pniekepnak schreef:Dat is toch logisch? Je gaat toch eerst kijken of er niet iets minder ingrijpends is wat helpt? ECT is juist voor de mensen die nergens anders baat bij hebben, dan moet je dat dus wel eerst geprobeerd hebben.
lijkt mij ook....
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
pniekepnak schreef:Sorry [naam], maar ik denk echt dat jij door die paar ervaringen die jij met de psychiatrie hebt wel een heel vertekend beeld er van hebt gekregen.
Dat het bij jouw broer zo is gelopen wil echt niet zeggen dat dit bij iedereen zo gaat. Er zijn heel erg veel mensen wel degelijk gebaat bij die pillen of die ergens in dat voortraject wel degelijk opknappen.
Als jij de hele psychiatrie wilt afkeuren (dus ook de succesverhalen) vanwege wat er met jouw broer is gebeurd dan is dat helemaal aan jou, maar ik denk dat je daar een hele hoop mensen mee te kort doet, en bovendien is het behoorlijk kortzichtig.
Iedere persoon is anders en iedereen heeft daarom een andere behandeling nodig.
Bovendien weet jij niet wat er van jouw broer was geworden als hij een andere of geen behandeling had gekregen. Voor hetzelfde geld was het dan nog veel erger met hem gesteld nu.
Anoniem schreef:En ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die na langdurige intensieve behandeling, en daarna langere tijd geen behandeling meer, oprecht kan zeggen dat hij/zij totaal genezen is en in gelukkige staat zorgeloos over zijn/haar psychische toestand als een "normaal" mens verder kan leven.
Hetzelfde geldt voor mensen die nog midden in een langdurig traject zitten.
Ik heb het niet over de kortdurende problemen, mensen die even een tijdje pammetje hebben gehad met wat prozac en na een jaartje of 2 dat aan de kant hebben gegooid en het uiteindelijk zelf zijn gaan doen.
Anoniem schreef:Ze bestaan in mijn ogen wel degelijk, maar alleen is symptoomonderdrukking en training in de vorm van een aap een kunstje leren bij veel aandoeningen vaak de manier van therapieën. Neem Borderline, daarbij wordt met de pammetjes en nog wat medicatie, verstraining en linehan e.d. de boel onderdrukt en de aap het kunstje geleerd. Maar vraag eens wat er van binnen bij ze veranderd is.... niets... het neemt namelijk de borderline niet weg. Het zorgt ervoor dat de borderliner zich beter kan redden in bepaalde situaties en hij wordt afgevlakt... maar van binnen wordt het probleem niet opgelost en blijft het ongelukkige gevoel bestaan... en dat is nou juist waar de patiënt vanaf wil. Die wil niet alleen maar leren omgaan met situaties, die wil zich gelukkig gaan voelen.
En die onderzoeken die bewijzen wat?
http://psychiatrie-nederland.nl/word/ps ... medicatie/
Anoniem schreef:Ik gaf ook maar 1 voorbeeld. Maar wat die medicijnenregen aangaat:
http://psychiatrie-nederland.nl/word/mi ... hofarmaca/
Probeer het eens, slik het eens!! Wel eens het effect gevoeld van bijvoorbeeld een 10 mg diazepam? Of van 2 stilnoct ?
Iedereen in de psychiatrie en iedere geriatrisch verpleegkundige weet dat aan veel ouderen in bepaalde sitiuaties preventief haldol gegeven wordt.
probeer dat eens... die mensen hebben ook niets en krijgen het preventief. Neem het ook eens een paar dagen en ga voelen wat die mensen voelen en ga jezelf die dagen filmen, kun je misschien om jezelf lachen achteraf alhoewel het eigenlijk absoluut niet om te lachen is. Hoe je gaat praten met een dikke tong, hoe je lekker rustig en suf wordt.
Ik was blij dat ik mijn vader er na 3 dagen aandringen bij de artsen weer af had. En mijn vader ook.
edit: link werkte niet, ff opgelost
Electra63 schreef:Ik heb 2 jaar lang amitriptilyne geslikt, niet als anti-depressiva, maar omdat ik zenuwpijn in mijn arm had. Het heeft onzettend goed geholpen, ik had wel last van de bijwerkingen, daarom heb ik het langzaam weer afgebouwd.
Ik heb veel medicatie geslikt voor ernstige lichamelijke klachten en de bijwerkingen zijn heel erg vervelend (net als bijwerkingen van medicatie gebruikt in de psychiatrie), maar soms heb je geen keuze.
Focussed schreef:Nou mijn oma (die al heel ver de 70+ is gepasseerd) is gisteren geopereerd en krijgt geen haldol preventief hoor.
Anoniem schreef:Iedere 70+er krijgt het na een operatieve ingreep preventief haldol toegediend om delirium te voorkomen, dat is protocol. Of het ziekenhuis hier in de buurt heeft mij wat voorgelogen, dat kan natuurlijk ook nog...
Als ze nou eerst kijken of er ook daadwerkelijk een delirium optreed, maar dat is een stuk lastiger. Niet in alle gevallen treed het op dus die mensen mogen gewoon lekker flink van de kaart zijn van de haldol.
Anoniem schreef:Probeer je eens voor te stellen dat je geen lichamelijke pijn hebt maar dat je je hele leven niet meer ziet zitten, dat je iedere dag moet vechten tegen alle negatieve gedachten die door je heen gaan en dat het vrijwel onmogelijk voor je is is om nog een toekomstbeeld te zien dat het leven waard maakt om te leven... en dan krijg je ook nog die bijwerkingen erbij op je brood terwijl de bedoelde effecten daar absoluut niet tegenop wegen. Die mensen kunnen niet met een gezond verstand zichzelf corrigeren wanneer dat mis gaat. Die gaan nog verder acheruit en moeten maar weer wat anders proberen.
Colway schreef:Een beeld als Borderline of Schizofrenie is nou juist niet op te lossen maar een kwestie van 'ermee om leren gaan' en daar waar het kan stutten en steunen met medicatie.
Colway schreef:Maar wat stel je dan voor voor mensen die dusdanig depressief zijn dat ze het leven niet meer zien zitten? Medicatie is geen ultieme oplossing, maar het kan wel net dat extra steuntje in de rug zijn die nodig is om zo'n ellendige periode door te komen. Ja de bijwerkingen zijn erg vervelend, maar het leven niet meer zien zitten en onbehandeld de trein opzoeken is ook 'vervelend'. Er is geen 'beste' keuze maar de keuze voor de minst 'kwade'.