hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:31

Vjestagirl schreef:
Rowdine schreef:
Mij maakt het niet uit hoor, ben blij dat ik dan niet met je in een ruimte hoef te zitten.
Ik was een tijdje geleden met een aantal vriendinnen op vakantie en een daarvan had een vreselijk ochtendhumeur. Ik kan me daar enorm aan storen, maar negeer het verder.
Volgens mij zit het gewoon tussen je oren, en kan je er prima aan werken.
Als ik midden op de dag ineens tegen iedereen chagrijnig ga doen, is dat toch ook vreemd?

Vind ik ergens well, omdat je dan wakker bent en tijd hebt gehad om jezelf te worden. Maar als jij iedere dag vlak na de lunch heel chaggie wordt, en je dan een half uurtje nodig hebt om jezelf weer te worden: prima toch?

Maar dat jezelf worden, volgens mij zit dat 100% tussen je oren. Jullie doen net of jullie een afwijking/ziekte hebben doordat jullie een ochtendhumeur hebben. Dat is gewoon is wat jij jezelf inpraat en wat je zo uit.

Ik ben eigenlijk nooit chagrijnig, iig niet naar anderen toe. En dus ook niet na de lunch. Zou grappig zijn, je bent weer aan het werk, en werkt met klanten maar helaas, je hebt een middaghumeur. Jammer voor de klanten dan maar?

Berdien

Re: hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:33

Ware het niet dat ik geen klanten om me heen heb als ik wakker word :+
Mensen naar de strot vliegen 's ochtends hoeft van mij ook niet, maar wat is er mis met mensen gewoon in hun eigen tempo laten opstarten? Laat iedereen lekker z'n ding toch doen. Woon je alleen dan kun je doen wat je wilt, woon je met iemand samen dan zul je ook samen de ochtend door moeten. Of je dat nou allebei zingend en springend doet of je zwijgt allebei het eerste half uur en start 'in jezelf' rustig op, wat maakt dat nou uit? Snap het probleem echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:06

Berdien schreef:
Ware het niet dat ik geen klanten om me heen heb als ik wakker word :+
Mensen naar de strot vliegen 's ochtends hoeft van mij ook niet, maar wat is er mis met mensen gewoon in hun eigen tempo laten opstarten? Laat iedereen lekker z'n ding toch doen. Woon je alleen dan kun je doen wat je wilt, woon je met iemand samen dan zul je ook samen de ochtend door moeten. Of je dat nou allebei zingend en springend doet of je zwijgt allebei het eerste half uur en start 'in jezelf' rustig op, wat maakt dat nou uit? Snap het probleem echt niet.

Ik zeg niet dat iemand dansend of springend op moet staan, maar iemand zo ongeveer een knal verkopen omdat je een ochtend humeur hebt, vind ik zwaar overdreven.
Hoe iedereen verder opstart moet ie zelf weten; een zwaar ochtend humeur vind ik not done, en dat is mijn mening :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:07

's avonds op tijd naar bed...

Haar zelf de wekker laten zetten... ik neem aan dat ze oud en wijs genoeg is om dat te kunnen regelen...

En als ze dat niet is... gewoon rustig wakker maken... als ze chagrijnig reageert vertellen dat ze normaal moet doen en ze zich over het zichzelf-aangeleerde-psycho-gedrag heen moet zetten... kom op zeg...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:09

Rowdine schreef:
Als ik midden op de dag ineens tegen iedereen chagrijnig ga doen, is dat toch ook vreemd?

Dat is dus zeker niet waar.
De keuze om je wel of niet sociaal te gedragen ook al heb je een ochtendhumeur heb je wel zelf in de hand, maar het hebben van een ochtendhumeur zeker niet. Dat is er. Punt.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:11

mensen met een ochtendhumeur zou ik zelf nooit wakker maken, als het echt moet, doe het dan voorzichtig, wek ze heel zachtjes, en smeer m dan, vooral niks zeggen, ook niks liefs... want de bom ontploft! heb zelf met zo`n persoon samen gewoond... dr hangt ook een hele negatieve sfeer dan om zo iemand.. mij dus niet weer gezien om daar mee samen in 1 huis te kruipen... bah bah...

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:13

Oei oei, ik heb ook een verschrikkelijk ochtendhumeur. Ik denk persoonlijk gewoon in een keer goed wakker schudden, en zeggen: we moeten opstaan want... en dan dr gang laten gaan, werkt meestal het beste :j Hoe meer mensen er in mijn weg lopen hoe chagrijniger ik wordt, maar als ik gewoon rustig mijn gang kan gaan is het daarna wel weer snel over :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:16

enomis123 schreef:
mensen met een ochtendhumeur zou ik zelf nooit wakker maken, als het echt moet, doe het dan voorzichtig, wek ze heel zachtjes, en smeer m dan, vooral niks zeggen, ook niks liefs... want de bom ontploft! heb zelf met zo`n persoon samen gewoond... dr hangt ook een hele negatieve sfeer dan om zo iemand.. mij dus niet weer gezien om daar mee samen in 1 huis te kruipen... bah bah...

Nou nou, overdrijven is ook een vak :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:17

Goof schreef:
Rowdine schreef:

Dat is dus zeker niet waar.
De keuze om je wel of niet sociaal te gedragen ook al heb je een ochtendhumeur heb je wel zelf in de hand, maar het hebben van een ochtendhumeur zeker niet. Dat is er. Punt.

Wie zegt dat? Of waar staat dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:23

Dat zei ik, 11 minuten geleden.
Ik ben 33 en je hoeft mij niet te vertellen dat een ochtendhumeur tussen mijn oren zit. Dat ochtendhumeur is er simpelweg, net als niet meteen kunnen eten op de vroege ochtend.
Nogmaals; de keuze om je normaal en sociaal te gedragen heb je wel zelf, dus ondanks een ochtendhumeur zou een ieder zich wel normaal moeten kunnen gedragen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:26

Aldus Wikipedia:

Citaat:
Citaat:
Een ochtendhumeur is het humeur dat sommige mensen 's ochtends hebben, meestal vlak nadat men is opgestaan. Een ochtendhumeur is herkenbaar aan prikkelbaar gedrag en de behoefte om 's ochtends rust te hebben.

De oorzaak van een ochtendhumeur is te vroeg opstaan volgens de biologische klok. Een avondmens heeft veel eerder een ochtendhumeur dan een ochtendmens. Normaal gesproken stijgt het cortisolniveau 2 à 3 uur voordat iemand wakker wordt. Met een hoog cortisolniveau heeft een mens voldoende energie om de dag te beginnen. Bij avondmensen is dit niveau als bij vroeg opstaan nog laag, en ze hebben daarom 's ochtends weinig energie. Omdat men veelal naar het werk moet, moet men gelijk na het opstaan allerlei dingen doen terwijl het cortisolgehalte eigenlijk nog te laag is. Dit verklaart vaak het bijvoorbeeld chagrijnige gedrag van iemand met een ochtendhumeur.

Cortisolgehalte dus. Niet tussen de oren.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:29

Ik geloof zeker dat er een ochtend humeur bestaat, maar ben wel van mening dat je zoals je zegt je normaal zou moeten kunnen gedragen, ik heb ook weleens een ochtendhumeur maar daar hebben mijn klanten en collega's geen boodschap aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:34

Goof schreef:
Cortisolgehalte dus. Niet tussen de oren.

Nouja wikipedia vind ik niet bepaald een betrouwbare bron, maargoed.
Overal op internet is te vinden dat je van alles kan doen aan een ochtend humeur. Dit betekent dus wel dat er iets aan te doen is en dat het meer een gewoonte is.

En jij met je 33 jaar hebt ook niet alle wijsheid in pacht neem ik aan? Komop zeg, moe zijn zit vaak ook tussen je oren, net als een moment van de dag niet kunnen eten en dat soort dergelijke onzin dingen. Schop onder je kont en gaan met die banaan :)

Wil overigens niet zeggen dat ik iemand ga zitten irriteren als hij/zij een ochtend humeur heeft, maar ik vind het wel onzin, zeker in het bijzijn van anderen. Net als chagrijnig zijn in het bijzijn van anderen. Herpak je en hoppakkee.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:39

Goof schreef:
Dat zei ik, 11 minuten geleden.
Ik ben 33 en je hoeft mij niet te vertellen dat een ochtendhumeur tussen mijn oren zit. Dat ochtendhumeur is er simpelweg, net als niet meteen kunnen eten op de vroege ochtend.
Nogmaals; de keuze om je normaal en sociaal te gedragen heb je wel zelf, dus ondanks een ochtendhumeur zou een ieder zich wel normaal moeten kunnen gedragen.

Droog. . . :')

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:41

Aangezien cortisol een stresshormoon is zou ik dan toch gaan voor de bak met water, loeiharde radio en keren. Wedden dat de stress toeslaat en dat ze binnen 2 tellen het zonnetje in huis zijn? :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:42

Emmer water eroverheen en als je vriendin zich dan nog niet gedraagt geef je haar gewoon een muilpeer. Jeetje zeg, waar hebben we het over??????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:45

Rowdine, ik geloof dat we langs elkaar heen zitten te praten of dat je niet goed leest.
Ik heb namelijk al een aantal keren gezegd dat je gedragingen, ongeacht het ochtendhumeur, je eigen keuze zijn. Je hebt dus wel degelijk zelf in de hand of je je wel of niet sociaal opstelt.

Dat 's ochtends niet kunnen eten tussen je oren zit vind ik ook een vreemde opmerking. Als ik meteen ontbij bij opstaan komt het er namelijk gewoon weer uit, heel simpel.

En dat moe zijn tussen je oren zit is bij mij ook een verkeerde opmerking :o
Ik ben al jaren ernstig moe en dat komt ook heel simpelweg voort uit lichamelijk klachten die ik ook al jaren heb.

De instelling van jezelf een schop onder de kont geven en doorgaan ben ik helemaal met je eens, maar dat alles maar tussen je oren zit vind ik echt een hele oppervlakkige opmerking.

Maar goed, terug naar het ochtendhumeur.... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:47

Goof schreef:
Rowdine, ik geloof dat we langs elkaar heen zitten te praten of dat je niet goed leest.
Ik heb namelijk al een aantal keren gezegd dat je gedragingen, ongeacht het ochtendhumeur, je eigen keuze zijn. Je hebt dus wel degelijk zelf in de hand of je je wel of niet sociaal opstelt.

Dat 's ochtends niet kunnen eten tussen je oren zit vind ik ook een vreemde opmerking. Als ik meteen ontbij bij opstaan komt het er namelijk gewoon weer uit, heel simpel.

Ik ben al jaren ernstig moe en dat komt ook heel simpelweg voort uit lichamelijk klachten die ik ook al jaren heb.

De instelling van jezelf een schop onder de kont geven en doorgaan ben ik helemaal met je eens, maar dat alles maar tussen je oren zit vind ik echt een hele oppervlakkige opmerking.

Oke dan verschillen we in dit alles van mening.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:50

Goof schreef:

Herkenbaar. . . sterker nog, ik heb 's ochtends niet eens trek in iets. Als ik die dag moet werken (8/9 paarden rijden) ontbijt ik wel, maar zoals nu op een vrije dag begin ik terwijl ik dit typ aan mijn ontbijt.

Ik denk dat mensen met een OH hier zelf vrij weinig tegen kunnen doen, heeft denk ik met je hormoonhuishouding te maken. . . wel kan iedereen z'n beste beentje voorzetten aan het ontbijt (of kop koffie).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:50

Rowdine schreef:
Goof schreef:

IN de eerste en laatste zin geef ik aan dat ik het met je eens ben hoor ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:53

Vala schreef:
Emmer water eroverheen en als je vriendin zich dan nog niet gedraagt geef je haar gewoon een muilpeer. Jeetje zeg, waar hebben we het over??????

:D

Ik dacht al een wekker naar binnen gooien, zo eentje die er van door rolt en die je onder je bed moet gaan vangen. :')
http://www.igadgets.be/nl/weglopende-wekker

En dan zelf heel hard wegrennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:57

Goof schreef:
Rowdine schreef:

IN de eerste en laatste zin geef ik aan dat ik het met je eens ben hoor ;)

Prima, dan verschillen we over het middenstuk van mening.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:02

[quote="Rowdine"
Maar dat jezelf worden, volgens mij zit dat 100% tussen je oren. Jullie doen net of jullie een afwijking/ziekte hebben doordat jullie een ochtendhumeur hebben. Dat is gewoon is wat jij jezelf inpraat en wat je zo uit.[/quote]

http://dittyeimers.nl/onderwerpen/psych ... tendhumeur
http://www.klaas-vaak.nl/slaap

Helaas, het is niet echt een keuze. In mijn geval heb ik behoorlijk wat slaapafwijkingen. En ochtendhumeur hoort daar gewoon bij. En hoewel ik vind dat niet iedereen rekening met me moet houden, als je geen rekening met me houd en me irriteert kun je een snauw krijgen. Dat is niet een kwestie van willen, dat gebeurd gewoon.
Ik vind TS slim, wat de persoon met ochtendhumeur is er wel aan gewend. Maar TS niet en dat kan haar humeur weer voor langere tijd bederven als het tot een aanvaring komt.

Laat mij de eerst 1,5/2 uur gewoon lekker met rust. Daarna mag je vragen wat je wil, maar voor die tijd is het een no go.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:07

mijn vent heeft ook een mega ochtend humeur dit is ons standaard ochtend ritueel:
Ik maak hem wakker 'lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd je moet nu echt op gaan staan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd...Toe nou
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd nu!'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd tempo nou verdorie!'
Vriend begint soort van wakker te worden en sukkelt weer weg
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu opstaan ik ben je al een half uur aan het roepen'
Waarop vriendlief antwoord 'Je kan me ook nooit normaal wakker maken, je begint altijd gelijk te schreeuwen tegen me'
Ik maak hem vijf minuten later wakker >;) 'Lieverd ik word zo meteen boos hè'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu op staan verdorie, luie stink zwam' En dan gooi ik meestal met een deur en trek ik de dekens van z'n lijf.
Zodra hij dan eenmaal wakker is kan ik beter geen boe of bah zeggen want alles is voor hem een reden om lelijk te doen dus meestal vanaf da punt hou ik het op korte gerichte vragen en antwoorden en verder negeer ik hem tot ongeveer 1-2 uur na het werkelijke opstaan...Elke dag is dit het ritueel, soms iets korter maar meestal even lang...Zelfs als het korter is heeft hij net zo'n stink humeur als wanneer ik hem tot twee uur in z'n bed laat liggen tot hij uit zichzelf op staat...Lastig voor mij als zijnde ochtend mens

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:08

Maar woogy, het is toch niet jouw taak om hem wakker te maken?
Laat het hem zelf uitzoeken met een wekker ofzo, kan hij daar lelijk tegen doen :D