ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:30

Pfff 80mg ik slik 2 á 3 x per dag 10mg, zo zie je maar dat het bij iedereen weer anders werkt.

Change_

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:37

tja snap eigenlijk ook niet zo goed waarom ik toen zoveel sikte. Wel ben ik 1.80 en 10 kilo zwaarder dan ik nu ben... 't zal wel een hoop schelen als je bijv. een 1.65 bent met een normaal postuur.. Denk dat je 80 mg dan niet kan hendelen op een dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:40

Nee, de hoeveelheid schijnt niks te maken te hebben met je gewicht.

Lang gesprek met de psych over gehad destijds.

Ik slik nu trouwens niks meer. Alleen de échte ritalin maakt écht verschil en dat voelt helemaaaaal niet fijn!

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:43

niet nee? Zou goed kunnen hoor, dit was mijn eigen beredenering.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:49

Nee hoeveelheid en gewicht hebben niets met elkaar te maken.

Ik kom 10 mg per 3 á 4 uur tekort om me te concentreren, neem ik meer sta ik strak alsof ik aan de speed zit.

Maar ik ken jonge kinderen die 50 mg per 4 uur nodig hebben om zich te concentreren.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:49

Ik werd van 3x 5mg al gestoord. ;) En ik ben niet klein en dun.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:51

Het zal mij benieuwen hoe ik er op ga reageren..
Met 1.52 en 44 kilo :+
Mijn moeder ziet het niet heel erg zitten dat ik aan de ritalin ga..
Maar goed, das m'n eigen keuze :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:55

Er zit inderdaad in principe geen verhouding tussen je gewicht en de dosering die je nodig hebt om werkzaam te zijn. Wel tussen je gewicht en de maximale dagdosering die in principe veilig geacht wordt. Dat is namelijk 1mg per kg lichaamsgewicht per dag.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:57

woog destijds wel meer dan 80 dus dat scheelt.
Allemaal nieuwe informatie :P Heb er nooit zo veel uitleg over gehad.

Ieder lichaam zal er wel anders op reageren. Want van 10 mg voelde ik geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:00

Ik voelde met 5 niks, 10 niks, 15 niks... en met 20 had ik zo'n enorme rebound dat ik met m'n hoofd tegen de muur stond te bonken :=

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:56

Serieuze vraag, ik ben niet tegen medicijnen, want ik heb ze zelf genomen en gebruik ze nu af en toe nog wanneer nodig...

Maar ik vraag me soms wel eens af of ritalin wel zo veilig is. Ze weten de bijwerkingen op de (echt lange) termijn nog niet volgens mij.
Bij mij versnelde het mijn hartslag erg, ik vraag me af of bv je hart niet eerder "op" is daardoor. Ik had dit weekend (in de kroeg, jaja) een gesprek met een vrouw die vindt dat ritalin dusdanig gesponsord wordt door de farmaceutische industrie dat ze ze het niet als medicijn kan zien, maar meer een poging om een hele generatie te "veranderen." Ik weet zelf niet zo goed wat ik er van moet vinden want veel mensen hebben er wel baat bij...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:07

Bij mijn psychiater tijdens de medicatietrial werd elke keer mijn bloeddruk wel iedere keer gemeten.

Ik denk dat goed afgestemde medicatie juist goed voor je hart kan zijn als het heel veel stress bespaard of iemand helpt bij het onderhouden van een gezondere levensstijl.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:29

TinekeHorses schreef:
Jammer genoeg is het heel herkenbaar voor mij..

Ik heb een ernstige vorm van ADD, en mijn grootste 'struikelblokken' zijn eigenlijk:
Emotionele wisselingen, Chaotisch / Vergeetachtig, Trekt zich graag terug, Kan ergens volledig in opgaan, Grote passie bij interesse, Een groot voostellingsvermogen, Gevoelig / Emotioneel / Betrokken, Een groot creatief talent, Assertief maar onzeker over zich zelf, Heeft Humor, Blijft op de achtergrond, Laat alles wachten tot het laatste moment, Altijd ver vooruit aan het denken, Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig, Probleem oplossend, Snel afgeleid met TV en radio, Concentratieproblemen, Heeft moeite met het opbrengen van motivatie, Te veel gedachten, Kan slecht tegen veel geluiden, Perfectionistisch, Zit vaak te dagdromen, Slecht in staat aanwijzingen op te volgen, Voelt zich regelmatig overspoelt, Moeilijkheden bij het afwerken van details, Problemen bij het luisteren, Gaat opruim klusjes uit de weg,... en zo kan ik nog wel even doorgaan. :')

Dit kon echt door mij geschreven zijn, precies de dingen waar ik ook veel problemen mee heb.
Hoe zit het trouwens bij jullie met auto rijden? Hoe vaak ik het ook probeer, het lukt me echt niet. -O- Het letten op de weg, het verkeer, de borden, het schakelen, in mijn spiegels kijken. Ik krijg alles gewoon niet gecombineerd.. ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:31

Mijn vriend rijdt voortreffelijk auto :j
Had na 6 lessen al zijn rijbewijs. Hij rijdt veel beter dan ik dat doe, als 'normaal' persoon. Zijn E rijbewijs had hij ook zo gehaald.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:36

Autorijden gaat mij wel goed af, rij alleen een beetje pittig :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:38

Ik doe alles veel te snel (nog bezig met rijbewijs :') ) hoop dat ik het haal met 30 uur :)

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:43

TS schrijft iig leuk...je kan dus altijd een boek gaan schrijven! (Maakt dan ook niet uit wanneer die uit komt zolang je geen deadline hebt :) En nog iets positiefs je weet dat het aan jezelf ligt...hier puber (ADD/PDDNOS) die dat steeds blijft negeren en de omgeving altijd de schuld krijgt!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:13

Auto rijden gaat bij mij ook best goed :+
Al zit ik altijd heel hard mee te zingen,
En kijk af en toe téveel om me heen,
Ik moet altijd naast me kijken wie er naast me staat :+
Owja ik zwaai ook nog naar veel mensen...

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:19

Angeliquee18, herkenbaar haha. dat doe ik ook allemaal.
kan nooit echt stil zitten, hoe moe ik ook ben.
of zit zo te dagdromen dat ik op een andere planeet zit.

hebben jullie ook dat als iemand zegt dat je iets MOET doen je heel boos/gefrustreerd raakt?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:30

Ik zit dit topic eens door te lezen met name vanwege een vriendin die ADD heeft, waar ze eindelijk achter zijn gekomen. Maar nu ik die post van Tineke zie, begin ik toch wel heel erg veel dingen van mezelf te herkennen..
Nu weet ik niet of dat dingen zijn die gewoon bij mij horen, of dat ik ADD heb.. in principe heb ik er nooit veel 'last' van gehad. Er zijn dingen die mij de laatste tijd pas ontzettend irriteren en opvallen..

Waar hebben jullie je laten testen ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:31

ik ben als kindje al getest. Toen kwam er ADHD/ADD uit, ik was toen VRESELIJK hyperactief, racete rond, praatte aan 1 stuk door en ik kon echt niet stil zitten. In mijn pubertijd is het hyperactieve weggegaan en bleef het dus alleen maar druk in mijn hooft.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:37

Misschien praat ik het mezelf ook wel aan ofzo hoor.. := ik weet het niet. Maar ik ben zo druk, en soms denk ik wel, ben ik echt zo druk of maak ik mezelf heel erg druk. Soms overzie ik het allemaal niet meer, maar als ik mezelf dan weer een enorme schop onder me hol geef en mezelf probeer te motiveren dan krijg ik het wel weer op de rit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:41

druk is niet per definitie ADD/ADHD he :P sommige mensen zijn gewoon druk :P
ADD'ers hebben juist moeite met die schop onder de kont

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:01

Wat ik merk dat ik als 'normaal' persoon geen moeite heb met meerdere dingen tegelijkertijd te doen. Ik kan prima een activiteit onderbreken, iets anders doen en gewoon weer verder gaan met waar ik was.
Je mag mij ook gerust lastig vallen met 4 taken tegelijkertijd. Ik kan het wel ordenen in mijn hoofd :)
Drukke omgeving? Geen probleem; ik kan mij prima focussen op mijn gesprekspartner of taak. Ik voel mij ook heerlijk om mijn gemak in een drukke omgeving :) Want ik kan alles prima overzien.

Dat maakt mij ook geen ADD of ADHDer. Wel ben ik gewoon druk, vaak chaotisch (en raak vaak iets kwijt haha) en wil nog wel eens van hak op de tak springen :') en mag mijzelf ook wel vaker een schop onder mijn hol geven want ik moet gewoon echt eerder weg, op tijd op bed etc. dus sommige mensen vragen zich wel af of ik niet een ADHD'er heb verborgen in mij :P

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:03

Nou dat herken ik dus wel weer heel erg..