Mindim schreef:Als je als ouder zijnde erachter had gefietst, had het kind onder de ambulance gelegen en had die oom een erger trauma te verwerken gehad.
Ook al kun je nog zo goed fietsen, als je in een nieuwe situatie wordt gezet ben je onzeker en zijn je vaardigheden minder scherp, zowel met autorijden, fietsen of met je paard naar buiten.
wie heeft het over er achter fietsen? Dat is zo mogelijk nog dommer; een kind dat niet kan fietsen hoort niet op een drukke weg maar achterop of van mijn part in de auto, bus of trein.
Citaat:
En een kind kun je prima uitleggen waarom hij daar fietst en jij hier. Dat ze later je gedrag kopieren wat betreft fietsen, dat vind ik echt onzin. Ga eens met een kind fietsen of leer een kind fietsen of voedt er een op en dan zie je dat die vlieger niet opgaat hoor.
Ga je eens verdiepen in leergedrag en psychologie en vertel me dan nog eens wat je vind.
Neem nou roken en drinken. Rokende en/of ouders kunnen hun kinderen zo vaak uitleggen dat het kind het niet mag... toch is de kans dat de kinderen gaan roken en/of drinken veel groter dan bij ouders die zelf het goede voorbeeld geven. Zelfde met kinderen die geslagen worden, die gaan statistisch gezien hun eigen kinderen ook vaker slaan dan ouders die zelf nooit geslagen zijn. Seksueel misbruik, scheidingspercentages, werken of thuis blijven als moeder; dat zijn allemaal onderwerpen waarbij is gebleken dat kinderen hun ouders vaker wel dan niet nadoen als ze volwassen zijn. Het lijkt mij zeer sterk dat (verkeers- of attractiepark-)regels overtreden een uitzondering is op die regel. Best een interessant onderzoeksonderwerp trouwens; mijn hypothese zou zijn H1: regeloverschrijdend fietsgedrag bij de moeder heeft een grotere invloed op het latere fietsgedrag van het kind dan mondelinge instructie.