chb schreef:AnnemiekvM schreef:@ chb
Ook niet als je bijvoorbeeld aan de dialyse moet en een donornier jou kan helpen?
Ik weet er weinig van en heb respect voor de keuze die je maakt. Maar ben erg nieuwsgierig naar het waarom.
Ik hecht heel veel waarde aan mijn kwaliteit van leven. En die wat mij betreft ver te zoeken is na een transplantatie. Je bent heel erg vatbaar voor werkelijk van alles en ik heb zo ontzettend veel mensen in pure ellende zien leven. Ik vind het het risico niet waard.
Wat ik vervelend vind aan de campagne voor orgaandonor is dat er weinig ruimte is (in mijn ogen) om te tegenstanders aan het woord te laten. Voor een leek lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn. Betere voorlichting zou op zijn plaats zijn, dan kunnen mensen een weloverwogen keuze maken.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik ieders keuze hierin respecteer!
Maar er zijn ook mensen die hun kwaliteit van leven door een transplantatie terug hebben gekregen. Een vriend van mij heeft op zijn werk een giftige stof in zijn ogen gekregen. Hierbij is zijn hoornvlies "verbrand". Hij kon dus wazig tot niets zien. Hij heeft 2 donor hoornvliezen gekregen en nu ziet hij alles prima en heeft geen pijn of ellende. Al zien zijn ogen als je er echt goed op let er wel een beetje raar uit.
Ik ben ook donor alles behalve mijn ogen en huid. Mijn huid omdat ik wel normaal opgebaard wil worden en er niet uit wil zien als een stuk ham. En mijn ogen hou ik ook omdat ik dat ook de spiegel van de ziel vind. Ik twijfel ook of ik ook niet mijn hart zelf moet houden ik weet dat even echt niet.