Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:02

xSlvna schreef:
Wat moet je doen dan als je zo iets ziet wanneer je niet rijd, 'EY DRAAG EEN CAP' ?

Het idee achter "het goede voorbeeld geven" is dat je je gedraagt zoals je wilt dat je kinderen zich gedragen :)* En dus geen commentaar leveren op anderen terwijl je zelf het gedrag vertoont waar je anderen van beschuldigt..
Zo heb ik er zelf nogal een handje van om door rood te lopen bij het het zebrapad achter ons huis, maar als ik zie dat er kleine kinderen staan blijf ik ook netjes wachten :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:09

Heino schreef:
xSlvna schreef:
Wat moet je doen dan als je zo iets ziet wanneer je niet rijd, 'EY DRAAG EEN CAP' ?

Het idee achter "het goede voorbeeld geven" is dat je je gedraagt zoals je wilt dat je kinderen zich gedragen :)* En dus geen commentaar leveren op anderen terwijl je zelf het gedrag vertoont waar je anderen van beschuldigt..
Zo heb ik er zelf nogal een handje van om door rood te lopen bij het het zebrapad achter ons huis, maar als ik zie dat er kleine kinderen staan blijf ik ook netjes wachten :)

Ik bedoel maar, jij zegt dat ze zelf het goede voorbeeld moet geven, maar als je niet aan het rijden bent, hoe wil je dan het goede voorbeeld geven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:23

sallandval schreef:
en wat dacht je van moeders die kun kind op het fietspad laten fietsen en er zelf ruim naast (lees midden op de weg) fietsen. Ik denk dat ze denken dat het kind later gaat doen wat het geleerd heeft.. maar ik denk dat het kind eerder gaat doen wat het gezíen heeft. En dan is het niet gek dat er 12-jarigen met zijn drieën naast elkaar bloedlinke situaties creeëren.... dat deed mama immers vroeger ook?

Zit ik leuk de ergernissen van anderen te lezen, waar ik het gewoon mee eens ben, komt dit voorbij...
Hoezo vind je het raar dat een moeder naast haar kind fietst?
Het is toch volkomen logisch dat wanneer een jong, zwabberend kind voor het eerst naar school fiets, je daar als moeder naast gaat zodat je tussen het kind en het overige verkeer zit, zodat je het gezwabber kunt corrigeren? Alle begin is moeilijk...
Lijkt me niet dat jij je kind lekker alleen laat gaan en er een paar meter achteraan fiets, doodrustig.

En trouwens, met 2 naast elkaar kan en mag gewoon, dus moeder en kind naast elkaar is ook niets mis mee en heeft imo niets te maken met het op tienerleeftijd met 3 naast elkaar fietsen.

xSlvna

Re: Waarom lopen mensen dat risico met hun kind? discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:27

Annelies je hebt wat over het hoofd gezien...
'ruim ernaast fietsen'
Leer je kind GOED fietsen op een ongevaarlijk stuk, genoeg paardjes, stille weggetjes ed om te oefenen, oefenen hoeft niet op een drukkere weg als het kind nog slingert.

Weet verder niet waar jij woont maar met zijn 2e naast elkaar mag en kan gewoon? Het hoeft geen 'eenrichtings-weg' te worden waarbij degene achter de twee kan wachten tot het tegenmoetkomend verkeer opgehouden is. Vind het trouwens associaal, het is en blijft overig verkeer hinderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:38

Als het geen eenrichtingsverkeer is kun je prima passeren terwijl er 2 personen naast elkaar fietsen.

En goed fietsen leer je echt niet in een week, zolang het kind nog jong is en niet zelf het verkeer goed kan overzien, fiets je er als verantwoorde ouder gewoon naast.
Als automobilist zou je daar juist blij mee moeten zijn, een kind wat nog jong is is veel enger om te passeren, je weet nooit wanneer ze ineens een slinger maken. Laat er dan maar een ouder naast fietsen en het geheel wat breder zijn, dan gaan die gehaaste zakenmannen er tenminste niet als idioten langsheen en kan de ouder het kind behoeden voor plotselinge slingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:41

Kinderen die voor het eerst op een openbare drukke weg fietsen, zijn altijd onzeker, ook al kunnen ze goed fietsen. Door de onzekerheid kunnen ze ook gaan zwabberen of uit hun doen zijn.Ze moeten op vele dingen letten, dus ook daar moet je naast je kind fietsen. Een kind kan verkeerssituaties niet overzien en je kan niet verwachten dat een ouder er dan maar achter aan gaat fietsen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:07

sallandval schreef:
en wat dacht je van moeders die kun kind op het fietspad laten fietsen en er zelf ruim naast (lees midden op de weg) fietsen. Ik denk dat ze denken dat het kind later gaat doen wat het geleerd heeft.. maar ik denk dat het kind eerder gaat doen wat het gezíen heeft. En dan is het niet gek dat er 12-jarigen met zijn drieën naast elkaar bloedlinke situaties creeëren.... dat deed mama immers vroeger ook?

Dit vind ik dus appelen met peren vergelijken ...

Mindim schreef:
Kinderen die voor het eerst op een openbare drukke weg fietsen, zijn altijd onzeker, ook al kunnen ze goed fietsen. Door de onzekerheid kunnen ze ook gaan zwabberen of uit hun doen zijn.Ze moeten op vele dingen letten, dus ook daar moet je naast je kind fietsen. Een kind kan verkeerssituaties niet overzien en je kan niet verwachten dat een ouder er dan maar achter aan gaat fietsen.

Mindim ben het volledig met je eens!!! Mijn kind heeft bij ons achter op het erf leren fietsen. Daarna zijn we op rustige wegen gaan fietsen en pas toen ze goed kon fietsen zijn we op wat drukkere wegen gaan fietsen.
Ik fiets ook naast mijn kind, ja ook als dat betekend dat ik net een stukje van het fietspad af op de weg fiets. Ik doe dat niet om expres het verkeer te hinderen, maar om mijn kind te beschermen. Net wat Mindim zegt kunnen jonge kinderen moeilijk verkeerssituaties overzien en inschatten. Dit moeten je ze leren, juist door er als ouder naast te fietsen. Zo leer je ze het, terwijl je ze toch bescherming biedt.

En buiten het feit dat een jong kind verkeerssituaties niet goed kan overzien, heb ik niet altijd het volle vertrouwen in de overige weggebruikers. Automobilisten die claxonneren waardoor een jong kind verschrikt om kan kijken en gaan zwabberen. Automobilisten die veel te hard rijden of die je rakelings passeren. Die kans wil ik niet lopen bij mijn kinderen. Sterker nog ik vind het de taak en plicht van de ouder om naast zijn kind te fietsen zolang het kind de situaties nog niet goed kan overzien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:23

Precies wat Delphi al zegt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:02

xSlvna schreef:
Ik bedoel maar, jij zegt dat ze zelf het goede voorbeeld moet geven, maar als je niet aan het rijden bent, hoe wil je dan het goede voorbeeld geven?

Neem eens een kijkje in het profiel van Gypsy, ik geloof dat we langs elkaar heen praten ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:09

Ik zet idd niet altijd een cap op, tenzij de kids er zijn. := (van mijn vriend)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:29

Delphi schreef:
Mindim ben het volledig met je eens!!! Mijn kind heeft bij ons achter op het erf leren fietsen. Daarna zijn we op rustige wegen gaan fietsen en pas toen ze goed kon fietsen zijn we op wat drukkere wegen gaan fietsen.
Ik fiets ook naast mijn kind, ja ook als dat betekend dat ik net een stukje van het fietspad af op de weg fiets. Ik doe dat niet om expres het verkeer te hinderen, maar om mijn kind te beschermen. Net wat Mindim zegt kunnen jonge kinderen moeilijk verkeerssituaties overzien en inschatten. Dit moeten je ze leren, juist door er als ouder naast te fietsen. Zo leer je ze het, terwijl je ze toch bescherming biedt.

Dit is volgens mij dus nét waar het om gaat. Natuurlijk is niemand er op uit om opzettelijk het verkeer te hinderen, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk voor de rest van het verkeer (waaronder de iets oudere kinderen van een ander) en voor het duo moeder-kind. Bovendien vergeet men als hij/zij buiten het fietspad fietst iets belangrijks; namelijk dat het kind niet alleen leert wat het zelf doet (of moet doen van de moeder); namelijk op het fietspad fietsen, maar ook wat het ziet; namelijk een moeder die náást het fietspad fietst en daarmee niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt en vervolgens verontwaardigd reageert als een ander passeert of claxonneert.

Het is niet voor niets dat er in vliegtuigen specifiek moet worden vermeld dat (in geval van nood) ouders éérst zelf een zuurstofmasker op moeten zetten voor ze het kind 'redden'. Moeders doen dit niet van nature en (vaders zie ik dit gedrag gek genoeg namelijk niet vertonen) hebben de neiging om te vergeten dat niet alleen hun instructies maar ook (misschien wel juist) hun gedrag wordt gekopieerd door het kind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:05

Een kind kun je echt wel uitleggen dat je alleen naast elkaar moet fietsen als daar de ruimte voor is.
Jij denkt dus blijkbaar dat het veiliger is er als ouder achter te fietsen? Ook voor het overige verkeer?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:18

Heino schreef:
xSlvna schreef:

Neem eens een kijkje in het profiel van Gypsy, ik geloof dat we langs elkaar heen praten ;)

Had indd niet op het profiel gekeken, ben het indd met je eens, ook wat onverantwoord. Rijd er toevallig een kind langs, of wandeld gewoon zonder paard, en denkt 'Hee een cap is onnodig'...

Maar daarbij komt dan wél weer, wij zijn niet de gene die moeten zorgen voor andermans kinderen, zij moeten zorgen dat kindlief met cap te paard zijn, niet wij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:20

xSlvna schreef:
Maar daarbij komt dan wél weer, wij zijn niet de gene die moeten zorgen voor andermans kinderen, zij moeten zorgen dat kindlief met cap te paard zijn, niet wij.

It takes a village to raise a child :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:33

Zo bedoelde ik het niet, zijn genoeg ouders die kun kinderen (weer ongecontroleerd) laten 'spelen', op stal dumpen en later op halen (net als de story naar buiten en niet weten waar, zolang ze om 5 uur thuis zijn voor t eten), niemand die kijkt wat de kinderen doen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:37

anneliesdj schreef:
Een kind kun je echt wel uitleggen dat je alleen naast elkaar moet fietsen als daar de ruimte voor is.
Jij denkt dus blijkbaar dat het veiliger is er als ouder achter te fietsen? Ook voor het overige verkeer?

Natuurlijk kun je dat uitleggen aan kinderen! En; nee, ik vind dat een kind nog niet rechtuit kan fietsen gewoon nog even achterop moet en verder oefenen waar het niet druk is. Natuurlijk kan iemand vinden dat iemand die geen rekening met anderen houdt niets op de weg te zoeken heeft, daar ben ik het ook mee eens. Maar iemand die zich niet kan handhaven op de weg heeft er nog veel minder te zoeken imo. Niet om de andere hun irritatie te besparen maar omdat het gewoon niet veilig is. Auto's zijn nu eenmaal dodelijk, ook al gaat het vaak goed. Het is niet voor niets dat we pas mogen autorijden als we 18 zijn.

Misschien komt het wel door de oom van mijn ex. Die was ambulancechauffeur geweest maar in de WAO terecht gekomen door zo iemand (althans dat vond hij) en vertelde altijd hetzelfde verhaal. Hij was in de ambulance met iemand achterin, zwaailichten en al. Kwam een hoek om en komt een moeder met kind tegen. Die keken beiden achterom, het kindje begint te zwabberen, moeder schrok en zwiept met fiets en al van het kind weg onder de ambulance. Zowel het slachtoffer in de ambulance als de moeder hebben het niet overleefd. Hij had zelf niets lichamelijks maar had het niet kunnen verwerken en was al jaren arbeidsongeschikt door de shock van het voorval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:58

Als je veiligheid wilt, dan moet je helemaal niet op de weg komen. Wat betreft veiligheid op de weg kan menig volwassene zich niet eens handhaven op de weg.
Je moet een kind leren fietsen, als het kind goed op de fiets kan zitten en fietsen, dan ga je meestal oefenen op plekken met ruimte. Dan neem je een kind het verkeer mee in, het moet immers ook verkeerssituaties leren. Door onzekerheid en door de drukte kan een kind onzeker zijn. Heeft niets met het wel of niet kunnen fietsen te maken. In jouw voorbeeld schrikt een kind zich lam, van een ambulance met sirenes, die plots om de hoek achter haar opduikt. Daar schrikt menig mens even van en menig mens kan nu eenmaal niet goed achterom kijken en netjes rechtuit rijden tegelijkertijd.
Als je als ouder zijnde erachter had gefietst, had het kind onder de ambulance gelegen en had die oom een erger trauma te verwerken gehad.
Ook al kun je nog zo goed fietsen, als je in een nieuwe situatie wordt gezet ben je onzeker en zijn je vaardigheden minder scherp, zowel met autorijden, fietsen of met je paard naar buiten.
En vaak zie je dat de ongelukken eerder gebeuren op de rustige wegen, waar iedereen wat nonchalanter rijdt, dan op drukke wegen, waar men wat beter op let en dingen verwacht.

En een kind kun je prima uitleggen waarom hij daar fietst en jij hier. Dat ze later je gedrag kopieren wat betreft fietsen, dat vind ik echt onzin. Ga eens met een kind fietsen of leer een kind fietsen of voedt er een op en dan zie je dat die vlieger niet opgaat hoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 22:17

Mindim schreef:
Als je als ouder zijnde erachter had gefietst, had het kind onder de ambulance gelegen en had die oom een erger trauma te verwerken gehad.
Ook al kun je nog zo goed fietsen, als je in een nieuwe situatie wordt gezet ben je onzeker en zijn je vaardigheden minder scherp, zowel met autorijden, fietsen of met je paard naar buiten.

wie heeft het over er achter fietsen? Dat is zo mogelijk nog dommer; een kind dat niet kan fietsen hoort niet op een drukke weg maar achterop of van mijn part in de auto, bus of trein.

Citaat:
En een kind kun je prima uitleggen waarom hij daar fietst en jij hier. Dat ze later je gedrag kopieren wat betreft fietsen, dat vind ik echt onzin. Ga eens met een kind fietsen of leer een kind fietsen of voedt er een op en dan zie je dat die vlieger niet opgaat hoor.

Ga je eens verdiepen in leergedrag en psychologie en vertel me dan nog eens wat je vind. :) Neem nou roken en drinken. Rokende en/of ouders kunnen hun kinderen zo vaak uitleggen dat het kind het niet mag... toch is de kans dat de kinderen gaan roken en/of drinken veel groter dan bij ouders die zelf het goede voorbeeld geven. Zelfde met kinderen die geslagen worden, die gaan statistisch gezien hun eigen kinderen ook vaker slaan dan ouders die zelf nooit geslagen zijn. Seksueel misbruik, scheidingspercentages, werken of thuis blijven als moeder; dat zijn allemaal onderwerpen waarbij is gebleken dat kinderen hun ouders vaker wel dan niet nadoen als ze volwassen zijn. Het lijkt mij zeer sterk dat (verkeers- of attractiepark-)regels overtreden een uitzondering is op die regel. Best een interessant onderzoeksonderwerp trouwens; mijn hypothese zou zijn H1: regeloverschrijdend fietsgedrag bij de moeder heeft een grotere invloed op het latere fietsgedrag van het kind dan mondelinge instructie.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:36

Sallandval: hier ga jij nu even de mist in. Ouders blijven niet eindeloos naast hun kind fietsen, maar doen dit alleen in een situatie waarin het kind nog moet wennen aan (grotere) drukte. Als het kind hier eenmaal aan gewend is, fietst de ouder als het goed is wél achter het kind, om een tijdje nog toezicht te houden. Een volgende stap in het zelfstandig naar school fietsen proces. Een volgende stap is om het kind, wanneer dit ook prima gaat, alleen via rustige wegen te laten gaan. Hoe moet een kind ooit in groep 7 bijvoorbeeld het verkeersexamen (op de fiets!) doen (op ook drukke wegen!) als het dit nooit heeft kunnen leren? Ergens moet een leermoment zijn, en zoals eerder gezegd al, het voorbeeld wat jij noemt van je oom, als de moeder er niet naast gefietst had, was waarschijnlijk kind (ook) onder de ambu gekomen.

Als je ergens nooit mee geconfronteerd wordt, kun je er ook nooit mee leren omgaan. Een kind wat echt nog niet kan fietsen, hoort inderdaad niet op een drukke weg thuis. Een kind wat op een rustige plek prima kan fietsen hoort júist onder strikte begeleiding op een drukke weg thuis, om te leren hier mee om te gaan.

Kinderen zijn inderdaad plooibaar op die leeftijd, maar er is echt wel meer invloed dan alleen de ouders, zeker wat betreft zulke maatschappelijke dingen. Je vergeet hierbij het hele schoolse aspect, inclusief samen ergens heen fietsen (en dan fietsen ze ineens allemaal achter elkaar, of de ouders nu breed fietsen of niet), verkeerslessen en verkeersexamens. Fietsgedrag in de tienerleeftijd heeft hier niets mee te maken. Dit heeft te maken met het ontwikkelen van een eigen identiteit, dus je juist losmaken van je ouders, grenzen opzoeken, maar ook leeftijdsgenoten. Deze laatsten hebben op deze leeftijd juist de grootste invloed, en niet het gedrag van de ouders op jongere leeftijd. Jij vergelijkt fietsgedrag met mishandeling, maar dat is een ontzettend kromme vergelijking. Mishandeling heeft een kind vaak al vanaf de geboorte (al is het alleen zien) te maken. Ik mag aannemen dat ouders wanneer ze hun kind achterop hebben toch echt wel gewoon netjes op het fietspad fietsen. Dan zien die kinderen toch ook al echt dat je op het fietspad hoort te fietsen ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:49

sallandval schreef:
Bovendien vergeet men als hij/zij buiten het fietspad fietst iets belangrijks; namelijk dat het kind niet alleen leert wat het zelf doet (of moet doen van de moeder); namelijk op het fietspad fietsen, maar ook wat het ziet; namelijk een moeder die náást het fietspad fietst en daarmee niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt en vervolgens verontwaardigd reageert als een ander passeert of claxonneert.

Ik geloof echt niet dat een kind daar bewust mee bezig is hoor tijdens het fietsen. Ik heb mijn dochter nooit horen vragen waarom mama niet precies op het fietspad rijd maar net iets er naast op de weg. Maar hebben wij het wel over dezelfde soort wegen? Ik bedoel gewoon een 50 km weg waar aan de zijkant een oranje strookje ligt dat dus het fietspad is. Dus geen stoepbanden o.i.d. ertussen. Zo'n strook is vaak voor een enkele fietser al smal en ja als je als moeder naast je kind fietst, fiets je dus vaak toch net op de weg.
Hiermee breng ik niemand in gevaar, ik bescherm juist mijn kind. Automobilisten moeten ook anticiperen in het verkeer. Zoals bijv een keer inhouden en achter een fietser blijven rijden en pas passeren als er geen tegenligger komt. Daar krijgen ze niets van hoor.

Dus zodra jouw kind netjes rechtuit kon fietsen en stoppen en jij voor het eerst de echte weg op gegaan bent, ben jij er niet naast gaan fietsen? Ik vind juist dát niet veilig. Als je kind onverhoopt schrikt, gaat zwabberen of valt kun je als achterop fietsende moeder niets. Als je er naast fietst kun je ze eventueel bijsturen/corrigeren en het zorgt er sowieso voor dat het kind zich veiliger voelt. Dan heb ik liever een boze automobilist die even moet wachten met passeren, dan een automobilist met een trauma omdat deze mijn kind dat alleen voorop fietste aan heeft gereden.

sallandval schreef:
[En; nee, ik vind dat een kind nog niet rechtuit kan fietsen gewoon nog even achterop moet en verder oefenen waar het niet druk is.

Dat is stap 1. Mijn dochter heeft achter bij ons op het erf zonder verkeer leren fietsen. Ik heb zelf pionnen e.d. gezet waar ze tussen door moest fietsen en dan bij een pion ineens moest stoppen. Toen dit goed ging zijn we op achterafweggetjes gaan fietsen. Daarna de weg op. Op dat moment kon mijn kind netjes en goed recht fietsen. MAAR ik kom wel ineens met mijn kind in een nieuwe drukkere omgeving. Eens moet de eerste keer zijn en je weet niet hoe je kind gaat reageren. Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je er dan voor de veiligheid als ouder naast fiets.

En daarbij ben ik toch net iets minder kwetsbaar dan mijn kind dus verkies ik er voor om naast mijn kind te rijden, zodat mocht er iets gebeuren ik word aangereden i.p.v. mijn kind als er iemand rakelings zou passeren o.i.d.

Ik snap echt jouw punten niet. Sallandval, hoe heb jij dit aangepakt met jouw kinderen als ik vragen mag??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:53

sallandval schreef:
Natuurlijk kun je dat uitleggen aan kinderen! En; nee, ik vind dat een kind nog niet rechtuit kan fietsen gewoon nog even achterop moet en verder oefenen waar het niet druk is. Natuurlijk kan iemand vinden dat iemand die geen rekening met anderen houdt niets op de weg te zoeken heeft, daar ben ik het ook mee eens. Maar iemand die zich niet kan handhaven op de weg heeft er nog veel minder te zoeken imo. Niet om de andere hun irritatie te besparen maar omdat het gewoon niet veilig is. Auto's zijn nu eenmaal dodelijk, ook al gaat het vaak goed. Het is niet voor niets dat we pas mogen autorijden als we 18 zijn.

En wanneer moet zo'n kind het dan leren? Ooit moeten ze een keer de straat op, moet dat dan maar meteen helemaal alleen zijn? Natuurlijk niet, want de eerste keer op straat is voor zo'n kind spannend, ookal kan die nog zo goed fietsen, die zal ook wel schrikken als een auto wat te dichtbij inhaalt of als er een hond langsloopt. Net als een volwassene dat ook weleens overkomt.
Als automobilist hoor je daar rekening mee te houden en respect te hebben voor de ouder die er uit veiligheid voor het kind naast fietst, dus ga je daar royaal omheen.

Wat jouw oom is overkomen is natuurlijk heel treurig maar dat is ook de schuld niet van de moeder, dat is gewoon een nare samenloop van omstandigheden geweest.
Als ambulancechauffeur weet je ook dat omstanders (en zeker kinderen) van je kunnen schrikken, dus als je de toeters en bellen aan hebt rijd je wat royaler om fietsers en wandelaars heen dan normaal.
Dat is ook rekening houden met, zo hoort iedereen rekening met elkaar te houden en elkanders plekje op de weg te respecteren.

Delphi: ik denk niet dat sallandval kinderen heeft ;)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:53

Op een of andere manier zien ouders het gevaar soms niet..
Kijk maar naar het jongetje dat een x aantal weken geleden gedood is door een
roedel wilde honden in de dierentuin omdat hij over de omheining viel.

Ook loop ik regelmatig met koeien op de show, sommige koeien zijn heel mak aan het halster en
anderen zijn behoorlijk druk en gestresst tijdens het voorbrengen.

Toch zijn er moeders die kind met wandelwagen parkeren op de doorgang van stallen naar de ring. Levensgevaarlijk als je het mij zegt! Koeien zijn ontzettend sterk en het gebeurt regelmatig dat een koe behoorlijk dwars gaat liggen aan het halster..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:07

anneliesdj schreef:
Delphi: ik denk niet dat sallandval kinderen heeft ;)

Volgens mij ook niet, vandaar mijn vraag ;) Mocht ze wel kinderen hebben, ben ik toch benieuwd hoe zij dit dan heeft aangepakt. Mocht ze geen kinderen hebben, dan maakt dat voor mij veel duidelijk.

Sallandval, ik zag in je profiel dat je psycholoog bent. Ik snap veel dingen die je zegt, alleen vind ik veel dingen erg zwart/wit overkomen. Het klinkt erg logisch en makkelijk, maar met kinderen ligt het vaak toch net iets anders. Voor ik kinderen had wist ik exact hoe ik het zou doen. Nu ik ze eenmaal heb, ben ik er achter gekomen dat er tussen dat zwart en wit een groot grijs gebied zit ;)

Daarnaast maken kinderen vaak een heel sterke beschermingsdrang in je los. Alleen dat zorgt er al voor dat ik mijn kind wil beschermen tegen eventuele malloten op de weg en ik dus naast mijn 5 jarige dochter fiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:26

sallandval schreef:
Mindim schreef:

wie heeft het over er achter fietsen? Dat is zo mogelijk nog dommer; een kind dat niet kan fietsen hoort niet op een drukke weg maar achterop of van mijn part in de auto, bus of trein.

Citaat:

Ga je eens verdiepen in leergedrag en psychologie en vertel me dan nog eens wat je vind. :) Neem nou roken en drinken. Rokende en/of ouders kunnen hun kinderen zo vaak uitleggen dat het kind het niet mag... toch is de kans dat de kinderen gaan roken en/of drinken veel groter dan bij ouders die zelf het goede voorbeeld geven. Zelfde met kinderen die geslagen worden, die gaan statistisch gezien hun eigen kinderen ook vaker slaan dan ouders die zelf nooit geslagen zijn. Seksueel misbruik, scheidingspercentages, werken of thuis blijven als moeder; dat zijn allemaal onderwerpen waarbij is gebleken dat kinderen hun ouders vaker wel dan niet nadoen als ze volwassen zijn. Het lijkt mij zeer sterk dat (verkeers- of attractiepark-)regels overtreden een uitzondering is op die regel. Best een interessant onderzoeksonderwerp trouwens; mijn hypothese zou zijn H1: regeloverschrijdend fietsgedrag bij de moeder heeft een grotere invloed op het latere fietsgedrag van het kind dan mondelinge instructie.

Voed jij eerst een kind op en vertel me nog eens wat je dan vind :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:06

Delphi schreef:
Volgens mij ook niet, vandaar mijn vraag ;) Mocht ze wel kinderen hebben, ben ik toch benieuwd hoe zij dit dan heeft aangepakt. Mocht ze geen kinderen hebben, dan maakt dat voor mij veel duidelijk.

Sallandval, ik zag in je profiel dat je psycholoog bent. Ik snap veel dingen die je zegt, alleen vind ik veel dingen erg zwart/wit overkomen. Het klinkt erg logisch en makkelijk, maar met kinderen ligt het vaak toch net iets anders. Voor ik kinderen had wist ik exact hoe ik het zou doen. Nu ik ze eenmaal heb, ben ik er achter gekomen dat er tussen dat zwart en wit een groot grijs gebied zit ;)

Daarnaast maken kinderen vaak een heel sterke beschermingsdrang in je los. Alleen dat zorgt er al voor dat ik mijn kind wil beschermen tegen eventuele malloten op de weg en ik dus naast mijn 5 jarige dochter fiets.

Ik heb inderdaad geen kinderen, dat betekent echter niet dat ik me niet voor kan stellen dat een kind een beschermingdrang in je los maakt, geloof het of niet; dat is juist één van de redenen dat ik geen kinderen wil :) De beschermingsdrang maakt namelijk een soort tunnelvisie wakker in de vrouwelijke mens die de redelijkheid soms voorbij streeft; zo ook in het geval van de achtbaan. De moeder denkt wellicht (?) dat het kind niets kan overkomen met moeder er naast, dat zij haar kind beter kan beschermen dan veiligheidseisen dat kunnen. Zo ook met fietsgedrag en verkeersregels.

Natuurlijk vallen veel dingen in het grijze gebied bij de opvoeding van kinderen; maar verkeersregels en andere veiligheidsregels vind ik daar niet onder vallen, eerlijk gezegd. Of je nu je kind de regels laat overtreden (achtbaan) of je houdt je zelf niet aan de regels (op fietspad -kunnen- fietsen) vind ik daarin niet zo ver uit elkaar liggen als jullie dat schijnbaar vinden... hoewel er natuurlijk wel meer ongelukken gebeuren in het verkeer dan in pretparken.

Overigens was ik geen goede fietser als kind en mocht ik pas op de openbare weg fietsen toen ik acht was, dat heb ik nooit erg gevonden; dat heeft vast ook met mijn mening hierin te maken.

*edit* overigens gaat het er in dit topic helemaal niet om gelijk of ongelijk; waar het om gaat is dat ik niet begrijp dat mensen zelf bewust risico's lopen met hun kinderen. Dan kun je natuurlijk zeggen dat het oké is om risico's te lopen omdat andere mensen zich maar aan hebben te passen, maar die gedachtengang vind ik gek... je wéét immers toch dat je niet van de wereld kunt verlangen zich aan jou aan te passen ook al zou dat moeten.