Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:16

Nou hier nog eentje hoor... ik heb er echt een hekel aan! Ik snooz dan ook regelmatig. :+
Het enigste wat ik altijd wil is slapen slapen slapen.. Dus ik ben in de ochtend ook niet bepaald vrolijk. -O- -O-
Ik ben ook echt een avond mens, dan kom ik pas tot leven haha.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:18

ik doe altijd de radio aan en dan steeds zachter nog ff op mn rug blijven liggen tot ik echt wil omdraaien en dan omdraaien en RONK uiteraard daarvoor de radio uit gedaan

annastasia

Re: Vroeg opstaan een RAMP! Bij wie nog meer? Wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 02:05

Net zijn we beiden heerlijk gewekt door de Wake Up light!
Net voor het geluid aan wakker.
Even daarna ging als back up de wekker van m'n vriend, nu al een hekel aan het geluid....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 08:24

Ja die wekkergeluiden ben ik ook geen fan van.. Toch maar eens een leuk muziekje zoeken als wekker, dat scheelt al weer iets. :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:35

Hier nog één :j as we speak lig ik het moment uit te stellen dat ik uit bed moet :Y) (maar mijn dag is vandaag zelf in te delen :D )

Ik word wakker met de wekkerradio, radio Veronica, helemaal geweldig :D verder heb ik er ook veel baat bij om elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan. Uitslapen is echt funest voor je ritme, dus ik sta in het weekend ook om 8u op. Soms iets later maar alleen als ik echt laat thuiskom van werken. Dan reken ik 6 uur slaap vanaf het moment dat ik in bed ga liggen en dat gaat ook wel goed.
Het werkt wel echt, in het weekend kan je nog blijven liggen als je maar wakker bent! Dit weekend heb ik dus weer eens uitgeslapen; gister en eergister heb ik me verslapen -O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:36

Heel stom, maar ik leg mijn wekker altijd op mijn bureau, dan moet ik er wel uit..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:41

Hier nog een avond-mens en trotse bezitter van 2 wakeup-lights (een voor thuis en een voor op mn werk, waar ik doordeweeks slaap)... Het is niet dat ik daardoor makkelijker mijn bed uit kom (ik wil nog steeds lekker blijven liggen in mijn warme bedje!!) maar ik word er wel heel anders door wakker. Ik heb zo'n ontzettende hekel aan een wekker waar je iedere keer wakker van word! Daarnaast is het ook fijn dat er al licht is en dat je dus niet zelf het licht aan hoeft te doen 'smorgens. Ik denk dat ik nu een jaar of 4 een wakeup light heb en ik neem hem zelfs mee aan boord als ik ga varen := Kan niet meer zonder!

Tips om je ritme te veranderen heb ik niet. Ik denk dat die er ook gewoon niet zijn. Je bent ochtend-mens of avond-mens, dat zit gewoon in je genen. Meen dat daar in Zweden een onderzoek naar is gedaan. Daarin werd onderscheid gemaakt tussen de A-maatschappij en de B-maatschappij. De B-maatschappij zijn 'wij', de avond-mensen, die liever wat later hun bed uit komen en wat langer door gaan. Het zou naar mijn mening ook gewoon veel efficienter zijn om de mensen uit de B-maatschappij later te laten beginnen, nu ben ik de eerste twee uur van de dag echt niet productief ofzo >;)

@Magrathea: Op zich heb je gelijk dat een vast ritme beter is, maar 4 weken iedere dag om half 8 beginnen (dus ook in de weekenden) zorgt er echt niet voor dat een avondmens een ochtendmens wordt... Helaas, zou ik bijna zeggen, want op zich zou ik graag willen 'veranderen', maar dat is gewoon niet mogelijk. Het is gewoon lastig om een avondmens te zijn en wakker te worden op het moment dat anderen zich klaar maken om naar bed te gaan! En er is wat dat betreft veel onbegrip.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:46

Ik heb daar ook zoveel problemen mee gehad met mijn moeder toen ik nog thuis woonde.
Zij is een echt ochtendmens. Gaat gerust om 9 uur naar bed om om 6 uur ofzo alweer op te staan.
Ik ben dus een echt avondmens en ze kon maar niet begrijpen dat ik niet vroeger ging slapen ofzo als ik zo moeilijk uit mijn bed kwam. En sowieso kon ze dat niet begrijpen dat ik niet uit bed kom.

Ik heb ooit een paar weken nachtdiensten gedraaid en toen sliep ik echt binnen een half uur en op staan was ook een stuk makkelijker. Helaas zijn er maar weinig banen waarbij je continu nachtdienst kunt draaien.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:53

Hier nog een, vre-se-lijk! Avondmens pur sang. Ik slaap ook niet goed als ik weet dat de wekker staat. Versliep me regelmatig, maar inmiddels de wekker verzet naar de overkant van de kamer. En aangezien het een niet te negeren brulgeluid is móet ik er wel uit dus }> Maar dat betekent wel: dagelijks ochtendhumeur wegens bruut verstoren van mijn slaapje :')

Zo'n wake-up light lijkt mij ideaal en heel fijn wakker worden, maar ik weet uit ervaring (jaren gebrek aan gordijnen gehad op m'n zolderhokje) dat ik van licht niet wakker word.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 08:55

Jeetje wat heb ik stiekem veel lotgenoten :')
Misschien toch maar eens een wake up light gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 10-10-12 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:05

Ik ben ook echt een avondmens hoor :') Als ik niet oplet zit ik rustig tot drie uur 's nachts huiswerk te maken/te schrijven voor de wiki/van die dingen doen waarvan je dan denkt 'oh dat doe ik ook nog even snel' (rekening betalen ofzo).
Mja, regelmaat lost ook niet alles op maar het helpt wel :) (vaak toch)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:11

Die wake-up light ben ik ook wel benieuwd naar, maar hij is zo duur om even te proberen.
Wekker aan de andere kant van de kamer werkt voor mij niet. Ik loop er naar toe, geef hem een tik op z'n kop, kruip terug in bed en ben weer weg.

In het weekend is het ook altijd feest. Mijn man snapt niet dat als er leven in zit dat het dan niet perser wakker hoeft te zijn. Dus hij begint tegen mij aan te banketstaaf en dan ben ik wakker ja, en chagrijnig >;)

Ik heb tijdens mijn studie ook regelmatig de vogeltjes wakker horen worden. Als ik dan lekker bezig was (wat ook niet makkelijk kwam) dan moest ik gebruik maken van die flow en bleef ik gewoon doorgaan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:21

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:35

Hier nog een lang-slaper.
Ik kan gerust een goede 10 uur slapen, en ben dan nog niet fit, terwijl(en dat is héél irritant) ik zoooo graag lekker vroeg, fris en fruitig wakker zou willen worden.
Ik baal altijd enorm als ik later wakker word dan ik me had voorgenomen, omdat ik 3x op snooze heb gedrukt.
Ik ben soms best jaloers op mensen die 's ochtends echt lekker vroeg aan de dag beginnen, ik wil dat ook!
Ik wil het licht zien worden, de vogeltjes horen fluiten etc.
Nu scheelt het ook dat ik 's avonds moeilijk in slaap kan komen, daar heb ik helaas medicatie voor.
In m'n hoofd ben ik echt wel moe, maar slapen? Ho maar.
Inmiddels heb ik me wel aangeleerd om te ontbijten, een half uurtje nadat ik daadwerkelijk uit bed ben gekomen.
Ik heb ook al aan een wake-up light zitten denken, maar vond ze nogal prijzig....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:43

Hier nog een íkwilnietuitbedmens'.. Ik verslaap me overigens nooit. Wakker word ik wel alleen eruit komen is het probleem, snoozen tot het echt niet anders meer kan.. (soms tot anderhalf uur) En het stomme is, ik voel me stukken als ik er gewoon snel uitkom, word alleen maar lam van snoozen en krijg er soms zelfs hoofpijn van..

Wake up light was overigens voor mij geen uitkomst. Die gaat ene half uur voor tijd langzaam aan.. ik slaap heel licht, dus werd iedere keer een half uur voor tijd wakker. Ik heb hem na een tijdje maar gewoon op radio gezet omdat ik niet wist hoe ik dit anders in kon stellen.
Nu een wekkerradio die zo zacht gaat, dat je hem aan de andere kant van het bed amper hoort.. (Ja, van een beeptoon of harde muziek word ik heel chagy wakker). Helaas word ik ook wakker van de wekker/telefoon/alle geluiden van mijn buren. Erg vervelend maar het scheelt niet heel veel in tijd van opstaan... (op een enkele keer om 5u na, maar dan val ik weer in slaap en ben ik het sochtends vaak weer vergeten)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:46

Miracle_ schreef:
Je hebt ook een goedkopere variant van die wake up light :j

http://www.kijkshop.nl/product/131584/c ... dio-av800/

De helft goedkoper dan die van Philips :)

Maar deze wordt pas 10 minuten van te voren actief. De Philips een half uur! Dat is het verschil en dan zal er ook wel degelijk verschil zijn in het melatonine level in je lijf denk ik... Met die goedkope gaat het dus waarschijnlijk te snel en kun je net zo goed een gewone lamp op een timer zetten. Dat nog veel goedkoper!
En echt, het is de investering waard hoor. Ik heb er niet voor niets 2. En als ik eens ergens anders moet slapen een nachtje (wat regelmatig voor komt voor mijn werk) merk ik echt duidelijk verschil. Goedkoop is echt vaak duurkoop.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:50

Daar had ik nog niet naar gekeken eerlijk gezegd hoor :)
Ik weet wel dat Philips 30 dagen try-out heeft, dat is ook erg fijn. Ik ga er eens over denken om het mee te nemen.

Svdijk: ik snap precies wat je bedoelt, ik zou ook heel graag vroeg uit bed willen kunnen springen en gelijk fit zijn.. Heerlijk lijkt me dat!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:56

Bij gaat ook ieder morgen de wekker om 5 uur en kan ook niet gelijk opstaan.
Zelfs als ik de wekker aan de andere kant van m'n kamer leg zodat ik uit bed moet, heeft geen effect.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:01

Voor iedereen die een philips te duur vind, kijk eens op MP...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:16

Het liefst sta ik rond half 8 's ochtends op. En als ik dan voor mijn werk maandenlang om 6 uur op moet staan, doe ik dat braaf, maar ik zit zó weer op dat half 8 ritme, zodra ik de kans krijg. :P Is mijn hele leven lang al zo.
Mijn lieve maar slaperige wederhelft zou het me niet in dank afnemen als ik een wake up light zou aanschaffen, dan wordt hij ook wakker wanneer ik dat wil worden, en aangezien hij op het moment veel met maan- en planetenfoto's bezig is (voor de kenners: foto stacken) wordt het nogal laat (of vroeg in de morgen :+ ) voordat hij in bed ligt. Dan is zo'n lichtgevende wekker niet echt prettig voor hem. :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:22

Zoolgangster schreef:
Het liefst sta ik rond half 8 's ochtends op. En als ik dan voor mijn werk maandenlang om 6 uur op moet staan, doe ik dat braaf, maar ik zit zó weer op dat half 8 ritme, zodra ik de kans krijg. :P Is mijn hele leven lang al zo.
Mijn lieve maar slaperige wederhelft zou het me niet in dank afnemen als ik een wake up light zou aanschaffen, dan wordt hij ook wakker wanneer ik dat wil worden, en aangezien hij op het moment veel met maan- en planetenfoto's bezig is (voor de kenners: foto stacken) wordt het nogal laat (of vroeg in de morgen :+ ) voordat hij in bed ligt. Dan is zo'n lichtgevende wekker niet echt prettig voor hem. :D

Haha, nou dan ben jij een nep-avondmens hoor... Half 8 das midden in de nacht joh! Mijn biologische wekker gaat pas tussen 10 en 11!
En het probleem van een partner die andere rusttijden heeft, heb ik ook, maar gelukkig maakt hij er geen probleem van. Hij zet m gewoon weer uit als ik er uit ga en dan slaapt hij gewoon lekker verder. Hij weet dat ik het 'nodig heb' om een beetje met het juiste been uit bed te kunnen komen ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:27

sallandval schreef:
Slecht uit bed komen kan veel oorzaken hebben;
-slechte voeding idd
-depressie (kun je hebben zonder het te weten, dus moe moe moe zijn) dat je opziet tegen de dag
-slechte slaaphygiene (tv kijken in bed, eten in bed, te weinig zuurstof in de kamer)
-leeftijd
-slechte balans in dingen doen die energie kosten en die energie opleveren
-etc
Alle redenen hebben een andere oplossing. Ik kan ook slecht opstaan maar heb gemerkt dat sinds ik op móet voor iets leuk (omdat ik 's ochtends de paarden doe) ik het veel beter kan. Ik kon zelfs om 5u opstaan toen ik voor een stage een langere reistijd had, die verantwoordelijkheid over de paardjes deed het 'm.

Op moeten staan voor iets (een beetje) vervelends zoals werken maakt dat mijn lichaam in de weerstand gaat, dan slaap ik door alles heen. Maar de verantwoordelijkheid over iets dat ik belangrijk vind maakt me 's ochtends alert en zo wordt ik plots wel wakker door de wekker. Maar of het daar helemaal aan ligt weet ik niet, ik ben ook ouder geworden. Hoe ouder je wordt, hoe minder je slaapt.

Ik herken dat wel hoor. Sinds ik honden heb (jaartje of 18) is er altijd een grens aan uitslapen. Zelfs als de honden gewoon mee uitslapen voel ik dat ik op moet staan om met ze te gaan wandelen. Uitslapen is bij mij dan ook altijd maximaal tot 8:00 uur of half 9. Ik ga als ik opsta eerst douchen en dan kan ik de dag weer aan. Het moment van opstaan kan ik wel moeite mee hebben, vooral als het nog donker is of als ik de avond ervoor te laat naar bed ben gegaan. Ik heb langere tijd elke dag half 6 opgestaan, douchen, anderhalf uur met mijn honden naar het bos en dan naar mijn werk. Dat is best afzien. Gelukkig werk ik nu meer thuis zodat ik wat flexibeler met mijn tijd om kan gaan.
Ik zet overigens nooit een wekker: ik bedenk de avond van te voren hoe laat ik wakker wil worden en dan wordt ik op dat tijdstip wakker. Ik heb een hekel aan wekkers omdat ik dan toch altijd vóór de wekker wakker wordt. Ik verslaap me alleen als ik besluit dat ik nog wel even om kan draaien en verder slapen...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:42

Ik ben ook echt een avondmens en moet me echt naar bed toe sturen omdat de wekker weer gaat om kwart over 6 :n Een half uur eerder zetten heeft echt geen zin, want ik blijf gewoon net zo lang liggen totdat ik echt moet haasten om nog op tijd te komen :o Dus als ik om kwart voor 6 de wekker laat aflopen lig ik 3 kwartier te snoezen en als ik om kwart over 6 de wekker laat aflopen een kwartier. Maakt helemaal niks uit, ik haal gewoon het maximale uit mijn "nog even lekker liggen" momentje :')

Moet wel zeggen dat ik in ons nieuwe huis beter slaap dan in het oude huis en dat heeft denk ik ook te maken met de ventilatie, die in het nieuwe huis gewoon beter is dan in het oude huis.
Maar ik slaap dus gewoon ook heel slecht in, beste remedie tot nu toe is een boek lezen, dit hou ik dan maar 3 blz vol ofzo en dan val ik in slaap. Als ik niet ga lezen dan kan het echt wel lang duren voordat ik eindelijk een keer in slaap val, met als gevogl dat ik dus de volgende morgen weer heel erg moe ben......

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:44

Polly schreef:
klinkt vast heel dom maar ik zet mijn wekker een half uur eerder, dat half uur snooze ik, heb ik tijd om te wennen aan het idee dat ik eruit moet :o

doe ik ook en dat werkt bij mijn super.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:45

Loetie84 schreef:
Zoolgangster schreef:

Haha, nou dan ben jij een nep-avondmens hoor... Half 8 das midden in de nacht joh! Mijn biologische wekker gaat pas tussen 10 en 11!
En het probleem van een partner die andere rusttijden heeft, heb ik ook, maar gelukkig maakt hij er geen probleem van. Hij zet m gewoon weer uit als ik er uit ga en dan slaapt hij gewoon lekker verder. Hij weet dat ik het 'nodig heb' om een beetje met het juiste been uit bed te kunnen komen ;)

Die half8 'sochtends is waarbij ik langere tijd probleemloos kan blijven werken. :P en dan wel tot 1 uur opblijven 's avonds... Voordeel van ouder worden: kun je met minder slaap toe. :')