Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Fair schreef:Ik kan ook amper donor worden, Ik heb zelf een probleem met mijn hartklepje, en met mn longen, en ojah, ook geen bot donor, want ik heb te veel ruimte zelf met mn botten enzo :'')
En dan ben je nog maar 14
jasz schreef:nee ik niet..
klinkt misschien raar, maar ik vind het niet erg prettig om na mijn dood uit elkaar gehaald te worden.
ik geloof ook niet dat ik als ik dood ben, ik ook echt dood ben, er komt naar mijn idee nog wel een volgend leven.
ik denk dat het anders is als dood voor je echt dood is, dan heb je er zelf niks meer aan
Ekeif96 schreef:jorika1986 schreef:Ik doneer ook 3 keer per jaar bloed, worden ook heel veel mensen mee geholpen!
Sta ook geregistreerd als beenmerg donor.
Bloed doneren doe ik nu liever nog niet, later misschien wel hoor.
Heb 2 jaar geleden een programma ofzo over Sanquin gezien.
Daar kwam toen uit dat Sanquin heel veel 'winst' krijgt met het bloed.
Dacht dat het in Nederland €60,- per zak was? En in Belgie €40,- per zak?
Terwijl het proces zo goed als het zelfde is...
jasz schreef:daar heb ik nog nooit over nagedacht..
ik denk van wel. het klinkt vast heel egoïstisch, maar ik heb er wel goed over nagedacht.![]()
mijn opa was donor, die is gelijk na zijn dood afgevoerd en die kon dus niet eens meer begraven of gecremeerd worden. hij is naar een lab gebracht, voor onderzoek. nee, dat hoef ik niet. mijn oma zou hetzelfde doen, maar heeft zich teruggetrokken na hoe dat met mijn opa ging.
misschien dat het ooit veranderd, maar tot nu toe sta ik er niet om te springen. ik wil liever in m'n geheel gecremeerd worden en niet met missende onderdelen.
Maartje1990 schreef:Nou, mijn moeder heeft kanker en die is dus echt niet geschikt om op wat voor manier donor te zijn ook niet voor 'iets'.
edit: en wat bloeddonors betreft, een vriendin van mij die doet ook bloeddoneren, maar het is bij haar altijd 10x prikken voor ze een ader hebben want ze heeft 'rollende aders', het doet veel pijn daardoor bij haar, bloed komt langzaam. Nou ik zou het dan toch niet meer doen hoor! Alles leuk en aardig maar als het steeds zo'n ellende is. Ook als je iedere keer flauwvalt snap ik ook dat je iets hebt van, nou ik pas liever.
ik denk van wel. het klinkt vast heel egoïstisch, maar ik heb er wel goed over nagedacht.![]()
mijn opa was donor, die is gelijk na zijn dood afgevoerd en die kon dus niet eens meer begraven of gecremeerd worden. hij is naar een lab gebracht, voor onderzoek. nee, dat hoef ik niet. mijn oma zou hetzelfde doen, maar heeft zich teruggetrokken na hoe dat met mijn opa ging.
misschien dat het ooit veranderd, maar tot nu toe sta ik er niet om te springen. ik wil liever in m'n geheel gecremeerd worden en niet met missende onderdelen.
DatBenIkNou schreef:Maartje1990 schreef:Nou, mijn moeder heeft kanker en die is dus echt niet geschikt om op wat voor manier donor te zijn ook niet voor 'iets'.
edit: en wat bloeddonors betreft, een vriendin van mij die doet ook bloeddoneren, maar het is bij haar altijd 10x prikken voor ze een ader hebben want ze heeft 'rollende aders', het doet veel pijn daardoor bij haar, bloed komt langzaam. Nou ik zou het dan toch niet meer doen hoor! Alles leuk en aardig maar als het steeds zo'n ellende is. Ook als je iedere keer flauwvalt snap ik ook dat je iets hebt van, nou ik pas liever.
Kijk dat bedoel ik nu, verdiep je erin voordat je zoiets zo stellig roept!
Ook patiënten die (over)lijden aan kanker kunnen vaak nog donor zijn. Zij kunnen bijna altijd nog
hoornvliezen doneren. lemand die overlijdt aan een hersentumor, kan bijvoorbeeld nog in aanmerking
komen om donor te worden van zowel organen als weefsels. Maar soms is door medicatie,
chemotherapie of bestraling donatie ook niet meer mogelijk. Ook hierbij geldt dat pas na overlijden kan
worden bepaald of iemand donor kan zijn. Mensen die kanker hebben gehad en die vijf jaar of langer
genezen zijn verklaard, kunnen in principe weer alle organen en weefsels doneren.
Martine_R schreef:jasz schreef:daar heb ik nog nooit over nagedacht..
Met respect hoor: maar ik denk dat je donor zijn verwart met je lichaam aan de wetenschap doneren.
Het is namelijk zo dat bij het doneren iemand inderdaad wordt geopereerd, en zijn ''bruikbare'' lichaamsdelen worden eruit/eraf gehaald (hoewel ik betwijfel of jouw opa nog bruikbare lichaamsdelen had, omdat er erg veel eisen aan donoren zitten, ook wat betreft leeftijd).
Daarnaast is het zo dat bij donoren het lichaam nà de operatie gewoon weer vrijgegeven wordt.
Iets dat niet zo is bij het doneren van je lichaam aan de wetenschap.
Overigens ben ik zelf wel donor. Ik doneer alles; want ik zou ook alles willen ontvangen, mocht ik het nodig hebben.
DatBenIkNou schreef:Maartje1990 schreef:Nou, mijn moeder heeft kanker en die is dus echt niet geschikt om op wat voor manier donor te zijn ook niet voor 'iets'.
Kijk dat bedoel ik nu, verdiep je erin voordat je zoiets zo stellig roept!
Ook patiënten die (over)lijden aan kanker kunnen vaak nog donor zijn. Zij kunnen bijna altijd nog
hoornvliezen doneren. lemand die overlijdt aan een hersentumor, kan bijvoorbeeld nog in aanmerking
komen om donor te worden van zowel organen als weefsels. Maar soms is door medicatie,
chemotherapie of bestraling donatie ook niet meer mogelijk. Ook hierbij geldt dat pas na overlijden kan
worden bepaald of iemand donor kan zijn. Mensen die kanker hebben gehad en die vijf jaar of langer
genezen zijn verklaard, kunnen in principe weer alle organen en weefsels doneren.