hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:58

dwaallicht schreef:
Misschien is dat het ook: het missen van contact met andere kinderen. Wat dat betreft is er geen betere leerschool voor zo'n kind dan in een groep andere kinderen geplaatst te worden, daar ervaart hij meteen de consequenties van naar gedrag. Als hij dan een ander kindje mept kan hij een mep terugkrijgen of op z'n minst een krijsbui in zn oren :+ sommige kinderen hebben dat gewoon nodig denk ik!

.. Ik zal het maar weer eens zeggen: net als bij paarden :D
En alle dieren O:) Ik kan niet wachten tot ik mijn katje die denkt dat ze nog een kitten is bij de kat van mijn vriend kan zetten. Dan kunnen ze beiden eens leren dat krabben en hard bijten niet lief is :=

ThinkAgain

Re: hoe pak ik dit aan? (2,5 jarig kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 22:43

dwaallicht: absoluut! dus ik hoop dat dat binnenkort ook kan :) maar het is wel fijn als we voor die tijd al wat vorderen, zodat we straks geen huilende docenten krijgen omdat ze uitgescholden worden voor vanalles en nog wat :')

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:51

Pffff. Knap hoor zoals jij alles verwoord en er mee omgaat! Ik lees dit topic regelmatig bij en moet er echt om grinnikken vaak, al snap ik dat het voor jou minder grappig moet zijn. On topic: Ik denk dat je goed bezig bent en dat de ouders én het jongetje in hun handjes mogen knijpen met jou als aupair.

PS: op de foto is het echt een schatje zeg...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 10:50

ja dat is dus ook deel van het probleem, hij ziet eruit als een schatje en hij weet ook heel goed wat hij moet zeggen als hij wat voor elkaar wil krijgen. Mama moest de dierenarts betalen dus ze kon geen glijbaan voor hem kopen, zegt hij "je mag m'n piggy bank wel hebben". Superschattig natuurlijk <3

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:37

zal meteen nog even updaten: Gister heb ik niet veel meegemaakt, ik was belachelijk ziek, werd de nacht ervoor steeds wakker van m'n hoofdpijn en de rest van de dag met migraine rondgelopen, dus 2 uurtjes gewerkt, 2 uurtjes geslapen, 2 uurtjes gewerkt etc. Oma was gelukkig heel begripvol en heeft ook geprobeerd om te zorgen dat kind niet steeds ging gillen.

Vandaag ging wel aardig, moest 'm weer overtuigen om uit bed te komen want ik ben papa niet dus dan wil hij de rest van de dag in bed blijven liggen tot papa thuiskomt. Ontbijt ging goed, lunch ging redelijk (helft op, maar in elk geval niet mee gegooid etc). Verder was het hier vanochtend nogal regenachtig en koud, dus we hebben tv gekeken en met de auto's gespeeld. Nu begint de zon wat door te komen dus als hij straks wakker wordt gaan we even naar buiten. Vanavond moet ik nog tot 6 uur werken, dan rijden, en morgen van 9 tot "lunch" (wat nogal een ruim begrip is, papa kennende :+ ) en dan vertrekken ze richting Cork / mama, en heb ik het weekend vrij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:59

Klinkt goed! Buiten de migraine dan, da's echt een b*tch :=

Top dat het beter gaat in elk geval! :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:02

Met betrekking tot eten doe ik het volgende (ook een zoon van inmiddels 4):
Ik schep een zeer kleine hoeveelheid op (paar boontjes, 2 of 3 klein gesneden vleesje en bijvoorbeeld 2 frietjes). Hij mag zelf kiezen of hij hier wel of geen ketchup bij wil. Afhankelijk van hoe ze reageren ("Mam dat is veels teveel!" --> afspraken maken dat hij van alles 1 ding op eet.)(Bij neutrale reactie houd ik mijn mond). Niet eten, is ook geen alternatief en een paar uur later dus met honger naar bed. Hier dan ook echt even consequent in zijn, en zelfs al gilt hij midden in de nacht de boel bij elkaar "Morgenochtend ben je de eerste! Slaap lekker". Na enkele dagen valt het kwartje vaak wel...

Eten gooien? Ik zet ze in de meest saaie hoek van de kamer neer "Er wordt hier niet met eten gegooit, je gaat hier pas weg als je dat begrijpt". Na 3 minuten loop ik dan terug om te vragen wat hij fout heeft gedaan, indien excuses terug aan tafel en nog een keer proberen. Bij de tweede keer zet ik hem opnieuw in de saaie hoek, met de waarschuwing dat hij de eerstvolgende keer zijn bord in kan leveren. Kortom weer honger... Geldt hetzelfde voor; Even consequent zijn, geen alternatief bieden en voet bij stuk houden. Een kind laat zichzelf echt niet om komen van de honger, maak je geen zorgen...

Je kind betrekken bij het maken van zijn eigen eten kan ook heel positief werken. Het maakt de waardering groter.

Ik probeer onze kinderen al op jonge leeftijd op positieve wijze kennis bij te brengen over dieren, zij geven ons liefde en dus moeten wij ook lief zijn voor hun. Ik laat ze zien hoe ze hen kunnen aaien, knuffelen, vast pakken of eten kunnen geven. Ik probeer ze ook al op jonge leeftijd te betrekken bij de verzorging. Indien ze onverhoopt toch pijnigen waarschuw ik 1x door een hele grote mond te geven, en uit te leggen dat dit absoluut niet mag --> saaie hoek zetten, zelfde riedeltje als hierboven. De 2de keer pak ik een glas met ijskoud water en gooi dit op precies hetzelfde moment recht in zijn gezicht... Klinkt een beetje cru, maar hij realiseert zich maar al te goed dat het dan menes is.

Vuile woorden? Negeren is de enige remedie. En spelender wijs uitleggen hoe je dingen op verschillende manieren kunt zeggen bijvoorbeeld. Wederom; Betrek hem erbij, manieren moet je leren...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:04

pinda_dipje: het betrekken bij het eten probeer ik inderdaad ook meer te doen en mama doet dat nu ook meer (nouja, ze begon ermee voordat ze wegging), dus dat was heel positief. Papa doet het vaak niet en is ook wat makkelijker in andere dingen geven. Maargoed, het is niet mijn kind en over avondeten heb ik niks te zeggen, dat is aan hen hoe ze dat aanpakken.

die van dat water klinkt inderdaad een beetje cru plus dat ik dan het probleem heb dat kind de boel bij elkaar gaat schreeuwen en ik uit moet leggen waarom hij zeiknat is :+
Hij was vandaag wel goed met de dieren, Poppy (de hond) ging hij verhuizen naar de gang want zijn tractor was daar ook, en hij wilde haar eerst optillen en toen legde ik uit hoe hij dat voorzichtig moest doen, en probeerde hij haar te slepen maar ze was wat te zwaar, dus toen liet hij los en ging hij voor haar uit lopen: poppy poppy kom dan. Dus poppy eerst braaf er achteraan en toen hij even niet keek rende ze snel naar haar mand :+ hihi. En toen heb ik hem uitgelegd dat ze misschien wel komt als haar mand daar ook is, heeft hij haar mand gepakt toen ze eruit liep en die naar de gang gebracht en toen kwam ze vanzelf, dus dat was mooi opgelost. Later toen we naar buiten zouden gaan was ik nog even aan het afwassen, dus ik zei tegen hem: ga maar vragen of poppy ook mee wil. Dus hij naar de hond toe en heel verhaal houden over dat ze naar buiten zouden gaan en de hond ging op haar rug liggen en ik zei: kijk ze wil op haar buik gekriebeld worden, dus toen deed hij dat ook, dus dat was allemaal super :) En wat dat betreft is poppy ook een hele fijne hond, ze weet wanneer ze weg moet lopen maar ze laat wel veel met zich doen.

wat de woorden betreft, die heb ik dan vandaag helemaal niet gehoord :) het schijnt een stuk beter te zijn als ik hem uit bed haal, want op een of andere manier is het nodig om indruk te maken als ik al beneden zit en papa hem komt brengen, of als hij al beneden zit en ik binnen kom lopen. Ik probeer wel 1 keer aan te geven, dat ik dat soort woorden niet wil hebben (of dat het grote mensen woorden zijn), en als hij door blijft gaan zeg ik vaak ook, dat ik pas weer wat tegen hem ga zeggen, als hij weer netjes is.

avondeten vandaag ging helemaal super! Hij had wat van papa gekregen en toen mocht hij even helpen met iets, en toen kwam hij weer binnen en moest ik even op hem letten omdat papa wat zwaar werk moest doen met de machines, en kreeg hij de rest van z'n eten. Nu was ik lui en in de woonkamer gaan zitten met m'n eten omdat dat wat lekkerder tv kijkt dan in de keuken ( :+ ) en we hebben samen voor de tv allebei al ons eten opgegeten, heb niks gezegd, alleen gegeven, en hij at zo alles op, en papa was helemaal verbaasd toen hij binnen kwam, dat kind zelfs de vissticks gegeten had want hij lust helemaal geen vis 8)7

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:17

...Dit kind wil maar 1 ding... Aandacht van zijn ouders. Daar ligt je oplossing. Negatieve aandacht is ook aandacht. Zowel ouders als extra verzorgers zullen consequent naar hem moeten gaan zijn.. Maatregel is maatregel. En vertel hem wanneer ouders wèl aandacht kunnen geven en geef aan ouders mee dat ze met hem positieve momenten moeten gaan geven - filmpje kijken, zeggen dat ze van hem houden, wandelen, samen koken etc.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 00:01

peacehorses schreef:
allereerst iedereen uit het topic nog bedankt voor alle positieve reacties en goede tips!

wat het vastpakken betreft: als ik op mijn hurken zit en kind staat om zich heen te kijken en rond te draaien, pak ik ook wel eens zijn arm om te zorgen dat hij naar mij kijkt. Maar ik probeer dat eigenlijk altijd te voorkomen, want zodra je dat doet ben je nog verder van huis, ik doe 'm absoluut geen pijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als je hem vastpakt weet hij heel goed dat hij te ver is gegaan en dan zet hij het helemaal op een krijsen en brullen en schoppen en slaan. Maar soms heb je geen andere optie, ik zal het in elk geval nooit toestaan als ik met hem aan het praten ben en hij loopt weg zonder te luisteren.

Ik denk dat een van de problemen met dat vastpakken is, dat mensen het ten eerste zien alsof je hun kind de arm breekt, en ten tweede dat het kind niet weet wat hij doet dus dat het niet nodig zou zijn. Maar het kind is dan misschien "pas" 2, hij weet echt prima wat hij doet, en hij weet ook heel goed of het wel of niet mag. En wat ik ook verontrustend vind in mijn specifieke geval, is dat het kind weet hoe hij mensen moet manipuleren. Als je zegt dat hij nu even geen drinken krijgt, gaat hij verder met "ik help je wel even, ik houd de fles wel even vast". Als de kat op schoot zit en hij wil met haar gooien maar ik zeg dat ze nu ligt te slapen, gaat hij in de keuken staan en mij roepen dat ik moet komen. Nu ik zijn speelgoed af en toe af moet pakken, en het in de tas gaat, gaat hij één ding heel braaf voor me doen en dan zeggen "ik ben braaf geweest dus nu mag ik mijn speelgoed terug". En ik ben daar persoonlijk absoluut allergisch voor, dat manipuleren, en dat hoort hij op deze leeftijd ook nog helemaal niet te doen.

Narnia: wat ik wellicht ga doen, is met de ouders om tafel zitten om te vragen, hoe zij willen dat ik het aanpak. Dan blijft er voor mij minder over om fout te doen en ligt de verantwoordelijkheid bij hen. Als zij gewoon een lijstje maken met regels en iedereen pakt het altijd zo aan, dan zal dat al vast wel schelen.

franka75: hij zal over het algemeen ook huilen voor de aandacht, hoewel ik vermoed dat hij nu soms ook huilt vanwege z'n tandjes/kiezen, maar het is meestal niet heel moeilijk om te zien wanneer hij huilt omdat hij drama maakt of wanneer hij huilt omdat hij pijn heeft. Daarom had ik dus ook gezegd, als er niks is en je wilt huilen, prima, maar dan huil je wel voor de tijd die ik bepaal. Dan is het opeens niet leuk meer en het is een stuk makkelijker contact maken als hij stil is.
Een van de problemen is ook, dat ik hem vaak moet aanpakken als papa of mama in de buurt is, en ik dat dan veel moeilijker vindt, allereerst omdat zij er zelf zijn en ik er vanuit ga dat als zij vinden dat hij aangepakt moet worden, ze dat zelf wel doen, maar daarnaast ook omdat ik weet dat het niet fijn is voor papa of mama om te zien hoe iemand anders een boze stem opzet tegen je kind. En dat was wel een van de dingen die ze zeiden in het begin al, ik mag niet m'n stem verheffen tegen hem, want misschien wordt hij dan bang van me. Maarja, als ik daar als lief knuffelaupair ga zitten en zeg 'goh lief kindje, wil je alstjeblieft misschien stoppen met zo hard in m'n oor schreeuwen en wil je dan misschien alstjeblief de hond niet meer schoppen want ik denk dat de hond dat niet zo leuk vindt".. dat wordt m waarschijnlijk ook niet :+ plus het feit dat mama echt ook wel na een incident een flinke stem opzet tegen kind (die vliegt vaak van 0 naar 100), weet ik niet of ze nou bedoelen dat ik alleen maar lief tegen hem mag zijn, of dat ik niet tegen hem mag schreeuwen (wat ik toch nooit zou doen).

Quellian: wil jouw kat niet een keer op vakantie komen in Ierland dan, 't zou wel goed voor kind zijn :+ de dieren hier zijn geweldig met kinderen, maar iets té. En ik heb dus aan papa en mama al aangegeven over het eten, daar wil ik me eerst even op richten. En dan moet ik m'n mond maar opentrekken als ze hem te ver laten gaan, heb dat 1 keer bij papa gedaan, papa zei dat hij kleine yogi mocht voor het eten en de grote na het eten, en dat werd nogal een gevecht waarbij papa uiteindelijk wegliep.. dus ik ben er toen maar even tussengesprongen en gezegd dat je hem nu niet z'n zin moest geven, grote yogi weggepakt en in de koelkast gezet, maar dan voel ik me er ergens wel schuldig over dat ik me ermee bemoei..

Mama was vandaag terug thuis, en ik had me voorgenomen niks te zeggen maar ze was in goed humeur dus heb aangegeven, dat het voor avondeten in elk geval al een goed begin zou zijn, als hij op z'n eigen stoel zat en daar bleef zitten tot iedereen klaar was. En voor zover ik het hoorde, was ze het daar wel mee eens (is toch ook makkelijker eten als je niet zo'n peuter op schoot heb :p). Maarja, kindlief was weer het duiveltje zelf vandaag, omdat mama terug was. Ik was de was op aan het hangen en hij was het rek aan het schommelen, dus ik vroeg of hij het even los kon laten, zodat ik het op kon hangen. Toen nog een keer proberen, en toen raakte hij mama in de rug met het rek, dus mama ook gezegd dat mag niet. Nou toen werd het helemaal leuk natuurlijk dus heb ik 'm op de naughty step gezet, en 't eerste wat mama zei was: zeg maar sorry dan mag je er weer af. Ik heb toen gezegd dat ik vind dat hij 2 minuten moet zitten, want hij zit er niet zodat hij sorry zegt, maar omdat hij iets heeft gedaan wat niet mag.
Met lunch weer met eten lopen gooien, heb gezegd dat ik het niet fijn vind om een uitgekauwd stuk brood tegen m'n hoofd te krijgen, en dat hij het op de rand van z'n bord kan leggen als het niet lekker smaakt. Ging even goed maar daarna weer gegooi, dus weer op de naughty step, en weer 2 minuten uitgezeten, en daarna braaf z'n lunch opgegeten en de restjes aan de hond gegeven. We waren vandaag wel alleen met lunch omdat er maar 1 iemand aan het werk is dus die moest wat langer doorwerken, en dat was opzich wel prettiger (al is het maar omdat er dan niet zoveel mensen naar je zitten te staren als je het kind aanpakt).
Na de lunch gespeeld, en toen kwam die ene collega binnen om lunch te hebben, en hij sloeg haar, dus ik heb gezegd dat ik dat niet wil hebben. Ging even goed, en toen sloeg hij mij, dus op de step, twee minuten gezeten en toen sorry gezegd tegen mij en collega. Hij blijft wel aan het "schelden" helaas, zodra ze binnenkomt wordt er al geroepen dat ze een idioot is, en ik heb aangegeven dat normale mensen gewoon zeggen "hi, nice to see you", maar dat is natuurlijk helemáál niet leuk om te zeggen. Dus we hebben toen maar besloten hem te negeren, ik ben er nog niet uit hoe we dat nou moeten aanpakken, want aangezien hij het continu blijft zeggen en aan één stuk door wordt het lastig om hem elke paar minuten op de naughty step te zetten, het lijkt gewoon totaal niet door te dringen.

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat komende week gaat gebeuren, mama gaat morgen weer weg en ze wilden kind eigenlijk meenemen, maar papa vond dat er te weinig mensen zijn om op hem te letten, maar ik hoor nu dat er 6 mensen zijn, dus ik zal het vanavond hopelijk allemaal wel horen. Als we de week samen hebben, geeft mij dat in elk geval de mogelijkheid om hem wat regelmaat te geven. En als hij er een weekje niet is.. vind ik ook niet erg :')

edit: deze roman is u aangeboden door het feit dat kindlief nu ligt te slapen en aupairlief dus teveel tijd heeft :')

hahahahahahahahaha die laatste regel. Tja die kiesjes kan natuurlijk ook, heb nog niet zo lang geleden even mn tanden laten zien aan een kind van twee bijna. Was continu aan het dreinen en etteren en niet luisteren , toen zij ik tegen zn moeder ik wil wat doen maar vind je dat goed , dat vond ze dus kleine in de woonkamer gezet en net zo lang laten brullen een minuut of 5, en daarna flikte hij het weer dus weer de woonkamer in en ik de deur vasthouden totdat hij doorhad dat hij niet ging winnen. Dat hoor je dan aan zn geluid, en hem toen verteld dat hij zich echt moet gedragen en hem daarna natuurlijk geknuffeld en beloond dat hij nu wel lief was. Zn moeder wist het af en toe ook niet meer.
Het blijft allemaal best lastig en hoe je dat gescheld eruit kan krijgen zou ik ook niet zo snel weten , hooguit ook op de naughty step , zovan nu stoppen of je gaat op je plek ook net zo lang tot het enigzins doordringt. Goed van je huilen op jouw tijd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:34

Magrathea schreef:
dwaallicht schreef:
Misschien is dat het ook: het missen van contact met andere kinderen. Wat dat betreft is er geen betere leerschool voor zo'n kind dan in een groep andere kinderen geplaatst te worden, daar ervaart hij meteen de consequenties van naar gedrag. Als hij dan een ander kindje mept kan hij een mep terugkrijgen of op z'n minst een krijsbui in zn oren :+ sommige kinderen hebben dat gewoon nodig denk ik!

.. Ik zal het maar weer eens zeggen: net als bij paarden :D
En alle dieren O:) Ik kan niet wachten tot ik mijn katje die denkt dat ze nog een kitten is bij de kat van mijn vriend kan zetten. Dan kunnen ze beiden eens leren dat krabben en hard bijten niet lief is :=

Dit is heel erg Offtopic dus mijn reactie hier op ook!

Katten zijn solitair levende dieren, die leven niet zoals honden in een roedel, maar echt alleen, ze zoeken elkaar alleen op om zich voort te planten!

Kinderen kunnen idd assertiever worden, maar onderzoeken bewijzen het tegenover gestelde, dit komt doordat een kind tot zijn 4 een vaste verzorger of begeleider nodig heeft om zich veilig te kunnen hechten.

Kinderen hebben eigenlijk baat bij Rust, Regelmaat en Reinheid, heel ouderwets misschien maar wel zeer effectief :j

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:54

Nou nu weer, hij begon te krijsen omdat hij dwars was en ik 'm op z'n plek zette. Dus ik zei, je mag nu 10 minuten huilen of stil zijn. En hij was meteen stil, vorige keer heeft toch indruk gemaakt :+ Hij heeft wel weer een rotdag, hoewel ontbijt wel goed ging. We gaan zo richting lunch, ben benieuwd! En dan ben ik even van 'm af, hoe onvriendelijk dat ook klinkt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:55

Joh, er zijn genoeg ouders die hun kroost zo nu en dan wel achter het behang kunnen plakken hoor, zo raar is jou reactie niet!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:06

Vrijdag duurde wat langer dan gepland, maar daar had ik me al wel op ingesteld: als papa lunchtijd zegt, wordt dat 4 uur in de middag... en inderdaad, om 4 uur gingen ze weg :') Heb in elk geval een weekend rust gehad en vandaag alweer even laten merken dat er met mij niet te sollen valt, zonder boos te worden, maar hij gooide continu dingen op de grond, en dan ging hij roepen dat ik ze moest pakken. Dus ik zei dat hij dat mocht doen, of ze bleven op de grond liggen. Toen zei hij dat hij ze wilde hebben, dus ik gewoon vol blijven houden: als jij ze wilt hebben, mag jij ze pakken. Toen zei hij dat hij ze niet wilde, dus ik gezegd dat dat ook prima is, dan blijft het gewoon daar liggen. Heb ik wel met 5 of 6 verschillende dingen moeten doen, maar uiteindelijk pakte hij het zelf gewoon elke keer op.

Lunch ging prima, hij wilde het eerst niet eten maar ik heb gewoon gezegd dat ik het fijn zou vinden als hij nog wat meer zou eten, want ik had niet extreem veel gemaakt, dus dat heeft hij gedaan zonder drama. Nu ligt hij te slapen en over een uurtje (of eerder als hij eerder wakker is) gaan we eens zien hoe het verder gaat.

Overigens: kind heeft ook een prima weekend gehad met veel mensen om zich heen, en mama ook nog: eerste in de CCI*** en 3e in de CIC*** :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:13

Sorry, ik heb niet alle reacties gelezen!
Maar wat een verhaal joh! Heftig..

Ik heb nog een tip voor je wat betreft het eten.. Ik heb pedagogiek gestudeerd (maar niet afgemaakt, dus ik ben geen expert ;)) en daar werd als advies gegeven je kind betrekken bij het proces. Dus 'samen' het eten klaarmaken. Bijvoorbeeld als hij een boterham met hagelslag eet, laat hem dan bijvoorbeeld wat hagelslag op het brood leggen, hem in bepaalde sausjes of iets dergelijks laten roeren etc etc..

Verder zou ik je aanraden om eens met de ouders te praten of eventueel eens bij een opvoedwinkel / pedagoog binnen lopen. Dit is vaak heel vrijblijvend, en je kunt gewoon wat advies/tips inwinnen. Dit heeft (wat veel mensen denken) helemaal niks te maken met jeugdzorg of iets dergelijks.

En verder wens ik je heeeel veeeel succes! want volgens mij is het op deze manier ook geen pretje..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:28

tsja ik woon in Ierland dus ik zou niet weten waar ik een opvoedwinkel moet vinden, als dat hier al bestaat :+ en wat het betrekken bij het eten betreft, die tip heb ik inderdaad al vaker gehoord en dat werkt vaak wel! Niet altijd hoor, het eten op zichzelf is altijd nog een ander probleem als hij zo'n bui heeft, maar in elk geval maakt het wel dat ik hem beter kan overtuigen dat het etenstijd is (ipv zeggen; we gaan nu eten, vragen; kun je mij eens laten zien waar ik je ontbijt kan vinden)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:29

peacehorses schreef:
Vrijdag duurde wat langer dan gepland, maar daar had ik me al wel op ingesteld: als papa lunchtijd zegt, wordt dat 4 uur in de middag... en inderdaad, om 4 uur gingen ze weg :') Heb in elk geval een weekend rust gehad en vandaag alweer even laten merken dat er met mij niet te sollen valt, zonder boos te worden, maar hij gooide continu dingen op de grond, en dan ging hij roepen dat ik ze moest pakken. Dus ik zei dat hij dat mocht doen, of ze bleven op de grond liggen. Toen zei hij dat hij ze wilde hebben, dus ik gewoon vol blijven houden: als jij ze wilt hebben, mag jij ze pakken. Toen zei hij dat hij ze niet wilde, dus ik gezegd dat dat ook prima is, dan blijft het gewoon daar liggen. Heb ik wel met 5 of 6 verschillende dingen moeten doen, maar uiteindelijk pakte hij het zelf gewoon elke keer op.

Lunch ging prima, hij wilde het eerst niet eten maar ik heb gewoon gezegd dat ik het fijn zou vinden als hij nog wat meer zou eten, want ik had niet extreem veel gemaakt, dus dat heeft hij gedaan zonder drama. Nu ligt hij te slapen en over een uurtje (of eerder als hij eerder wakker is) gaan we eens zien hoe het verder gaat.

Overigens: kind heeft ook een prima weekend gehad met veel mensen om zich heen, en mama ook nog: eerste in de CCI*** en 3e in de CIC*** :)

Super met dat gooien +:)+ ! En fijn dat hij ook heeft gegeten!

Hoe was het weekend met je moeder en tante? :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:30

Pas wel op met hem te veel 'vrijheid' te geven.. Je zou hem bijv ook kunnen laten kiezen tussen twee door jou alvast vastgelegde opties.. Dus bijv. wil je hagelslag of kaas op je brood? ipv wat wil je op je brood? De keuze mogelijkheden zijn dan te groot voor zo'n klein kind ;).. Dit werkt ook bij bijvoorbeeld kleren 'uitkiezen' ;)
Maar in Ierland weet ik het ook niet.. Maar wat denk je van een email consult o.i.d.?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:35

Saintelette schreef:
Pas wel op met hem te veel 'vrijheid' te geven.. Je zou hem bijv ook kunnen laten kiezen tussen twee door jou alvast vastgelegde opties.. Dus bijv. wil je hagelslag of kaas op je brood? ipv wat wil je op je brood? De keuze mogelijkheden zijn dan te groot voor zo'n klein kind ;).. Dit werkt ook bij bijvoorbeeld kleren 'uitkiezen' ;)

Da's ook een goeie :j daardoor denkt hij dat hij helemaal zelf mag kiezen terwijl jij dat eigenlijk al een beetje doet :)
Keuzes leren maken is goed!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:48

Magrathea: weekend was okay, ik heb niet zo'n beste band met m'n moeder en het is heel vermoeiend dat ze altijd overal wat negatiefs van weet te maken, maar 't is wel fijn om gewoon even wat te doen en dingen te kunnen zien, maak er maar het beste van, zie haar toch al minder dan eerst :P

en Saintelette; daar pas ik wel mee op ja, dat doe ik ook altijd. Ik geef hem twee opties, als hij niet kiest kies ik wat, en het kan best zijn dat ik zeg "wil je pasta of bonen" en hij zegt dat hij ei wil, dat ik dan zeg, dat is ook een goed idee, dan doen we dat, anders wordt het weer een kwestie van hem dwingen iets te eten wat hij eigenlijk niet wil. Ik zorg wel dat we elke dag wat anders eten, als hij de ene avond pasta heeft gehad krijgt hij de volgende dag voor lunch niet weer pasta, en dat snapt hij ook wel
wat dat opvoedkundig instituut en alles betreft (ja ik ben even de bewoording kwijt), ik wil eerst eens zien hoe dit nu gaat. Papa en mama even tot rust laten komen na het weekend, eens met hen om de tafel en dan met z'n allen op 1 manier verder.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:59

hahaha zeker een terror kind dat hij zo omgaat met dieren ect is wel ernstig.
Ik heb zelf een oppas kindje al best lang die is nu 3,5 jaar oud is en die doe ik al van af zijn 2de.
Dat is ook een jongentje en die is super lief met dieren mensen en tegen woordig zegt hij tegen alles en iedereen die hij ziet "hallo hoe gaat het"
tuurlijk heeft hij ook wel streken maar ik denk dat het indd we in de opvoeding zit want als jij zo hard je best doet om er nog wat van te maken haha. En de ouders doen het op een hele andere manier... nou dat krijgen ze snel door hoor.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 22:45

vanavond met avondeten was hij alleen met papa en mama, en toen ik binnenkwam van paardrijden begon hij meteen weer met schelden. Ik heb 't genegeerd en ben verder gaan praten met mama, en papa heeft hem op de naughty step gezet totdat hij klaar was om sorry te zeggen (of dat werkt is twee maar ik vond het heel fijn om te zien dat het nu wel echt aangepakt werd en niet alleen "nee" gezegd werd!)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:44

Het is een begin! Klinkt al goed! :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:50

zeker :) en gister heeft hij met avondeten op z'n eigen stoel gezeten, liep wel halverwege weg maargoed, het begin is er. Vandaag hadden we weer een wat zwaardere dag, maar hij zit er bijna op en dan zit mijn werkweek er ook op, morgen en vrijdag komen m'n moeder en tante weer terug en zaterdag en zondag ben ik "gewoon" vrij :)

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:48

Hoe gaat het nu ts? Zijn er al veranderingen in hoe de ouders(of in ieder geval de moeder) met het kind omgaan?