Liever jeuk of liever pijn??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liever jeuk of liever pijn?

Liever jeuk!
50 (16%)
Liever pijn!
227 (75%)
Geen idee..
25 (8%)

Totaal aantal stemmen: 302

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:10

Macs schreef:
Liever pijn.

Op school geleerd dat je pijn vrijwel altijd kan verzachten/weghalen met medicatie.

Mag ik nieuwsgierig zijn en vragen wat voor school dit is?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:13

Arashah schreef:
ik denk zo: pijn is emotie en emotie kun je uitschakelen. ik kan pijn heel erg goed onderdrukken. met jeuk wordt ik echt helemaal gek in mijn hoofd en uiteindelijk krab ik toch mijn huid open zodat het flink pijn gaag doen.

Ik ben het met je tot op zekere hoogte eens dat onze hersenen zuivere emotie zijn. Dat onze emoties de pijnniveaus kunnen beinvloeden in het lichaam dat ben ik ook met je eens, maar dat alle pijn emotie is (dus tussen je oren zit) dat is echt niet waar.

Van pijn kun je trouwens ook echt helemaal stapel gek worden. Wat het niet erger of minder erg maakt dan jeuk overigens, het zijn allebei uitersten die je niemand toewenst.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:13

Opleiding apothekersassistent. ;)
En let wel; ik zei; vrijwel altijd. Dus in sommige gevallen kun je het ook niet verzachten.
Pijn is beter te behandelen dan jeuk, dat is iets wat zeker is.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:15

Van jeuk wordt je echt knettergek.. Dan toch liever pijn :j maar het allerliefst geen van beide :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:20

pandour4evuh schreef:
ik wist niet wat jeuk was tot ik een brandwond kreeg. ik heb de huid erom heen helemaal opengekrabd. ik kon er niet tegen zo irritant.
en die brandwond deed ook heel zeer (2e en 3e graads) maar ik had veel liever nog meer pijn gehad als die jeuk maar weg was

dussss liever pijn dan jeuk

Lieve schat, dat is nog niet eens echte jeuk. (jeuk geeft ook genezing aan bij wonden ;) )
Net als brandnetels voor mij nog niet eens jeukt.

Ik heb mijn hele leven al eczeem die ik van kleins af aan al met pijn bestrijd. Dus krabben tot het bloed. Ik heb van top tot teen onder gezeten en dat meerdere keren per jaar. Het ene jaar vaker dan het andere. Sinds en kleine 4,5 jaar loop ik met chronische zenuw pijn op een aantal plekken. En daar is veel beter mee te leven te bestrijden. Pijn is ook met pijn te bestrijden, denk aan acupressuur/acupunctuur.
Dus geef mij maar pijn.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:23

Macs schreef:
Opleiding apothekersassistent. ;)
En let wel; ik zei; vrijwel altijd. Dus in sommige gevallen kun je het ook niet verzachten.
Pijn is beter te behandelen dan jeuk, dat is iets wat zeker is.

Ik zou graag je beeld even willen bijstellen: in veel gevallen kun je het niet verzachten. Dat is de praktijk.

Dat mensen steeds meer moeten slikken of spuiten en steeds minder effect sorteren.

Daarnaast is het ook nog eens geen oplossing.. het probleem zit er nogsteeds. Dat is ook naar mijn persoonlijke mening het grote falen van de medici, dat ze maar al te graag naar pillen grijpen of een zenuw doorknippen in plaats van echt te zoeken naar een manier om pijn permanent weg te krijgen.

Zelfs als die oplossing op een zilveren dienblaadje ze aangerijkt wordt, willen ze hem niet hebben. De pijnlijke (!) realiteit is dat de financiele belangen te groot zijn. :(

Macs

Re: Liever jeuk of liever pijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:27

Oh ja dat weet ik ook zeker hoor ;) Pijnbestrijding is zeker geen wondermiddeltje. Heb het zelf ervaren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:31

liever pijn.
Als ik jeuk heb krab ik mezelf sowieso open en wordt ik helemaal gek van dus dan krijg ik wondjes en doet het alsnog pijn!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:43

Man0n89 schreef:
Knap dat jij de pijn uit kunt schakelen, helaas bij echt onmogelijk al bijna 6 jaar en al zou het wel.mogelijk zijn zak ik vanzelf wel letterlijk door me benen.
Ik kan jeuk echt veel beter negeren, als ik aan het rijden ben of met een activiteit bezig ben hoef ik nooit te stoppen omdat ik jeuk heb maar wel menigmaal dat ik moet stoppen omdat ik moet kotsen van een onuitstaanbare pijn.

En zo denken mensen met chronische jeuk dus precies het zelfde. En ik geloof echt wel dat je het andere kiest als je van het één last hebt, maar probeer je ook een beetje in te leven in mensen met constante jeuk en die ook weten wat echte pijn is.
Jij kunt de jeuk negeren omdat je weet wat echte pijn is, maar dat is voor mensen met echt jeuk precies andersom.

Conclusie, je zult altijd het één boven het andere verkiezen als je ergens last van hebt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:36

Wat dacht je van beide gewoon niet?
Beide is gewoon klote.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:04

Het liefst natuurlijk beide niet.

Maar ik ben twee jaar geleden van mijn scooter afgevallen op een mooie zomerse dag. 10 meter over de klinkers geschuurd in een rokje, een t shirt en teenslippers, want het was ongeveer 30 graden, dus mooi niet dat ik lange kleren aantrok. Daar dacht ik na mijn val wel anders over.
In ieder geval, ik had verschillende gaten in mijn linkervoet en been, en een derde graads brandwond over de hele lengte van mijn rechter bovenbeen. Op die brandwond hebben ze een zalfje gesmeerd en daarna verband omheen gedaan. De rest is ook in het verband gestopt ivm ontstekingsgevaar.
De eerste nacht ging slapen prima, toen zat mijn lichaam nog halfvol met morfine, maar de tweede nacht kon ik niet slapen. Omdat mijn rechterbovenbeen gigantisch jeukte. Wat was dát vervelend zeg. De rest deed allemaal pijn, maar dat was wel te doen, maar die jeuk, oh die jeuk..
Ik had pillen meegekregen die ik tegen de pijn kon nemen en die ontspanden, uiteindelijk heb ik de tweede en derde nacht een pil moeten nemen tegen de jeuk, daarvan werd ik gelukkig suf en moe en kon ik slapen, ook al ging dat alsnog met moeite.
Dus voor mij liever pijn dan zware jeuk!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 04:07

nynke55 schreef:
Mensen gaan uit van hun eigen ervaringen. De meeste hebben (nog) niet zo'n erge en langdurige pijn meegemaakt, maar degenen die pijn verkiezen boven jeuk, hebben wel de gekmakende jeuk meegemaakt.

Ik heb zelf chronische pijn in mijn rug en fantoompijn in mijn been maar nog nooit echt hele erge jeuk gehad, de pijn kan ik hebben, maar als er een wondje is dat aan het genezen is word ik al gek, dus ondanks hele erge langdurige pijn ga ik toch voor pijn.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:14

nogmaals...krabben jullie als je jeuk hebt ?
weet je waarom je krabt ????
juist om jeuk om te zetten in pijn !
dus....

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 00:21

Maar wel in pijn die te doen is. Althans, als ik krab als ik jeuk heb voel ik pijn, maar niet de vreselijke pijn die ik eerder in mijn leven wel heb gevoeld.
Dus jeuk in vergelijking met 'wat' pijn, doe mij maar die pijn. Maar anders ga ik toch voor jeuk, omdat ik een beetje jeuk, maar wel vreselijke pijn mee heb gemaakt...

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 09:49

frangelica schreef:
nogmaals...krabben jullie als je jeuk hebt ?
weet je waarom je krabt ????
juist om jeuk om te zetten in pijn !
dus....

Precies en daar zit bij jullie de denkfout! Want de " pijn " de ik voel als ik al heb opengekrabd doet niet eens pijn!! Maar de pijn die ik dagelijks voel wel!
Jullie meten met twee verschillende meetstaven! Extreme jeuk en een beetje pijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 10:59

Man0n89 schreef:
Knap dat jij de pijn uit kunt schakelen, helaas bij echt onmogelijk al bijna 6 jaar en al zou het wel.mogelijk zijn zak ik vanzelf wel letterlijk door me benen.
Ik kan jeuk echt veel beter negeren, als ik aan het rijden ben of met een activiteit bezig ben hoef ik nooit te stoppen omdat ik jeuk heb maar wel menigmaal dat ik moet stoppen omdat ik moet kotsen van een onuitstaanbare pijn.

Jij zei eerder dat iemand die zegt pijn uit te kunnen schakelen kennelijk nooit 'echte' pijn heeft gehad, maar nu vergelijk jijzelf de jeuk die je eens een keer hebt met chronische jeuk. Dat klopt dan toch ook niet.
Kennelijk ben jij dus niet bekend met chronische jeuk.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:02

Ik weet nu wel zeker dat ik liever pijn dan jeuk heb. :') Heb m'n enkel gebroken, en tegen de pijn neem ik een paracetemol maar de jeuk onder het drukverband is echt níet leuk :x

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:27

UMayDream schreef:
Ik weet nu wel zeker dat ik liever pijn dan jeuk heb. :') Heb m'n enkel gebroken, en tegen de pijn neem ik een paracetemol maar de jeuk onder het drukverband is echt níet leuk :x

Maar hier zeg je dus iets leuks! "Tegen de pijn neem ik wel een paracetamol", nu meet je dus met twee verschillen. Pijn die te onderdrukken valt en jeuk die absoluut niet verdwijnt.

Je moet het over pijn hebben die je niet kan onderdrukken waar je niets tegen kan doen (en dat jaren lang) en daar tegenover die jeuk. Want anders zou ik ook gegarandeerd voor pijn kiezen. Maar zo simpel is pijn helaas niet altijd op te lossen met we nemen maar een paracetamolletje!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:33

Mm, dan ga ik denk alsnog voor de pijn. Denk dat ik beter aan pijn kan 'wennen' dan aan jeuk.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:57

UMayDream schreef:
Mm, dan ga ik denk alsnog voor de pijn. Denk dat ik beter aan pijn kan 'wennen' dan aan jeuk.

Aan een "beetje pijn" en een "beetje jeuk" valt misschien wel te wennen, maar de extremen zijn bij geen van beiden te onderdrukken. Ook niet met medicijnen.

Twee uitersten waar je echt helemaal gek van wordt en je niemand zou toewensen.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:31

Firedancer schreef:
UMayDream schreef:

Aan een "beetje pijn" en een "beetje jeuk" valt misschien wel te wennen, maar de extremen zijn bij geen van beiden te onderdrukken. Ook niet met medicijnen.

Twee uitersten waar je echt helemaal gek van wordt en je niemand zou toewensen.

Mee eens