Baby inenten ja/nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:02

Shadow0 schreef:
In Amerika wordt dat gedaan.

In Belgie ook :j , als je zwanger wilt worden en geen waterpokken (windpokken) hebt gehad kun je alsnog inenten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:04

Sharani schreef:
Urielle: maar hoe vaak komen deze complicaties voor als kinderen deze ziekten krijgen op de leeftijd dat het voor het enten meestal gebeurde? En is dat dan bij kinderen die daarvoor heel erg gezond waren of juist bij kinderen die al wat mankeerden? Dat zijn dingen die ik zou willen weten en nuttige dingen om een keuze van wel of niet enten te maken. Als er geen negatieve kant aan vaccineren zou zitten zou de keus makkelijk zijn, maar die is er jammer genoeg wel... .
Ook bij een verkoudheid krijgen mensen soms heel vervelende of gevaarlijke complicaties maar gelukkig is met onze goede gezondheidszorg veel goed te behandelen..

Dat zijn dingen die ik niet weet, maar ik weet wel dat deze complicaties VOOR het enten nogal eens voorkwamen en tegenwoordig maar een zeldzaamheid zijn. Dat op zich vind ik al een argument voor wel enten.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 07:18

KozieZ schreef:
Toverbal: bedoel je dan alleen de kinkhoestenting of van alle entingen?

Princesj: Welke kinderziektes heb je dan gehad? Kinderziektes van de entingen of bedoel je gewoon de waterpokken etc?

Nee bedoelde allen de kinkhoest enting, omdat veel mensen toch nog ziek worden en dat de bijwerkingen van de enting bewezen heftig kunnen zijn.

saskia1973

Re: Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:32

(Sorry, ik heb niet alles gelezen) Ik heb mijn dochter ook niet laten inenten. Er is wel nog even een punt van discussie geweest of we zouden kiezen voor "enkel" enten, dus niet de "gewone" cocktailprikken, maar alles apart. (Dit moet je wel zelf betalen) We hebben de nodige oorlog moeten voeren bij het gewone "consternatiebureau" (daarom zijn we daarna naar Mira, een antroposofisch consultatiebureau, overgegaan). Ook heb ik me regelmatig moeten verdedigen tegen mensen die vinden dat ik hùn kind in gevaar breng.... En dan zijn er natuurlijk nog de opa's en oma's die het niet begrijpen en vinden dat ik met het leven van hun kleinkind speel... Ik vind dat ik de juiste keuze heb gemaakt 8 jaar geleden en ik hoop dat de mensen die er nu voor kiezen niet te enten het makkelijker krijgen!!!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:36

Zoals een arts eens zei: "Men weet niet meer hoe ernstig de ziektes kunnen zijn waartegen we enten."
En dat is denk ik het gevaar. En hoe minder er geënt wordt, hoe groter de risico's voor de gehele bevolking worden.
En het grote meer en deel van de entingen verlopen zonder complicatie's, echter hoor je die verhalen niet, en de andere verhalen wel. (Waarbij nog met veel verhalen niet te achterhalen is of het door de enting kwam)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 07:40

Lindy1982 schreef:
De basis entingen heeft mijn dochter allemaal gehad geen 1 keer ziek oid. Is Bijna nog nooit ziek geweest . Ik neem aan dat de hartafwijking niet is ontstaan door een enting maar dat dit naar buiten is gekomen door de enting wat ze na de bevalling niet ontdekt hebben..
De entingen bestaan al zo lang en zijn zo goed onderzocht en zo verbeterd..
Ik zou mezelf voor me kop slaan als mijn kind niet geënt is en door 1 van die ziektes genekt wordt.

De plotselingen entingen zoals die van bijv de mexicaanse griep heeft ze absoluut niet gekregen deze enting was nouwelijks onderzocht geen nawerkingen van bekend ook niet op langer termijn.. Die heeft mijn dochter absoluut niet gehad

Nou sorry maar deze mening deel ik absoluut niet. Mijn dochter haar hart is goed aangelegd en ontwikkeld daar zijn diverse onderzoeken naar geweest. Het ziekte beeld van haar is ook in een raap tempo verslechterd, daar komt bij dat er in totaal drie kindjes zijn met hetzelfde verhaal, precies na de tweede enting. Dus ik vind toeval niet geloofwaardig. Er zijn virussen die dit ziektebeeld kunnen veroorzaken maar die zijn nooit in haar bloed gevonden.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 07:47

Urielle schreef:
Shadow0 schreef:
In Amerika wordt dat gedaan.

In Belgie ook :j , als je zwanger wilt worden en geen waterpokken (windpokken) hebt gehad kun je alsnog inenten.

Ik weet wel dat onze dochter net van IC afkwam en op een afdeling kwam voor de zuigelingen, daar bleek later dus een kindje te zijn met de waterpokken en toen heeft zij een soort van "eiwitteninjectie gehad" om mogelijk te voorkomen dat zij dit zou krijgen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:51

Wat ik ook in mijn keuze heb meegenomen bij bijvoorbeeld de hersenvliesprik die ik mijn kinderen niet ga geven, is het feit dat inmiddels bekend is dat (weet niet meer precies hoe het zit)

nu er geent wordt voor versie A

versie B, C en D veel meer voorkomen. (en dat een van die versies veel schadelijker is...)

Dus als mijn kind dan net zo goed nog het risico loopt op hersenvliesontsteking, dat ik ze dan niet laat inenten.

Hoe denken jullie over het idee dat als een kind echt in de problemen komt (dus complicaties krijgt, of zelfs sterft), dat het wellicht wel niet zo'n sterk kind was. En misschien als hij niet doodziek werd van de mazelen, dan wel had kunnen sterven aan een "simpele" griep.

Ik heb zelf altijd het idee dat er dan toch al wel "iets" met zo'n kindje moet zijn, waardoor het een kinderziekte niet trekt....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:00

Ik heb nog geen kinderen, maar we hopen er ooit nog eens eentje te krijgen....

Maar ik snap niet (persoonlijk) waarom mensen hun kind niet willen inenten.
Waarom wil je je kind "gevaar" laten lopen om een van deze ziektes te krijgen? Zit je te wachten dat je kind Polio krijgt en dan de rest van zijn leven daar mee mag leven??
Ik snap niet dat een moeder en/of vader dat op zijn geweten wil hebben....

Ik heb altijd in nederland in de gezondheidszorg gewerkt, de ziektes zijn nu haast niet meer te krijgen, maar dat is dus wel met dank aan de inentingen.

Nope, mijn persoonlijke mening: ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat mijn kindje iets zou krijgen doordat ik hem/haar niet geent zou hebben. Nu weet je natuurlijk niet of het anders ook zo geweest zou zijn, maar alle kansen om wat te krijgen zou ik elimineren....

Maar wil iemand anders niet enten, prima hoor, even goede vrienden. ;)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 08:02

Citaat:
Als je nog contact hebt met die personen die dit voor hebben gehad met hun kinderen, moet je zorgen dat je het zo snel mogelijk met zen allen gaat melden bij de firma. Als er voldoende meldingen binnen komen over het product dan wordt er een onderzoek gestart en kun je mogelijk vele toekomstige patiëntjes helpen.

Dat is indd. wel handig om te doen, een melding nogmaals van al onze gevallen in een keer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:05

kippetje schreef:
Hoe denken jullie over het idee dat als een kind echt in de problemen komt (dus complicaties krijgt, of zelfs sterft), dat het wellicht wel niet zo'n sterk kind was. En misschien als hij niet doodziek werd van de mazelen, dan wel had kunnen sterven aan een "simpele" griep.

Ik heb zelf altijd het idee dat er dan toch al wel "iets" met zo'n kindje moet zijn, waardoor het een kinderziekte niet trekt....

Bij ons misschien wel zolang er inge"ent blijft worden..
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 032006_032

Ongeacht OF het zo is, het zal je kind maar zijn.
Ik zou echt niet instaan voor mijn gedrag als een van mijn kindjes zou sterven aan een kinderziekte en iemand maakt de opmerking 'Ach, dan was het vast toch al niet zo sterk.' :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:03

Lindy1982 schreef:
De basis entingen heeft mijn dochter allemaal gehad geen 1 keer ziek oid. Is Bijna nog nooit ziek geweest . Ik neem aan dat de hartafwijking niet is ontstaan door een enting maar dat dit naar buiten is gekomen door de enting wat ze na de bevalling niet ontdekt hebben..

Dat lijkt me een aanname die je niet kunt doen zonder meer gegevens te hebben (en medische kennis.) Maar het is dit soort 'het zal wel niet aan de inenting liggen' dat wel maakt dat mogelijke problemen niet gesignaleerd worden: men wil ze niet zien.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:17

Toverbal schreef:
Lindy1982 schreef:
De entingen bestaan al zo lang en zijn zo goed onderzocht en zo verbeterd..
Ik zou mezelf voor me kop slaan als mijn kind niet geënt is en door 1 van die ziektes genekt wordt.

De plotselingen entingen zoals die van bijv de mexicaanse griep heeft ze absoluut niet gekregen deze enting was nouwelijks onderzocht geen nawerkingen van bekend ook niet op langer termijn.. Die heeft mijn dochter absoluut niet gehad

Nou sorry maar deze mening deel ik absoluut niet. Mijn dochter haar hart is goed aangelegd en ontwikkeld daar zijn diverse onderzoeken naar geweest. Het ziekte beeld van haar is ook in een raap tempo verslechterd, daar komt bij dat er in totaal drie kindjes zijn met hetzelfde verhaal, precies na de tweede enting. Dus ik vind toeval niet geloofwaardig. Er zijn virussen die dit ziektebeeld kunnen veroorzaken maar die zijn nooit in haar bloed gevonden.

Ik ben het met Lindy eens. Is het bewezen dat het hartje helemaal in orde was voor de 2e enting en het dus officieel bewezen dat het door de enting komt ??

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:47

Of het nu wel of niet 100% bewezen door de enting komt, voor mij zou het ook een reden zijn de enting te wantrouwen.

Vind trouwens de stelling van Kippetje ook niet kunnen :n , denk dat je ouders die een kindje verloren hebben aan een ziekte daar heel veel verdriet mee doet.

Laat iedereen nu gewoon de keuze maken die het beste lijkt voor die persoon, enten als je je daar goed bij voelt en niet enten als die keuze beter voelt. En stoppen met verwijten dat je door niet te enten de wel ingeënten kinderen in gevaar brengt. En natuurlijk voel je je rot als je kind ernstig ziek wordt van een ziekte waar tegen geënt kan worden, maar dat voel je je ook als je kind ziek wordt door de enting (en daar kan ik over meepraten al is mijn kind gelukkig wel hersteld). En iedere keer als ik mijn zwaar gehandicapte buurjongen zie, die niet meer kan praten, spastisch is en totaal niet aanspreekbaar is kan ik weer boos worden wat een elende dat kind is aangedaan, hij was gezond voor de 2 de DKTP enting.... .

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:22

kippetje schreef:
Wat ik ook in mijn keuze heb meegenomen bij bijvoorbeeld de hersenvliesprik die ik mijn kinderen niet ga geven, is het feit dat inmiddels bekend is dat (weet niet meer precies hoe het zit)

versie B, C en D veel meer voorkomen. (en dat een van die versies veel schadelijker is...)

Dus als mijn kind dan net zo goed nog het risico loopt op hersenvliesontsteking, dat ik ze dan niet laat inenten.

Ja kippetje, er was inderdaad 'iets' met mijn broertje waardoor hij de kinderziekte niet trok.

Misschien kun jij je verhaal aan mijn ouders uitleggen?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:27

@plaatje 1990. Nee het is niet bewezen(wetenschappelijk) dat zij ziek is geworden door de tweede enting, heb het wel met de artsen erover gehad maar die wuiven het weg. Dus onderzocht is het ook niet.
Alleen de onderzoeken die voor hun belangrijk waren en daar is wel met enige zekerheid te zeggen dat het hart na de geboorte goed gezond en ontwikkeld was.

@Sharani, ik vind dat jij het goed verwoord.
Ik denk ook dat het moeilijk te begrijpen is voor een vreemde als jij een ziek kind hebt na een inenting.
Dat lees ik hier uit sommige reacties wel en dat is niet erg.
Als ik geen ziek kind had gehad had ik de tweede denk ook ge-ent zonder erbij na te denken.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 11:30

Peppertree schreef:
kippetje schreef:

Ja kippetje, er was inderdaad 'iets' met mijn broertje waardoor hij de kinderziekte niet trok.

Misschien kun jij je verhaal aan mijn ouders uitleggen?

Ik denk dat de stelling van Kippetje iets te heftig overkomt, maar dat zij bedoeld dat een kind misschien al een verzwakte weerstand heeft en dan een kinderziekte er boven op krijgt en dat dan fataal wordt.
Dus een al verslechterde weerstand en dan ook nog een bacterie/virus er boven op.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:34

@toverbal
Er zijn toch ook mensen die pas op bijv hun dertigste ondekken dat er een deel of iets van de hart mist..
Zoiets kan toch niet zomaar verdwijnen . En als blijkt dat dat medicijn het wel laat verdwijnen dan gaan ze er toch op onderzoeken en testen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 11:50

mijn tweede dochter heeft bij haar eerste hibprik een collaps gehad en daarna heeft drie weken met koorts gelopen, ook waren we bang haar te verliezen omdat ze 's middags na haar prik haar bewustzijn was verloren ( en wij dachten dat ze lekker sliep ), veel gedoe, ik heb veel telefonisch contact gehad met Soest of Seist waar de vaccins ontwikkelt werden, volgens hun kwam dit 1 op de 300.000 voor, nu waren er in mijn directe omgeving al drie baby's die net als zij heel heftig reageerde op de eerste vaccins, een van die baby's is doof, blind en autistisch geworden door de vaccinatie. De reactie van mijn dochter kwam voort op het spuitmiddel van de hib.
Daarna ontwikkelde ze een soort van epilepsie, waarvan ik denk dat dit een gevolg was van de vaccinatie, ze is hier later weer overheen gegroeid.
Voor ons is dit nu 14 jaar geleden, ons verhaal werd gebruikt bij voordrachten van de stichting Kritisch prikken.
Wat ik ervan geleerd heb is dat ik NOOIT meer met de meute meeloop en altijd zorg dat ik zo veel mogelijk info heb ( en tegenwoordig met internet kan dat prima ) om zelf een mening te vormen en af te wegen, want met vaccineren is het kiezen tussen 2 kwaden zeg maar.
Zo hebben we ook niet meegedaan met het rondje prikken tegen baarmoederhalskanker, mijn dochters vinden dat lastig omdat de meute het wel doen en wij weer niet. We investeren zelf ook in aandelen voor onderzoek naar medicijnen en hopen dus ook dat er medicijnen tussen zitten die goedgekeurd gaan worden en waardoor het aandeel ons geld op gaat leveren, alles is gebaseerd op geld, de vaccinaties voor bijv. de baarmoederhalskanker moeten ook gewoon geld opleveren, veel van de mensen die deze medicijnen aanbevelen hebben zelf aandeel in zo'n medicijn, het gaat vaak allang niet meer om onze kinderen, gewoon commercie. De babyvaccinaties kunnen ook verdeeld gegeven worden zodat het niet zo'n enorme inslag is voor het afweersysteem, of er kunnen stoffen uitgelaten worden bijv. maar dit remmen ze af omdat het teveel kost, als je in het belang van het kind zou handelen dan werden de vaccinaties anders gegeven en iedereen denkt en geloofd maar dat het oke is, zelf uitzoeken en nadenken zodat je een eigen mening kan vormen en vanuit daar kan handelen, loop niet achter de meute aan

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:00

*\o/*

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:24

Ja toverbal, zo bedoel ik het ongeveer.

Ik bedoel ook dat een kind dat al "iets" heeft, dat het wellicht ook aan een gewone griep had kunnen sterven, omdat het helaas geen sterk gestel had. Dus dat je dan wel zou kunnen zeggen: ja je moet enten, maar dat zo'n kind het misschien dan alsnog niet redt.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet hartverscheurend is voor de mensen waarvan het kind overlijd, op welke manier dan ook. En

Dus vervelend dat mijn berichtje zo akelig voor je overkomt peppertree, als ik zou weten hoe de smiley met een aai over de bol werkt, zou ik die geven.

Vriendelijke groetjes,

Kim

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:34

Dit blijft een moeilijk dillema. idd hoor je wel dat kinderen reageren op een enting. Zelfs soms idd heel heftig, met alle gevolgen van dien. Echter wanneer we niet meer zouden enten, komen deze vreselijke ziektes weer terug en zullen daardoor zeker kinderen overlijden. Het is dus erg dubbel.
Ik heb mijn kinderen wel laten enten. (en vond dit best heel eng) De jongste is echter allergisch voor kippenei, en het BMR vaccin wordt in kippenei gekweekt, om die reden heeft hij de enting in het ziekenhuis gekregen en moest daarna een aantal uur blijven voor controle. Dit gaf me wel een geruststellend gevoel.
Gelukkig is mijn jongste nu 9 en en zijn alle entingen dus achter de rug. Pffffff

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:37

ach vergeet helemaal te vertellen waar mijn angst vandaan komt, mijn oudste broer (nu 46) is na de pokken injectie (was toen der tijd nog los) ernstig ziek geworden, hij is er spastisch, lichamelijk en verstandelijk gehandicapt van gebleven. Hij is dus gezond geboren en ontwikkelde zich normaal. Nu heeft hij het nivo van een 2 jarige en kan amper lopen.

Voor de ouders die nog voor de keuze van wel/niet enten staan, dit is een uitzonderlijk geval en inmiddels is het vaccin erg verbeterd hoor.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:50

Uiteraard zullen er ook financiele beweegredenen achter zitten om wel te enten.. Het RS virus (=verkoudheidsvirus) is ook relatief onschuldig voor gezonde kinderen, maar jonge zuigelingen moeten er vaak wel 1 of 2 nachtjes voor opgenomen worden. Heb een tijdje op een kinderafdeling in een streekziekenhuis gewerkt, in de herfst en winter lag vaak wel de helft van de kinderen daar vanwege RS.. kost behoorlijk wat, een paar nachtjes opname.. Kan me zo voorstellen dat enten minder kost en dat het dus ook om die reden gestimuleerd wordt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:42

Essie73 schreef:
ach vergeet helemaal te vertellen waar mijn angst vandaan komt, mijn oudste broer (nu 46) is na de pokken injectie (was toen der tijd nog los) ernstig ziek geworden, hij is er spastisch, lichamelijk en verstandelijk gehandicapt van gebleven. Hij is dus gezond geboren en ontwikkelde zich normaal. Nu heeft hij het nivo van een 2 jarige en kan amper lopen.

Voor de ouders die nog voor de keuze van wel/niet enten staan, dit is een uitzonderlijk geval en inmiddels is het vaccin erg verbeterd hoor.

Dit komt nog steeds voor, zie mijn verhaal.

Sharani schreef:
En iedere keer als ik mijn zwaar gehandicapte buurjongen zie, die niet meer kan praten, spastisch is en totaal niet aanspreekbaar is kan ik weer boos worden wat een elende dat kind is aangedaan, hij was gezond voor de 2 de DKTP enting.... .

Ik schrik eigenlijk best wel hoe vaak het mis gaat met entingen, als je alleen al de reacties in dit topic ziet.

Geloof ook niet dat de meeste ziektes zomaar terug komen. De gezondheidszorg en de levensstandaard zijn enorm verbeterd in onze westerse landen en ook dat heeft invloed op het uitbreken en het verloop van ziektes.

Nog even een tip voor alle ouders die b.v. wel alleen tegen DTP willen enten maar daar in worden tegengewerkt door het consultatiebureau, gewoon volhouden met weigeren uiteindelijk geeft het RIVM toe en mag je je kinderen alleen DTP laten geven. Ik heb daar pas een brief over ontvangen en ben nu aan het afwegen wat te doen.