Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:56

Matheno schreef:
Als je nog iemand zoekt om de nier aan te geven; mijn broer heeft er dringend 1 nodig.

Erg klote dit nu pas te horen. Anders had ik wellicht wat kunnen regelen...
Dit kan nu niet meer omdat ik echt donor voor een onbekende sta.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:55

Vu ik heb heelveel respect voor jou en je keus.

M'n box/ app staat open :(:)

Lieffiefi

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:29

He Ro,

Nou jij kent me ook irl. Ben niet zo snel van mn stukkie te krijgen..
Maar die ct-scan was, m.i. een ware afrader... blegh!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:54

Nee maar je moet doen wat jij wilt, wat jij belangrijk vind :j

We moeten snel eens even bijkletsen :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:57

Ik kom zojuist bij de huisarts vandaan.

Wat een vergrootte muggenbult leek blijkt een verlate allergische reactie te zijn op de contrastvloeistof.
Ik heb nu dus een dieet van tavegyl met aerius.
Ik bleek ook koorts te hebben..

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:31

Oei, dat is minder leuk. Allergische reactie op contrast komt wel heel veel voor. Hopelijk trekt het snel weer weg.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 15:47

Het word al minder nadat ik de aerius ingenomen heb. En een goed leermoment voor de toekomst.
K heb een moeder die er al allergisch voor is, ik nu ook. Nu krijgt mijn zus volgende week een behandeling met zn soort vloeistof, dus ik heb haar net wel een bericht gestuurd...

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:02

Hoi, ik wil even zeggen dat ik het onwijs stoer en goed van je vind dat je dit doet voor een medemens! Heel veel respect en ik volg graag je topic.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 18:52

Hai!

Het is ook, stiekum, een beetje geopent om andere aan het denken te zetten... en een beeld te schetsen.
Maar het maakt me absoluut niet beter dan diegene die ervoor kiezen het niet te doen. Ik heb mijn drijfveren, en de rest ook :)

Maar ik vind het wel leuk dat er een aantal stille meelezers zijn :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 18:54

Wat ontzettend goed van je! Ik zou dit ook graag doen, maar vind het risico te groot dat ik later ooit zelf een nieraandoening krijg en geen 'reserve-nier' meer heb die wat klappen kan opvangen. Ik denk nog wel na over het afstaan van een stukje lever (groeit weer aan) en/of beenmerg, maar weet niet of hier veel vraag naar is.
Ik neem aan dat je er heel goed over hebt nagedacht. Succes!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:02

He cayenne,

Ik sta al jaren op de donor wachtlijst voor beenmerg. Helaas nog nooit een oproep gehad.
De keus, persoonlijk, om voor een nier te gaan is voor mij dat de lever het meest doorbloedde orgaan is. Dat vind ikzelf eng. En de operatie duurt langer.
De nier zal niet terugkomen inderdaad, maar na 3 maanden neemt de andere nier de functie volledig over.
Dit was voor mij doorslaggevend.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 21:44

Zojuist de tavegyl ingenomen... nadat die plek begon te steken. Ik hoop wel dat dit snel ophoudt.
Wat een slechte grap, zeker zo in t weekend.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:46

Dat is absoluut niet wat je hier door iedereen wordt gegund hoor, de narigheid die je nu krijgt.
Hopelijk gaat het snel voorbij en werkt het tegenmiddel goed!

Voor mij ben je een held :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:03

Haha, ik voel me oud.. ik blijf gapen.
Maar dat is bekend.. dat je moe word van deze pillen.

Delerium, lief.
Nee.. dit gunde ik mezelf ook niet. Was zo trots dat ik die ct goed doorstaan had.
Maar wat Joke al zegt.. veel mensen blijken allergisch.
Gelukkig weet mijn huisarts de aanleiding van mn vele emc-bezoeken en hoefde ik ct-scan/nier/driedubbeldikkeonderarm te zeggen en hij wist genoeg.

Ik ga dit er lekker uit slapen, mn lijf rust geven en de pilletjes het werk laten doen.
Komt allemaal goed. En tot nu toe... ik geef niet op en zet gewoon door :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:11

Reactie op de vloeistof die je krijgt ingespoten is inderdaad iets wat veel voorkomt. Zou ik me dus geen zorgen over maken, zeker niet als je niet met andere allergieën bekend bent.

Wat ik heel erg schrijnend vind in dit topic is dat er mensen zijn die om een nier voor een familielid vragen. Wat moet het erg zijn om zo afhankelijk te zijn van een donatie. Ik hoop trouwens ook dat iedereen in dit topic orgaandonor is?

Zelf kan ik niet bij leven doneren, maar na mijn dood mag alles wat nog goed is worden gebruikt.

Ts, ik hoop dat je de tests allemaal goed afsluit zodat je iemand in vreselijke nood kunt helpen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:14

Ja... ik denk dat het heel pijnlijk is als je een familielid hebt... die mensen... het lijkt mij zo erg om dat te zien. Al die dialyses en medicijnen... en dan nog is de kwaliteit vaak ronduit klote.
Ik hoef alleen maar daaraan te denken en alle motivatie zit er weer... en ook alle nare reacties (want daar kan ik een boek over schrijven) vergeet ik spontaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:21

Lees de boeken van Kim Moeland eens, dat gaat over longtransplantatie. Zolang het een ver van je bed show is, is het voor veel mensen makkelijk om dat formulier niet in te vullen. Als je echter leest hoe iemand leeft met die enorme hoop op transplantatie...

Ik ben zelf verre van gezond en heb vorig jaar voor de narcose (in de ok, voor een risicovolle operatie) nog eens benadrukt dat ik donor ben.

Knap van je TS. Als het doorgaat, ga je niet alleen iemands leven veranderen, maar bovendien verlengen!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:25

chevax schreef:
Lees de boeken van Kim Moeland eens, dat gaat over longtransplantatie. Zolang het een ver van je bed show is, is het voor veel mensen makkelijk om dat formulier niet in te vullen. Als je echter leest hoe iemand leeft met die enorme hoop op transplantatie...

Ik ben zelf verre van gezond en heb vorig jaar voor de narcose (in de ok, voor een risicovolle operatie) nog eens benadrukt dat ik donor ben.

Knap van je TS. Als het doorgaat, ga je niet alleen iemands leven veranderen, maar bovendien verlengen!

Ik denk dat een patient al heel blij is met alleen 3 maanden flinke kwaliteitsverhoging.
En dat is mijn doel. Ja natuurlijk wil ik inderdaad iemands leven verlengen, maar ik vergeet niet dat er afgestoten kan worden...
Stel je dat ene telefoontje eens voor.... "we hebben een nier. U word met een week geopereerd..."
Ik krijg er nu al kippenvel van.

Oef... dan ben je niet bang van de dood? Als je dat zo aangeeft? Getuigd m.i. van karakter!
Ik zou op van de zenuwen zijn...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:26

Je bedoelt voor die operatie?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:28

Soms is het niet eens een week, maar een kwestie van uren. Even nieuwsgierig, je nier kan internationaal worden ingezet of blijft het een Hollander? :+

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:34

Yep... toen je aangaf donor te zijn....

Eh... ik geloof dat, door mijn bloedgroep, mijn nier ingezet word op een multiple crossover.
Dus mijn nier in iemand met b+, de nier van een familielid in iemand met zijn bloedgroep.
En dat zover dat er 3 patienten een nieuwe nier krijgen.

Althans.. dat is wat het emc mij mocht melden. Meer helaas nog niet. Maar bij goedkeuring is dat het geval.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:37

Bij EMC zijn het in principe mensen die hier op de wachtlijst staan. Dat zijn er vast genoeg om een passende match te vinden, zonder dat je in het buitenland moet gaan zoeken.

Toevallig dat jij ook B+ bent :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:38

Is zeker meer bij bijv verkeersdoden wie er dan op de int. hoog urgentielijst staat gaat de nier naar toe?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:41

Jij ook?
Haha, toevallig! Komt niet heel veel voor...

Volgens mij draait het internationale vooral om andere organen...
Maar daar weet ik weinig tot niets van..

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 22:42

In die situatie gaan ze altijd kijken wie het meest dringend een orgaan nodig heeft. Als er dichtbij niemand is gaan ze verder kijken. Internationaal is niet eerste keus, omdat een orgaan best zo snel mogelijk wordt getransplanteerd.

Met de Samaritaanse of altruïstische donatie hebben ze meer tijd om het te plannen. En kunnen ze soms meerdere mensen helpen door een ketting te maken, zoals TS al zei.