Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:41

Dat "tussen de oren" verhaal komt neem ik aan eigenlijk altijd neer op teveel spanning vasthouden waardoor je toch een soort chronische hyperventilatie krijgt?

Dat merk je dan zelf niet dat je raar ademt, maar "ineens" kun je dan een aanval krijgen van allerlei rare dingen omdat de zuurstofverhouding in je bloed / organen scheef gaat.

Door verkeerd ademen kun je ook regelmatig last hebben van hoofdpijn, dus op zich zou het in die hoek wellicht ook kunnen zitten.

Tijdens onderzoeken hoeven ze natuurlijk niet altijd te (kunnen) vinden wat er tijdens zo'n aanval fout gaat :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:51

Laat je daar niet te makkelijk mee wegsturen hoor, je hersenen, die zitten tussen je oren, en 'psychische problemen' hebben uiteindelijk natuurlijk ook een biologische oorsprong in de hersenen! Het is goed dat ze alles overwegen natuurlijk. Hoop voor jullie allebei dat ze snel een aanwijsbare oorzaak kunnen vinden en/of dat jullie iets vinden wat helpt. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:58

Cayenne schreef:
Update:

Ook uit de nieuwste resultaten blijkt dat er geen aanleiding is tot epilepsie :? Dus nu gooien ze het op het feit dat mijn vriend in het verleden depressief is geweest (inmiddels alweer een jaar geleden) :? Ik zie het verband totaal niet en de symptomen tijdens zo'n aanval lijken me ook niet iets psychologisch.

Ik snap er helemaal niets meer van!

weet niet of iemand het al verteldheeft, maar het kan makkelijk psychologisch zijn :)
ik heb in het verleden heel veel meegemaakt en ben het afgelopen jaar (toen alles een beetje door omstandigheden opgerakeld werd) heel ziek geworden( en ben ook nog steeds ziek), de hele dag door buikpijn, zo'n 5 tot 6 keer per dag overgeven en idd ook weg vallen...
bij mij hebben ze na heel wat nare onderzoeken en bloedtesten (zo'n 10 stuks) geconstateerd dat ik eigenlijk kerngezond hoor te zijn... maar ik ben het niet. dus hebben ze me naar de psycholoog gestuurd. ik merk dat als ik bij hem ben geweest het een stukje beter gaat. en als ik frequent blijf gaan dat het ook steeds iets beter gaat :) maar as ik dan weer, zoals recent, door omstandigheden eventjes niet ben geweest, gaat het accuut weer fout.

dus als je vriend zijn depresivieteit (of hoe je dat dan ook schrijft) nog niet verwerkt heeft kan weg vallen een logisch gevolg zijn van de psychologische situatie...

Hevonen

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update P4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:20

Al eens gekeken of het een stolseltje in de hersenen kan zijn? Een Tia?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:23

Hevonen schreef:
Al eens gekeken of het een stolseltje in de hersenen kan zijn? Een Tia?

een tia heeft hele andere symptonen :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:57

hoezo? Iemand die ik kende had volledige uitval gedurende enkele minuten, was wel bij bewustzijn (te zien aan oogreacties) maar kon niks zeggen. Het leek op een soort verkramping. Dat trok weer weg en dan was alles weer goed. Heeft lang geduurd voor de artsen vonden wat het was. Men dacht eerst aan epilepsie, maar dat was het dus niet en ook geen migraine (hoewel ze daar wel vaak last van had).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:31

M_D_H schreef:
Cayenne schreef:
Update:

Ook uit de nieuwste resultaten blijkt dat er geen aanleiding is tot epilepsie :? Dus nu gooien ze het op het feit dat mijn vriend in het verleden depressief is geweest (inmiddels alweer een jaar geleden) :? Ik zie het verband totaal niet en de symptomen tijdens zo'n aanval lijken me ook niet iets psychologisch.

Ik snap er helemaal niets meer van!

weet niet of iemand het al verteldheeft, maar het kan makkelijk psychologisch zijn :)
ik heb in het verleden heel veel meegemaakt en ben het afgelopen jaar (toen alles een beetje door omstandigheden opgerakeld werd) heel ziek geworden( en ben ook nog steeds ziek), de hele dag door buikpijn, zo'n 5 tot 6 keer per dag overgeven en idd ook weg vallen...
bij mij hebben ze na heel wat nare onderzoeken en bloedtesten (zo'n 10 stuks) geconstateerd dat ik eigenlijk kerngezond hoor te zijn... maar ik ben het niet. dus hebben ze me naar de psycholoog gestuurd. ik merk dat als ik bij hem ben geweest het een stukje beter gaat. en als ik frequent blijf gaan dat het ook steeds iets beter gaat :) maar as ik dan weer, zoals recent, door omstandigheden eventjes niet ben geweest, gaat het accuut weer fout.

dus als je vriend zijn depresivieteit (of hoe je dat dan ook schrijft) nog niet verwerkt heeft kan weg vallen een logisch gevolg zijn van de psychologische situatie...

Even teruglezen ;) De dokter denkt idd dat het misschien iets psychologisch is, maar ik denk zelf dat het een zenuw zou kunnen zijn die klem zit oid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:40

Hevonen schreef:
hoezo? Iemand die ik kende had volledige uitval gedurende enkele minuten, was wel bij bewustzijn (te zien aan oogreacties) maar kon niks zeggen. Het leek op een soort verkramping. Dat trok weer weg en dan was alles weer goed. Heeft lang geduurd voor de artsen vonden wat het was. Men dacht eerst aan epilepsie, maar dat was het dus niet en ook geen migraine (hoewel ze daar wel vaak last van had).

meerdere mensen uit mijn familie hebben al een tia gehad, bij hun waren de sympthonen stuk voor stuk heel anders dan ts beschrijft :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:42

Zou een tia ook niet terug te zien zijn op scans?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:44

Het kan psychologisch zijn maar dan kan hij het beste naar een psycholoog om dat uit te vogelen. Is je vriend naar jouw toe heel erg open of gesloten? Misschien zit hij onbewust toch ergens heel erg mee wat dit veroorzaakt.
Een zenuw die klem zit zou ook kunnen, maar dan zou je het eerder verwachten bij inspanning en niet wanneer hij ontspannen op de bank zit (dan denk je eerder aan iets wat de hersenen aanstuurt)

Bij mij was het duidelijk en zijn "flauwval" momenten ontstaan na zware pijn aanvallen (nierbekkenontsteking). Als ik nu bij een bepaald iets zou doen waar ik toen heel erg pijn van had kan ik zo weer flauwvallen. Die gedachte (nare herinnering) veroorzaakt een kortsluiting in je hersenen. Maar dat kan dus ook onstaan door stress of posttraumatische stress.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:46

Nee, hij zit juist beter in zijn vel dan ooit tevoren. Hij is redelijk open richting mij. Dan zou het al iets onbewust moeten zijn.

Ik hoorde van iemand dat een bepaalde zenuw ook klem kan zitten wanneer je je hoofd in een bepaalde houding houd. Bij sommige mensen kan het dan een soortgelijke aanval triggeren. Dat kan ook al zo zijn wanneer je op de bank zit bijv. Het is steeds in zittende toestand gebeurd, dus ik probeer eigenlijk nu een aanknopingspunt te vinden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:21

Klopt, misschien eens naar een goede chiropractor?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:28

Ik denk dat dat een goed plan is, zat er zelf ook aan te denken.
Maar op dit moment is m'n vriend nogal overweldigd door alles waar geen resultaat uit komt en alles wat het wel zou kunnen zijn, dus ik denk dat het verstandig is om hem voorlopig eerst naar de psycholoog te laten gaan, zoals de neuroloog wil, en wanneer dat niet helpt weer verder te kijken, want anders zien we straks door de bomen het bos niet meer :=

Moet wel zeggen dat ik er een beetje paranoide van word := Wanneer we op de bank zitten en hij is even stil, ben ik meteen bang dat er een aanval komt. Ik ben ook van plan om het te filmen, mocht het lukken. Misschien dat mensen daar meer mee kunnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:33

Probeer zoveel mogelijk te ontspannen, als het psychisch is kun jij natuurlijk veel invloed hebben :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:35

Dat is ook zo, maar het is wel even wennen. De eerste keer schrok ik me een ongeluk. Heb het nu twee keer meegemaakt en de tweede keer reageerde ik al stukken rustiger (vond ik zelf), maar je blijft je machteloos voelen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:36

Wat vervelend van je vriend..
Vind je het goed dat ik je zo ef een pb'tje stuur?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 18:38

Ja hoor, prima :) Ik heb het alleen erg druk (ben aan het werk) dus kan even duren voor ik antwoord.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:15

Wat naar allemaal! Als ze hem graag naar een psycholoog laten gaan vooral doen natuurlijk, maar blijf het in de gaten houden, als het te vaak gebeurt gewoon weer terug naar de neuroloog, desnoods een second opinion. Het kan heel goed iets 'psychologisch' zijn maar zoals ik al eerder zei, ik ben geen groot fan van die diagnose: 'iets psychologisch' heeft uiteindelijk natuurlijk ook een basis in de (fysieke) hersenen, terwijl het vaak een beetje daarop 'afgeschoven' wordtals een soort weten-we-niet-precies-hoop.

Maar goed, ze hebben onderzoeken etc. gedaan en er is niets overduidelijk mis, dat is om te beginnen natuurlijk gewoon heel fijn! Nu hopen dat het ook niet meer gebeurt natuurlijk ;)

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:14

Even topic doorgelezen,
Maar weet niet of het genoemd is maar dissociaties ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociati ... hologie%29

Vriendinnetje had dat van me als reactie op haar anti-depri,
Dus mischien nog iets wat het zou kunnen zijn?
Ze voelde het vaak wel aankomen maar wist er daarna niks meer van.
Ook bij haar zag je heel duidelijk der ogen wegdraaien en kreeg ze het super warm

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:38

Eerst wat ik dacht toen ik je verhaal las, was: "naar Kempenhaege".
Je kunt ze idd bellen om navraag te doen wat zij zouden adviseren. Mailen kan ook, als je dan reactie krijgt en is verder onderzoek nodig / mogelijk dan kun je dat uitgeprint aan de arts voorleggen.

Mijn beide ouders hebben epileptie, beide in een ander vorm. Maar dus hele wat op dat gebied meegemaakt. Mocht je hele verhaal willen weten pb me maar!

Wat ik wel alvast zou willen adviseren is maak een soort dagboekje. Schrijf op wat je vriend voelt en ziet tijdens een aanval. Wat jij zoet hoe hij reageerd, wanneer het gebeurd (in rust, activiteit, etc). Wellicht kun je daar wat aan hebben. Mocht een arts erom vragen kun je dit alvast voorleggen en hoef je niet eerst weer af te wachten.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:50

Denk er wel aan dat ook "wegrakingen" van invloed zijn op het rijbewijs, niet alleen epilepsie?
Niet geheel ontopic, maar wel belangrijk om rekening mee te houden...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:08

Hij heeft vandaag een aanval gehad terwijl hij aan het werk was.
Hij denkt nu zelf aan een hypo/diabetes en laat morgen bloed prikken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:10

Maar z'n suiker was toch al onderzocht?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:39

Ja, maar dat is alweer bijna een jaar geleden en een momentopname.
Na een snoepje voelde hij zich beter, Vandaar dat hij aan een hypo denkt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:41

Ah, dat zou dan zeker kunnen!