Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Is inenten wel zo verstandig als we denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:51

NEE dat wordt dus niet gezegd! er wordt gezegd dat met goede hygiëne de kans verkleint wordt. niet dat je met goede hygiëne geen polio kan krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:53

Van gewone poep krijg je geen polio, maar polio wordt wel overgedragen via de ontlasting van besmette personen. Als je in een risicogebied leeft, dan is goede hygiene dus wel belangrijk om risico op besmetting te verminderen ja.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:08

Chubby schreef:
Van gewone poep krijg je geen polio, maar polio wordt wel overgedragen via de ontlasting van besmette personen. Als je in een risicogebied leeft, dan is goede hygiene dus wel belangrijk om risico op besmetting te verminderen ja.

Een enting helpt ook overigens....en zo is de cirkel weer rond.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:15

Dat klopt janderegelaa. Het cirkeltje is rond. Komen we weer terug op de nadelen van vaccineren, die er óók zijn. Precies waar dit topic over gaat.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:34

Matheno schreef:
janderegelaa schreef:
Kijk voor het gemak eens naar Afrika waar dit niet gebeurd, simpelweg omdat er geen financiële middelen zijn. Daar grijpen ziekten die wij allang niet meer hebben, of heel zelden krijgen , nog steeds om zich heen. Met alle ellende van dien.

We hebben het in deze discussie ook over de landen waar de hygiene goed is, en waar men goede voeding heeft.
Geen ontwikkelingslanden.

Afrika is geen land, maar een continent. Genoeg landen en steden in Afrika die over uitstekende hygiene beschikken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:59

Chubby schreef:
Dat klopt janderegelaa. Het cirkeltje is rond. Komen we weer terug op de nadelen van vaccineren, die er óók zijn. Precies waar dit topic over gaat.

En de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Als dat namelijk wel zou zijn dan hadden we geen heel kostbaar rijksvaccinatieprogramma.

Simpel gezegd zijn er 3 groepen die niet vaccineren.

-De mensen die het niet (of stiekem *\o/* ) doen vanwege hun religie. Daar weet ik niets op, hun overtuiging is groter dan hun realiteitszin.

-Mensen die het niet doen omdat ze bang zijn dat het mis gaat met vaccineren. Dat is een gerede angst. Zij moeten echter bedenken dat de kans dat het mis gaat met vaccineren vele, vele, vele malen kleiner is dan als je niet vaccineert. Kijk maar naar de recente uitbraak van mazelen waar gewoon op 1 school 51 kinderen ziek zijn geworden. Terwijl er de afgelopen 10 jaar qua entingen nog geen handvol bijwerkingen zijn gemeld die na onderzoek niet eens onomstotelijk toe te schrijven zijn aan de enting.

- De groep mensen die het maar rotzooi vindt wat er ingespoten wordt. Dat is natuurlijk prima als het een enting voor jezelf betreft, je bent dan vrij om te weigeren. In dit geval echter, kunnen ze een ander mens, namelijk hun kind ernstige schade toebrengen als die onverhoopt wél ziek wordt en levenslang gehandicapt blijft. En ze hebben best een punt hoor als ze het rotzooi vinden alleen moet je dan wel van 2 kwaden de minst kwade kiezen en dat is enten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:04

Dat is jouw persoonlijke mening :) Ik ben het met je opsomming eens, maar niet met je conclusies. Gelukkig hoeft dat ook niet!

Enne: over 2011 zijn bijna 2500 (!) bijwerkingen gemeld bij het Lareb, wow, dat is niet slechts een handvol. Er zijn na vaccinatie 3 kinderen overleden in dat jaar, volgens het Lareb niet toe te schrijven aan de vaccinaties, maar ik vrees een beetje dat dat een slager is die het eigen vlees keurt en ik weet niet hoe die procedure precies verloopt.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:10

Maar bijwerkingen als in: gevaccineerde voelde zich daarna 3 dagen grieperig, had een beurse arm etc?
Dat zijn volkomen terechte en te verwachten gevolgen, zou het niet eens bijwerkingen noemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:12

Chubby schreef:
Dat is jouw persoonlijke mening :) Ik ben het met je opsomming eens, maar niet met je conclusies. Gelukkig hoeft dat ook niet!

Enne: over 2011 zijn bijna 2500 (!) bijwerkingen gemeld bij het Lareb, wow, dat is niet slechts een handvol. Er zijn na vaccinatie 3 kinderen overleden in dat jaar, volgens het Lareb niet toe te schrijven aan de vaccinaties, maar ik vrees een beetje dat dat een slager is die het eigen vlees keurt en ik weet niet hoe die procedure precies verloopt.

Helemaal niet de slager die zijn eigen vlees keurt, juist niet! Lareb is onafhankelijk.

Overigens is nu bekend gemaakt dat op dezelfde school nu ook een uitbraak van Rode hond is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:13

Zwitsal schreef:
Maar bijwerkingen als in: gevaccineerde voelde zich daarna 3 dagen grieperig, had een beurse arm etc?
Dat zijn volkomen terechte en te verwachten gevolgen, zou het niet eens bijwerkingen noemen.

Precies.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:13

Zulke bijwerkingen worden ook genoemd idd. Maar ook bijwerkingen als chronische vermoeidheid. En die worden afgedaan door het Lareb als 'hoort bij de leeftijd en valt te verwachten, kan dus niet aan vaccinatie worden toegeschreven'.

Uit eerste hand heb ik ook zaken als afnemende woordenschat, depressieve buien en ineens moeilijker leren vernomen. Dat wordt dan niet aan de vaccinatie toegeschreven, maar kan echt geen toeval zijn als het zo samenvalt. De oplossing vonden zij dan in de homeopathie, door de enting te "ontstoren" werden goede resultaten geboekt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:14

janderegelaa schreef:
Helemaal niet de slager die zijn eigen vlees keurt, juist niet! Lareb is onafhankelijk.

Ja, is dat écht écht zo? Als je begrijpt wat ik bedoel....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:16

En je hebt mensen die naief zijn. Zomaar alles laten inspuiten, vol vertrouwen in de geldbeluste medici. Dezelfde mensen die meer doden hebben veroorzaakt door drugs en medicijnen op recept te geven dan alle verslaafde cocaine en heroine gebruikers bij elkaar.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:20

Maar NOGMAALS hoe hypocriet is het niet te willen enten maar daarmee wel anderen in gevaar brengen en wel die zorg in ziekenhuis willen bij ziekte?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:22

Joanne1987 schreef:
Maar NOGMAALS hoe hypocriet is het niet te willen enten maar daarmee wel anderen in gevaar brengen en wel die zorg in ziekenhuis willen bij ziekte?

Ik heb al een paar keer geantwoord dat het niet zo simpel ligt. Heb je dat uberhaupt gelezen? :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:24

Waarom zouden mensen geen recht hebben op zorg in het ziekenhuis?
Ik ben niet geënt tegen baarmoederhalskanker, dus ik mag geen behandeling in het ziekenhuis als blijkt dat ik kanker heb?
Wie is er dan de hypocriet.. ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:25

Dan zouden we dus ook kunnen stellen dat iemand die rookt en longkanker krijgt niet geholpen mag worden in het ziekenhuis. Net zo kort door de bocht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:35

Lijkt tegenwoordig wel een hype om niets of niemand te vaccineren omdat het allemaal rotzooi is.

Overvaccineren zal idd wel z'n bijwerkingen hebben en klakkeloos doen wat 'men' doet is nooit verstandig.

Maar naar mijn idee zijn de gevolgen van niet vaccineren tot nu toe toch nog steeds erger dan die van wel vaccineren.
Bij dieren bvb ook. Het is allemaal rommel en onnodig. Tot hun paard ligt te sterven aan tetanos of hun kat aan leucose.

Algemeen gezien: als er geen behandeling is voor een ziekte (of er zijn blijvende gevolgen) maar wel een vaccin dan is mijn keuze snel gemaakt.
Ziekten die wel te behandelen zijn kan idd eventueel nog over nagedacht worden of vaccineren zo noodzakelijk is, maar blijft een 'kosten-baten' analyse.

Mijn moeder bvb vond al dat vaccineren ook wat overbodig. Tot ik als ukkepuk van 2 jaar mazelen kreeg met nog wat complicaties bij en ik blijkbaar doodziek was en ze het grof geschut moesten bovenhalen om mij erdoor te krijgen (nee ik herinner me daar niets van uiteraard maar is een favoriet familieverhaal om moeder op de kast te krijgen }> ). Broer en zus werden later wel geent tegen mazelen.
Zusje heeft op 10-jarige leeftijd toch nog mazelen gekregen dankzij een klasgenootje dat niet gevaccineerd was en met mazelen rondliep. Broertje heeft zonder problemen z'n volledige vaccinatie gehad en nooit mazelen gehad.
Mooie van de grap was dat mijn moeder toen woest was op die onverlaten die hun kind niet gevaccineerd hadden.
Allermooiste is dat zowel mijn ouders als de ouders van dat klasgenootje medisch geschoold waren en vanuit dat oogpunt 'kritisch' waren over vaccinaties.
Achja, ik ben iig wel immuun voor mazelen :') .

Als volwassen gezond persoon lijkt enkel de tetanos vaccinatie me noodzakelijk. Of de vereiste vaccinaties voor buitenlandse reizen.
Griepprik haal ik bvb nooit. Heb zonder dat vaccin ook zelden of nooit griep.
Mijn oma krijgt hem wel maar met haar leeftijd is ze ook wat vatbaarder voor koudjes etc.
Voor kinderen zou ik toch wel de vaccinatieschema's volgen denk ik.

Ossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:37

Matheno schreef:
En je hebt mensen die naief zijn. Zomaar alles laten inspuiten, vol vertrouwen in de geldbeluste medici. Dezelfde mensen die meer doden hebben veroorzaakt door drugs en medicijnen op recept te geven dan alle verslaafde cocaine en heroine gebruikers bij elkaar.

En je hebt mensen die naief zijn. Zomaar alles laten aanpraten, vol vertrouwen in de paranoïa websites. Dezelfde mensen die meer doden hebben veroorzaakt door stupiditeit dan alle verslaafde cocaine en heroine gebruikers bij elkaar.

See what I did there?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:43

Ik denk dat 99% van de bevolking niet genoeg kennis heeft om hier echt objectief standpunt over te vormen.
Op die 1% na zijn we gewoon allemaal aangewezen op de publieke opinie en de tendens van de samenleving waarin we leven.
En zelfs die ene procent is aangewezen op medische wetenschap die niet alles van het menselijk lichaam achterhaald heeft :)

Wat niet wegneemt dat het goed is om er over na te denken :)
Laatst bijgewerkt door Zwitsal op 12-07-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:44

“According to the World Health Statistics Annual of 1973-1976 there had been a steady decline in infectious diseases in most developing countries regardless of vaccines administered. Diseases disappeared as a result of improved sanitation, improved water supplies, improved personal hygiene and better nutrition. In addition, diseases for which there were no vaccines also declined dramatically. From 1850 to 1940, diseases had declined by 90% and were at an all time low, just when vaccines were being introduced.
Bron: Are Vaccines Safe – Mary Tocco

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:49

Je bron is ook niet echt onbevooroordeeld, Matheno.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:51

Om het hygiene verhaal om te draaien: wellicht is vaccineren voor ons westerlingen juist WEL nodig omdat onze lichamen door die extreem hygiënische omstandigheden hier gewoon niet meer gewend is om ziekteverwekkers uit het lichaam op te ruimen?
Men sport niet meer, zit hele dagen binnen in ruimtes met lucht-zuiveringsinstallaties, zwemt in chemische zwembaden, houdt het huis schoon met agressieve middelen etc etc.
Stel we leven zo door als dat we nu doen, met lichamen die eigenlijk niet meer hoeven te 'werken', we stoppen met vaccineren... En er komt een keer een uitbraakje van ziekte X...
Mijn hypothese: dan zijn we allemaal echt ontiegelijk de sjaak, en misschien wel meer dan dat afrikaanse kindje in een ontwikkelingsland.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:52

Dit is wel een onbevooroordeeld artikel, een artikel dat in het medische tijdschrift “British Medical Journal” werd gepubliceerd, ik citeer de inleiding:
"Dutch scientists are struggling to identify the exact cause of an epidemic of whooping chough that has swept through the country despite vaccination rates as high as 96%".
Ondanks inentingen komt oa kinkhoest toch telkens weer terug, ook onder gevaccineerde kinderen.

En wetenschapper Viera Scheibner:
"While studying thousands of pages written on vaccines I have not found a single paper which would demonstrate that in epidemic situations only unvaccinated children contracted the diseases."
Laatst bijgewerkt door Matheno op 12-07-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:54

Ik zeg dat je bron niet echt onbevooroordeeld is. Deze vrouw is onder andere enorme voorstander van borstvoeding en ziet dat het voorrecht van de vrouw.