Ongewenst zwanger? Gefeliciteerd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:39

Tiffany schreef:
Maar jiehaaa dan spreek je niet van moord.

Dat zeg ik toch ook? Dat het geen moord is?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:41

jiehaaa schreef:
Tiffany schreef:
Maar jiehaaa dan spreek je niet van moord.

Dat zeg ik toch ook? Dat het geen moord is?

Sorry ik ben echt raar bezig zit niet op te letten, ik typ niks meer :+

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:41

Wie ben ik om een ander wat te verbieden?.
Ik kan je alleen zeggen dat ik het meegemaakt heb,
Het kindje voelen schoppen in mijn buik, vastgehouden, zo lief en klein en teer.
En zo compleet en gaaf.

Maar goed, wat ik eigenlijk meer duidelijk wilde maken in dit topic is dat het niet om 'welles en nietes' gaat.
Maar puur de denkwijze van mensen.
Mensen ( en dat met name de jonge generatie) is zo makkelijk geworden.
Kan het niemand kwalijk nemen, want we leven inmiddels in een 'maakbare' wereld ( ook iets waar ik zelf niet achter kan staan).
Het gemak waarbij mensen ' een ongelukje laten weghalen'.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:43

Ravellie, jij neemt aan dat dat met gemak is... Heb je wel eens gedacht dat die aanname misschien niet klopt... Al zullen er ook heus mensen zijn die er wel zo simpel denken, maar iedereen over 1 kam scharen is niet eerlijk...

Ik snap je punt wel, maar om te spreken van moord, gaat mij te ver... veel te ver...
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 26-07-13 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:45

Ik snap wel wat je wilt zeggen ravellie. Maar anderzijds... Moet 1 ongelukje bepalend worden voor de rest van je leven?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:49

Lieve TS, mensen hebben vaak de neiging om dingen tegen anderen te zeggen die ze eigenlijk tegen zichzelf zeggen. Dat is geen egoïsme maar egocentrisme; mensen kunnen zich gewoon niet voorstellen dat een ander andere behoeftes heeft of andere keuzes maakt dan zij.

Zoals little_king al zei; soms is de beste keuze die je uit liefde kunt maken de keuze om een kindje niet te laten komen. Jij en je vriend zijn de enigen die kunnen inschatten of de situatie zodanig is dat het verantwoord is om een nieuw iemand in die situatie te zetten.

Spijt zul je toch wel krijgen zo nu en dan, welke keuze je ook maakt. Zelfs wensouders hebben wel een vlagen van spijt en nostalgie naar een leven zonder kinderen en zelfs de meest gewild kinderloze heeft wel eens een moment van 'had ik maar'.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:53

Sees: ik vind het woord moord wel gepast.
En dat het niet volgens de wet is...
Laten we het daar niet over gaan hebben.
Het hele rechtssysteem in Nl is mijn ogen toch al een enorme aanfluiting, dat bewijst de krant dagelijks.
En daar gaan we verder ook maar niet op in, want dat is stof voor een ander topic denk ik

Ik weet wat ik meegemaakt en gezien heb tijdens en na mijn zwangerschap.
Ben heel benieuwd hoe mensen hier zelf in zouden staan als dit mee zouden maken.
Ik kan je zeggen: het zet je leven en je gedachtenstroom echt even stil.

Nogmaals> een ieder zal zijn eigen keuzes in dit leven moeten maken.
En ik geef hier alleen mijn mening,

@PSM...En uiteraard wil ik niet iedereen over 1 kam scheren,

@Jiehaaa...' 1 ongelukje bepalend worden voor de rest van je leven'.
Weet je, ik vind het zo lastig om hier een goed antwoord op te geven.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat het leven er niet makkelijk(er) op word als je 15 jaar bent en zwanger word van je vriendje of als je door een seksueel misdrijf zwanger bent geworden.
Maar omdat ik zelf een enorm trauma heb door wat ik meegemaakt heb en gezien en vastgehouden heb.
Het land bij mij dus ook niet meer als mensen over 'ongelukjes' en 'weghalen' spreken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:54

Ravellie: Jeetje gecondoleerd nog met je enorme verlies. Moet heel heftig zijn geweest.

Ik vind ook wel een verschil zitten of je een abortus doet met 6 of 8 weken of je doet dat met 22 weken. Voor mijn gevoel een wereld van verschil. Ik ben voor abortus en voor een eigen keuze al zou ik het wellicht zelf niet doen/kunnen. Nu is het voor mij ook niet meer van toepassing. Alle kindjes die zich nu nog aan zouden dienen zijn sowieso welkom.

Mars

Re: Ongewenst zwanger? Gefeliciteerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:59

Met het woord 'moord' geef je automatisch een waardeoordeel aan degenen die een abortus laat uitvoeren en imo is dat absoluut niet juist en bijzonder ongepast. Niet iedereen reageert hetzelfde op een zwangerschap en lang niet iedereen zit ineens op een roze wolk, verre van dat. Ik heb er heel veel moeite mee als er zo over een medemens geoordeeld wordt, ook dat recht heeft niemand.

jiehaaa

ravellie schreef:
@Jiehaaa...' 1 ongelukje bepalend worden voor de rest van je leven'.
Weet je, ik vind het zo lastig om hier een goed antwoord op te geven.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat het leven er niet makkelijk(er) op word als je 15 jaar bent en zwanger word van je vriendje of als je door een seksueel misdrijf zwanger bent geworden.
Maar omdat ik zelf een enorm trauma heb door wat ik meegemaakt heb en gezien en vastgehouden heb.
Het land bij mij dus ook niet meer als mensen over 'ongelukjes' en 'weghalen' spreken.

Ik kan me voorstellen dat dat voor jou moeilijk is. Maar je redeneert vanuit je eigen ervaring en perspectief.

Ik zal je zeggen, ik ben halverwege de dertig en heb geen kinderwens, nooit gehad ook. Als ik ondanks mijn voorzorgen zwanger zou worden dan zou ik ervoor kiezen om de zwangerschap te beeindigen.

Voor sommige mensen zou dat onbegrijpelijk zijn. Voor mij de enige keuze waar ik volledig achter zou staan.

Een kind moet opgroeien in een liefdevol nest. En niet bij ouders die het kind liever niet gehad zouden hebben.

imd

ravellie schreef:
Wat een heftig topic.
En dan met name de reacties.
Ik sta er echt van te kijken hoe makkelijk mensen over bepaalde zaken denken en hun mening hier klakkeloos neergooien.
Ik realiseer mij anderzijds dat veel meiden hier de andere kant van de medaille niet kennen.
En misschien gelukkig maar....
Even een zijspoor: ik heb een gezonde en lieve dochter van vier jaar en vorig jaar is met 22 weken zwangerschap mijn tweede dochter overleden.
Ik kan dus wel degelijk zeggen dat in mijn ogen abortus moord is.
Waarom? omdat het een kindje is.
Ik heb het met eigen ogen gezien, ieder haartje, ieder nageltje zit er op en aan.

Je doet het nu klinken alsof het dikgedrukte een conclusie/logisch gevolg is van je eerdere tekst, was dat je bedoeling? Zo ja, waarom kun jij dat zeggen op basis van je ervaringen? Lijkt mij dat dat niet een verklaring is..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:08

kani_ejj schreef:
Als je het kind niet wilt opvoeden, dan doe je het ter adoptie.
Of welke andere mogelijkheid.

Je moet adoptie niet romantiseren alsof het gelijk staat aan even kindje uitdragen, baren en wegschenken aan een koppel dat kinderloos is en nu een grote droom in vervulling ziet gaan. Adoptie kàn inderdaad een heel mooi iets zijn en je kàn er iemand heel gelukkig mee maken.
Maar daar tegenover staat dan dat het ook héél, héél erg slecht kan aflopen. Zowel medisch, zowel relationeel, zowel psychisch. En dat geldt voor zowel de ouders die het kind wegschenken als het kind zelf. Niet elk kind kan er even goed mee om met de wetenschap dat ze eigenlijk "ongewenst" is en komt in serieuze problemen in de zoektocht naar eigen identiteit. Adoptie kan een sprookje zijn maar ook een hel. Persoonlijk zou ik mijn kind houden, maar als ik moest kiezen tussen die twee dan zou ik nog sneller kiezen voor abortus dan adoptie omdat voor mij de voordelen van adoptie niet opwegen ten de nadelen. En dat kan voor jou helemaal anders liggen en het is goed recht persoonlijk te vinden dat juist adoptie veel beter is moest je zelf ongewenst zwanger zijn, maar je moet er wel voor open staan dan iemand anders het met hele andere ogen dan jezelf bekijkt.

Verder is zeggen dat je maar moet zorgen dat je niet zwanger geraakt niet meer van deze tijd. Dan mag je enkel nog seks hebben als je getrouwd bent en kinderen wilt maken. Want al bescherm je je driedubbel, zodra je seks hebt is er een kans. Dus ja, ongewenste zwangerschappen kunnen veel vermeden worden, maar niet uitgesloten. En dan nog hoort het kind niet de dupe te zijn van misschien wel twee "achterlijke asociale kindhatende mensen'(ook die types hebben wel eens seks) omdat ze geen keuze mogen maken nadat ze door totaal onverantwoord gedrag zwanger zijn. Ik zou ook eerst denken als iemand door echt dom te zijn zwanger is geworden "zit maar op de blaren idioot", maar als ik verder denk, denk ik, "ja daar zal het kind vet mee zijn als zo iemand besluit moeder te worden..."

En er zullen maar weinig mensen zijn die abortus laten plegen alsof ze even een wrat laten weghalen. Het lijkt voor vrouwen die heel moeilijk of niet zwanger kunnen geraken misschien wel zo, maar dit is ook een zeer zware keuze voor vele vrouwen waar heel, heel goed over nagedacht is. Alles heeft zijn voor en nadelen, ook voor het ongeboren kind zelf, en alleen de drager ervan kan beslissen wat zij denkt dat de beste toekomst is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:11

imd: met je reactie kan ik erg weinig eigenlijk.

Voor mijn ervaring was ik ook al geen voorstander van abortus.
Maar sinds mijn ervaring is daar wel een woord bij gekomen inderdaad.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:20

Pfoe, heftig topic..

Op het moment dat mensen mij vertellen dat ze zwanger zijn, dan feliciteer ik ze met hun zwangerschap.. Tja, lijkt mij niet meer dan logisch dat je zoiets pas verteld op het moment als je voor jezelf heb besloten dat de buitenwereld het mag weten.

Verder vind ik het heel moeilijk dat mensen die geen kinderen kunnen krijgen zich zo afreageren op mensen waarbij het wel lukt.
Zo was ik heel blij met mijn zwangerschap, ondanks dat het wat eerder kwam als gepland was (Niet ongewenst waar we hadden het graag een jaartje/anderhalf jaar later gezien.) Maar er waren dus mensen die mij ontliepen en waarvan een felicitatie er niet af kon, omdat het bij hun niet lukte.
Ik snap best dat dat echt heel zwaar is, maar kunnen we niet meer blij zijn voor een ander?
Ik durfde niet meer openlijk heel blij te zijn met mijn dikke buik want er waren zo veel mensen bij wie het niet vanzelfsprekend was. En dat vertekende heel erg want uiteindelijk leek het net alsof ik ook niet blij was met mijn kindje.

Ter adoptie vind ik wel heel makkelijk klinken. Mijn zwangerschap was niet heel tof, de bevalling een hel.. En wat krijg je er dan voor terug? Niets.. Daarbij hecht je je gelijk aan het wondertje waarna afstaan mij dus onmogelijk lijkt. Kindje blijft uiteindelijk toch maar en wat voor een toekomst krijgt het?? Dat is nog maar de vraag.
Ik mag het misschien niet zeggen, maar als je je kleine geen toekomst kan bieden, is het dan wel beter af om op de wereld te komen? Als er geen geld is om spulletjes te kopen of voor een opleiding te zorgen, is het kind dan niet bij voorbaat al getekend voor zijn/haar leven?
Nu klinkt het alsof ik echt voor abortus ben en dat is ook niet het geval, maar in sommige gevallen ( kijk bijvoorbeeld tienermoeders of 4 handen op 1 buik ) lijkt het mij wel het verstandigste.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:25

Nouja ik ben opgevoed met de achterliggende gedachten dat je niet met Jan en alleman kn bed ligt.
Ik heb een vast vriend en het duurde ook echt langer dan tegenwoordig voordat we seks hadden.

Mijn nichtje was met haar 14 al met iemand in bed gedoken. En met haar 18de kwam ze erachter dat ze zwanger was van een jongen die ze ontmoet had in een café.
Ze wilde het weghalen, maar later toch niet nu heeft ze een hele lieve meid.
Omdat ze toch wel vindt dat het niet menselijk is om een wezen weg te halen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:29

kani_ejj schreef:
Nouja ik ben opgevoed met de achterliggende gedachten dat je niet met Jan en alleman kn bed ligt.
Ik heb een vast vriend en het duurde ook echt langer dan tegenwoordig voordat we seks hadden.

Mijn nichtje was met haar 14 al met iemand in bed gedoken. En met haar 18de kwam ze erachter dat ze zwanger was van een jongen die ze ontmoet had in een café.
Ze wilde het weghalen, maar later toch niet nu heeft ze een hele lieve meid.
Omdat ze toch wel vindt dat het niet menselijk is om een wezen weg te halen

En wat suggereer je hier nu mee dan? Dat mensen die ongewenst zwanger raken met jan en alleman in bed liggen en op hun 14e seks hebben gehad? Het kan iedereen overkomen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:31

Ik kruip ook niet met jan en allemaal in bed :D .
Ik ben al drie jaar samen, ben 25, maar op dit moment geen plaats voor een kindje. Jammer want ik zou echt heel graag willen en als het toch per ongeluk is dan hou ik 99% zeker, maar de situatie is dus verre van ideaal nu. Maar als ik had gevonden dat het echt allebehalve ideaal was en een ongewenst kind beter niet geboren kon worden, dan zou ik andersgezegd nu met deze jarenlange vaste relatie nog steeds geen seks mogen hebben. Een ongewenst kind onstaat niet alleen uit een situatie van een dronken meid op café. En het is heel goed dat het zo goed is gekomen met je nichtje, maar deze situatie veralgemenen omdat je een of meerdere ervaringen, persoonlijk of in je omgeving, hebt dat kan je gewoon niet. Omdat mensen nu eenmaal wezens met emoties zijn en hoe jij dingen hebt gezien of ervaren, wil niet zeggen dat een ander hetzelfde gaat meemaken. Daarom is het belangrijk dat je elkaar in eigen waarde kunt laten en mensen kunt respecteren voor hun beslissingen, zolang ze daar maar goed over hebben nagedacht.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:33

Ik zou liever een geaborteerd kind in de hemel zijn dan een ongewenst kind op aarde.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:08

makkie79 schreef:
omdat ongewenst zwanger raken per definitie dom is!!!
dat je wel weet hoe je moet vrijen maar niet je eigen weet te beschermen!!
en dan heb je nog geluk dat je zwanger raak want je kan ook besmet raken met van alles!!
wees blij dat ze dan zeggen gefeliciteerd met je zwangerschap
ze kunnen ook zeggen gefeliciteerd dat je HIV heb!!!
deze discussies ga ik niet eens aan!!
ben zelf al 8 jaar bezig dus ja doet pijn dat iemand ongewenst zwanger raakt!!

maar ben wel bewust dat als iemand ongewenst zwanger raakt dat het zeer zeker goede moeders kunnen zijn en dat ze onvoorwaardelijk van hun kindje houden maar helaas zie ik ook genoeg ongewenste kinderen!!!!!

Sorry?????

Dus ik ben dom???
Je kan ook ongepland zwanger worden van je vaste vriend, waarvan ik toch echt mag hopen dat hij tijdens onze relatie niet besmet raakt met hiv.

Geloof me ik hou niet minder van mijn kind dan iemand die gepland zwanger is geworden!!

Heel spijtig dat het bij jou niet lukt, maar ik vind jou kijk hierop wel walgelijk -O-

Want ik weet hoe erg het is, want mijn zus lukt het ook niet.
Maar misgund me mijn kind niet omdat deze niet gepland was.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:08

Mars schreef:
Met het woord 'moord' geef je automatisch een waardeoordeel aan degenen die een abortus laat uitvoeren en imo is dat absoluut niet juist en bijzonder ongepast. Niet iedereen reageert hetzelfde op een zwangerschap en lang niet iedereen zit ineens op een roze wolk, verre van dat. Ik heb er heel veel moeite mee als er zo over een medemens geoordeeld wordt, ook dat recht heeft niemand.

Helemaal mee eens. :j
Een beetje inleven in een ander is nog nooit iemand slechter van geworden. Iemand een moordenaar noemen die een keuze neemt uit liefde voor zichzelf EN het ongeboren kindje vind ik keihard. Je wil niet weten hoe moeilijk die keuze is, zelfs jaren daarna nog. Het is echt niet iets wat je 'even' doet tussen ontbijt en lunch en daarna nooit meer aan denkt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:39

Lang niet alles gelezen maar als abortus moord zou zijn hoeveel mensen (vrouwen en de medewerkers) zouden dan wel niet in de bak zitten?
Nee ik ben zelf tegen abortus maar ik vind het geen moord, maar behoeden voor een moeder en/of vader die zich geen ouders voelen etc.
Als ik zwanger zou raken op dit moment (onmogelijk, ben single), maar stel ik raak zwanger ongepland en eigenlijk ook ongewenst want kan het er eigenlijk niet bij hebben. Maar ik wil wel graag kinderen! Dus ik zou alles opzij gooien en mn familoe inlichten en om hulp vragen om het kind te houden. Hij/zij heeft er niet om gevraagd om het winnende zaadje te zijn. Maar als het ongewenst is zou het alsnog gewenst worden. Het is iets bijzonders wat daar in je buik groeit, je eigen vlees en bloed.

Dat is ook een reden dat ik iemand zal feliciteren, omdat er toch een winnend zaadje is geweest.

En ergens in haar topic las ik dat ze het waarschijnlijk wel wil houden, maar nog goed gaat overleggen met dr vriend en haar ouders hun reactie.

Ik heb voor mezelf wel een paar dingen voor ik zwanger wil worden: dak boven me hoofd, kindje toekomst kunnen bieden, een baan en mn eigen beetje op regel.

De moeder van goede vriend van mij heeft 3 zoons en ong 7 of 8 zwangerschappen gehad. Allemaal miskramen.
Haar 2e zoon heeft nu een vriendin die al een zoontje had. Of ie gepland was idunno, maar als ik zie hoe gelukkig ze zijn en hoe ze zich redt.
Nicht van goede vriend is ongepland en toen ongewenst zwanger geworden. Beetje dom had ze gedaan mja... Jochie wordt bijna 1 jaar en ze zijn er super gelukkig mee

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:53

Ik vind niet dat je iemand moet feliciteren wanneer zij ongewenst zwanger is. Het woord ongewenst zegt in mijn ogen al voldoende, het was niet de bedoeling zwanger te worden, dus je bent er niet blij mee. Er zijn situaties waarbij een kind een liefdevolle opvoeding krijgt van de ouder(s) maar dit is natuurlijk niet altijd mogelijk.
Ik ben daarom ook voor abortus, als jij zwanger bent, maar een kind geen liefdevolle n stabiele opvoeding en thuissituatie kunt bieden, lijkt het mij beter voor het kind om dan abortus te laten plegen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:19

Zonder het hele topic door te lezen, wil ik antwoord geven op de 'beginvraag':

Ongewenst zwanger: gefeliciteerd?

Nee niet gefeliciteerd, het wordt niet voor niks ONGEWENST zwanger genoemd. Dit doelt er op dat de zwangere dit niet had gewenst, dus dan feliciteer ik niet. OngePLAND zwanger is iets anders, dan kan het wel nog gewenst zijn...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:40

kani_ejj schreef:
P

Reactie hierboven, ik laat best een ander in zijn waarde maar waarom meteen aan abortus

Omdat ik al 3,5 jaar bij de fertiliteit loop en er geen mogelijkheden meer zijn.
Daarom weet ik dat ik zo goed als niet zwanger kan worden.

Dat kan me eigenlijk weinig schelen dat mensen het geen moord vinden wat is het dan ??

Ik ben misschien wel 15 jaar bezig geweest, maar ik vind je reactie nergens op slaan.
Omdat jij en ik geen kinderen kunnen krijgen moet daar de hele wereld voor boeten?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:44

Lisa_H schreef:
Om de vraag in het begin van het topic te beantwoorden: Je moet je eigen wensen niet aan een ander opdringen. Als iemand zwanger raakt, en het kind niet wilt, en het weg wil laten halen dan is dat hun keus. Niet de jouwe. En als je zelf niet zwanger kan raken, dan is dat vervelend maar dat kan je een ander niet verwijten. Zo werd ik egoïstisch genoemd omdat ik echt geen kinderen wil later, ik moest maar kinderen nemen want er zijn veel mensen die graag kinderen willen en die ze niet kunnen krijgen >;)

Jij schrijft wat ik bedoel. :D
maaike proficiat. *\o/*