Melk slecht voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Re: Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 02:14

Zuivel (evenals wat voor dierlijk product ook) komt bij mij het huis nauwelijks meer in. Ik drink en kook alleen nog met alpro soya, heb ik gelijk mijn B12 ook binnen (zit daar in verwerkt). Dit uiteraard ook met mate want te veel soya is evenmin goed voor je. De proteine die ik zogenaamd zou missen haal ik uit zelf gemaakte shakes met amandelen en dadels. Sinds ik de overstap aan het maken ben naar veganisme voel ik me duidelijk zo veel beter in zo veel opzichten. De enige reden dat ik nog niet 100% veganist ben is omdat ik sommige zuivelproducten zo lekker vind dat ik het niet kan laten ze af en toe te halen haha.. zwakke geest. maar als je het verstandig en gebalanceerd doet kan je alle voeding stoffen die je nodig hebt makkelijk zat binnen krijgen zonder ooit een dierlijk product aan te raken. Ik hoop dat er ooit een dag komt dat dierlijke producten een delicatesse zijn, en geen basis voedsel..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 05:50

volgens de Voedselzandloper is melk wel degelijk zeer slecht voor je. Het verhoogt de kans op prostaat en baarmoederhalskanker met 44% (bij het drinken van bijv. 1 glas per dag). Daarnaast veroorzaakt melk osteoporose, het is dus juist erg slecht voor je botten.

In landen waar veel melk wordt gedronken komt veel meer osteoporose voor.

Dat melk gezond is, is een fabeltje verzonnen om melk goed te kunnen verkopen. Ik drink inmiddels denk ik een jaar geen melk meer.

(yoghurt is trouwens even slecht)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:46

Blondie_ schreef:
Dat het voor die arme koeien en kalfjes in de melkindustrie slecht is is dat niet al genoeg reden melk te laten staan...

Die hebben het niet slecht hoor, als ze het slecht hebben geven ze niet veel melk... Koeien in de melkindustrie hebben het prima.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:44

En als er niet ieder jaar een kalf uit wordt getrokken(letterlijk) geven ze ook niet veel melk,
En die kalfjes mogen heus niet bij mama koe drinken, nee das voor de mens!
Jij vindt dat... ´prima´ ??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:04

Blondie_ schreef:
En als er niet ieder jaar een kalf uit wordt getrokken(letterlijk) geven ze ook niet veel melk,
En die kalfjes mogen heus niet bij mama koe drinken, nee das voor de mens!
Jij vindt dat... ´prima´ ??

kalf krijgt ook gewoon melk van de koe hoor, sowieso de biest, en ma koe geeft veel meer dan het kalf nodig heeft.
Ik vind het prima idd. Ik zou zeggen; kijk eens op een goede melkveeboerderij en laat je voorlichten door een boer. Die zorgen echt wel goed voor de koeien hoor.

Dora88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:24

Nou, wij mishandelen onze koeien...

Voordat je oordeelt over hoe boeren voor hun koeien zorgen, kijk eerst ook naar hoe met paarden wordt omgegaan, hoeveel ze op de wei lopen of hoeveel veulens ze krijgen. Ook elk jaar... Maar dat is hier de discussie niet.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:43

Jammer dat er zoveel voorloordelen over de (melk)veehouderij zijn. Wij worden dan afgeschilderd als dierenbeulen terwijl ik écht een dierenliefhebber in hart en nieren ben! :)

En of melk gezond is? Geen idee. Ik vind het lekker bij het avondeten en het zal vast niet veel slechter zijn dan cola ;)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:02

Ik vraag me altijd af waarom dat kalf en altijd zo hard uitgetrokken moet worden?

Maar Ontopic, ik denk dat melk niet gezond is en je makkelijk zonder kan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:59

Blondie_ schreef:
Ik vraag me altijd af waarom dat kalf en altijd zo hard uitgetrokken moet worden?

Maar Ontopic, ik denk dat melk niet gezond is en je makkelijk zonder kan

Altijd... :') alleen als het zelf niet gaat. Of vraag je je ook af waarom er baby's met de vacuumpomp geboren worden? Alsof een mensenbevalling een pretje is...

Maargoed, daar gaat het topic niet om.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:11

Melk is niet voor ieder gezond.
Ik ben bijvoorbeeld allergisch voor melk. Wat uitte in hevige bloedneuzen.
een ander kan juist baad hebben bij melk drinken.

gezond is dus een groot woord

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:20

Bambolina schreef:
Zuivel (evenals wat voor dierlijk product ook) komt bij mij het huis nauwelijks meer in. Ik drink en kook alleen nog met alpro soya, heb ik gelijk mijn B12 ook binnen (zit daar in verwerkt). Dit uiteraard ook met mate want te veel soya is evenmin goed voor je. De proteine die ik zogenaamd zou missen haal ik uit zelf gemaakte shakes met amandelen en dadels. Sinds ik de overstap aan het maken ben naar veganisme voel ik me duidelijk zo veel beter in zo veel opzichten. De enige reden dat ik nog niet 100% veganist ben is omdat ik sommige zuivelproducten zo lekker vind dat ik het niet kan laten ze af en toe te halen haha.. zwakke geest. maar als je het verstandig en gebalanceerd doet kan je alle voeding stoffen die je nodig hebt makkelijk zat binnen krijgen zonder ooit een dierlijk product aan te raken. Ik hoop dat er ooit een dag komt dat dierlijke producten een delicatesse zijn, en geen basis voedsel..

Soja is helemaal niet goed voor ons als je het mij vraagt...
Ik eet geen soja.. Ik mag geen melk en gluten maar soja komt er naast als toevoeging ook echt niet in.
Soja heeft een oestrogeen achtige werking naast dat het zo gemodificeerd is als ik weet niet wat..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:26

koeien in de melkindustrie krijgen elk jaar een kalf om de melkproductie weer te verhogen.
6 weken voor het kalf geboren wordt worden de koeien droog gespoten met AB.
De boeren blijven de koeien wel gewoon melken omdat er anders uierontsteking ontstaat.
Deze met AB vervuilde melk wordt aan de kalfjes die eerder zijn geboren gevoerd omdat ze deze niet bij de campina kwijt kunnen.
Onze koeien groeien dus op met AB melk.
Klinkt niet echt gezond in mijn ogen.
Tel daarbij op dat een deel van de AB in de koe en in het kalf in de mest wordt uitgescheiden en deze zelfde mest weer in
de wei wordt ingespoten en koeien deze dus weer opeet via het gras kan je voorstellen hoe het komt dat onze koeien steeds meer last hebben van AB resistentie en wij straks ook.

Dit is volgens mij een goede reden geen melk en vlees te consumeren

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:21

Koeien die zijn drooggezet worden NIET meer gemolken. Hoe kom je daar nou weer bij?
En soms gaat AB-melk naar stierkalfjes ja. Die gaan naar de mesterij en worden opgefokt voor vlees. Tegen de tijd dat ze geslacht worden is alle AB er allang uit.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:30

oke dat klopt ik bedoelde koeien die uierontsteking hebben worden gemolken terwijl ze AB krijgen en deze AB melk wordt aan de kalveren gevoerd.
En dat gaat ook naar koetjes,stiertjes blijven meestal maar heel kort en er zijn dus niet altijd stiertjes aanwezig.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:36

AB-melk wordt liever niet aan vaarskalfjes gegeven. Juist omdat er AB inzit.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:38

ik ken boeren waar dat wel gebeurt,want waar moeten ze er anders mee heen.
Het heeft geld gekost en moet worden gebruikt.
Boeren zijn zuinig :(

bij mesterijen is het gebruik van AB meer standaard dan uitzondering dus dat die stiertjes AB krijgen alleen bij de boer is heleaas ook niet waar

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:00

cam schreef:
ik ken boeren waar dat wel gebeurt,want waar moeten ze er anders mee heen.
Het heeft geld gekost en moet worden gebruikt.
Boeren zijn zuinig :(

bij mesterijen is het gebruik van AB meer standaard dan uitzondering dus dat die stiertjes AB krijgen alleen bij de boer is heleaas ook niet waar

Nee boeren worden compleet kaalgeplukt met een melkprijs van 30 cent per liter..
Die moeten hun beesten te eten kunnen blijven geven, en zelf ook nog eten en leven..
Als mensen nou eens minstens de helft meer voor hun stuk vlees of melk willen betalen wordt het een ander verhaal.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:11

ik zeg alleen dat boeren AB onzorgvuldig gebruiken en dat is niet alleen mijn constatering maar is een bewezen feit.
Of 0,30 per liter te weinigi is weet ik niet

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:12

Houd alsjeblieft op onzin te verkondigen. Kom met betrouwbare bronnen om je verhaal te ondersteunen. Nederland loopt juist enorm voorop met de reductie van antibioticumgebruik. Maar dat is niet van de één op de andere dag geregeld.

http://vanstadtotwad.nl/nieuws/antibiot ... rk-gedaald

AB melk werd wel veel aan kalveren gegeven. Maar ook daarvan begint men op terug te komen. Ik ken melkveehouders die volledig antibioticum vrij bedrijf hebben (tenzij de dieren ze door ziekte écht nodig hebben), maar dat kostte ze een boel tijd/geld/extra zorgen voor hun dieren. Het is gewoon een kwestie van tijd: dan gaat de rest ook "om". Maar die ontwikkelingen duren gewoon eventjes.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:35

Ik kom met betrouwbare bronnen. De enige rede dat wij voorop lopen met de reductie van antibioticagebruik is omdat wij de grootste gebruiker waren in Europa.

Over genomen van de site van Compendium voor de leefomgeving dus niet zelf verzonnen

Het antibioticagebruik in gram per kilogram vlees is ondanks de recente daling nog steeds hoog vergeleken met de meeste Europese landen (Grave et al., 2010; EMA, 2012

Je geeft zelf aan dat AB melk dus wel aan kalveren wordt gegeven dus ik spreek de waarheid.
Dat daar langzaam aan ander over wordt gedacht veranderd niets aan het feit dat we verlopig achter de feiten aan lopen.

Antibioticaresistentie verspreidt zich in het milieu
In oppervlaktewater in gebieden met veel veehouderij zijn hoge percentages bacteriën met resistentie tegen antibiotica aangetroffen (Blaak et al., 2010). Het type resistentie wijst op een relatie met dierlijke mest, maar ook afvalwater, al dan niet gezuiverd, kan een bron zijn. Uit bodemmonsters is gebleken dat de hoeveelheid resistente bacteriën in de periode 1940-2008 op 5 Nederlandse locaties is toegenomen (Knapp et al., 2010). Ook werd gevonden dat bemesting de hoeveelheid van bepaalde resistentiegenen in landbouwgronden kan verhogen (Geofox-Lexmond, 2009). Een pool van resistentiegenen in het milieu zou door mutaties en kruisingen kunnen leiden tot verspreiding van resistenties. Het is nog niet bekend of het milieu in vergelijking met de bovengenoemde risico's een relevante route van overdracht van resistentie naar de mens vormt.
Resistentievorming wordt bij de toelating voor diergeneesmiddelen niet meegenomen als factor in de beoordeling van milieurisico's (EC/2001/83). De toelating maakt wel een beoordeling van de ecologische toxiciteit. In een rapport van Geofox-Lexmond (2009) worden berekeningen gemaakt van gehalten in de bodem (zoals toegepast in de toelating) voor de twee belangrijkste groepen antibiotica die in de veehouderij worden gebruikt. Informatie over de actuele concentraties van antibiotica in het milieu is schaars.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:45

arme koetjes en kalfjes ?
al eens over nagedacht, waar dat melkvee blijft, als we massaal geen melk meer drinken, of zuivelproducten gebruiken ?
juist...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:30

spicegirl schreef:
arme koetjes en kalfjes ?
al eens over nagedacht, waar dat melkvee blijft, als we massaal geen melk meer drinken, of zuivelproducten gebruiken ?
juist...

Daar eindigen ze zo wie zo.
De gemiddelde melkkoe gaat 5 jaar mee en wordt daarna vervangen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:39

dat weet ik.maar dan word er geen 5 jaar meer gewacht.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:45

melkproducten zijn belangrijk.
Er zit calcium in wat de mens nodig heeft voor opbouw van botten, als iedereen genoeg melkproducten zou gebruiken zou er heel wat minder mensen last van osteoporose krijgen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:47

Tabaluga12 schreef:
Ik heb een dier ook nog geen blikje cola zien pakken ;)

_/-\o_
Of een sigaret zien roken ;)