Vechten tegen kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:20

Barbara28: zo herkenbaar dit. Zoveel emoties die een 'domme' opmerking teweeg kan brengen.
Het blijft een lastig, ongrijpbaar iets. Het is niet dat degenen die het niet overleven, dan (dus kennelijk) niet hard genoeg gevochten hebben.
sterkte !

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 00:26

LoveBodin schreef:
Ik bedoelde over je laatste zin, my_precious :). Die vind ik een beetje raar eerlijk gezegd.. Volgens mij heeft het echt niet zoveel invloed..

Citaat:
Dus ik denk dat het per persoon verschillend is, de één wil wel vechten en de ander niet, en de gene die niet willen vechten overleven het 9 van de 10 keer vaker als de gene die willen blijven leven.

Barbara28, dat is de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt, omdat ik 't zo vreemd vind, dat mensen dat soort dingen zeggen. 't Is een loterij, en helaas hadden jullie het verkeerde lot. Ik wens je heel veel sterkte.

ohw sorry kwam idd een beetje raar over nu ik hem zo terug lees!
ik bedoelde het meer in de zin van: dat mensen die K hebben en geen behandelingen meer willen omdat ze toch denken dat het geen nut meer heeft.
vaak wel de mensen zijn die het overleven.
bij ons in de familie komt het heel erg veel voor en dan maak je dit soort dingen wel mee.
mijn oom kreeg op precies de zelfde tijd te horen dat hij levekanker had, en die hadden ze net als mijn moeder nog een half jaar gegeven.
die stopte met roken, geen alcohol meer gezond eten enz, maar binnen 6 wkn was hij er niet meer.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:40

ik weet niet of een van jullie het boek van maarten van der weijden (als je het zo schrijft) ooit heeft gelezen? Het is echt een super nuchter, nederlands boek. Toen ik zelf kanker had heb ik het gelezen en het was heel herkenbaar. Hij schrijft ook over 'vechten tegen kanker'. Natuurlijk vecht iedereen zo hard als ie kan (uitzonderingen uitgelaten natuurlijk), maar als je je poedersuiker voelt op een bepaald moment, gaat de behandeling niet ineens minder goed werken.

Als je je positief voelt, dan voel je je misschien iets minder ziek omdat je je op andere dingen focust als op de pijn/ziekte. Pijn is relatief/subjectief. Als je afgeleid bent voel je minder pijn dan dat je niet afgeleid bent. Dat kan idd invloed hebben op de behandeling zoals jíj die ervaart. Uiteindelijk beslist de ernst van de ziekte + aanslaan van de behandeling toch hoe het afloopt.

edit: even terugkomen op het woord verliezer:
'verliezen' van kanker, is the worst, oftwel ongeloofelijk poedersuiker. Je gaat niet heen omdat je jezelf niet genoeg hebt gegeven in de 'strijd', verliezen vind ik dan ook de verkeerde term, verliezen zie ik als iets waar je zelf in meerdere/mindere mate, invloed op hebt gehad.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:09

Mijn papa zei altijd, "hoop laat je leven"
Wij geloofde 9 maanden lang, dit overwint hij wel.
Zelfs de dokter zei, het komt wel goed, we kunnen zoveel.
Achter af gezien, wist het ziekenhuis al langer, dat hij het niet ging halen,
Ik ben ontzettend kwaad naar die dokter gegaan,
Waarom zei je tegen me dat het wel goed komt?
Toen zei hij: "als ik in mei al had gezegt, dat hij uitbehandeld was, was hij in juni al dood"
Door altijd nog blijven te geloven, heeft hij het nog tot november gehaald :)

Mijn papa heeft niet verloren, hij heeft genoeg gevochten
De kanker is helaas gewoon veelste sterk, daar kun je zowat niet tegen winnen,

Silvia

Re: Vechten tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 07:28

@max: ik wilde idd ook Maarten van der Weijden (of zoiets) aanhalen. Hij zei in een interview dat het overleven van kanker niets met vechten te maken had maar een kwestie van geluk of pech. Eigenlijk wat TS aangeeft.
Voor de Bokkers van het eerste uur: Denk maar aan Dorine; wat heeft die haar best gedaan om de kanker te overleven maar het is haar niet gelukt. Ze had dus echt pech en ondanks haar postieve instelling en al het andere waarvan mensen beweren dat je daardoor kanker overwint heeft ze uit de kast getrokken maar het heeft niet geholpen. Ongeveer hetzelfde als wat Barbara28 geschreven heeft.
Dus je maakt mij niet meer wijs dat je kanker kunt overwinnen door te vechten...