Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:51

Ik was mijn haar altijd met shampoo. Heb dik, lang en vrij stijl haar (soms met slag erin, ligt aan het humeur van mijn haar :') ). Als ik het alleen natmaak, is het na het douchen vet en futloos. Echt een coupe wanhoop. Maar als ik het met shampoo was, dan is het fris, ziet er gezond uit, levendig, glanst het en zit het mooi. Dus voor mij altijd met shampoo. Ik was overigens niet elke dag mijn haar. Ongeveer 3 á 4 keer per week anders heb ik een baal stro. Dus meestal gaat mn haar dan in een knot op m'n hoofd.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:06

Toch heb ik er over het algemeen niet extra last van. Niet na mesten, rijden, borstelen of n cap dragen. M misschien is dat persoonsgebonden - of meer het gevoel of de geur die mensen eraan koppelen dan dat deze er daadwerkelijk is?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:24

Om je haar te ontvetten kun je ook baking soda gebruiken. Dan gaat het vuil er dus wel uit.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:19

xSlvna schreef:
'Als het zonder kan, waarom dan niet zonder?'
Ja dan ook maar gelijk zonder internet, mobiel, tv, lekker eten, paard want het MOET niet... :')

En over die wasverzachter, is indd het andere uiterste, maar wel héérlijk! :)

Dat kan, dat kan iedereen voor zichzelf beslissen toch? Wie zegt er in vredesnaam dat je dan meteen al die andere dingen ook niet mag doen?

Ik vind dat je vooral moet doen waar je zelf blij van wordt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:34

Nanno_123 schreef:
ik voel me al smerig als ik 1 dag niet mn haar was.. dan is het de volgende dadg vet en begint het te jeuken.. en aangezien ik ook elke dag op stal ben, douche ik toch iedere dag dus was ik ook gewoon mn haar!
ik zou tegen futloos haar eerder andere producten gebruiken dan voor niet meer wassen kiezen..

tja daar heb je het al jouw haar is gewoon "verslaafd" aan shampoo. Het kan niet zonder.

Ik was mijn haar haar eens in de 5 dagen. Mijn haar is niet vies. Ruikt niet vreemd (ik vraag het geregeld na) Echter heb ik dus wel 4 weken overgedaan om mijn haar er aan te laten wennen.
Maar nu ik vind het heerlijk.. ik douche wel elke dag en spoel mij af met water ook mijn haar.

Het is ook maar of je het er voor over hebt ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:34

Ik eet veganistisch, poets met natuurlijke tandpasta, haal al mijn cremetjes en maskertje van de tuinen (dus natuurlijk).
Dure shampoo is mijn guilty pleasure en ik voel me niet schuldig! :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:03

Een tussenoplossing is misschien 'conditioner only' wassen. Dan was je je haar met conditioner zonder siliconen, maar vaak wel met SLS, wat een reinigend bestanddeel is. Daar kan je haar ook enorm van opknappen. Ik heb het een tijdje gedaan en mijn haar moest er wel aan wennen. Ik heb vaak optredens dus ben er toen niet mee doorgegaan. Mijn haar was toen wel heel zacht en glad en niet vet, maar ook heel steil.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:06

eh.. Ik was m'n haar 1x in de 2 dagen anders is het al vet :=

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:28

dark_nijnte schreef:
Ik eet veganistisch, poets met natuurlijke tandpasta, haal al mijn cremetjes en maskertje van de tuinen (dus natuurlijk).
Dure shampoo is mijn guilty pleasure en ik voel me niet schuldig! :P

Zo, netjes hoor :j
Ik vind ook absoluut niet dat jij je schuldig moet voelen en dat hoeft uiteraard niemand!
Je moet puur kijken naar wat jij belangrijk vindt :-)
Het is niet alsof jij in je eentje de aarde zou vervuilen ofzo...

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:56

Niemand hoeft zich schuldig te voelen als ze wel shampoo gebruiken, toch?
Ik vind het gewoon prettig zonder, maar verwacht zeker niet van een ander dat ze dat ook doen :)
Wel vind ik het fijn als mensen mijn keuze gewoon respecteren en niet meteen met 'iehl, bah, nee, van dat vette haar...' en soortgelijke reacties komen, of weigeren te luisteren naar mijn argumenten en maar alleen maar blijven aangeven dat ze het vies vinden. Mag, maar vraag dan ook niet waarom ik niet was of houd je überhaupt buiten de discussie :Y)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:38

deedee19 schreef:
Om je haar te ontvetten kun je ook baking soda gebruiken. Dan gaat het vuil er dus wel uit.

Wat een gedoe om geen shampoo te gebruiken??

saskiakefie schreef:
eh.. Ik was m'n haar 1x in de 2 dagen anders is het al vet :=

Ja, ik ook hoor. Als ik dus bijv 1 dag de tijd niet had om 's ochtends te douchen, móet het echt de volgende dag. (Desnoods koppie onder de kraan en wassen..)

Ben wel benieuwd hoor, is er iemand die een foto kan plaatsen van haar dat al weken alleen is uitgespoeld ofzo (of pas een paar dagen om juist het verschil te zien) En misschien nog een before van het haar met shampoo gewassen?

Hoe doen jullie het trouwens met gel, haarlak o.i.d.? Ik gebruik dat nl ook, anders heb ik een ragebol. Ik heb heel vreemd krulhaar.. Zelfde als MyHorseGirl, het humeur van mijn haar!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:03

Ik ben het eens een kans gaan geven, maar het valt nu al tegen. Mijn probleem is dat ik redelijk kort haar heb en dus vooral voor altijd haar los zal hangen en ik het niet vast kan doen. Ik kan dan nooit over straat joh. Misschien dat ik voorlopig gewoon ga proberen minder vaak shampoo te gebruiken. Misschien als ik in Nederland ben eens op zoek naar een leuke haarband of zo, dat ik mijn coupe in de overbruggings periode op die manier kan verhullen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:24

Ik ben een tijd terug overgestapt op conditioner only.
Ik heb jaren geworsteld met mijn haar (nadat een fijn product uit de handel ging en later terug kwam met andere samenstelling een jaar of 10+ terug). Ik kreeg van de meeste shampoos nogal haaruitval. Om de zoveel tijd veranderden producenten bovendien de samenstelling wat vaak resulteerde in "overstuur" haar en dan moest ik al snel weer op zoek naar een ander product.

Ik ben inmiddels volledig afgestapt van m.n. siliconen. Ik gebruikte voorheen al een aantal jaar producten van John Frieda omdat hiermee de haaruitval enigszins beperkt bleef en vanwege mijn krullen resulteerde dat in shampoo, conditioner, haarspray, mousse, masker, serum, styling spray en haarcrème omdat het anders een pluizige, futloze bende werd mede doordat ik naast lang haar en krullen ook dun en fijn haar heb. Reken dan al gauw een 9 euro per product en kassa! En toen werd de samenstelling veranderd, waardoor het niet meer te doen was. Klitten, weinig fut, haaruitval...
Eerst ben ik afgestapt van alleen de shampoo, maar het gaf nog niet het gewenste resultaat. Toen heb ik enkele producten van De Tuinen geprobeerd, maar kon niet echt wat vinden dat mijn krullen goed recht deed. Nu bestel ik producten speciaal voor krullend haar uit het buitenland, dat vrij is van o.a. siliconen (krullen kunnen vaak ook slecht tegen SLS en sulfaten bijv.) en mijn haar is veel mooier.

Dat je eerst een tijdje met een lelijke vette kop loopt heb ik destijds voor lief genomen en nu was ik mijn haar dus ook maar 1 keer in de 4 of 5 dagen.
Vies he? :+ Ik gebruik dus alleen conditioner, zowel rinse out als leave in. Mijn haar is er blij mee, dus ik ben blij.

Af en toe doe ik er een (natuurlijk) masker in en ik ben dik tevreden. Vind het zeker voor mensen met (lang) krullend of anderzijds moeilijk haar het proberen waard. Het is even doorzetten en werkt niet voor iedereen, maar ik ben blij dat ik het heb aangedurfd om even met een vette kop rond te lopen. Ik heb het met opzet in een rustige periode in de winter gedaan en liep destijds altijd met een hoedje/petje/mutsje+vlecht of opgestoken haar als ik de deur uit moest. Even slikken, dat wel. Gelukkig was dat in mijn uitgesproken new wave/punk/vul maar wat andere alternatieve zaken in periode. _O- =:) (Nu is alleen de bijbehorende look de deur uit gedaan).

De stand op dit moment?
Geen pluis meer, geen klittenbende meer, geen haaruitval meer. :D :D En mijn haar zit eindelijk weer in model, heeft de natuurlijke glans terug en mijn krullen hangen er niet meer zo zielig en futloos bij of zakken uit en gaan dan zielig en futloos zijn ondanks alle siliconentroep. Ik ben dus vooralsnog naar alle tevredenheid en al best een tijd helemaal om.
Vooral leuk als mensen me complimenten geven over mijn haar en vragen wat voor shampoo ik gebruik. No poo is blijkbaar nog niet helemaal ingeburgerd gezien de blikken die dan doorgaans volgen. :o?

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:35

Citaat:
Ben wel benieuwd hoor, is er iemand die een foto kan plaatsen van haar dat al weken alleen is uitgespoeld ofzo (of pas een paar dagen om juist het verschil te zien) En misschien nog een before van het haar met shampoo gewassen?

U vraagt...
Mijn haar is in een aantal jaar wel veel veranderd, dus ik heb geen voorbeeld met lang haar 'ongewassen' en in mijn originele kleur
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... c9beca.jpg toen ik nog niet begonnen was
Haren geknipt gehad en geverfd, hier net een paar weken gestopt geloof ik (links)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Zonder wassen, vervend met henna. Recentelijk weer geverfd, dit was alweer een aantal maanden terug. Foto is van december, wederom links :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:47

@ JoSav, zo doe ik het ook een beetje. Alleen denk ik dat je beter een goede leave in creme kan gebruiken dan een conditioner, want de conditioner legt een 'film' laagje om je haar heen (waardoor leave ins dus weer niet goed in kunnen dringen)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:48

Overigens mensen die zeggen dat ze hun haar vaak moeten wassen omdat het vet is. Je haar wordt juist vet van veel wassen ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:50

deedee19 schreef:

ik doe 1 keer per week/10 dagen, ja heel gek, met dreft :+ goed ontvetten en dan een echt een goed masker erin

(dreft werkt net als een clearifying shampoo)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:51

@Colway: oh, daar ga ik eens naar zoeken dan want ik gebruik idd niet altijd de leave-in omdat mijn haar dan toch 'anders' is, minder volume. :j Bedankt voor de tip!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:56

Ik was mijn haar meestal eens in de week. Maar nu is het al weer 11 dagen niet gewassen. Nu is het wel vet, moet ik zeggen. Maar ik zit ook niet geweldig in mijn vel (grieperig) en dat zie ik direct terug in mijn haar. Ik kan het soms 2 weken niet wassen zonder dat het echt vet wordt. Tussendoor spoel ik mijn haar trouwens ook niet uit met water.

Overigens gebruik ik niks van haarlak/gel/cocosvet, dat scheelt een heleboel. Mijn haar wordt eenmaal per dag geborsteld en dan in een staart gegooid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:57

mar_fay schreef:
Citaat:

U vraagt...
Mijn haar is in een aantal jaar wel veel veranderd, dus ik heb geen voorbeeld met lang haar 'ongewassen' en in mijn originele kleur
http://i1135.photobucket.com/albums/m62 ... c9beca.jpg toen ik nog niet begonnen was
Haren geknipt gehad en geverfd, hier net een paar weken gestopt geloof ik (links)
Zonder wassen, vervend met henna. Recentelijk weer geverfd, dit was alweer een aantal maanden terug. Foto is van december, wederom links :)

Nou, ik vind dat je prachtig haar hebt! Dit topic heeft me aan het denken gezet, eigenlijk zou ik vanavond m'n haar weer wassen, met shampoo en conditioner ja, maar ik denk dat ik dat maar niet doe. Het experiment is bij deze begonnen :Y)

Dank je wel voor de inspiratie TS :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:06

Leuke foto's, bedankt voor het delen!

Ik zou het ook echt wel willen proberen, maar ik kan de overbruggingsperiode niet aan :P. Ik moet elke week wel ergens optreden en dan wil ik niet met een slap hoofd rondlopen... Misschien eens op vakantie proberen, met een leuk doekje over mijn hoofd, haha :P

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:17

Geen probleem!
Ik kon mijn haar in de tijd dat ik 'begon' niet in een staartje, dus stak het weg met clipjes of deed er zo'n doekje (geknoopte zakdoek haha) overheen, of van die haarbanden die je bv. bij de Bever of SpacSport kunt kopen (die zitten ook nog eens lekker). Het werd daardoor wel vetter, of althans dat leek zo, maar dan zag je het in elk geval niet. Eigenlijk is het voor het eerste stuk wat vet is, en bij mij verschilt het nogal of het vet wordt nadat ik het geborsteld heb of juist als ik lang niet geborsteld heb....
Je haar met koud water afspoelen scheelt trouwens wel heel veel, maar wij douchen buiten ivm verbouwing, dus dat vind ik weer wat te koud :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:20

Waarom koud water en niet warm water?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:27

Is dat iets met dat door het koude water de schubben van het haar sluiten en er dus minder vet en troep in blijft hangen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:46

Je haar gaat er van glanzen als je naspoelt met koud water :) Sowieso is heet water slecht voor je haar, liever lauw water gebruiken