schoon is.

Ook wanneer ik niet thuis eet/drink vind ik het soms nog wel eens moeilijk met servies. Je weet zegmaar niet wat er mee gebeurd is :')

Maar met geluiden dus ook, mijn moeder kan de radio de hele dag hebben staan brullen, zelf word ik er knettergek van. Het doet me gewoon pijn in mijn oren.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:41

Waarschijnlijk vlaams (dialect), ik ken niemand die smakken zegt :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:41

Ooohhh.

:)*

Ha. Dát is het dus. Ik trek het enórm slecht als bestek in de bestekla wordt gegooid. Dat geluid doet letterlijk zeer aan mijn oren en aan mijn hele hoofd. Trekt door naar m'n kiezen en ik word helemaal iebelig. Als ik het zelf doe lég ik alles terug, en dat klinkt toch echt anders. Vooral bij mijn ouders thuis, ik kan dan echt niet in de kamer zijn :=

Verder vind ik luid ademen nog erger dan snurken. Vriendje ademt echt heel hard als hij slaapt, en ik trék het niet. Ik lig de hele nacht woest naast hem. En hij kan er niets aan doen, want het is geen snurken en nou ja, ademen moet je toch := :')

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:06

Zo herkenbaar dit. Lang Leve oordoppen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 01:02

Eloya schreef:
Herkenning alom!!

ik heb ook misofonie, voor mij zijn triggers het gesmak van mijn honden, gesmak van vriend van mn moeder en mn moeder. Luid ademen en wiebelen met voeten.

Ik kan hier zo onredelijk boos om worden, ik heb een tijd gehad dat ik constant oordoppen in had. nu doe ik dat niet meer omdat mijn oren er gewoon van kapot gingen, de huid. Nu probeer ik het te accepteren maar verdorie dat is soms lastig. dus er ontsnapt nog wel eens een snauw, vooral naar de honden

Aaah, slikkende en likkende honden... Als mijn hond s'nachts bij me slaapt en aan haar pootje begint te likken of te knagen mag ze meteen de deur uit. Ik probeer haar verder daarin niet mee lastig te vallen, arm beest moet toch haar ding kunnen doen, maar oef, ik kan zo boos worden als ze in haar mand zit te likken. Dan ga ik meestal maar even weg of een sigaretje roken of geef ik haar een botje zodat ze ophoud... Want anders snauw ik haar af dat ze moet ophouden.. Dat is gewoon super oneerlijk voor haar. Ik ben dol op haar, dus ik loop dan gewoon even weg. Maar het is soms wel lastig ja. Ze heeft ook de neiging om als ze op schoot is mijn been/mijn broek te likken. Dat geluid, brr. Maar daar corrigeer ik haar wel om, want ik hoef geen hondenkwijl op mijn broek :') en een hondentong over een spijkerbroek is vervelend geluid op een hele andere level haha. Ik kan daar nog minder goed tegen.

Gelukkig heb ik het probleem niet met ademen/snurken.. Behalve als mensen wat ehm... Dik zijn of totaal geen conditie hebben en zo ehm, hoe leg ik dat uit. Tijdens het praten al moeilijk ademhalen en veel door hun mond ademhalen. Daar kan ik ook niet heel goed tegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:50

Het komt dus toch veel meer voor dan ik dacht. Ik voel me er vaak ook schuldig over naar anderen toe. Ik voel me dan zo rot dat ik me stoor aan hun manier van eten terwijl ze er niks aan kunnen doen en proberen stil te eten. Ik vind vooral het doorslikken van het eten verschrikkelijk, die 'klok'.
En op mijn werk is ook een collega die heel hard kauwt en heel hard doorslikt. En die eet dan vlak voor mijn neus. Ik ga dan altijd maar even dingen printen ofzo.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:19

Berdien schreef:
Ooohhh.

:)*

Ha. Dát is het dus. Ik trek het enórm slecht als bestek in de bestekla wordt gegooid. Dat geluid doet letterlijk zeer aan mijn oren en aan mijn hele hoofd. Trekt door naar m'n kiezen en ik word helemaal iebelig. Als ik het zelf doe lég ik alles terug, en dat klinkt toch echt anders. Vooral bij mijn ouders thuis, ik kan dan echt niet in de kamer zijn :=

Dat hoeft niet persé misofonie te zijn maar oververmoeidheid of zo.
Heb ik ook met bestek, maar ook als mensen hun mes hard op hun bord klatsen, de pindakaaspot niet rustig neerzetten of hard een mok op het bureau zetten. Daar kan ik vooral slecht tegen als ik moe ben.

En ja, kauwgum -:(- Hoeveel mensen er op de wereld zijn die hard aan het studeren zijn voor lama.... Echt verschrikkelijk om naar te kijken, _-:(
Met als gevolg dat als ik alleen al kauwgum ruik ik al pissig word omdat ik me precies kan voorstellen hoe het eruit ziet.... -O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:22

Oh nee hoor, ik heb het áltijd. Of ik net uit bed kom of 's avonds laat, dat geluid trek ik gewoon niet.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:59

Oh help wat is dit allemaal herkenbaar := Vooral die eetgeluiden inderdaad.
Of als iemand piept door z'n neus met ademhalen, en dit zelf niet in de gaten heeft. (Of wel maar gewoon niet stopt)
Daar kan ik echt boos om worden :') Heb alleen mezelf ermee, kan moeilijk mensen constant erop wijzen haha
Ademhaalgeluiden vind ik ook ronduit irritant :+ Maar ja dat hoort er nou eenmaal bij

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:03

Altijd lachen;
In de trein zitten, en iemand achter je gaat met veel smaak iets naar binnen werken.
Nou smakte diegene echt niet enorm, maar ja, met misofonie is dat geluid dan het enige wat je hoort.
Nog leuker detail: m'n spotify was buiten bewustzijn en reanimeren hielp niet :')

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:03

HorseRituals schreef:
Oh help wat is dit allemaal herkenbaar := Vooral die eetgeluiden inderdaad.
Of als iemand piept door z'n neus met ademhalen, en dit zelf niet in de gaten heeft. (Of wel maar gewoon niet stopt)
Daar kan ik echt boos om worden :') Heb alleen mezelf ermee, kan moeilijk mensen constant erop wijzen haha
Ademhaalgeluiden vind ik ook ronduit irritant :+ Maar ja dat hoort er nou eenmaal bij

Ook 2 Triggers van mij helaas

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:08

Of van die oudere mannen die zo irritant fluiten. Brrr

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 18:12

Heerlijk om te weten dat dit ook een naam heeft! Ik kan soms echt kwaad worden, tot bijna huilen toe, van bepaalde dingen. Inclusief mijn kat die zwaar ademt. Gadverdamme :')

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:27

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:33

Ja mn zusje heeft het. Zij zit nu in een behandeltraject bij het AMC. Bij haar werd het gewoon echt vervelend. De hele sfeer thuis ging eraan en ik wist dat ze er niks aan kon doen. Wat ik vooral vervelend vond dat ik het ook bij anderen ging doen. Puur omdat ik wilde voorkomen dat zij ruzie zou krijgen. Nu is ze bijvoorbeeld 2 avonden vaak weg, en dat voelt echt heel fijn moet ik zeggen. Ook al hou ik heel veel van haar hoor.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:16

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:27

Ja ik meld me. Al jaren last van met verschillende triggers. Maar eetgeluiden en zwaar ademen in de top. Ellende is ook dat het steeds erger wordt. Nu ik zwanger ben ben ik nog meer overgevoelig voor geluid dus mijn misofonie is nu nog erger.

Wat houdt het traject in het AMC in?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:37

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:06

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:11

StefanieT schreef:
Ik doe toevallig mijn profielwerkstuk over misofonie! Het is wel lastig om onderzoek te doen naar deze aandoening, omdat het nog niet zo lang een erkende stoornis is. Een paar weken geleden heb ik ook een enquête op Bokt gezet, waar 250 mensen op gereageerd hadden. De enquête is nu gesloten, maar daaruit is wel gebleken dat misofonie steeds bekender wordt. Gelukkig maar, want ik kan me voorstellen dat misofonen zich vaak onbegrepen voelen.

Ik blijf dit topic even volgen, misschien komen er nog relevante dingen voor mijn profielwerkstuk in voor :)

Het is dat ik mijn profielwerkstuk al heb ingeleverd zeg, wat een creatief onderwerp!

Onbegrip is een veel voorkomend emotie helaas, mijn ouders begrijpen me niet en doen geen poging tot, hoe vaak ik het ze ook vraag :n

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:15

StefanieT schreef:
Ik doe toevallig mijn profielwerkstuk over misofonie! Het is wel lastig om onderzoek te doen naar deze aandoening, omdat het nog niet zo lang een erkende stoornis is. Een paar weken geleden heb ik ook een enquête op Bokt gezet, waar 250 mensen op gereageerd hadden. De enquête is nu gesloten, maar daaruit is wel gebleken dat misofonie steeds bekender wordt. Gelukkig maar, want ik kan me voorstellen dat misofonen zich vaak onbegrepen voelen.

Ik blijf dit topic even volgen, misschien komen er nog relevante dingen voor mijn profielwerkstuk in voor :)

Misofonie "bestaat" alleen omdat iemand recent een etiket op een irritatie heeft geplakt.