Wie is er donor en op welke manier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:02

chb schreef:
AnnemiekvM schreef:
@ chb
Ook niet als je bijvoorbeeld aan de dialyse moet en een donornier jou kan helpen?

Ik weet er weinig van en heb respect voor de keuze die je maakt. Maar ben erg nieuwsgierig naar het waarom.

Ik hecht heel veel waarde aan mijn kwaliteit van leven. En die wat mij betreft ver te zoeken is na een transplantatie. Je bent heel erg vatbaar voor werkelijk van alles en ik heb zo ontzettend veel mensen in pure ellende zien leven. Ik vind het het risico niet waard.

Wat ik vervelend vind aan de campagne voor orgaandonor is dat er weinig ruimte is (in mijn ogen) om te tegenstanders aan het woord te laten. Voor een leek lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn. Betere voorlichting zou op zijn plaats zijn, dan kunnen mensen een weloverwogen keuze maken.
Ik wil trouwens benadrukken dat ik ieders keuze hierin respecteer!

Maar er zijn ook mensen die hun kwaliteit van leven door een transplantatie terug hebben gekregen. Een vriend van mij heeft op zijn werk een giftige stof in zijn ogen gekregen. Hierbij is zijn hoornvlies "verbrand". Hij kon dus wazig tot niets zien. Hij heeft 2 donor hoornvliezen gekregen en nu ziet hij alles prima en heeft geen pijn of ellende. Al zien zijn ogen als je er echt goed op let er wel een beetje raar uit.

Ik ben ook donor alles behalve mijn ogen en huid. Mijn huid omdat ik wel normaal opgebaard wil worden en er niet uit wil zien als een stuk ham. En mijn ogen hou ik ook omdat ik dat ook de spiegel van de ziel vind. Ik twijfel ook of ik ook niet mijn hart zelf moet houden ik weet dat even echt niet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:05

Ik ben donor, behalve ogen en huid dat wou ik niet.
Tevens heb ik me sinds vandaag aangemeld voor bloed donor! binnen twee weken moet ik op gesprek komen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:07

Ze mogen alles gebruiken, behalve mijn ogen en huid, dat vond ik een beetje luguber.
...ondanks ik er niks van merk verder, nee. :Y)

eslixapie

Re: Wie is er donor en op welke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:12

Ik ben orgaandonor, ze mogen alles van me hebben behalve mijn longen. Misschien dat dat nog veranderd.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:14

Ik ben ook orgaandonor.
Van mij mogen ze ook alles hebben behalve huid en longen

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:32

HorseTopShop schreef:
En waarom kan dat niet? Alles kan. Heb het zelf zien gebeuren.
Denk je echt dat iemand met nierproblemen niet op de lijst komt omdat hij alcoholist is terwijl het levensbedreigend is? Dan krijgt diegene gewoon een nieuwe nier. In NL laten ze namelijk niet zomaar mensen doodgaan.
En dan nog wil ik niet dat andere gaan bepalen wat er met mijn organen gebeurd. Dus geen donor voor mij.

Het geeft niet dat jij jezelf niet als donor wil laten registreren. Maar vertel geen fabeltje, dat je het hebt zien gebeuren dat iemand getransplanteerd wordt, ondanks dat het een alcoholist is. In welk ziekenhuis heb je het zelf zien gebeuren? Want daar ga ik dan even achter aan!
Ik heb een lever in 2004 ontvangen. Ik heb vele mensen dood zien gaan, wachtende op een lever. Er zijn in Nederland maar 3 academische ziekenhuizen die levers mogen transplanteren. Hart meen ik ook .Mensen die alcoholist zijn, moeten een half jaar "droog"hebben gestaan eer ze op de wachtlijst komen. Velen halen die wachttijd niet. (Nier ongeveer 4 jaar, lever 2 jaar)
Hoe meer kans van slagen, hoe hoger je op de lijst komt. Als je op de lijst komt! De screening is streng en men moet de indruk krijgen dat je na een transplantatie een volwaardig leven kan leiden. Alleen mensen die door een ongeluk of in een accute situatie komen, ontlopen soms deze wachtlijst. Indien mogelijk wordt je dan gelijk getransplanteerd. Aangezien er nog steeds donoren tekort zijn (want van de mensen die zich opgeven, is maar een minderheid geschikt) heb je grote kans te overlijden, doordat er niet spoedig genoeg een orgaan is.
Het is waar dat men je niet zomaar dood laat gaan, maar men kan niet overgaan tot transplanteren bij een tekort.