Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:46

Lady_M schreef:
Wilde eerst eigenlijk niet reageren, omdat sommige meningen in dit topic me persoonlijk best kwetsen...

Ik ben aan het begin van dit jaar gediagnosticeerd met ADD, net voor ik 20 werd. In die 20 jaar is het niemand opgevallen hoeveel moeite sommige dingen mij kosten, het werd afgedaan als luiheid. Zelfs de afgelopen drie jaar op de uni, toen ik telkens weer jaar 1 moest overdoen en ik gemiddeld 10 uur per dag studeerde, en desondanks toch zakte, vonden mensen dat ik 'dus' lui was.
Talloze onderzoeken moeten laten doen voor ik een diagnose kreeg, dus 'zomaar' een labeltje krijgen?

Vind het trouwens ook heel bijzonder dat mensen blijkbaar én een gedegen opleiding tot psychiater hebben gevolgd én ook nog precies weten hoe of wat iemand denkt/voelt. Het is zo makkelijk te roepen ja, die en die heeft geen X, want hij doet wel/niet Z! Ja, zo lust ik er nog wel een paar... En al zou een diagnose onterecht gesteld zijn, dan nog heeft die persoon alleen zichzelf ermee. Leven en laten leven.

Krijg een beetje het idee dat mensen er niet tegen kunnen als mensen 'anders' behandeld worden. Stiekem bang dat je achtergesteld wordt?

Toen ik de diagnose kreeg, had een familielid van mij het lef mee te delen dat hij mijn diagnose onzin vond, want ik was lui, dus ik had die diagnose alleen maar zodat ik niet van school gestuurd zou worden. Wat is dat nou voor raars? Ik ga tegen iemand met een gebroken been toch ook niet zeggen van jezus, doe eens normaal, hou eens op met faken, alleen maar omdat je geen zin hebt in gym...

Het is zo frustrerend als eindelijk de dingen die 'gewone' mensen zo gemakkelijk doen, met veel pijn en moeite lukken, en mensen dan zeggen, zie je wel, als je het maar hard genoeg wilt. Of als iets me wél gemakkelijk afgaat van pff, ja, als het leuk is, kan ze het ineens wél!

Als je geen goed beeld hebt van wat een stoornis inhoudt (en dan bedoel ik niet ADHD= alle dagen heel drukke jongetjes en autisme = rainman...), oordeel dan ook niet, want zulke opmerkingen zijn écht kwetsend.

Je moet je ook niet aangesproken voelen als je niet in die categorie valt..

Niemand ontkent hier dat er stoornissen bestaan, echter maakt men zich er tegenwoordig erg makkelijk vanaf met een stoornis lijkt me.

Zo heeft een vriendin een keer een meisje op kamp gehad die zogezegd autisme had. Op dag 2 had mijn vriendin al door dat ze gewoon mee kon doen met de rest, het enige was dat ze uit haar dak ging als ze haar zin niet kreeg. Dus die is één keer goed op haar plek gezet door mijn vriendin en heeft de rest van de week fantastisch meegedaan. Geen problemen met activiteiten, veel vriendinnetjes en toen ik er was waren ze gillend van plezier een zelfverzonnen spelletje aan het doen. Als dat 'opkroppen' is... Pfft dan ken ik er nog wel een paar die even langs de psych mogen.

Wat ook wel een probleem is denk ik, is dat sommige mensen door het 'labeltje' niet gemotiveerd worden om er daadwerkelijk iets aan te doen. Vroegah merkte iemand met ADHD waarschijnlijk zeker wel dat hij/zij heel veel baat heeft bij structuur en regelmaat, dus hij of zij zorgde ervoor dat die structuur en regelmaat er was. Voila, probleem opgelost. Nu zullen sommige mensen eerder beginnen roepen dat de rest maar rekening met hen heeft te houden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:47

gummie schreef:
Het zou al een hoop schelen als ze de diagnose als ADHD vaststellen aan de hand van aanvullende onderzoeken op fysiek gebied (hersenen, genen, etc.) ipv aan de hand van alleen vragenlijsten en gesprekken.

Specifieke verschillen tussen mensen met ADHD en mensen zonder ADHD zijn namelijk fysiek vast te stellen.

Welnee :) Op groepsniveau zijn verschillen aan te wijzen maar er is volgens mij nog geen eenduidige biomarker gevonden die je bij individuele patiënten zou kunnen gebruiken.

Magrathea

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:49

Het heeft iets te maken met een teveel aan synapsen geloof ik. Maar dat kan je niet in een hersenscan aflezen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:16

Saar4 schreef:
gummie schreef:
Het zou al een hoop schelen als ze de diagnose als ADHD vaststellen aan de hand van aanvullende onderzoeken op fysiek gebied (hersenen, genen, etc.) ipv aan de hand van alleen vragenlijsten en gesprekken.

Specifieke verschillen tussen mensen met ADHD en mensen zonder ADHD zijn namelijk fysiek vast te stellen.

Welnee :) Op groepsniveau zijn verschillen aan te wijzen maar er is volgens mij nog geen eenduidige biomarker gevonden die je bij individuele patiënten zou kunnen gebruiken.

Dat klopt, het betreft statistische onderzoeksgegevens... Daar zit 'em ook meteen de moeilijkheid in volgens mij, en daar begint de discussie.

Want psychiaters diagnostiseren op basis van uiterlijk waarneembare symptomen/ kenmerken en niet op basis van onderzoek naar hersenfunctie oid. (wat zoals ik nu heb begrepen ook (nog) niet mogelijk is). En als je op basis van die uiterlijke waarneembare kenmerken een diagnose stelt dan is daar ALTIJD een foutmarge. Het is een verzameling van kenmerken waarvan de interpretatie ervan of wel, of niet leidt tot de diagnose ADHD. Kanker is objectief vast te stellen dmv onderzoek aan het lichaam. Als het gaat om ADHD zijn er wel statistisch duidelijke verschillen in hersenfuncties aangetoond, maar een test om per persoon ADHD vast te stellen is er niet (zo heb ik net gelezen).

En daar begint het probleem. Want het is dus de psychiater die vaststelt op basis van observatie van gedrag, etc. En als het geheel van criteria zoals die genoemd worden in de DSM IV inclusief een juiste uitgebreide observatie van gedrag leiden tot de diagnose ADHD kun je NIET controleren of het wel, of dat het geen ADHD is. De psychiater oordeelt.

Mijn vraag is dan: gezien die foutmarge die onlosmakelijk verbonden is met de wijze van totstandkoming van de diagnose... Is het dan logisch dat er medicatie gegeven wordt? Wat is de logica van medicatie uberhaupt als er geen lichamelijke ziekte aangetoond is? Ik neem toch aan dat daar een grond voor is. Een basis voor het geven van medicatie. Is die basis het oordeel van een psychiater op basis van observatie?

En dan terugkomend op het grotere geheel: kan een kind dezelfde kenmerken vertonen zonder ADHD te hebben? Hoe groot is daar de foutmarge? Hoe zit het met de kwaliteit van onze hulpverleners? Hoe groot is hun foutmarge? Welke invloed hebben de veranderingen in de samenleving op het gedrag van kinderen/ jongeren? En hoe valt dan het onderscheid tussen intern gelegen factoren en omgevingsfactoren nog te maken? Als we het immers niet kunnen controleren met een fysieke test? Of is de clou van de diagnose nu JUIST dat het een benaming is voor een geheel van objectief waarneembare gedragingen, etc en valt al het gedrag dat overeenkomt met de beschrijving in de DSM IV er dus automatisch onder en is de discussie over verschillen in hersenfuncties een irrelevante? En hoe groot zijn dan de gevolgen van het geven van medicatie als de werkelijke oorzaak een andere is?

Kort gezegd: wat is het verschil tussen een persoon met ADHD en een persoon die aan alle criteria voor ADHD voldoet? Is er uberhaupt een verschil? En zo ja, hoe stel je dat verschil vast? En zo nee, is de discussie over het bestempelen van bepaald gedrag dan niet een hele logische/ begrijpelijke?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:18

Om een voorbeeld te geven over het "labelen" waar niet om gevraagd wordt.
Op de vorige school van mijn kinderen zat een meisje, af en toe wat druk, en als ze iets leuks gingen doen, heel erg enthousiast.
Toen ze in groep 3 kwam (overigens daar de groep, waar veel ouders naar de psycholoog moesten van de leerkracht, en waar ook mijn dochter maar aan de kalmeringsdruppels moest), moest zij ook maar eens naar de psycholoog.
Haar moeder, waar ik vaak mee praatte, vond het maar flauwekul, maar goed ze ging wel, want er was toch niks mis met haar dochter, en dat zou er dan wel uitkomen.
Niet dus.
Ze krijgen dan een rapportje mee van de juf, waarop de waarnemingen van de juf staan over het kind en haar gedrag.
Gaan vervolgens naar de psycholoog, en het meisje wordt licht ADHD bevonden, en heeft dus ook haar label te pakken.
Moeder helemaal in een dip, steeds maar weer, maar ik verneem niks aan haar, er is toch niks met haar.
Hoe kan dit nu uit die test komen.
Als mijn dochter dus door haar doorgestuurd was en later mijn zoon ook nog in haar klas terecht was gekomen (voor die tijd gelukkig verhuisd) waren zij waarschijnlijk ook wel teruggekomen met een label.
Overigens heeft nooit 1 leerkracht van hun nieuwe school iets aan hun gemerkt, en ook niks gezegd.
Had het destijds nog wel verteld van mijn dochter, de juf die zij toen had zei, zij aan de kalmeringsdruppels, waarvoor in vredesnaam?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:20

Ik ben het helemaal met je eens... niemand kan tegenwoordig door het leven zonder 'iets' :P
Je zal toch bijna vragen, hoe heet je, waar woon je, heb je 'iets' :') Kan je zoiets eigenlijk een stoornis noemen? Dat is volgens mij best wel een groot woord nml. :)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 15:26

@ gummie: Tel daar ook nog eens bij op dat hoe 'lichter' het geval, hoe moeilijker het is om een diagnose te stellen omdat symptomen veel minder sterk naar voren komen en er ook vaak veel minder symptomen aanwezig zijn. Want meestal gaat het toch maar om een aantal symptomen en niet allemaal. Dat verhoogt de foutmarge ook nog eens.

@ Dakotah: Dan had toch zowat heel die klas een label?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:32

Of om nog verder te gaan op dat "lichtere" geval... Als de gemeenschappelijke factor is dat structuur helpt, waarom dan niet structuur aanbrengen zonder het ADHD te noemen?

(dit is bewust een simplistisch voorbeeld)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:32

gummie schreef:
Mijn vraag is dan: gezien die foutmarge die onlosmakelijk verbonden is met de wijze van totstandkoming van de diagnose... Is het dan logisch dat er medicatie gegeven wordt? Wat is de logica van medicatie uberhaupt als er geen lichamelijke ziekte aangetoond is? Ik neem toch aan dat daar een grond voor is. Een basis voor het geven van medicatie. Is die basis het oordeel van een psychiater op basis van observatie?

Die basis is dat het in veel gevallen werkt :) Ingewikkelder dan dat is het niet echt. Veel ziektebeelden beginnen als verzamelingen symptomen en worden vervolgens een onderzoeksdiagnose, een 'labeltje'.
Dat kan vervolgens gebruikt worden als basis voor verder onderzoek naar oorzaak en behandeling. Soms komen uit dat onderzoek biomarkers naar voren (maar... ook heel regelmatig niet, al vergeet de medische wereld dat nog wel eens, heel veel zaken moeten worden vastgesteld uit een combinatie van fysieke markers en interpretatie van het klinische beeld. Bloedtesten bv, om maar eens een dwarsstraat te noemen, hebben ook heel wat onzekerheden in zich en zijn vaak niet zo nauwkeurig of bepalend als men vaak doet voorkomen.)

Je kunt bovendien best onderzoek doen naar behandeling voordat de oorzaak volledig in kaart is gebracht. In geval van adhd hebben medische studies, dubbelblind placebogecontroleerd etc, allang aangetoond dat medicatie bij veel mensen met adhd significante verschillen geeft op de gebieden waar ze normaal moeite mee hebben. De mogelijke onnauwkeurigheid van de diagnose (waar inderdaad aan de grenzen veel interpretatie bij zit) is voldoende reden om altijd te blijven kijken naar hoe een individu reageert en om kritisch te blijven - maar het is geen reden om medicatie dus maar helemaal achterwege te laten of de diagnose als waardeloos/zonder toegevoegde waarde te beschouwen, alleen omdat er nog geen specifieke biomarker gevonden is.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:35

25 % van de hele school idd.
Dat kwam neer op 15 kinderen op een school van 60 kinderen. (klein dorpsschooltje)
Nou ja je kunt mij niet wijsmaken dat die allemaal echt iets mankeren.
Zal heus een enkeling tussenzitten, maar op basis van die verhouding (en dan zijn die van mij niet eens getest, anders was het percentage vast nog hoger geweest) vind ik het wel wat overdreven.
Nou had iedereen daar de indruk dat de school wel erg gelukkig was met de bijbehorende rugzakjes (subsidies) die die kinderen door hun label meekregen.
Zelfs jaren later toen het leerlingenaantal gezakt was tot de helft, hadden ze nog steeds het zelfde team leraren, en bestond de school nog steeds.
De "normale" kinderen gingen overigens van school af omdat ze het niet leuk meer vonden daar, en de ouders ook niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:40

@ Shadow: Ik denk dat je het wat nauwkeuriger moet formuleren: het werkt bij mensen met ADHD. Wat voor effect heeft het op mensen die geen verstoorde/ afgenomen hersenfunctie hebben maar wel de symptomen van ADHD vertonen?

Ik hoop niet dat je jouw laatste zin niet uit mijn post heb opgemaakt, dat geeft namelijk niet mijn mening weer :-) Mijn mening is nog niet geheel gevormd omdat het een complexe materie is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:46

gummie schreef:
@ Shadow: Ik denk dat je het wat nauwkeuriger moet formuleren: het werkt bij mensen met ADHD.

Uiteraard, het ging ook over mensen met adhd :)

Citaat:
Wat voor effect heeft het op mensen die geen verstoorde/ afgenomen hersenfunctie hebben maar wel de symptomen van ADHD vertonen?

Aangezien je het nu hebt over iets dat nog niet te bepalen is (omdat die verstoorde / afgenomen hersenfunctie niet op individueel niveau is te constateren) kan die vraag niet beantwoord worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:49

Dan mag ik daar dus uit concluderen dat ADHD een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken is, ongeacht wat de oorzaak van het vertonen van die gedragingen is? :)

Daar was het mij om te doen namelijk. En dat brengt me dan tot de volgende conclusie: als de diagnose ADHD gebaseerd is op een geheel van gedragingen dat zijn oorsprong kan vinden in zowel interne als externe factoren, is de kritiek van mensen dat het label te snel gegeven wordt onterecht. Dan moet het label gewoon opnieuw gedefinieerd worden :) En dan is ook een slechte opvoeding een mogelijke oorzaak van ADHD.

En dan moet ik daar uit concluderen, gezien jouw uitspraak Shadow, dat m,edicatie werkt bij mensen met ADHD, dat opvoedkundige problemen met medicatie bestreden kunnen worden?

Of zien we dat toch anders.... ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:53

ik wilde mijn zoon nooit laten "labelen". Hij is nu 16 en ik weet vanaf zijn 1e jaar al dat hij ADHD heeft. Ik ben/was bang dat er nadelen aan zo'n label zitten. De stigmatisering, problemen bij het volgen van een opleiding of het zoeken naar werk later.

Helaas moest ik hem op zijn 14 wel een labeltje laten geven omdat het niet meer ging, hij had en heeft echt medicatie nodig en daarvoor is een officiele diagnose nodig.

Zoon vond het echt vreselijk toen hij de diagnose kreeg, hij wilde niet anders zijn dan anderen...
Tot nu toe merk ik wel dat de omgeving meer begrip heeft nu zoon gediagnostiseerd is, het heeft dus soms wel voordelen...

Gummie, je conclusie is m.i. niet helemaal juist,er is namelijk maar 1 oorzaak voor ADHD. De oorzaak kan dus nooit zijn "een slechte opvoeding"

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:56

Het is niet mijn persoonlijke conclusie: het is de conclusie die imo voortkomt uit de redenering van de post boven mij...

Als er maar 1 oorzaak van ADHD is, wat is die oorzaak dan? Is ADHD dan een benaming voor die ene oorzaak? Of is het een benaming voor een scala aan gedragskenmerken? Dat is een wezenlijk verschil. En dat veroorzaakt ook de discussie imo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:57

gummie schreef:
Dan mag ik daar dus uit concluderen dat ADHD een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken is, ongeacht wat de oorzaak van het vertonen van die gedragingen is? :)

Nee, dat mag je niet.

Citaat:
En dat brengt me dan tot de volgende conclusie: als de diagnose ADHD gebaseerd is op een geheel van gedragingen dat zijn oorsprong kan vinden in zowel interne als externe factoren, is de kritiek van mensen dat het label te snel gegeven wordt onterecht. Dan moet het label gewoon opnieuw gedefinieerd worden :) En dan is ook een slechte opvoeding een mogelijke oorzaak van ADHD.

Dat verzin je geheel zelf.

Citaat:
Of zien we dat toch anders.... ;)

Nou, wij zien dat inderdaad anders, omdat wij niet vinden dat al die conclusies logisch uit de voorgaande volgen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:00

Shadow0 schreef:
gummie schreef:

Nee, dat mag je niet.

Maar wat dan wel volgens jou?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:00

Lautje138 schreef:
F_Orumster schreef:
Ik dacht ik probeer het even. Als ik rustiger wordt van ritalin heb ik zelf tenminste een bevestiging.
Ik vind de 'medische molen' niet echt fantastisch. Nemen ze je wel serieus als je als 29jarige met leuke baan nog eens komt?

En dit vind ik dus te erg om met woorden te beschrijven. Weet jij eigenlijk wel wat Ritalin is, en wat het met je kan doen bijhalve rustig maken? Zomaar even kijken of t ergens te ritselen valt om uit te proberen.... Sorry maar als je op zon manier over dat middel denkt, dan is het denk ik wel belangrijk om de molen in te stappen. Ik zeg niet dat je het niet moet gaan gebruiken, maar het is niet in middel waar je zo even mee kunt experimenteren en uitproberen om te kijken hoe het werkt zonder professionele begeleiding ( huisarts/Ggz) De dosering is voor niemand gelijk. Voor mij voldoet 3x20 mg om 9 uur te overbruggen. Heb 25 mg geprobeerd in overleg met degene die mij begeleid, nou ik dacht dat ik helemaal doordraaide. Heb letterlijk 3uur lang met zware hartkloppingen gezeten. Het was heel eng. Gebruik ik 17,5 mg, dan merk ik totaal niets.
Dus om zo maar even te zeggen voor t uitproberen, niet doen dus.

Sorry als t een beetje bot overkomt, maar dit zijn reacties waar ik mij echt kwaad om maak. Je hebt hier niet te maken met een paracetamolletje, maar met een medicijn wat wettelijk onder speed valt, en nog strafbaar is ook om zo maar even weg te geven aan iemand zonder kennis van zaken.

Dus mijn advies, stap toch in die molen, overleg wat je mogelijkheden zijn. Misschien mag je op begeleiding het middel wel uitproberen zonder dat je een label krijgt, maar dan kun je het veilig aanpakken en met goede begeleiding.

Ik heb een medische achtergrond, dus ja, ik zeg niet zomaar onbewust iets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:03

@gummie, Ik zou zeggen, lees de criteria uit de DSM-IV eens door. En bedenk dat een beoordeling daarnaar geen volkomen objectieve beoordeling is, maar wel een beoordeling waarbij gestreefd wordt naar objectiviteit en herhaalbaarheid. Zoals jurysporten niet objectief zijn maar er desondanks wel over het algemeen gestreefd wordt naar een eenduidige beoordeling volgens heldere richtlijnen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:05

De oorzaak van ADHD is simpelweg een neurologische. Tussen je hersencellen zit een stofje, een gelei-achtige substantie, dopamine genaamd.

Bij mensen met ADHD wordt de dopamine opgenomen door de hersencellen i.p.v. als "smeermiddel" te dienen. Hierdoor komen prikkels ongefilterd binnen in de hersenen en dit maakt dat men druk is in zijn hoofd, zich niet kan concentreren etcetc. ADHD is een aandachtstekort-stoornis.

Medicijnen zorgen ervoor dat de dopamine niet opgenomen wordt in de hersencellen (zoals dat bij niet-ADHD'ers ook is)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:15

max66 schreef:
De oorzaak van ADHD is simpelweg een neurologische. Tussen je hersencellen zit een stofje, een gelei-achtige substantie, dopamine genaamd.

Bij mensen met ADHD wordt de dopamine opgenomen door de hersencellen i.p.v. als "smeermiddel" te dienen. Hierdoor komen prikkels ongefilterd binnen in de hersenen en dit maakt dat men druk is in zijn hoofd, zich niet kan concentreren etcetc. ADHD is een aandachtstekort-stoornis.

Medicijnen zorgen ervoor dat de dopamine niet opgenomen wordt in de hersencellen (zoals dat bij niet-ADHD'ers ook is)

dat dénken mensen, maar hoe kan het dan dat mensen weten dat het bij mij het geval is zonder dat ze in mijn hersens kunnen "kijken" maar aan de hand van gedrag kunnen zien dat ik adhd heb. Het kan ook een andere oorzaak hebben zoals opvoeding, of jeugddingen.

Ik vind dat men te snel een kind labelt, en ik weet zelf als geen ander hoeveel invloed dat kan hebben op een kind. Het heeft bij mijzelf namelijk meer kapotgemaakt dan dat het geholpen heeft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:27

@ Shadow: Die hoef ik niet meer door te lezen, dank je ;)

De vraag blijft: is ADHD slechts een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken, of is het een in de hersenen aan te tonen afwijking die dat geheel tot gevolg heeft?

Dat is een wezenlijk verschil, namelijk zegt de diagnose iets over de oorzaak, en van daaruit het beeld dat daarbij hoort? (wat volgens jou niet mogelijk is) Of wordt vanuit het beeld teruggeredeneerd naar een oorzaak? In het eerste geval is de foutmarge vele malen kleiner. In het tweede geval zijn er vele factoren van invloed op het al dan niet juist diagnostiseren. In laatste geval heb je het inderdaad over "richtlijnen" waarmee je impliciet al een foutmarge aanduidt.

Dit topic ging toch deels over onterechte labels? Is de enorme toename van ritalingebruik te verklaren door de toename van ADHD'ers, door veranderingen in de maatschappij, door veranderd hulpverleningsbeleid, etc, etc, etc? Dan is het toch essentieel om te weten of de omgeving een rol speelt bij het beoordelen of sprake is van ADHD?

VB: is de toename van prikkels in de huidige maatschappij de oorzaak van meer of sterkere uiting van ADHD-kenmerken onder de bestaande ADHD'ers? Of heeft het geleid tot meer ADHD'ers? Zouden we zonder een toename in prikkels minder ADHD'ers hebben, of zijn er evenveel ADHD'ers maar leidt de toename van prikkels tot meer klachten/ duidelijkere symptomen bij hen?

@ Max66: ja dat is dus precies de discussie. ADHD wordt afgeleid uit gedrag. Niet uit hersentesten. Dus hoe weet je dan of iemand die de diagnose ADHD krijgt, ook daadwerkelijk die afwijking in de hersenen hebben? Dat maakt toch dat het best kan zijn dat de diagnose ten onrechte wordt gesteld? OF moeten we concluderen dat de diagnose ADHD feitelijk slechts wijst op gedrag nu hersentesten niet mogelijk zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:29

gummie schreef:
De vraag blijft: is ADHD slechts een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken, of is het een in de hersenen aan te tonen afwijking die dat geheel tot gevolg heeft?

En het antwoord is nee :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:30

Hoe kun je op een 2-ledige vraag met nee antwoorden? Of bedoel je: beide niet?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:40

Laat ik het dan anders stellen:

ADHD behoort nu tot de psychiatrie. Er is echter een discussie gaande over wat de juiste behandeling is en wat de oorzaak is van ADHD. Maar zodra die discussie, die deskundigen vanuit allerlei vakgebieden maar met name psychiatrie en gedragswetenschappers voeren, hier wordt aangekaart, is het ineens een rare?