Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
shadow19871 schreef:Dat denk ik ook Angelique, dat het een soort beschermingsmechanisme is. Als ik me echt zou beseffen dat ik haar nooit meer zie zou ik echt gek kunnen worden. Ik sprak vorige week een docent van me die 6 jaar geleden zijn moeder is verloren en hij zei dat het nu nog steeds soms onwerkelijk is.. Rust nemen in deze fase is wel heel belangrijk ja.. en actief stilstaan bij het verdriet ook denk ik.
En het gemis zal ook niet minder worden. Dat hoeft voor mij ook niet. Ze mag gemist worden, voelen jullie dat ook zo? Zulke fantastische mensen die zo jong zijn weggenomen, moeten herinnerd worden. Het zal zoeken zijn om een balans te vinden tussen je leven weer oppakken en het gemis met je meedragen.
Ik ga ook een as sieraad laten maken, ik heb alleen nog geen mooie gevonden. Van mijn moeder hebben ze ook een vingerwas-afdruk gemaakt en ik wil haar vingerprint laten verwerken in een vlindertje en die laat ik tatoeëren. Op die manier heb ik het gevoel dat ik haar altijd dicht bij me heb en overal met me mee kan nemen.
Citaat:“Keep the door to her life open” – Edith Fogg Hickman
“Iedereen kent wel iemand die, overmand door verdriet, de naam van een overleden geliefde nooit meer noemt. Alsof door die naam uit te spreken, de vloedgolf van rouw en verlies weer sterker dan ooit terugkomt. Alsof door de naam te vermijden, het verdriet en gemis ook kunnen worden vermeden. Dit werkt niet. Houd de deur tot het leven van de overledene open. De herinneringen, het gevoel van diens aanwezigheid, zijn niet weg. In tegendeel. Naar mate de tijd verstrijkt kun je niet alleen kracht halen uit het ophalen van herinneringen, maar vooral aan het levend houden van je geliefde in je dagelijks leven. Het lichaam van je geliefde is weg, maar de geest van je geliefde is overal en omringt je. Het enige wat je moet doen is je hiervoor openstellen. Je geliefde is past echt weg als niemand meer aan haar denkt. En dat zal nooit gebeuren.”