Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:51

Maritje1991 schreef:
ik heb juist het idee dat mensen altijd een smoes verzinnen om niet te hoeven afvallen.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en het heeft vaak ook 2 kanten. Ik heb ook astma, daarnaast een zwakke rug, platvoeten en allerlei allergieen waardoor ik niet echt veel gezonde dingen niet kan eten. Toch doe ik er van alles aan om te kunnen bewegen en niet dicht te slippen.. Is ook wel eigen instelling.

Zozo .. dat is een gewaagde uitspraak.
Ik voel me daardoor persoonlijk aangevallen door jou.

Die tijd toen ik 119 kilo woog en een verbrijzelde knie had kon ik idd niets.
Maar goed als jij een verbrijzelde knie een smoes vind .. be my guest >;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:53

Peanutbutter schreef:
Maritje1991 schreef:
ik heb juist het idee dat mensen altijd een smoes verzinnen om niet te hoeven afvallen.

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en het heeft vaak ook 2 kanten. Ik heb ook astma, daarnaast een zwakke rug, platvoeten en allerlei allergieen waardoor ik niet echt veel gezonde dingen niet kan eten. Toch doe ik er van alles aan om te kunnen bewegen en niet dicht te slippen.. Is ook wel eigen instelling.

Nee dat zeg ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:54

Ik weeg denk ik... rond de 70 kilo en ben 1.74, nu ben ik niet overdreven dik ofzo maar ik krijg met paardrijden wel vaak naar mijn hoofd of mijn broek niet te strak zit rond mijn bovenbenen... Bloednijdig kan je er van worden. Ik reageer nu gewoon 'ja of de jouwe zit te los. ;)'

Ik vind wel dat als mensen kijken naar dikke mensen in de snackbar, dat je niet meteen mag oordelen. Wie zegt dat die persoon elke week gaat? Misschien gaat diegene maar 1x per maand een patatje halen. Of misschien heeft iemand aanleg om dik te worden, of geeft diegene er inderdaad geen fiets om wat anderen van hem/haar denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:54

Je reageert direct onder mijn post .. dat jij ook ' vanalles hebt ' en het jou wel lukt.
ZO komt het wel over bij mij.

( NA mijn blessure is het mij ook wel gelukt , maar goed ik trek me dit soort dingen toch nog aan )

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:58

persoonlijk vind ik dat iedereen zijn mag, zoals een persoon zijn wil.
Ik heb er zelf geen last van, maar als iemand wat over mij te zeggen heeft, krijgt hij/zij er zelf een opmerking achteraan.
@TS: Ik heb je profiel gezien, en ik vind het hartstikke meevallen. :j

Citaat:
Ik vind wel dat als mensen kijken naar dikke mensen in de snackbar, dat je niet meteen mag oordelen. Wie zegt dat die persoon elke week gaat? Misschien gaat diegene maar 1x per maand een patatje halen. Of misschien heeft iemand aanleg om dik te worden, of geeft diegene er inderdaad geen fiets om wat anderen van hem/haar denken.

Ik ben het er volledig mee eens. ik vind dat je mensen niet op uiterlijk mag beoordelen.

Musiess

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:02

ik ben ook te zwaar, en ben erg streng aan het opletten, echter doet mjin schildkleir niet zo snel als hij het hoord te doen, maarja ik snoep nietmeer en mijn gewicht licht nu stil ipv dat het oploopt.

NU sneed ik gister een taart op mijn werk, voor een klant.
Met de opmerking:'Deze is echt lekker denk ik'.
Waarop mijn baas zeg:'HUH!, Heb jij geen goede voornemens ofzo?' "bij mij moet er dan ook wel 3 kilo af, maar bij jou denk ik wat meer'.

Ik heb hem even een goede uitbrander gegeven..

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:04

Nou ik ben ook zwaar geweest en heb ook genoeg opmerkingen gehad, iedere keer als we bij mijn opa op bezoek gingen ging dat zo
opa, ´jij moet nodig gaan afvallen.´
ik, ´dat is niet zo aardig om te zeggen.´
opa, ´gewoon veel bewegen jij.´
Super kortaf ook. En dat dus ALTIJD als ik kwam.
tsja en op stal ook genoeg gehoord ´haha nou JIJ zou er echt niet meer opassen hoor.´ als ze het over een pony hadden. ach waar bemoeien mensen zich mee.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:05

Peanutbutter schreef:
Je reageert direct onder mijn post .. dat jij ook ' vanalles hebt ' en het jou wel lukt.

( NA mijn blessure is het mij ook wel gelukt , maar goed ik trek me dit soort dingen toch nog aan )

Eerlijk gezegd ben ik het hier wel mee eens. Proefde in die post ook een beetje het "ik ben beter dan anderen want ik ben niet dik" gevoel. Niet om te zeggen dat dit de bedoeling was die erachter zat, maar zo komt het wel over.

Nu voel ik me niet aangevallen omdat ik een gezond gewicht heb, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n nette post. "Ja maar ik... " vind ik nooit zo'n goed argument.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:06

Ik heb zelf een afwijking aan mn benen waardoor ik veel vocht vasthoud. Ik kan hier gewoon helemaal niks aan doen, is aangeboren. Om ervoor te zorgen dat het niet erger wordt beweeg ik zoveel mogelijk en probeer ik gezond te leven. Maar goed moet ik daarvoor het 1 keer in de maand patatje of chipje te laten staan? Soms denken mensen wel erg makkelijk over hoe mensen te dik komen... Soms kan je er nou eenmaal helemaal niks aan doen.

Ik ben er erg lang heel onzeker over geweest, mensen maakten ook wel eens opmerkingen, bijvoorbeeld moet je zien wat een kont die heeft. Nu denk ik ach stik er in, kijk naar je eigen tekortkomingen :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:10

Peanutbutter schreef:

Had jouw post niet eens gelezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:13

Mensen hebben vaak geen idee hoeveel moeite je moet doen om slank te blijven. Er is een tijd geweest dat ik echt slank was, tegen ondergewicht aan. Prima figuurtje, niks mis mee. Maar wat ik daarvoor moest doen was heel zwaar. Zo weinig eten en zoveel laten, het vereiste heel veel doorzettingsvermogen.
Dan waren er mensen die zeiden: Nou jij kan dat toch makkelijk hebben, dat frietje? Kom op joh, jij hoeft je helemaal geen zorgen te maken met zo'n figuurtje.
Eeehm juist wel, ze hebben geen idee wat ik daarvoor moest laten of doen. Ze denken er zo makkelijk over.

Inmiddels heb ik dat wat los gelaten en ben ik zwaarder dan voorheen. Maar ach, heb een gezond gewicht en maak me verder niet druk meer.
Toch kan ik soms ook raar kijken naar hele dikke mensen in de MacDonalds of in de friettent. Dan denk ik ook weleens: Zou je niet eens wat gezonds gaan eten? Dat is wel mens-eigen denk ik.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:14

Junia schreef:
Peanutbutter schreef:

Eerlijk gezegd ben ik het hier wel mee eens. Proefde in die post ook een beetje het "ik ben beter dan anderen want ik ben niet dik" gevoel. Niet om te zeggen dat dit de bedoeling was die erachter zat, maar zo komt het wel over.

Nu voel ik me niet aangevallen omdat ik een gezond gewicht heb, maar ik vind het eigenlijk niet zo'n nette post. "Ja maar ik... " vind ik nooit zo'n goed argument.

Nogmaals, ik vertel enkel wat ik constant om mij heen hoor.
Daar baseer ik mijn tekst op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:16

Peanutbutter schreef:
Maritje1991 schreef:

Toch vind ik dat curieus....
Ik heb ook wel een volledig in de kreukels gelegen, maar daar pas je je innamepatroon toch op aan?

Dat je dat niet gelukt is, is jammer, en ik spreek daar absoluut geen waarde-oordeel over uit. Ik ken je niet, dus dat zou echt unfair zijn.

Maar je persoonlijk aangevallen voelen? Dat zou ik niet doen...

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:23

Maritje1991 schreef:

Het punt is dat het niet aan jou is om te bepalen of het een excuus is.

En zelfs al is het een smoes of een excuus, dat zou niet nodig hoeven zijn. Waarom moeten mensen redenen verzinnen waarom ze niet afvallen? Het is hun eigen recht om niet af te vallen als ze dat niet willen, niet nodig vinden, niet kunnen, of gewoon zomaar niet doen.

En Ninx, "ik kan dit of dat wel dus moet een ander dat ook willen/kunnen", of "dat doe je toch gewoon" zijn naar mijn mening geen goede argumenten. En 'jammer' is al een waardeoordeel. Dat geeft toch aan dat je het niet goed vindt?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:28

mensen vinden dat ze altijd over andere mogen oordelen.

ik zelf woog 95 kilo en ben 167 weeg nu inmiddels 74 en kan op mijn kop gaan staan, rondjes rennen sporten etc maar meer gaat er niet af.

okay slik ook wel medicijnen maar goed

en dan hoor je ook mensen zeggen als ze nu eens af zou vallen heeft ze minder last van haar gewrichten ( heb reuma)

kan je vertellen ik heb nog net zo veel last van mijn gewrichten toen ik zo zwaar was als nu

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:31

Nou ja, het punt is dat meer dan de helft van alle Nederlanders te dik is (!!!).
Je spreekt dus niet van een individueel probleem, maar een maatschappelijk probleem... en een stevig probleem ook nog (goede woordkeuze).

Ik vind dat een verontrustende ontwikkeling.
Er speelt meer dan een individu dat zijn haar voedingsbehoefte niet kan temperen (verkrijgbaarheid van voeding, iedereen doet alles met de auto, voedsel is verrijkt en dus verslavend, ongezond voedsel is goedkoper dan gezond voedsel, etc..). Het is een probleem waar ondertussen vrijwel iedereen mee te maken heeft.

Om de openingszin af te sluiten met SO WHAT voelt voor mij niet goed. Want het is natuurlijk wel een probleem.
Iedereen, en de gehele maatschappij, is er veel meer bij gebaat een gezond gewicht te hebben en fit te zijn.
Dit is iets waar we allemaal iets aan moeten doen, maar waar in godsnaam beginnen?!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:33

Als je vanwege een ernstige blessure de hele dag wat verplicht thuis zit en niks anders kunt dan voor de tv hangen, met de laptop op de bank liggen of een boek lezen, dan is het wel verleidelijker om tussendoor wat te snoepen dan als je hele dagen werkt en met paarden in we weer bent e.d. Het gaat dus makkelijk dubbel op, meer tussendoortjes en minder beweging en krijg het er dan maar eens weer definitief af. dat zijn geen smoesjes, dat is gewoon zo.

Het is wel vrij makkelijk oordelen altijd over een ander, maar kom zelf maar eens in die situatie.

Dan is het ook nog eens zo dat mensen soms gewoon veel te veel eten, omdat ze aan eten verslaafd zijn. Dat is dus ook gewoon een serieus probleem, vaak ontstaan uit onzekerheid. Denk je dat het dan helpt als iedereen die slanker is dan jij een mening denkt te moeten hebben over wat jij met je gewicht en je leven moet?

Wat heb jij er meer of minder om Ninx..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:35

@ Ninx
Citaat:
Toch vind ik dat curieus....
Ik heb ook wel een volledig in de kreukels gelegen, maar daar pas je je innamepatroon toch op aan?

Dat je dat niet gelukt is, is jammer, en ik spreek daar absoluut geen waarde-oordeel over uit. Ik ken je niet, dus dat zou echt unfair zijn.

Maar je persoonlijk aangevallen voelen? Dat zou ik niet doen...

Ik was al zwaar en het is met sporten/lijnen/afvallen gebeurd .. ben in die periode 19 kilo aangekomen in een periode van 18 maanden ( aangegeten) door dat ik een depressie kreeg dat ik niets kon.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-13 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:36

Junia schreef:
Maritje1991 schreef:

Het punt is dat het niet aan jou is om te bepalen of het een excuus is.

En zelfs al is het een smoes of een excuus, dat zou niet nodig hoeven zijn. Waarom moeten mensen redenen verzinnen waarom ze niet afvallen? Het is hun eigen recht om niet af te vallen als ze dat niet willen, niet nodig vinden, niet kunnen, of gewoon zomaar niet doen.

En Ninx, "ik kan dit of dat wel dus moet een ander dat ook willen/kunnen", of "dat doe je toch gewoon" zijn naar mijn mening geen goede argumenten. En 'jammer' is al een waardeoordeel. Dat geeft toch aan dat je het niet goed vindt?

Je kan het er niet mee eens zijn, maar je zegt toch wel een aantal vreemde dingen. Aan wie is het dan om te bepalen of het een excuus is? Kijk een wildvreemde zal ik me niet eens druk over maken. Maar als een vriendinnetje van mij met zwaar overgewicht het constant heeft over willen afvallen etc, maar er vervolgens niets aan doet vanwegen dit of dat, waarbij dit of dat niet een gebroken been is maar oppervlakkige kwaaltjes, dan houdt ze zichzelf voor de gek.

Waarom zouden mensen redenen moeten verzinnen om niet af te vallen? Nogmaals een wildvreemde kan me niet interesseren, mag zijn of haar eigen familie doen. Maar als mijn nichtje met zwaar overgewicht niet bezig is met afvallen, mag ze zichzelf wel afvragen waarom in godsnaam niet, ze verziekt tenslotte haar lijf.

Let wel, ik heb het hier over flink overgewicht, waarbij het dus gezondheidsrisico's meebrengt. Of iemand in maatje 42 past met wat vetjes of in maatje 38 met een strak buikje, vind ik een ander verhaal en is een gevalletje "lekker belangrijk" in mijn optiek.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:37

Ninx schreef:
Iedereen, en de gehele maatschappij, is er veel meer bij gebaat een gezond gewicht te hebben en fit te zijn.
Dit is iets waar we allemaal iets aan moeten doen, maar waar in godsnaam beginnen?!

Sport goedkoper maken!
Ik ken zoveel kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders het geld niet kunnen ophoesten...
Een tweedehands Xbox en wat spelletjes van Marktplaats halen is (relatief) stukken goedkoper en dat houdt het kind ook bezig, dus waarom krom gaan liggen voor sport?

eenitraM

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:39

Wat een verschikkelijke geplaatste opmerkingen van derden lees ik hier. Waar halen ze het lef vandaan :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:39

Ik ben 1.67 en weeg ongeveer 64 kilo (give or take) en mijn gewicht is nu volgens m'n BMI goed, maar ik wil er nog wel iets vanaf hebben.

Maar ik heb wel heel veel meer kilo's eraan gehad en kreeg toen ook vervelende opmerkingen te horen zoals: 'Nou, wanneer jij gaat vliegen mag je wel twee stoelen kopen' etc. Nu ik op een normaal gewicht zit merk ik dat die opmerkingen van voorheen nog steeds pijn doen, al zijn ze nu niet meer van toepassing en krijg ik alleen maar complimenten. Voor iedere vervelende opmerking die gemaakt word, duurt het 1000 complimenten voor je die ene vervelende vergeten bent..
Die complimenten vergeet ik sneller dan dat ik die vervelende opmerkingen vergeet. Heb daarom ook nog steeds moeite met mijn eigen zelfbeeld.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:41

Konstantine schreef:
Ninx schreef:

Sport goedkoper maken!
Ik ken zoveel kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders het geld niet kunnen ophoesten...
Een tweedehands Xbox en wat spelletjes van Marktplaats halen is (relatief) stukken goedkoper en dat houdt het kind ook bezig, dus waarom krom gaan liggen voor sport?

Omdat dat opvoeden heet, het beste voor je kind willen, niet het makkelijkste :)* Daarbij, er zijn ook regelingen voor vanuit de gemeente. En waar een wil is, is een weg. Mijn moeder had een regeling bij de voetbalclub voor mijn broertjes, omdat ze daar elk weekend super actief was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:42

Lante schreef:
Wat heb jij er meer of minder om Ninx..?

De samenleving wordt flink op kosten gejaagd....

Maar belangrijker nog vind ik het feit dat iedereen in een gezond lijf oud moet kunnen worden.
Enstig overgewicht is gevaarlijk, en bovendien erfelijk belastend... waardoor kinderen ook weer te dik zijn.

Iemand met een gezond is gewicht is fitter, energieker.... dat gun ik iedereen....
Ik vind dat onze samenleving echter is ingericht op het vetmesten van mensen en dieren, en dat vind ik een kwalijke zaak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:42

eenitraM schreef:
Wat een verschikkelijke geplaatste opmerkingen van derden lees ik hier. Waar halen ze het lef vandaan :n

Welke opmerkingen?