Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:51

Haha heel herkenbaar dit topic!
Ik heb al meerdere keren de thuistest gemaakt en gehaald, ook boven het 98ste percentiel. (Ook twee keer niet, maar 's avonds laat ben ik niet op mijn best blijkaar). De officïele test heb ik nog niet gedaan. Deels omdat ik het veel geld vind, maar ook dat ik bang ben dat ik hem toch niet haal. En als ik hem wel haal vraag ik mij af of het echt iets voor mij toevoegt. Maar het klinkt wel leuk, die uitstapjes enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:55

Vjestagirl schreef:
Tazzey schreef:
Ik heb de test gedaan en ben toelaatbaar maar ik doe het niet. Ik wil niet in een hokje gestopt worden.

Hoezo zou lid worden in een hokje stoppen zijn?

Dat is toch het hele doel van het bestaan van een dergelijke vereniging?
Je kunt het van alles noemen, maar een vereniging die eist dat iemand slaagt voor een test, stopt mensen in hokjes.
En ik begrijp dat hokjes erg prettig kunnen zijn, want als je daar in past, dan kom je in dat hokje ook veel gelijkgestemden tegen ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:26

Wendy schreef:
Dat is toch het hele doel van het bestaan van een dergelijke vereniging?
Je kunt het van alles noemen, maar een vereniging die eist dat iemand slaagt voor een test, stopt mensen in hokjes.
En ik begrijp dat hokjes erg prettig kunnen zijn, want als je daar in past, dan kom je in dat hokje ook veel gelijkgestemden tegen ;)

Een lidmaatschap is vanzelfsprekend een hokje; leden zijn het ene hokje; niet-leden het andere hokje. Zo zitten we als mens in allerlei hokjes, ook al willen we dat niet. Zo werkt het brein nu eenmaal.

Je zit in het hokje van mannen/vrouwen, groen/bruin/blauwe ogen/Nederlander/bokker... talloze hokjes. Valt niet eens aan te ontkomen door je p te sluiten in je huis, want dan hoor je weer in het hokje thuiszitters.

Zeggen dat je niet in een hokje gestopt wilt worden is dan ook nogal zinloos; iedereen die je tegenkomt doet dat namelijk vanzelf.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:49

Ik vind Mensa wel anders dan een sportvereniging. De enige 'eis' om lid te worden bij een sportvereniging is dat je die sport wíl beoefenen. Je hoeft er niet goed in te zijn, sterker nog, je hoeft vaak nog niet eens daadwerkelijk aanwezig te zijn. Zelfs bij bijvoorbeeld orkesten waar je wel een bepaald niveau moet hebben om lid te worden, gaat het om een eigenschap die je kunt trainen, niet een onveranderlijk kenmerk (hoewel dat in dit geval bij hogere niveau's discutabel wordt: in hoeverre kun je muzikaliteit trainen of compenseren met techniek?). Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.

Verder zag ik iemand zeggen dat zij moeite hadden met meerkeuze toetsen, omdat het écht goede antwoord er nooit bij staat, en je je hoofd niet kunt stilzetten en dus alle mogelijke verbanden ziet. Ik snap dat eigenlijk niet zo goed; als je zulk goed inzicht hebt, snap je toch ook wat de docent heeft willen vragen en welk antwoord hij dus eigenlijk verwacht? Dat had ik iig altijd wel heel sterk met die toetsen; ik heb meerkeuze dan ook nooit moeilijk gevonden. Dan waren open vragen waarbij je zelf zaken moest beargumenteren lastiger; daar kon je letterlijk alles erbij halen wat je zelf bedacht en dat ging soms de docent een beetje te ver...

Ook nooit zo'n suf vak gevolgd als economie overigens: hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk kwam je met beredeneren altijd weer bij je beginstandpunt uit omdat alles op alles invloed heeft en uiteindelijk circulair met elkaar verbonden is. Ik snapte nooit waar de docent dan wilde dat ik stopte met beredeneren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:57

Ik weet niet of ik wat had gezegd over meerkeuzetoesten (dacht het wel), maar die vind ik idd vele malen lastiger dan open vragen, vanwege de nuances. De enige manier om ze te halen, is idd gaan denken aan wat de docenten voor ogen hadden. Dan lukt dat prima, maar dat is niet de manier waarop ik een toets wil maken. Ik wil een vraag beantwoorden met het antwoord wat in mijn hoofd de juiste is. En niet een antwoord geven wat imo te zwartwit is en derhalve niet volledig correct is. Daar komt dat verrekte rechtvaardigheidsgevoel weer om de hoek zetten! Ik stoor me daar gewoon vreselijk aan en moet de hele toets mn best doen om mijn manier van denken aan de kant te schuiven.
Open vragen gooi ik gewoon al mijn argumenten in en op die manier heb ik al zoveel antwoorden goed gekeurd gekregen terwijl het volgens het antwoordmodel niet juist was. (Ik kan ook gerust ja en nee antwoorden op 1 vraag)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:04

Sofy schreef:
Ik vind Mensa wel anders dan een sportvereniging. De enige 'eis' om lid te worden bij een sportvereniging is dat je die sport wíl beoefenen. Je hoeft er niet goed in te zijn, sterker nog, je hoeft vaak nog niet eens daadwerkelijk aanwezig te zijn. Zelfs bij bijvoorbeeld orkesten waar je wel een bepaald niveau moet hebben om lid te worden, gaat het om een eigenschap die je kunt trainen, niet een onveranderlijk kenmerk (hoewel dat in dit geval bij hogere niveau's discutabel wordt: in hoeverre kun je muzikaliteit trainen of compenseren met techniek?). Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.

Dat weet ik niet. Zie het dan als een soort 'talenten vereniging'. Ja; iedereen mag paardrijden. Nee; niet iedereen mag bij de Nederlandse selectie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:18

Ik ga ook altijd de boot in met meerkeuze vragen. Ik kan zo lang door redeneren dat ik voor de meeste antwoorden wel een verklaring kan geven.
Het heeft niets te maken met hoe goed je inzicht is. Je denkt alleen 20 stappen vooruit.

Ik scoor op open vragen ook altijd hoger dan op meerkeuze.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:34

Vjestagirl schreef:
Sofy schreef:

Dat weet ik niet. Zie het dan als een soort 'talenten vereniging'. Ja; iedereen mag paardrijden. Nee; niet iedereen mag bij de Nederlandse selectie.

En dan vind ik Mensa nog net iets objectiever. Bij de Nederlandse selectie kunnen 'gemiddelde' ruiters een supergoed en duur paard kopen en zo met net iets ondermaatse capaciteiten binnen geraken, en ontzettend getalenteerde ruiters die het geld niet hebben voor een bruikbaar paard geraken er niet bij.

Een IQ test heeft best een hoge betrouwbaarheid (heb ik uitgebreid bestudeerd in mijn psychologie-opleiding), zolang je niet met grote cultuurverschillen zit. Iemand uit een inheemse Afrikaanse stam wordt dus niet correct "gemeten", maar Nederlanders dus wel, ongeacht problemen met meerkeuzevragen, doordenken, etc.

Edit: een bijzonder slechte dag kan wel van invloed zijn, maar bij plausibele twijfel aan de betrouwbaarheid van de resultaten kun je hem dan nog een keer doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:22

Sofy schreef:
Mensa is meer zoiets als een lange-mensen-club: je mag alleen lid worden als je aan een onveranderlijke eis voldoet. Niet per sé goed of fout, maar iig wel anders dan een sportvereniging.

IQ is geen onveranderlijke eis, iemand IQ kan stijgen of dalen al naar gelang die persoon meer of minder met zijn/haar intelligentie doet; de erfelijkheidsfactor is maar ongeveer 80%. Vergelijkbaar dus met muziek of sport, iemand die a-muzikaal is wordt echt niet aangenomen bij een kamerkoor en iemand met twee linkervoeten wordt niet hartelijk ontvangen bij de voetbalclub.

Daarom zei ik in een eerder antwoord ook dat het een club is van mensen die leren leuk vinden. Niet altijd op school (vaak wel maar zeker niet altijd) maar het zijn altijd mensen met een meer dan gemiddelde honger naar kennis.