Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vjestagirl schreef:Tazzey schreef:Ik heb de test gedaan en ben toelaatbaar maar ik doe het niet. Ik wil niet in een hokje gestopt worden.
Hoezo zou lid worden in een hokje stoppen zijn?
Wendy schreef:Dat is toch het hele doel van het bestaan van een dergelijke vereniging?
Je kunt het van alles noemen, maar een vereniging die eist dat iemand slaagt voor een test, stopt mensen in hokjes.
En ik begrijp dat hokjes erg prettig kunnen zijn, want als je daar in past, dan kom je in dat hokje ook veel gelijkgestemden tegen
Sofy schreef:Ik vind Mensa wel anders dan een sportvereniging. De enige 'eis' om lid te worden bij een sportvereniging is dat je die sport wíl beoefenen. Je hoeft er niet goed in te zijn, sterker nog, je hoeft vaak nog niet eens daadwerkelijk aanwezig te zijn. Zelfs bij bijvoorbeeld orkesten waar je wel een bepaald niveau moet hebben om lid te worden, gaat het om een eigenschap die je kunt trainen, niet een onveranderlijk kenmerk (hoewel dat in dit geval bij hogere niveau's discutabel wordt: in hoeverre kun je muzikaliteit trainen of compenseren met techniek?). Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.
Vjestagirl schreef:Sofy schreef:Ik vind Mensa wel anders dan een sportvereniging. De enige 'eis' om lid te worden bij een sportvereniging is dat je die sport wíl beoefenen. Je hoeft er niet goed in te zijn, sterker nog, je hoeft vaak nog niet eens daadwerkelijk aanwezig te zijn. Zelfs bij bijvoorbeeld orkesten waar je wel een bepaald niveau moet hebben om lid te worden, gaat het om een eigenschap die je kunt trainen, niet een onveranderlijk kenmerk (hoewel dat in dit geval bij hogere niveau's discutabel wordt: in hoeverre kun je muzikaliteit trainen of compenseren met techniek?). Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.
Dat weet ik niet. Zie het dan als een soort 'talenten vereniging'. Ja; iedereen mag paardrijden. Nee; niet iedereen mag bij de Nederlandse selectie.
Sofy schreef:Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.