Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:55

Ik werk op een Kinderdagverblijf en er zijn bijna nog maar zelden ouders die borstvoeding geven hoor. Helemaal het afkolven is natuurlijk een drama als je moet gaan werken.
En kinderen groeien naar mijn idee net zo goed met flesvoeding als borstvoeding.
Toch moet ik zeggen dat allebei mijn zussen een kleintje hebben en daar ook de borstvoeding van allebei niet lukte maar daar werd niet heel erg krampachtig over gedaan.
Tuurlijk ben ik ook voor proberen maar het is je heel goed recht lekker een flesje te geven.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:56

Daarom word ik ook zo pissig als ik bijv de post van urielle lees. Daarin staat eigenlijk dat als je geen kinderen hebt, en dus geen ervaring, je niet mag meediscussiëren hier. Terwijl het eigenlijk gewoon er om gaat dat een keuze niet geaccepteerd worden en een aantal voor iets prediken waar een ander geen goede ervaring mee heeft.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:58

TS: Als jij het niet wilt, niet doen! Van te voren je verloskundige en man goed inlichten en bij de intake van de kraamzorg ook aangeven dat je het niet wilt en niet gepusht wilt worden. Laat je man ook net na de bevalling aangeven richting verloskundige dat het geen discussiepunt meer is.

Borstvoeden hoort niet vervelend en pijnlijk te zijn. Ik heb de eerste een half jaar gevoed en de tweede is nu 4,5 maand en krijgt ook nog steeds alleen BV. Maar ik heb nog nooit borstontsteking gehad, enkel een dag stuwing in mijn kraamweek en dat was het dan. Bij mij gaat het heel makkelijk maar als het dat niet zou zijn was ik er ook allang mee gestopt. Ik kolf nu 4 dagen op kantoor en als ik geen eigen kamer had, had ik het ook allang opgegeven (maar kan nu gewoon doorwerken). Het zal allemaal best beter en gezonder zijn maar heel veel kinderen worden groot op poedermelk en daar is echt niets mis mee (behalve dan in China?).

Laat je niet gek maken en doe wat jij wilt en bespreek dat vooral vooraf met alle betrokkenen. Het is jouw kind, jouw lijf en jouw leven! De borstvoedingsmaffia is af en toe dodelijke vermoeiend.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:59

geerke schreef:
misschien een hele domme opmerking....maar borsten zijn toch eigelijk om borstvoeding te geven?
Afgezien van de vrouwen die er dus geen melk in hebben zitten,en wel flesvoeding moeten geven?

Maar inderdaad,iedereen moet het zelf weten.Mensen gaan toch altijd tegen de natuur in ;)

Ja, en uiers van een koe om een kalf mee te voeden. Dus geen drinken voor mensen.
Dus?

Als ts geen borstvoeding wil geven is dat haar goed recht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:13

GVD, heel mijn post weg.

@Friendly: als jij een topic opent over een paard wat geen muurtjes wil springen en overweegt om hem te verkopen, maar dat je daarop aangevallen wordt. Moet ik dan ondersteunen dat je hem moet verkopen, terwijl ik zelf de ballen verstand van springen heb? Laat ik dan lekker over aan de springruiters die vast nog 600 oplossingen hebben om die bok toch over dat muurtje te krijgen, voor er iets overhaast besloten wordt op grond van mijn 40 cm kruisjes :=
Op de vorige pagina reageer ik later nog even, want er wordt nu aangekondigd dat het bedtijd is en mijn hele post is dus verdwenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:23

Urielle schreef:
op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

Van mij dan ook geen advies, behalve dat TS het recht heeft haar eigen keuzes te maken :) Die les heb ik trouwens wel uit eigen ervaring :j

Maar jij hebt net zo min ervaring met de situatie van de TS als ik of iemand anders: jouw situatie was in een aantal opzichten misschien vergelijkbaar, maar in een aantal opzichten ongetwijfeld ook niet. Wat dat betreft kan het gebrek aan ervaring een voordeel zijn: je krijgt niet de neiging om je eigen ervaringen op een ander te projecteren.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:28

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 09:49, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:33

Urielle, waarom niet? Waarom zou je mensen niet kunnen ondersteunen als zij zelf al achter hun keuze staan? Dat zou betekenen dat een man nooit zijn vrouw kan ondersteunen, want borstvoeding geven heeft ie geen ervaring mee natuurlijk.

Ik geef absoluut geen advies, net zo min als ik dat zou geven aan een springruiter om een paard over een muur van 1.50 m te krijgen. Maar ik vind het ondersteunen van iemands keuze wel belangrijk; het is zijn/haar eigen keuze, kent de situatie/lichaam het allerbeste. Ik kan er niet over oordelen; het zijn mijn tepels niet, was niet mijn kraamtijd etc.

Je hoeft niet overal ervaring mee te hebben om iemands keuze te begrijpen en te kunnen respecteren.

(Neemt niet weg dat dit een discussieforum is, waarbij andere geluiden ook belangrijk zijn)

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:40

TS, wat jammer dat je zo'n negatieve ervaring hebt en geen goede hulp hebt gehad bij de eerste. Dat moet je jezelf ook niet kwalijk nemen. Jij was immers ook nieuw in babyland en dan ga je er vanuit dat je de deskundigen kan vertrouwen.

Als je zo'n afkeer hebt van het idee bv te geven moet je er niet aan beginnen, dan gaat het gewoon niet werken en wordt het helemaal een stressvolle gebeurtenis. En daar is niemand bij gebaat inderdaad.

Mocht je straks toch nog gaan twijfelen of vragen hebben, kom gerust in het borstvoedingstopic langs. Er is daar een enorme berg praktijkervaring aanwezig.

Zie het niet als opdringen wat iedereen in je omgeving doet, iedereen hoopt gewoon je een positieve ervaring met bv te geven in de toekomst. Laat de stress los, voel je tegenover die mensen niet schuldig en kijk gewoon wat je gevoel is als je bevallen bent. Sta je dan nogsteeds achter kv, prima, en laat je man als beveiliger jouw keuze bewaken als mensen het niet respecteren. Twijfel je, wil je toch een poging wagen? Dan weet je nu iig hoe het niet moet en dat je op tijd een echte lactatiekundige moet inschakelen en niet altijd van de goedbedoelde adviezen van kraamzorg op aan kan.

Ik hoop dat je verder een hele fijne zorgeloze zwangerschap hebt!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:44

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

Van mij dan ook geen advies, behalve dat TS het recht heeft haar eigen keuzes te maken :) Die les heb ik trouwens wel uit eigen ervaring :j

Maar jij hebt net zo min ervaring met de situatie van de TS als ik of iemand anders: jouw situatie was in een aantal opzichten misschien vergelijkbaar, maar in een aantal opzichten ongetwijfeld ook niet. Wat dat betreft kan het gebrek aan ervaring een voordeel zijn: je krijgt niet de neiging om je eigen ervaringen op een ander te projecteren.

Helemaal met Shadow eens. En ik heb wel een kind.

Het allerprettigste vond ik dat ze in het ZH tijdens de bevalling vroegen welke keuze ik had gemaakt qua voeding? Want dan konden ze daar rekening mee houden. Dat was zo'n open, respectvolle houding. Die gun ik TS ook.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:54

Sjesus
Dat gepush over borst voeding , als je niet wilt of niet kan is dat jouw keuze .
Bij mijn beide kinderen ging het goed . En toch krijgt een 3e ( die er niet komt ) een fles .
Mijn lijf , mijn keuze en ben niet van plan om op afroep 24/7 beschikbaar te zijn .

TS , ik zou gewoon heel duidelijk zijn . Na de ellende van vorige keer wil je genieten van je kraam week en je kindje krijgt dus fles voeding gemaakt met poeder uit een blik .

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:58

Nou wat een onzin dat je persee borstvoeding moet geven !

Ik ben bijna 3 maanden te vroeg geboren en ik heb ALTIJD vlesvoeding gehad en ik ben ook gezond geworden.

Mijn broer heeft ook nooit borstvoeding gekregen dus ik zou gwn lekker vlesvoeding geven, je kindje komt niks te kort dan hoor :))

Xx

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:06

ik heb niet het hele topic doorgelezen en wellicht is deze tip al voorbijgekomen; maar probeer het eens met tepelhoedjes. Bij mij ging het aanleggen ook helemaal niet en ik heb zeker de eerste week echt moeten ploeteren en zat ook jankend op de bank. Tot de kraamverzorgster met deze tepelhoedjes kwam aanzetten. het werkte direct en perfect voor ons. ik was zo vastberaden om iig 6 maanden volledige borstvoeding te geven ( ook vanwege allergieen in familie) en uiteindelijk heb ik het tot 9 maanden gegeven met de tepelhoedjes. het is wat meer gepruts maar het is heel wat waard om een makkelijk drinkend kindje aan te kunnen leggen en bovendien geen kloven meer te hebben. ik geloof dat de deskundige het gebruik ervan niet stimuleren en het echt als een laatst redmiddel te zien maar mijn dochter groeide er perfect op.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:10

Ik noem het altijd de borstvoedingsmafia :+
Je moet gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt, dat werkt ook het beste.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:25

laetitia98 schreef:
Nou wat een onzin dat je persee borstvoeding moet geven !

Ik ben bijna 3 maanden te vroeg geboren en ik heb ALTIJD vlesvoeding gehad en ik ben ook gezond geworden.

Mijn broer heeft ook nooit borstvoeding gekregen dus ik zou gwn lekker vlesvoeding geven, je kindje komt niks te kort dan hoor :))

Xx

Uuuuuhm :+ (flauw sorry :o )

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:27

Ik heb geen kinderen maar gevoelsmatig zou ik (als ik ooit kinderen zou krijgen) borstvoeding proberen. Omdat het mij heel bijzonder lijkt dat je zelf voeding voor je kindje maakt. Maar ik heb ook de verhalen wel gehoord waaruit blijkt dat het echt niet altijd zo romantisch is. Ik heb daarnaast ook een heleboel vriendinnen die er niet eens aan begonnen zijn en meteen de fles geven. Daar veroordeel ik ze niet op, dat moeten ze lekker zelf weten. Doe vooral waar jij je fijn bij voelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:30

Belachelijk dit! dat is echt moeders leren hoe vervelend het is om een baby te hebben.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Geef maar lekker de fles hoor, ze worden er ook groot van en net zo gezond.

Jullie weten nu hoe jullie de baby moeten verzorgen, nou bij een volgende keer hoeven jullie geen kraamhulp meer en heb je er ook geen last van dat ze zich ermee gaan bemoeien.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:38

Ik denk dat TS meer nood heeft momenteel aan kinderloze mensen die zich kunnen inleven en haar keuze steunen dan mensen met misschien al 5 kinderen die totaal geen empathie hebben en maar blijven pushen dat ze moet doorzetten omdat zij het zelf zo geweldig vonden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:39

eens met kwanyin

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:40

Ik denk dat borstvoeding iets heel erg moois kan zijn, en zeer zeker ook beter voor de baby. Je zou het straks kunnen proberen met een lactatiedeskundige die wel begrip en respect voor je toont zodat het misschien wel 'gewoon' gaat lukken en zo niet iemand die je ook helpt en steunt bij flessenvoeding.

En mocht je er helemaal niet meer voor open staan, sta dan achter jezelf en wees niet onzeker. Je hebt recht op je eigen mening en beslissing!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:41

Oh ja Ragdollcat, een baby is absoluut niet alleen rozengeur en maneschijn, verre van dat soms :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:41

gezond vs niet gezond...
wel of geen bv..
elke moeder moet doen waar ze zich prettig bij voelt!

de ene mama wil graag de fles geven, prima!
de andere mama geeft 3 maanden bv, prima!
weer een ander geeft 3 jaar bv, prima!
weer een ander kolft 1 jaar bv, ook prima!

wat ik wel apart vind te lezen, is dat er gesproken word over bv maffia, en fl maffia.. elke moeder heeft vanuit haar hart het gevoel het beste te moeten geven aan haar kind..
wie aan haar kind komt kan de volle laag verwachten..
in deze emotie verliezen we vaak het inlevingsgevoel voor de andere mama's..
een persoonlijke mening doet er feitelijk niet toe, er is altijd een ander individu die het kan weerleggen..
zo zijn er bewijzen te vinden voor de voordelen van bv, bijv. weerstand tegen allergieën, betere binding met je kindje etc.
ook zijn er de voordelen van de fles, papa's kunnen het overnemen, makkelijker bij evt. opvang etc.

wel wil ik meegeven als persoonlijke touch, bij mij is bv vlekkeloos verlopen..
voor ons werkt het prima.. ik geef inmiddels bijna 10 maanden bv zonder kloven, bloed, pijn (zelf nu mijn dochter tandjes heeft!)
het is niet altijd gemakkelijk geweest, natuurlijk niet! niets in het moederschap is vanzelfsprekend, makkelijk, of voorspelbaar..
voor ons is bv de juiste keuze gebleken waar wij erg blij mee zijn..

voor een ander geldt wellicht hetzelfde alleen voor de fv!

moraal van het verhaal, laat een ieder in zijn waarde! flesvoeding of borstvoeding.. het is om het even..
elke mama wil het beste voor haar kindje..
kleinerende opmerkingen als borstvoedingsmaffia, flesvoedingsmaffia, dom worden van flesvoeding, etc horen dan ook niet echt bij de volwassenheid die bij het moederschap wel verwacht zou worden..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:42

Kwanyin schreef:
Ik denk dat TS meer nood heeft momenteel aan kinderloze mensen die zich kunnen inleven en haar keuze steunen dan mensen met misschien al 5 kinderen die totaal geen empathie hebben en maar blijven pushen dat ze moet doorzetten omdat zij het zelf zo geweldig vonden.

Misschien lees ik verkeerd, maar ik lees hier dus echt geen posts van mensen die TS pushen. Alleen mensen met ervaringen en tips dat het ook anders kan, maar daar wordt ook bij gezegd dat TS het helemaal zelf moet weten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:43

ik heb alleen de OP gelezen hoor, maar ik heb dezelfde ervaring met die pro-borstvoeding-goeroes!

Ik had ook zo mijn redenen om geen borstvoeding te willen geven maar dat mens kwam me gewoon een schuldgevoel aanpraten (net na de bevalling ben je toch al zo labiel). Ik heb later een klacht tegen haar ingediend in het ziekenhuis waar ik was bevallen.....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:44

Anoeska27 schreef:
Kwanyin schreef:

Misschien lees ik verkeerd, maar ik lees hier dus echt geen posts van mensen die TS pushen. Alleen mensen met ervaringen en tips dat het ook anders kan, maar daar wordt ook bij gezegd dat TS het helemaal zelf moet weten.

Er was iemand die zei dat als je zelf geen kinderen hebt je geen ervaring hebt en je dus niet weet waarover je praat... :)