Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:08

Ik heb het topic een beetje globaal doorgelezen, dus kan zijn dat ik iets gemist heb.

Maar wat mij vooral pijn doet, is dat vrouwen schijnbaar nog steeds op hun uiterlijk worden beoordeeld. Ik heb zelf een eetstoornis, en ben heel gevoelig voor dit soort plaatjes. Ik vind het dan ook niet fijn als mensen dit posten, hoe goed hun bedoelingen ook zijn. Het geeft mij alleen maar het gevoel bekeken te worden, en als ik zo'n plaatje zie (waarin óók de 'curvy' of 'plus-size' vrouwen gewoon gephotoshopt zijn), voel ik me echt minderwaardig. Voor mij werkt het echt heel triggerend als mensen opmerkingen over uiterlijk maken, of die nou positief of negatief op mij (zouden kunnen) slaan.
Waarom wordt de status van een man bepaald door zijn succes, en die van een vrouw aan de hand van haar uiterlijk? :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:08

Winged schreef:
Ah op die manier. Dat is zuur -O-

Het kan ook liggen aan het feit dat mensen steeds langer worden.

Ik ben 1.86m, dus best lang. En was nooit zo van de Miss Etam. Maargoed, mijn personal shopper (mammie) aan het werk gezet en kreeg wat spul binnen, van de lang-collectie van ME. Daar is maatje L bijna aan de grote kant, terwijl van een reguliere winkel maatje L echt maar net past. Met name op de schouders merk ik het heel erg, de naad waarbij de schouder over gaat in de arm lag bij mij vaak ergens voor de schouder met reguliere kleding. Dat heb ik bij Miss Etam lang niet. Ook iets besteld van de kort-collectie, want zoveel verschil zal er toch wel niet in zitten? Ja hoor... Een enorm verschil!

En bij een reguliere winkel heb je toch minder onderscheid in de verschillende modellen van het lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:13

Janine1990 schreef:
Rebeccaa schreef:
40/42 in het midden van het BMI? Ik heb met BMI 20 maatje 34 (soms 36) en met BMI 22 maatje 36 (of 38), hoger ben ik nooit geweest qua gewicht maar ik weet zeker dat ik met een maatje 42 toch echt wel flink boven die BMI grens uit zou komen van 25.

Ik vind het echt heel erg raar dat mensen zoveel commentaar hebben op dunne mensen, de meeste slanke mensen zijn niet te dun, maar mensen zijn gewoon niet meer gewend wat slank is. Ik durf te wedden dat de helft van de mensen die zegt 'ja maar ik kom van vet eten al aan als ik er naar kijk' een heleboel steken laten vallen m.b.t. gezond eten en sport/beweging. Ik geloof niet dat zoveel mensen te dik kunnen zijn 'omdat aanleg'.. Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen.

Dat is omdat je nooit in het labeltje van de kleding van andere mensen kijkt... :+

Jawel hoor, ik heb een vrij uitgebreide kring van mensen om me heen en ik weet van bijna iedereen wat hun kledingmaat is [echt meisje-meisjes onderling, elkaars kleren aantrekken namelijk]. Ik weet óók de maten van mijn dikkere vriendinnetjes.

Mijn vader is ook te dik. Hij beweegt bijna niet, lust graag een biertje/wijntje en lust ook graag een kroket of wat anders lekkers. tja, hij weet dat zelf ook en hij vindt het goed zo. Tja, als hij er gelukkig mee is, ik weet alleen wel dat ikzelf absoluut niet dik wil zijn en dat dat ook helemaal niet nodig is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:14

Ik snap echt niet dat mensen zeggen zich gedwongen te voelen maatje 36 of 34 te hebben. Waarom voel je je daartoe gedwongen? Doordat er magere modellen worden gebruikt? Of omdat je zelf eigenlijk ook weet dat te zwaar nu eenmaal te zwaar is, maar dat afgeven op iets anders makkelijker is dan een eigen probleem aanpakken? Snap ik echt helemaal niets van.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:15

Rebeccaa"
[quote="little_king schreef:
Colway schreef:
Ik zie wel degelijk een verschuiving. Maat 42 is gemiddeld, grote paspoppen, reclames etc.

Dat maatje 34 wellicht niet realistisch is en dat er in reclames/tv/bladen etc best meer een mix mag komen tussen slanke, volle, etc mensen lijkt me niet verkeerd.

Feit is dat we steeds dikker/zwaarder worden en dat we dat ook steeds normaler gaan vinden. Daar maak ik me wel 'zorgen' om.

Ik heb juist het idee dat we nu schuiven naar een normaal beeld.
De meeste mensen met 40/42 hebben een gezond goed gewicht in het midden van het groene kader van de bmi.
We gaan eindelijk af van het beeld aan de onderste grens van de bmi of zelfs er ruim onder wat jaren terug toch stond voor goed.
Natuurlijk zijn er mensen die een te hoog bmi hebben, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit gezien wordt al goed of als mooi of als standaard terwijl de mannequin met zwaar ondergewicht wel het beeld was waarom gezonde jonge mensen zwaar gingen lijnen met alle problemen die daar bij horen.

40/42 in het midden van het BMI? Ik heb met BMI 20 maatje 34 (soms 36) en met BMI 22 maatje 36 (of 38), hoger ben ik nooit geweest qua gewicht maar ik weet zeker dat ik met een maatje 42 toch echt wel flink boven die BMI grens uit zou komen van 25.

Ik vind het echt heel erg raar dat mensen zoveel commentaar hebben op dunne mensen, de meeste slanke mensen zijn niet te dun, maar mensen zijn gewoon niet meer gewend wat slank is. Ik durf te wedden dat de helft van de mensen die zegt 'ja maar ik kom van vet eten al aan als ik er naar kijk' een heleboel steken laten vallen m.b.t. gezond eten en sport/beweging. Ik geloof niet dat zoveel mensen te dik kunnen zijn 'omdat aanleg'.. Lekker makkelijk om je daar achter te verschuilen.[/quote]

en hoe lang ben jij dan ?
geloof mij mijn bmi is zeker 100 procent niet boven de 25 namelijk en ik heb toch echt maat 40

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:17

chevax schreef:
Ik snap echt niet dat mensen zeggen zich gedwongen te voelen maatje 36 of 34 te hebben. Waarom voel je je daartoe gedwongen? Doordat er magere modellen worden gebruikt? Of omdat je zelf eigenlijk ook weet dat te zwaar nu eenmaal te zwaar is, maar dat afgeven op iets anders makkelijker is dan een eigen probleem aanpakken? Snap ik echt helemaal niets van.

Ik voel me heel erg gepushed door mijn omgeving. Ik heb het gevoel op mijn uiterlijk beoordeeld te worden. Wanneer je 'dun' bent, word je vaak eerder geaccepteerd in een groep, net als wanneer je bvb de laatste mode draagt. Daarnaast heb ik, en dat is waarschijnlijk een eetgestoorde gedachte, het gevoel dat mensen mij aardiger zullen vinden, en dat ik zelf 'beter' word als ik dunner ben.
Ik denk dat het schoonheidsideaal bij iedereen wel op zo'n (soort) manier ingeprent zit. Iedereen wil geaccepteerd worden, en voor sommige mensen is uiterlijk daar de weg toe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:18

xSwanHeart schreef:
Ik heb het topic een beetje globaal doorgelezen, dus kan zijn dat ik iets gemist heb.

Maar wat mij vooral pijn doet, is dat vrouwen schijnbaar nog steeds op hun uiterlijk worden beoordeeld. Ik heb zelf een eetstoornis, en ben heel gevoelig voor dit soort plaatjes. Ik vind het dan ook niet fijn als mensen dit posten, hoe goed hun bedoelingen ook zijn. Het geeft mij alleen maar het gevoel bekeken te worden, en als ik zo'n plaatje zie (waarin óók de 'curvy' of 'plus-size' vrouwen gewoon gephotoshopt zijn), voel ik me echt minderwaardig. Voor mij werkt het echt heel triggerend als mensen opmerkingen over uiterlijk maken, of die nou positief of negatief op mij (zouden kunnen) slaan.
Waarom wordt de status van een man bepaald door zijn succes, en die van een vrouw aan de hand van haar uiterlijk? :(

:(:)

Dat laatste is altijd al geweest jammer genoeg.. Heeft te maken met natuurlijke selectie, het streven naar zo goed mogelijke nakomelingen.

Chevax, ik kan opzich wel begrijpen waarom mensen zich daartoe voelen gedwongen. Om ons heen is altijd iedereen maar bezig met het dun zijn. Modellen zijn bijv. dun en overal om je heen hoor je dat ook gewoon, dat mannen dat over het algemeen mooier zullen vinden etc. Dan val je toch buiten de boot als je niet dun bent. Je wil ook mooi gevonden worden etc.
En als je beïnvloedbaar bent is dat al helemaal een zorg voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:19

Little_birdy
Ik heb het over de meeste mensen, want jij bent wel echt de uitzondering :)
Ik heb toevallig jouw foto gezien en ik vind jou echt een geweldig mooi en gezond figuur hebben. Je bent slanker dan dat ik ben met mijn maatje 36.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-13 12:40, in het totaal 3 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:19

xSwanHeart schreef:
chevax schreef:

Ik voel me heel erg gepushed door mijn omgeving. Ik heb het gevoel op mijn uiterlijk beoordeeld te worden. Wanneer je 'dun' bent, word je vaak eerder geaccepteerd in een groep, net als wanneer je bvb de laatste mode draagt. Daarnaast heb ik, en dat is waarschijnlijk een eetgestoorde gedachte, het gevoel dat mensen mij aardiger zullen vinden, en dat ik zelf 'beter' word als ik dunner ben.
Ik denk dat het schoonheidsideaal bij iedereen wel op zo'n (soort) manier ingeprent zit. Iedereen wil geaccepteerd worden, en voor sommige mensen is uiterlijk daar de weg toe.

Ik vind dat eigenlijk een nogal "gevaarlijke" gedachte. Vervelend voor je.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:20

Ik mag voor een gezond BMI 70 kg wegen, geloof mij, dat is zéker maat 40/42!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:20

Ik ben blij met hoe ik eruit zie, ideaalbeeld of niet :D.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:21

Geryon schreef:
xSwanHeart schreef:

Dat laatste is altijd al geweest jammer genoeg.. Heeft te maken met natuurlijke selectie, het streven naar zo goed mogelijke nakomelingen.

Chevax, ik kan opzich wel begrijpen waarom mensen zich daartoe voelen gedwongen. Om ons heen is altijd iedereen maar bezig met het dun zijn. Modellen zijn bijv. dun en overal om je heen hoor je dat ook gewoon, dat mannen dat over het algemeen mooier zullen vinden etc. Dan val je toch buiten de boot als je niet dun bent. Je wil ook mooi gevonden worden etc.

Hmmm, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik snap nog niet echt dat mensen zich zo gedwongen voelen. Misschien omdat ik in "dorp" woon en niet in een stad of misschien komt het ook door de leeftijd (oef, nu voel ik me wel oud ;-). In ieder geval lijkt het me erg vervelend om je zo te voelen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:22

_San87_ schreef:

Dat is toch perfect!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:24

chevax schreef:
Geryon schreef:

Hmmm, ik snap wel wat je bedoelt, maar ik snap nog niet echt dat mensen zich zo gedwongen voelen. Misschien omdat ik in "dorp" woon en niet in een stad of misschien komt het ook door de leeftijd (oef, nu voel ik me wel oud ;-). In ieder geval lijkt het me erg vervelend om je zo te voelen.

Zou best kunnen. Het hangt heel erg af van de persoon en inderdaad de leeftijd. Ik heb mij ook nooit zo gedwongen gevoelt dat ik per se zo wilde zijn. Enkel omdat mijn moeder zei dat ik moet afvallen (terwijl ik geen kilo te zwaar was) maar even later was ik daar gewoon overheen. Sommigen zijn meer kuddedier dan anderen, willen niet buiten de boot vallen. Ik ben totaal niet zo, draag ook geen mode etc.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:24

Hij gaat hard dit topic! Vrouwen en uiterlijk... ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:25

Amaris schreef:

Klopt, ik zit met maat 42 nog net binnen een gezond BMI, maat 44 valt voor mij ook maar net erbuiten, op overgewicht maar nog verre van obesitas.
Toen ik maat 36 had vroeger, was mijn BMI te laag. Terwijl het voor het oog en het gevoel toen gewoon prima, 'normale slanke meid' was.
Dus het BMI neem ik toch ook een beetje met een korreltje zout :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:25

Urielle schreef:
Amaris schreef:

Klopt, ik zit met maat 42 nog net binnen een gezond BMI, maat 44 valt voor mij ook maar net erbuiten, op overgewicht maar nog verre van obesitas.
Toen ik maat 36 had vroeger, was mijn BMI te laag. Terwijl het voor het oog en het gevoel toen gewoon prima, 'normale slanke meid' was.
Dus het BMI neem ik toch ook een beetje met een korreltje zout :o

Ik ook, want mijn ondergrens is 51. Nou schiet mij maar lek. Dat woog ik nog niet toen ik 15 was, laat staan nu ik 36 ben :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:26

Geryon schreef:
Zou best kunnen. Het hangt heel erg af van de persoon en inderdaad de leeftijd. Ik heb mij ook nooit zo gedwongen gevoelt dat ik per se zo wilde zijn. Enkel omdat mijn moeder zei dat ik moet afvallen (terwijl ik geen kilo te zwaar was) maar even later was ik daar gewoon overheen. Sommigen zijn meer kuddedier dan anderen, willen niet buiten de boot vallen. Ik ben totaal niet zo, draag ook geen mode etc.

Om je zo te voelen hoef je geen kuddedier te zijn, maar vaak ben je vooral heel erg onzeker. En tsja, dat zijn de meeste mensen in meer of mindere mate wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:28

Wendy schreef:
Geryon schreef:

Om je zo te voelen hoef je geen kuddedier te zijn, maar vaak ben je vooral heel erg onzeker. En tsja, dat zijn de meeste mensen in meer of mindere mate wel.

Ik vind het toch wel aardig kuddedier achtig om te willen zijn zoals hoe anderen zijn/willen zijn/verwachten dat je bent/het mooi vinden. Maar heeft vooral ook met zekerheid te maken inderdaad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:30

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Dat is toch perfect!

Klopt :).

Ik ben niet slank en dat zal ik ook nooit worden (brede heupen, dikke bovenbenen), wel heb ik duidelijk een figuur (zandloper), mijn taille is smal, ik heb geen dikke buik (wel een buikje :') ), mijn ribben zijn voelbaar net als m'n heupbotten. Als resultaat van de brede heupen (familiekwaal, haha) heb ik ronde billen en ook flinke billen (ik beland altijd op m'n billen als ik van 't paard donder, ideale stootkussens :+ ).

Maar ik heb dit bovenstaande nog nooit als nadeel beschouwd :). Ik vind mijn dikke kuiten wel minder, maar daar is weinig aan te doen, is vooral spier en zo lang ik mijn laarzen nog pas, ga ik me daar ook niet druk om maken :).

Verder ben ik goed gezond (ik fiets iedere dag, rijd paard en heb nu ook het skeeleren weer opgepakt), zijn mijn bloedwaarden uitstekend (ik ben bloeddonor, dus dat wordt tweejaarlijks getest) en ben ik nooit ziek :). Dus, ik heb misschien wel tien kilo teveel (voor de standaard), ik ben er perfect gelukkig mee, en de mannen in m'n omgeving ook :D.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:32

Amaris schreef:
Ik ook, want mijn ondergrens is 51. Nou schiet mij maar lek. Dat woog ik nog niet toen ik 15 was, laat staan nu ik 36 ben :Y)

Ik weeg nu juist minder dan toen ik 15 was, haha.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:33

Geryon schreef:
Zou best kunnen. Het hangt heel erg af van de persoon en inderdaad de leeftijd. Ik heb mij ook nooit zo gedwongen gevoelt dat ik per se zo zijn. Enkel omdat mijn moeder zei dat ik moet afvallen (terwijl ik geen kilo te zwaar was) maar even later was ik daar gewoon overheen. Sommigen zijn meer kuddedier dan anderen, willen niet buiten de boot vallen. Ik ben totaal niet zo, draag ook geen mode etc.

Wat fijn dat ik hier word afgedaan als kuddedier! :) Ik denk niet dat het iets met 'kuddegedrag' te maken heeft. Je geaccepteerd willen voelen is niet hetzelfde als overal maar achteraan lopen.

Anoniem

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:34

Jawel want je voelt je geaccepteerd als je voldoet aan wat de grote kudde graag wilt zien, omdat dat het normale/ideale beeld is..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:34

chevax schreef:

Die maten zijn voor mij met mijn lengte niet haalbaar... Maar ik herken me wel in de woorden van xSwanHeart.

Jaaaaaaaren ging ik met iemand op wedstrijd, als vaste groom. Was altijd heel erg leuk, tot ik een jaar of 16 was. Het begon me steeds meer op te vallen dat die vrouw heel erg lette op andere mensen, en dan met name hun gewicht en uiterlijk.
Ik was in die tijd ook erg aan het schommelen met mijn gewicht, ben niet langer geworden sinds die tijd en woog toen 86 kilo. Nu is dat heel anders wanneer je 16 bent dan wanneer je 22 bent natuurlijk. Dus ik probeerde ook af te vallen. Ik kreeg van haar een Sonja Bakker boek voor volwassenen, en begon op een woensdag vol goede moed met dat boek. Ik besloot ook vanaf die dag op de fiets naar school te gaan (á 50km per dag) en diezelfde avond ging ik ook nog paardrijden. Ik heb twee dagen ziek thuis gelegen, omdat ik mijn lichaam volledig uit had geput. Dus besloot het anders aan te pakken. Gelukkig! Al was zij in de maanden daar na nog steeds overtuigd van het feit dat Sonja Bakker geweldig was en het beste 'dieet' dat er was. En dat een meisje van 16 best het boek voor volwassenen kon volgen...

Een paar jaar later hadden we een tweedaags concours, de eerste dag zaten we met z'n drieën (haar man er ook bij) een patatje te eten, want ja, twee keer per dag brood is ook zo wat en dit was het enige dat daar aanwezig was.
Er zat een meisje van mijn leeftijd (ik denk dat ik toen 18 was, misschien 17?), beetje hetzelfde postuur als ik had (ik was toen rond de 80 kilo) maar dan met een iets flinkere voorgevel dan ik had. Die werd daar even flink besproken door haar en haar man. Mijn bakje patat werd steeds smeriger en ik zag elk patatje meteen op mijn heupen vliegen. Onzin natuurlijk!!!
Maar de volgende dag heb ik m'n moeder gevraagd een salade te maken, zodat ik dat mee kon nemen in de auto en daar op kon eten. Zodat ik niet weer patat hoefde te eten, waar zij bij was. Want ook al werd ik niet besproken, ik trok het me wel heel erg aan.

Gelukkig heb ik daar tegenwoordig geen last meer van _/-\o_
Maar ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die zich dingen persoonlijk aantrekken door dit soort gevalletjes.
En eerlijk is eerlijk, ik maak me daar ook vaak schuldig aan, oordelen over anderen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:35

Och, ik ben heel slank en zou graag wat meer vrouwelijke rondingen hebben. Maar ja, je hebt er nu eenmaal niets over te zeggen. Gewoon goed zorgen voor hetgeen je hebt gekregen.