Relatie of kind? Waar zou jij voor kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Relatie of kind? Waar zou jij voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:30

Ik krijg nu pas mee dat Willeke in Belgie woont. (ik moet ook eens uit mijn doppen kijken :P )

TS, dan moet je even bekijken of het niet interessanter is om in deeltijd te gaan werken.
Aangezien je salaris ook veranderd met een kind ten laste, je als eenoudergezin recht hebt op andere subsidies en tarieven, komt het soms zo uit dat je bijv. met 28 of 32 uur werken net zoveel verdient als fulltime wanneer je alle afdrachten, subsidies en de kosten van de kinderopvang met elkaar verrekend. Ik zou dat allemaal eens goed laten uitrekenen! Heb je toch weer wat meer tijd bij je kindje straks ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:47

Niet helemaal, Urielle.
Haar salaris verandert niet, ze krijgt een hogere belastingdrempel met haar kind ten laste, zodat ze minder belasting betaalt.
De kinderbijslag wordt alleen maar verhoogd als de moeder een inkomen heeft van minder dan 2230,74 EUR bruto per maand. Als ze meer verdient dan dat geldt het gewone tarief van 90 euro per maand voor een eerste kind. Daar spring je niet ver mee.
Ze moet minder betalen voor kinderopvang, maar dat komt omdat het gezinsinkomen lager ligt en niet omdat ze alleenstaand is op zich.
Bovendien moet je ook aan jezelf denken: met deeltijds werk bouw je minder pensioen op en dat zal je op je oude dag zeker voelen.
Ik wil TS niet ontmoedigen want ze heeft er al goed over nagedacht, maar maak je geen illusies, ook in België zal niemand je gaan betalen om thuis te zitten met je kind.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:02

Rapperijder schreef:
Myca schreef:
Jeetje TS, je bent bijna 30, dat is toch niet de leeftijd dat biologische klokken zo'n impact op je leven zouden moeten hebben?
Een kind is niet zomaar iets, maar je hebt nog zo'n 10 jaar te gaan. Als ik jou was zou ik eerder een punt achter deze relatie zetten en kijken of je Mr Right tegen komt. Samen een kind opvoeden is echt veel leuker, niet alleen voor jou maar vooral voor het kind.
Daarnaast is het veel makkelijker om een geschikte partner te vinden als je geen kind hebt.

NIET WAAR!
Op je 30 begint de vruchtbaarheid achteruit te gaan.
Op 35 is het beste er vanaf
Op 40 is 1/3 van de vrouwen al definitief in de menopauze en dus onvruchtbaar, en de andere 2/3 zijn sterk verminderd vruchtbaar met een heel hoge kans op miskramen of aangeboren afwijkingen.

Als je er op je 40ste nog aan moet beginnen ben je echt wel te laat. TS heeft hooguit nog een jaar of 5, dus ze heeft groot gelijk als ze zegt dat ze de knoop maar eens wil doorhakken.

Eens met Rapperijder.
En daarnaast, dat je makkelijker een geschikte partner vind zonder kind vind ik ook kul.
Als hij het waard is accepteert hij je ook met kind (van een ander). Die zijn er genoeg, en doet hij dat niet tsja, his los. :wave:
Mijn broer heeft ook een vriendin met een kind, en niemand had ooit verwacht dat dat zou gebeuren maar hij heeft er geen problemen mee en is echt een super papa voor dat kind. Echt lief.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:09

Nou,als je misschien (net als ik) je kind niet aan allerlei mannen wilt blootstellen. Zoals gezegd,niets heeft zekerheid,relaties zeker niet in deze tijd. Mocht je dan een relatie krijgen terwijl je al een kind hebt,begeef je je wel op glad ijs. Kind gaat zich ook hechten,en als de relatie dan uitgaat,heb je niks meer met elkaar te maken,want die man heeft biologisch gezien niks met het kind.
Verwarrend voor kinderen lijkt me dat.
Met andere woorden,als je een kind hebt moet je net iets voorzichtiger zijn op relatie gebied,je bent niet meer de enige belangrijke in je wereldje. Je kind gaat voor alles. (als het goed is,zie ook genoeg andere verhalen om me heen helaas)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:16

Mijn schoonzus heeft haar kind ook niet aan relaties voorgesteld. Pas na een paar maanden heeft mijn broer haar dochter voor het eerst ontmoet.
Het is logisch dat het kind voor alles gaat hoor, en ik zou het hetzelfde als haar aanpakken. Pas na een paar maanden als je weet dat het goed zit mag hij mijn kind ontmoeten (mocht ik een kind hebben) om inderdaad mijn kind niet aan iedere man voor te stellen waar ze zich evt. aan gaat hechten.
Maargoed, dat is met een man, datzelfde geld voor au pairs, daar gaat een kind zich ook aan hechten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:26

Een oppas of een vaderfiguur in huis is toch echt anders lijkt me.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:30

Mwa, als je 24/7 als au pair voor de kinderen zorgt, dan hechten ze zich toch ook erg aan je.
Ik was bijv. echt hun grote zus en de kinderen zijn er echt kapot van dat ik weg moest.
Die hebben daar echt wat krassen aan overgehouden en waren echt woedend op hun ouders.
Nog steeds zijn ze er kapot van en ze hebben dan ook stiekem contact gezocht.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:34

Oh zo'n oppas bedoel je,een echte aup pair,dat is weer een ander verhaal inderdaad.
Maar toch is het vaker dat kinderen van een ai pair sneller doorhebben dat dat niet voor altijd is. Een vaderfiguur daarintegen wordt vaak al neergezet als 'nieuwe vader'. Veiliger.
Hmm krijg het moeilijk uitgelegd.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:37

Saskia9 schreef:
Oh zo'n oppas bedoel je,een echte aup pair,dat is weer een ander verhaal inderdaad.
Maar toch is het vaker dat kinderen van een ai pair sneller doorhebben dat dat niet voor altijd is. Een vaderfiguur daarintegen wordt vaak al neergezet als 'nieuwe vader'. Veiliger.
Hmm krijg het moeilijk uitgelegd.

Ja, ik snap je punt.
Maar dat baarde mij juist zorgen. Ik ben de enige au pair waar de kinderen zich echt aan gehecht hebben. :(:)
De rest durfde ze niet eens omdat ze zo weg zouden gaan.
Maar ik snap je punt hoor, daarom vond ik het van mijn schoonzus ook echt goed dat ze echt al een tijd met mijn broer was voor hij haar dochter ontmoette. Alles voor het kind, en zo hoort het.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:11

Cassidy schreef:
Wendel schreef:
cassidy.... . Ja mijn paard kost me 130 euro in de maand, ik heb alles erbij in gerekend, dat word toch ook gevraagd?

Als jij met 130 Euro in de maand per paard toekomt, inclusief verzekering en smid en DA, dan wil ik je vragen om dat met me te delen, mag desnoods ook via PB. Ik ben namelijk voor drie paarden per maand zeker 900 Euro kwijt (zonder DA en verzekering) en zou graag willen weten hoe jij dat doet. Ik sta namelijk voor de beslissing om een of twee paarden te moeten verkopen omdat ik dat niet red. En in tegenstelling toe iemand met een kind heb ik geen overheidstinstantie die me gaat helpen om drie paarden aan te houden. En dan heb ik geen kinderen, en geen mogelijkheid om bij een instantie aan te kloppen die me kan helpen met subsidie, kinderbijslag of anderen ondersteuning.

Je hebt pb van mij!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:14

Ik voel me gewoon persoonlijk aangevallen door de opmerkingen dat er zonder vaderfiguur iets mist in de opvoeding. :D

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:17

vanLotje schreef:
Ik voel me gewoon persoonlijk aangevallen door de opmerkingen dat er zonder vaderfiguur iets mist in de opvoeding. :D

:(:)
Die vriendin waar ik het over had, die alleenstaand moeder was, daar de kinderen van zijn ook mijn vriendinnen (haha :D ) De ene heeft nooit een vaderfiguur gemist, de jongste wel, maar die heeft dat voornamelijk 'opgevangen' door 'surrogaatvaders'. Dus mannen die hele goede vrienden waren van haar moeder en die af en toe wat met haar gingen doen.
Maar ondanks dat ze af en toe wel een vader miste (en haar moeder ook een man om alles mee te delen) is ze een fantastische jonge dame geworden. :+:
Al heb je 2 ouders, er kan altijd wat gebeuren waardoor er maar 1 over blijft. Scheiden, overlijden..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:00

En dat laatste is ook iets waar je als alleenstaande ouder mee uit moet kijken. Als je als moeder een man mist om alles mee te delen,en dat ook laat merken aan je kinderen,is het geen wonder dat die kinderen dan ook iets 'missen' want mama ervaart het zo,dus zal het wel zo zijn.

Ben je echter een iemand die ervoor gekozen heeft het alleen te doen( of je je erin berust hebt),geef je je kinderen al heel iets anders mee in de opvoeding dan wanneer je 'wanhopig' iets blijft missen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:33

phoe Willeke niet min, mijn twee dochtertjes gaan naar een opvangmama die eigenlijk een beetje exclusief voor hun is, het is mijn buurvrouw, enerzijds heel makkelijk, anderzijds best moeilijk. Mijn twee meisjes zijn er best hard aangehecht en de buurvrouw ook aan hun, dit wil ook zeggen, op een vrije dag zien ze de buurvrouw over straat lopen willen ze ook even naartoe, op zich is dat niet erg, maar op mijn vrije dagen wil ik tijd met mijn twee meisjes ook eens zonder de buurvrouw :D . Ik moet toegeven dat ik liever gehad had, dat ze niet zo dicht woonde. We hebben enorm veel hulp van dit echtpaar, maar ook wel wat bemoeizucht, en hiermee is niet altijd makkelijk mee om te gaan.

Zelf werk ik 32 uur per week, en ik heb nagenoeg geen vrije tijd, meestal wanneer de kindjes slapen. :-), goed dat het paard aan huis staat. Afgelopen winter heb ik bijna niets kunnen doen met mijn paard, hij wordt dit jaar 7 en is nog steeds niet ingereden, dit zorgt voor grote frustraties, we hebben afgelopen jaar in huis gerenoveerd, dus een grote opslokker van tijd. Mijn jongste dochter is nu 15 maanden, dus nu is mijn man er vaker mee bezig, zelf heeft hij enorm veel aan ons huis gewerkt, en er kruipt veel tijd in zijn job. Ook moet ik rekening gehouden worden met zijn wachtdiensten, dan kan ik nergers naar toe zonder mijn kinderen mee te nemen, dus paard in pension zetten om meer te kunnen rijden is geen optie, en telkens een oppas zorgen zie ik niet zitten.

Eenmaal de kinderen er zijn gaat er bijna alle aandacht naar toe, de gedachte: " een nieuw baasje voor mijn paard zoeken" is meermaals door mijn hoofd geraast, het is een superlief en zacht paard, hij verdient meer dan met zijn vriendje op de weide te staan. Sinds dat mijn ander paard gestorven is, staan mijn vriendin haar paard en het mijne samen, dat geeft wat meer ruimte, ze staan afwisselend op haar of de weide bij mij aan huis.

Het is allemaal te doen, maar op sommige momenten is het best zwaar, ergens vind ik het zeer sneu voor jou dat jouw vriend zo over kinderen denkt, anderzijds wilde ik zelf NOOIT kinderen, mijn man heel graag, ik moet toegeven dat ik het super vind om moeder te mogen zijn, wat een ervaring, mensen die niet begrijpen dat mensen voor kinderen kiezen, weten gewoonweg niet wat het is om ouder van een kind te zijn.

Financieel zou ik het toch moeilijk hebben als alleenstaande moeder, al weet ik dat ik evenveel verdien als sommige full-time werknemers, maar dat is mijn situatie, jij weet het beste wat voor jou kan en wat niet.

Het is wel zo, als de kinderen wat ouder beginnen te worden 4+, dat er meer mogelijkheden zich aanbieden, geen gezeul meer met pampers en verzorgtassen. Zo ging mijn oudste ponylessen volgen, samen van de paarden genieten.

Zelf ben ik me ervan bewust dat dagritten de eerste jaren uitgesloten zijn, ik ben al lang blij als ik 2 uurtjes wat kan doen met mijn paard, dan wil ik graag terug naar mijn miekes. Bijna alles komt in teken van de kinderen. Ik had heel veel zin om Equitana te bezoeken, maar toen de dag naderde had ik geen zin om zoveel tijd van mijn kinderen gescheiden te zijn, door de week ben ik enkel woensdag vrij, de andere dagen kom ik tussen 17:30 - 19:00 thuis, dan zie ik ze maar heel kort.

ik vind het wel een vreemde opmerking van je vriend, dat hij zich te oud vindt om een andere job te zoeken, 40 is toch nog jong.
Maar goed veel geluk en wijsheid met het nemen van je beslissing.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:39

oei ik heb hier precies nogal wat ontketend. Maar vind het wel leuk en boeiend om verschillende visies te lezen.
tnx hiervoor.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:37

Hey Manadeluca,

Jouw verhaal komt mij bekent voor, alleen heb ik mijn paard niet aan huis staan. Ik zou dat graag willen, want dan kan ik in de avonduren wat doen. Onze kindjes zijn 2 en 4 jaar.
Ik werk 30 uur, maar kan op de dinsdag en donderdag ochtend rijden, dan zijn de kindjes op school en psz en ben ik vrij! Verder in het weekend soms nog 1 of 2 keer. Ook mijn man werkt 4 avonden waardoor ik niet bij huis weg kan. Ik heb ook vaak gedacht om haar te verkopen, ze is een keigoed paard voor de sport, maar ik zou niet zonder haar kunnen. Hou moed, het word alleen maar makkelijker met de kids...

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:46

milou123 schreef:
Rapperijder schreef:

NIET WAAR!
Op je 30 begint de vruchtbaarheid achteruit te gaan.
Op 35 is het beste er vanaf
Op 40 is 1/3 van de vrouwen al definitief in de menopauze en dus onvruchtbaar, en de andere 2/3 zijn sterk verminderd vruchtbaar met een heel hoge kans op miskramen of aangeboren afwijkingen.

Als je er op je 40ste nog aan moet beginnen ben je echt wel te laat. TS heeft hooguit nog een jaar of 5, dus ze heeft groot gelijk als ze zegt dat ze de knoop maar eens wil doorhakken.

Eens met Rapperijder.
En daarnaast, dat je makkelijker een geschikte partner vind zonder kind vind ik ook kul.
Als hij het waard is accepteert hij je ook met kind (van een ander). Die zijn er genoeg, en doet hij dat niet tsja, his los. :wave:
Mijn broer heeft ook een vriendin met een kind, en niemand had ooit verwacht dat dat zou gebeuren maar hij heeft er geen problemen mee en is echt een super papa voor dat kind. Echt lief.

Tjah, zo zei mijn gynaecoloog tegen me dat mijn vriend moest stoppen met roken als ik over een paar jaar zwanger zou willen worden want hij rookte als een stoomboot en je vruchtbaarheid verminderd, was een behoorlijke verrassing toen hij dwars door de implanon heen schoot de eerste keer :+ dat zegt dus imo helemaal niets, mijn vader (56) en stiefmoeder (45) hebben nu ook een dochtertje van 2.

De enige die dat bepaald is moeder natuur.

Om even op de rest te reageren ik zelf ben er geen fan van dat mensen fulltime werken en dan een kind willen, dan krijg je een "weekend" kind, ook niet leuk voor de kleine. Bovendien is het best pittig, zelfs met zijn 2en, ik zou niet weten hoe ik het moest doen als alleenstaande en dan heb ik écht een hele makkelijke baby.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:01

_Friemel schreef:
Bovendien is het best pittig, zelfs met zijn 2en, ik zou niet weten hoe ik het moest doen als alleenstaande en dan heb ik écht een hele makkelijke baby.

Dat zal ook echt per persoon verschillen. De 1 kan meer aan dan de andere. Zoals ik al schreef, ik ben alleen met mn 2 jarige dochtertje en de 2e is op komst. Ik vind het persoonlijk allemaal reuze meevallen...
Maar full time werken en dan een alleen een kind opvoeden? Nee, dat zou ik absoluut niet willen. Voor mezelf niet maar zeker niet voor het kind.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:13

_Friemel schreef:
Om even op de rest te reageren ik zelf ben er geen fan van dat mensen fulltime werken en dan een kind willen, dan krijg je een "weekend" kind, ook niet leuk voor de kleine. Bovendien is het best pittig, zelfs met zijn 2en, ik zou niet weten hoe ik het moest doen als alleenstaande en dan heb ik écht een hele makkelijke baby.

Kom op nou, de jaren 50 zijn voorbij hoor! Je kan best fulltime werken als vrouw en een kind hebben. Zolang je een goede creche hebt, en grootouders die je willen helpen is er geen enkel probleem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:26

ik ben wat dat betreft een ouderwetse muts...maar ik vind idd ook dat een kind niet 5 dagen p/w in de opvang hoort. Sorry als ik iemand daarmee op zijn tenen trap...

maar zeker in de eerste 18 maanden heeft een kind vooral de ouder(s) nodig
en niet de verschillende dames van de kinderopvang en de onrust die dat en een drukkere omgeving geeft.
tuurlijk worden er genoeg kindjes groot op het KDV, maar is het ideaal/goed ??
neuh, dat denk ik niet.

wat betreft in je eentje een kind, why not...als je kinderwens zo sterk is , je zal echt niet de eerste en zeker niet de laatste alleenstaande moeder zijn die haar kind gewoon goed grootbrengt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:27

Dan maar ouderwets, maar ik ben het met je eens dat full time voor beide partijen niet fijn is.
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit naar voren kwam dat het de eerste jaren helemaal niet zo goed is om door zoveel verschillende mensen verzorgd te worden.
Ook vind ik dat je gewoon veels te veel mist van zo'n ukkepuk en ik ben blij dat ik de eerste paar jaar lekker thuismoeder was. Het klinkt afgezaagd maar ze zijn ECHT zo groot! .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:36

Nog even ongeacht hoe het voor het kind is, voor jezelf is het ook echt niet leuk om te moeten horen van een leidster van het KDV dat je kind nu kan staan of kruipen. -O-

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 17:07

mjah natuurlijk is dat niet leuk… Maar er moet ook brood op de plank komen. Ik kan altijd wel eens gaan navragen hoeveel ik moet inleveren als ik part-time ga werken op mijn loon, en nagaan of dat haalbaar is. En misschien zit er wel een mogelijkheid in om van thuis te werken. Dan kan ik werken als de kleine slaapt… Zeker in het begin als de baby klein is lijkt me dat wel handig. Mijn bazin is wel redelijk flexibel, en ik denk dat daar misschien ook wel over te praten valt.

Ik heb ondertussen een punt gezet achter mijn relatie. Het was een pijnlijke, moeilijke beslissing en misschien, heel misschien komt het nog goed. Hij lijkt wat bij te draaien nu hij door heeft dat ik het meen. We zullen zien.
ondertussen kijk ik naar de toekomst. Dat helpt me om nu niet in een gat te vallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:12

Knap en sterk van je zeg!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:08

Heftig hoor, heel veel sterkte met het verlies van je relatie :(:)