Lage rug hernia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Re: Lage rug hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:39

wilden ze bij mij doen toen ik 16 was, operatie stond zelfs al ingepland. maar toen ik terug kwam van vakantie (maand italie) had ik geen pijn meer en is het afgeblazen.. lucky me!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 10:42

Ik ga ook maar een maand naar Italië denk ik.. :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:43

Ja idd gelukkig!! :(:) Ik was er deze winter ook al bang voor, de artsen begonnen er namelijk toch weer over. Hebben jullie dat dan ook als je pijn hebt dat helemaal beneden in de rug lijkt alsof het opgezet is, net alsof er een zak vocht in zit.

Ik heb trouwens heel veel baat gehad bij acupunctuur, het was verschrikkelijk, ook vrij duur en ik was doodsbang, en sceptisch, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat het geholpen heeft.

rocymax

Hoe is het vannacht gegaan TS?

Ariebombarie

ik zou het doen :D
maar goed, heb 1,5 jaar in Spanje gewoond en toen had ik er wel last van :')

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:44

Me too :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:33

Ik heb (net) geen hernia gehad, maar ik zou toch graag mijn ervaring willen delen.

Het is zo'n 3 jaar geleden begonnen toen ik mijn rug begon te voelen na het paardrijden. Ik had pijn tot 4 dagen na het rijden.
Op school had ik soms dat er iets in mijn lage rug vast schoot (iets hoger dan het stuitbeentje, maar dan meer naar links/rechts), ik kon dan gedurende een minuut niets doen behalve wachten tot het over was. Het was een ongelofelijk felle pijnscheut, alsof er ineens een mes in je rug geramd werd. De tranen sprongen dan in mijn ogen.
Eerst was het eens in de maand dat ik dit had, maar het werd steeds vaker.

Twee jaar geleden besloot ik om een koetsentocht mee te rijden met mijn pony. Alles was klaar, pony had ik de dag voordien al naar de startplaats gebracht zodat we vroeg konden starten. De dag voordien moest ik 's avonds nog naar een babyborrel van familie, maar toen ik de pasgeboren baby wou oppakken vanuit de wieg, schoot er weer iets in mijn rug. Dit keer wist ik dat het niet over ging na een minuut.
Die nacht moest mijn vriend me uit bed optillen en op het toilet zetten, ik kon het gewoonweg niet zelf. 's Ochtends heb ik iemand moeten zoeken die mijn pony en wagen terug naar mijn thuis kon brengen, want ik kon het zelf niet.

Omdat de pijn steeds erger werd, ben ik naar de dokter geweest. De dokter heeft mij doorgestuurd naar een reumatoloog, ze hebben foto's getrokken en een MRI scan gemaakt. Ik had een verschot (in Nederland noemen ze dit spit geloof ik) en er was zich een hernia aan het vormen.
Na wat onderzoeken bleek ook dat mijn tussenwervelschijf tussen L4 en L5 al veel te ver weggesleten was.

De reumatoloog zei me dat ik gelijk moest stoppen met paardrijden (kon ik toch niet meer langer dan een kwartier, dus dat kon ik al raden). Fitnessen mocht ik ook niet meer en hardlopen mag ik ook niet vanwege de schokken die mijn rug dan moet opvangen.

Sinds ik gestopt ben met al deze dingen, gaat het wel al wat beter. Pijnstillers kan ik niet nemen omdat ik daar maagontstekingen van krijg. Of ja, ik kan wel pijnstillers nemen, maar diegene waar ik geen maagpijn van krijg, zijn niet sterk genoeg. Maagbeschermers helpen ook niet bij die zware pillen.
Ik let heel goed op mijn bewegingen, ik moet 24/7 rekening houden met mijn rug. Ik moet ook dagelijks oefeningen doen om mijn rug-, buik- en beenspieren te verstevigen. Nu het goed weer is, voel ik mijn rug weer iets minder. Op regendagen/koude dagen heb ik veel meer last. Voor mij zou het dus een oplossing kunnen zijn om te overwinteren in een warm land :D

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:05

Dat is ook wat, misschien kan je je arts vragen om oxycontin, dat is sterker dan morfine, maar je hoeft er geen maagbeschermers bij te nemen.

Ik heb op zich redelijk geslapen, werd om drie uur wakker, maar kon zonder pil weer gaan slapen.
De hele dag ging goed, tot een uurtje geleden, ik lig weer gestrekt op de bank, kan niet lopen van de pijn..
Pffff

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:49

TS: maar wat doe je nu overdag? Gewoon rustig bewegen of proberen in de "pijnvrije" tijd zoveel mogelijk werk af te krijgen? In het geval van het laatste is het misschien goed om rustiger aan te doen. ;)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 18:59

Ik doe bijna niks,beetje heen en weer hobbelen, van buiten naar binnen.
Mijn man heeft vanaf vandaag 3 weken vakantie, dus hij kan veel dingen voor me uit handen nemen.
Het enige 'zware' wat ik vandaag gedaan heb was mee gaan naar de supermarkt, voor de wekelijkse inkopen.
Manlief reed de auto, duwde de kar met boodschappen, tilde de tassen in de auto, tilde de tassen naar binnen, en ik heb op mijn gemak de boodschappen uitgepakt en in de kasten gezet.
Nou, en toen was ik stuk. -O-

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 19:08

Mijn man zijn vakantie zit er helaas na 3 weken weer op. Hij moet maandag weer beginnen.
Ik kijk er als een berg tegenaan om alles weer zelf te moeten doen. Geheid dat ik dan weer veel mee pijn krijg *zucht*

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:42

Tinkerloos schreef:
Ik doe bijna niks,beetje heen en weer hobbelen, van buiten naar binnen.
Mijn man heeft vanaf vandaag 3 weken vakantie, dus hij kan veel dingen voor me uit handen nemen.
Het enige 'zware' wat ik vandaag gedaan heb was mee gaan naar de supermarkt, voor de wekelijkse inkopen.
Manlief reed de auto, duwde de kar met boodschappen, tilde de tassen in de auto, tilde de tassen naar binnen, en ik heb op mijn gemak de boodschappen uitgepakt en in de kasten gezet.
Nou, en toen was ik stuk. -O-

Nou, dat klinkt idd niet als dat je teveel doet...
Misschien toch komende maandag een fysio bellen en vragen of hij/zij oefeningen kan aanbevelen om de spieren in je rug soepel te maken. Vooral als je een tijd in een rare houding loopt/zit krijgt de hele rug een optater en gaat het van kwaad tot erger.
Sterkte!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 08:50

Ooooo, ik heb voor het eerst in weken weer eens heerlijk geslapen!
Ik werd om half negen vanmorgen wakker, zonder pijn in mijn rug, echt heerlijk.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:25

Wat heerlijk zeg...Dat moet je wel een heel goed gevoel geven.
Het word voor mij ook echt tijd dat er wat gedaan word want ik verlies de laatste paar dagen steeds meer het gevoel in mijn rechter voet.
Echt dood eng. Ik zou blij zijn als het vrijdag zou zijn.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:26

Gelukkig TS!! Het is je gegund!! :j

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:32

Echt heerlijk wakker worden was dat!!

Dat gevoel verlies heb ik ook, mijn linker voet beweegt werk gewoon, maar het vel is dood..slapend zeg maar.
Maar mijn been pijn is zo goed als weg, ik voel nu mijn rug zelf weer opspelen..ga maar weer even liggen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:05

Het gaat elke dag beter, ik loop een stuk rechter, heb geen beenpijn meer, en vanmorgen heb ik voor de zekerheid een pil genomen, maar meer omdat ik niet zomaar mag stoppen met die pillen, niet omdat ik het nodig had voor de pijn.
Ik moet nog wel af en toe even gaan liggen, maar zitten gaat zonder pijn, en lopen gaat ook bijna zonder pijn.
De spuit (blokkade) begint te werken!! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:25

Tinkerloos schreef:
Het gaat elke dag beter, ik loop een stuk rechter, heb geen beenpijn meer, en vanmorgen heb ik voor de zekerheid een pil genomen, maar meer omdat ik niet zomaar mag stoppen met die pillen, niet omdat ik het nodig had voor de pijn.
Ik moet nog wel af en toe even gaan liggen, maar zitten gaat zonder pijn, en lopen gaat ook bijna zonder pijn.
De spuit (blokkade) begint te werken!! :D

Of de hernia is zich aan het terug trekken en dan heb je ook nog kans dat er zich een natuurlijke blokkade optreed. Op een van deze manieren was ik binnen 2 weken van mijn klachten af....helaas was het 2 maanden later weer raak omdat ik gewoon doorging met mijn werk _-:( . Toen was het einde oefening en ook einde hobby.

Maar goed lekker boeiend...pijn is weg en daar gaat het om +:)+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:15

Ik ben echt blij voor je TS! je hebt genoeg geleden en mag nu onderhand wel eens pijnvrij door het leven gaan.
Ik krijg miss. morgen de uitslag van de foto's van me rug.
Ik kan niet zo ver lopen,want dan heb ik zó'n pijn!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 09:14

Ik weet hoe je je voelt..
Spannend morgen, laat het meteen weten he, de uitslag!

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:29

heel veel sterkte en succes gohya! :(:)

TL: wat fijn dat het bij jou beter lijkt te gaan zeg!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:47

Uitslag is binnen,de botten zijn iets meer versleten,maar niet zo heel erg.
Ik moet pijnstillers nemen,Paracetamol met Ibuprofen en blijven bewegen.Blijven bewegen doe ik sowieso altijd.Als er geen verandering komt na een week pijnstillers moet ik weer een afspraak maken.
Ik vraag dan om een scan,toen met mijn nekhernia zagen ze het ook niet op de foto,na de scan wél.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:14

Een hernia kunnen ze ook niet zien met een foto, alleen met een mri of cat scan.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:23

Ik ben 2x voor foto`s geweest. (Om een hernia uit te sluiten) Dan is dat toch wel een rare gang van zaken geweest. Ik vind zoieso wel dat ze me maar 4jaar lang wat hebben laten aanklooien. Ik heb nu met de neuroloog eindelijk het gevoel dat er misschien wat veranderen gaat. Nog 2 daagjes geduld.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:26

Fijn dat het beter lijkt te gaan TS!!
Gohya, hoop dat de pijnstillers werken :)
Claudia, hoop voor je dat ze een scan gaan maken!