Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:03

Oke ik voel dus niets van te voren :\ heel vreemd.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:04

Ja dat gevoel had ik wel wat jij beschrijft cayenne!.

Flauw vallen gebeurd bij mij erg onverwachts maar niet heel vaak omdat nogal heel hard blijf vechten...en daar werd het ambulance personeel moedeloos van soms omdat mijn aanval vaak weg was als ik weer bij kwam!.

Astma kan idd zeker wel je dagelijks leven beinvloeden. Ik moet zeggen nu ik al jaren trouw aan mijn medicatie ben het prima gaat...alleen ik weet dat zo is en het goed voor me is maar om de week naar het ziekenhuis doet behoorlijk wat met mijn studentenleven. Het is midden op de dag en duurt best lang dat is nogal lastig in te passen..maar goed gezondheid gaat voor

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:07

Bij hyperventileren heb je te weinig CO2 in je bloed, omdat je door je abnormale ademhaling teveel er van uitstoot. Zodra je voelt dat je handen gaan tintelen, misselijk wordt, etc, heel langzaam ademhalen en niet al te diep, desnoods door een stuk tuinslang of iets dergelijks (zelf let ik er dan op dat ik minder ademhaal dan normaal, dus echt express om de zoveel tijd een aantal ademteugen overslaan). Dan kan er weer genoeg Co2 in je boed komen en zal het snel overgaan.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:09

Klopt idd ik heb er van het ziekenhuis een mooi aparatje voor gehad, een zakje doet het zelfde maar hier raakt ik altijd van in paniek omdat mensen vaak je neus mee dicht knepen... moet zeggen dat prima werkt!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:10

@Cayenne
Ik heb het allebei :=
Maar dat flauwvallen, tintelende handen klinkt bij mij echt als hv.
Kan inderdaad ook onbewust dat je verkeerd ademt.
Weet niet of het kan, maar misschien wel doordat je door de astma hebt dat je anders gaat ademen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:13

Die aanvallen zoals jullie beschrijven heb ik geen last van. Maar uit bloedprikken uit slagader bleek dus veel te laag CO2 gehalte.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:14

Dan ben je onbewust toch wrs aan het hyperventileren :) Niet iedereen krijgt die aanvallen, vooral niet als de hyperventilatie chronisch is.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:19

phormicola schreef:
Dan ben je onbewust toch wrs aan het hyperventileren :) Niet iedereen krijgt die aanvallen, vooral niet als de hyperventilatie chronisch is.

klopt!

Kan dat chronische CO2 tekort eigenlijk over gaan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:23

Alleen als je weer goed gaat ademhalen. Volgens mij zijn daar speciale therapiëen/oefeningen voor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:25

Van die oefeningen doe ik al dat gaat eigenlijk heel goed :j alleen de klachten worden nog niet beter :+

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:37

Dan klopt mijn gevoel daarover toch wel, fijn om te weten :j

Hebben jullie ook (astma gerelateerd) dat met van die koude wint je geen adem meer krijgt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:38

Koude lucht is bij mij sowieso een probleem, het gaat wel beter als het regent of als er mist is.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:39

Aanwezig !

ik heb sinds mijn jeugd al astma. heb inspanningsastma

Heb er wel steeds minder last van maar met gym nog ongelofelijk veel en in de winter ook zeker als het mistig is !

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:58

Ik heb ook idd bij hele scherpe kou of bij mist last. Verder eigenlijk niet van weersomstandigheden

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:03

Ik kom dit topic nu pas tegen.
Maar ik heb ook zware astma. Ik krijg het al heel benauwd als ik alleen al nies of gaap (best irritant dus)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:35

Ik weet niet precies wat het bij mij verergert. Met dit weer heb ik last (vochtig), maar vorig jaar lente was het extreem droog en had ik ook ontzettend last. Toen reageerde ik zelfs op pollen terwijl ik daar normaal gesproken geen last van heb. Bij temperatuurswisselingen heb ik het ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:45

Vochtig is bij mij geen enkel probleem, droge koude lucht wel. Van temperatuurswisselingen krijg ik altijd een aanval.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:22

urselin schreef:
fargo schreef:
Dan denk ik, dan ga ik liever naar pulmicort 200 + bricanyl, dan heb ik die bijwerkingen waarschijnlijk niet? Hoe denken jullie daar over? Ervaringen iemand misschien??

Met pulmicort en bricanyl had ik ook last van trillen en hartkloppingen :j
Wel in mindere mate dan met symbicort (400/12).

Gaat weer super slecht met mijn longen, weer zoals begin dit jaar en vorig jaar (toen ik na anderhalve week aanmodderen eindelijk prednison van de huisarts kreeg).
Daar heb ik helemaal geen tijd voor :+
Snap niet waarom, neem consequent mijn medicijnen in, heb nu juist ook goede medicijnen voor allergieën erbij.
Heb vannacht amper geslapen door de astma-aanvallen :')

He bah dat klinkt niet fijn Urselin. Welke dosis Pulmicort en bricanyl heb jij en hoe vaak moet jij inhaleren?? Hoop dat je vannacht wel kunt slapen.
Gebruiken jullie ook wel eens etherische olieen? Als ik erg benauwd of verkouden bent wil pepermunt olie of dennenolie of eucalyptus olie wil dan nog wel eens verlichting brengen als ik dat op zo'n verdamper in de kamer laat komen. Of wat druppels naast mijn kussen op mijn matras dan wordt ik soms in de morgen heel "schoon" en met weer meer ruimte wakker.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:36

Pfoeh, dat durf ik zo niet meer te zeggen..
Ben sinds een jaar of acht volledig overgestapt op symbicort, omdat bricanyl en pulmicort niet echt hielpen (longfunctie was 60/62%).
Ik las in mijn berichten ook terug dat ik in de overstap zowel bricanyl als symbicort gebruikte, dat kan ik me niet eens herinneren :o
Volgens mij heb ik bricanyl en pulmicort altijd wel twee keer per dag een pufje ingenomen, met doseringen is er op het eind ook veel mee gerotzooid omdat het niet hielp.

Ik blijf de komende dagen lekker ziek thuis, afgelopen keren te lang doorgegaan toen ik ziek was en nu wil ik het voorkomen om weer aan de prednison te moeten :=
Mijn strategie voor vanavond; twee paracetamolletjes met coffeine om de hoest te onderdrukken (hoesten wekt aanvallen op), symbicort twee keer een pufje en ventolin op het nachtkastje, oh ja en zittend slapen :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:08

Zittend slapen, ja dat herken ik van echte slechte tijden.. Tegenwoordig heb ik wel een Auping dus als ik echt denk ik moet niet plat liggen kan ik mijn matras een beetje omhoog brengen. Geeft inderdaad toch altijd verlichting. Sterkte!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:12

zittend slapen heb ik vorig winter moeten doen, vreselijk en ik slaap al zo slecht....... ik heb maanden 2 kussens onder m'n matras gehad, nu gelukkig niet meer... ik wens je sterkte!

Ik ben dus doodsbenauwd dat ik verkouden word, ik weet dat het dan weer helemaal mis gaat, als ik op mijn werk iemands toetsenbord/muis aangeraakt heb, snel ik daarna naar het dichtsbijzijnde toilet om m'n handen te wassen, als iemand snotverkouden is, probeer ik die persoon op afstand te helpen door zijn/haar pc over te nemen. Beetje paranoide,maar ik heb geen zin in weer een helse winter

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:14

En wat extra's innemen voor je weerstand Morrie helpt dat misschien? Vitamine C of echinacea ofzo? Het is waardeloos om zo ziek en benauwd te zijn inderdaad.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:21

dat helpt allemaal niks, ik werk op een groot ROC en de bacillen en visrussen komen je bij de ingangen al tegemoet...... gewoon voorzichtig zijn. Ben al blij dat ik geen les meer hoef te geven,dan word je de hele dag aangehoest en -geniest door leerlingen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:22

Aahh Morrie, kun je niet zo'n desinfectiegel flesje bij je houden? :(:)
En inderdaad vitamientjes binnen krijgen!

Ik had eerst ook een bed met eclectisch verstelbare lattenbodem, maar tegenwoordig niet meer.
Ik kan overigens nooit plat slapen (met één kussen), raak dan altijd te benauwd.
Nu liggen er vier hoofdkussens in mijn bed (waarvan één hele stevige) en drie kleine kussentjes en dat in een twijfelaar (140x200) _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:43

Dat herken ik Morrie. Ik ben een maandlang verkouden geweest (en ik was er ook erg ziek van) en daarvan weer een holteontsteking en een longontsteking. Bij een verkoudheid slaat het meteen lekker naar binnen toe :(