Wie had jij bij de bevalling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: Wie had jij bij de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:06

@ ravellie, zo zie je hoe het bij iedereen anders kan zijn! ik heb die 10 dagen in het ZH lekker rustig aan gedaan, maar bleef wel aan de wandel, is ook goed voor herstel!!
ik heb ook nooit echt pijn aan mijn wond gehad :n

katheter had ik al omdat ze me eigenlijk wilden gaan inleiden en ik geloof ik niet meer mijn bed uit mocht vanwege de zwangerschapsvergiftiging

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:11

Herkenbaar verhaal, hier zo ongeveer hetzelfde.
De meeste zh volgen een protocol en je blijft alleen langer als dat echt medisch gezien noodzakelijk is door complicaties
Ik geloof dat ik de dag na de sectio al op het randje van mijn bed moest zitten, op een stoel mij moest wassen.
Dag erna infuus eruit en daarna catheter eruit en zelf douchen ( vond ik wel eng, alleen met een low HB duizelig onder de douche, maar wat een vreugde dat je je weer een beetje mens voelt dan :D )
Ik ging geloof ik de vierde dag weer naar huis.
Kreeg ook alleen paracetamol en die fijne fragmin injecties :P
Daarna thuis aansterken, dat trekkerige gevoel aan de wond heb ik wel lang als onprettig ervaren,maar tis allemaal goed gekomen.

Ik ben zo angstig voor alle toeters en bellen aan mijn lijf, ik wil dit keer echt om een roesje vragen
Want tijdens mijn eerste sectio was het hele OK schema uitgelopen omdat het maar niet luktte om mij te verdoven :o
Ik heb ook de hele sectio gemompeld dat 'roodharigen een andere pijngrens hebben'..... :+ ( zal wel door de valium komen, hihi)

@ cindyuniek: verbleef jij op medische indicatie tien dagen in het ZH? of zat je in het kraamhotel ofzo?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:25

*Opisop, kan me wel voorstellen dat je bij een evtl. tweede ook weer een (geplande) KS zou willen hebben.
Uren heftige weeen hebben en dan alsnog naar de OK verdwijnen, lijkt me ook niks; dan maar liever meteen een goed voorbereidde KS :) .
Maar goed meid, ik neem maar aan dat je niet nu al weer bezig bent met een tweede ;) en dat is wel prettig van het menselijk brein: je vergeet op den duur dingen echt!
Tuurlijk kan je je nog wel herinneren dát het pijn heeft gedaan, maar "hoe erg" is moeilijk op te roepen :) .
Maak jezelf dus vooral niet gek met de gedachte aan een evtl. volgende bevalling, geniet gewoon nú van je kindje <3 !!
Een "volgende keer" is echt van latere zorg ;) !

Wat ik zelf raar vond: ik vond mijn tweede bevalling "enger" dan de eerste := !
En dat terwijl ik echt zo'n perfekte eerste bevalling had gehad; geen knip, geen scheur, weeen die prima te doen waren, enz. enz.
Ik vertelde dit aan mijn VK en die zei dat dat waarschijnlijk kwam omdat je al een keer in levende lijve had ondervonden wat een bevalling is en je je daardoor ook bewuster van de risico's bent.
Daarbij heb je dan al een kind en weet je inmiddels ook irl hoe het voelt om van je kind te houden, daarom ben je gewoon veel bezorgder.
Gelukkig waren mijn bedenkingen ongegrond: de tweede bevalling verliep net zo makkelijk als de eerste :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:29

Hahaha, het schijnt wel dat roodharigen gevoeliger zijn, schijnt ook op te gaan voor vosse merries, vandaar dat die zo'n stempel hebben gekregen. Heb ik ooit gehoord tenminste :+

Zo heb ik vreselijk lopen dazen in de ambulance. Ik lag natuurlijk in bed met gebroken vliezen en op een gegeven moment bleek bij de echo dat het vruchtwater op was, mijn gyn was voor inleiden maar ik was nog geen 34 weken dus dat ziekenhuis durfde het niet aan en stuurde me door naar een ziekenhuis met een neonatale voor extreem prematuren. Maar ik heb een vreemde tik: als ik zwanger ben, zijn mijn evenwichtsorganen mee van slag af en ik word dus van elk bultje in de weg en elke bocht vreselijk wagenziek als ik niet achter het stuur zit (en zelfs dan nog wel eens := ) Moest ik natuurlijk vastgesnoerd op de brancard al liggend met een ambulance, dus ik deed het echt in mijn broek dat ik die ambulance onder zou kotsen. Uit pure angst heb ik echt lopen ratelen, vreselijke onzin kwam er uit. Bij aankomst maar even mijn excuses gemaakt voor het raaskallen :D :D :D

Sterre, ik vond de tweede ook enger, maar vooral vanwege het persen. Bij de eerste heb ik anderhalf uur geperst zonder persweeen door het vervoer naar het ziekenhuis en dat vond ik dus afschuwelijk, zeker het moment dat het hoofdje erdoor moest. Dus bij de tweede was ik echt zo bang voor het persen! Die heb ik er dus zelf zonder pijn met twee kleine duwtjes heel gecontroleerd eruit gedrukt, terwijl ik ondertussen het lijfje opving tussen mijn benen. Nu ben ik weer bang, twee rotzwangerschappen en twee relatief makkelijke bevallingen, nu juist een hele goede zwangerschap,ik denk steeds dat ik nu een hel van een bevalling ga krijgen, slaat natuurlijk nergens op :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:51

ik had ook een slecht voorgevoel over mijn bevalling, denk doordat mijn zus al twee normale bevallingen had gehad (oke, zonder persween en 1x met vacuum, maar toch 'gelukt' zeg maar) en toen 2 VK's zeiden dat ze in stuit lag (rond 30weken was dat) dacht ik al "ja hoor, zul je zien dat ik een KS krijg".
Uiteindelijk dus ingeleid en uiteindelijk nog een KS ook :+ maar wel om een andere reden, kindje lag gelukkig niet meer in stuit (wel aangezichtsligging).

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:13

Ik vond het herstel van een ks ook wel meevallen. Dinsdagochtend is mijn dochter middels ks geboren vanwege een stuitligging die het onmogelijk maakte om gewoon te bevallen. Mijn ks was dus gepland.
Vrijdagochtend kon ik naar huis. De eerste dagen na de ks kon ik weinig, maar na een week ging het al veel beter. Twee weken na de ks liep ik met de honden en met baby te wandelen in het bos. En na acht weken zat ik voor het eerst weer op mijn paard.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:41

ravellie schreef:
@ cindyuniek: verbleef jij op medische indicatie tien dagen in het ZH? of zat je in het kraamhotel ofzo?

Onze kleine moest 10 dagen blijven dus wij mochten 'in-roomen'
heerlijk, soort familiekamer met eigen badkamer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:10

Da's echt wel tof, in Belgie is dat niet, ik heb gejankt als een zeehond toen ik ons Enya achter moest laten en ik vond het ook geen doen, elke keer op en neer om wel zelf te voeden (zodra dat lukte, verder was het flesjes afgekolfde melk maar die wou ik ook zelf geven en 's nachts kon dat natuurlijk niet, dus ik deed de voedingen van 7.00 tot 22.00 uur)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:24

pfff dat lijkt me ook wel zwaar ja, niet iedereen kon ook inroomen, alleen als er plek was
wij mochten op een gegeven moment van de couveuse afdeling af naar de kinderafdeling, want Jen hoefde niet in de couveuse maar wel in warmtebedje en ze had een sonde
er zaten er daar idd ook die heen en weer reden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:30

Bij ons zat dat bij elkaar op de prematuren.
Enya heeft maar 1 dag in de couveuse gelegen, wel ook warmtebedje, monitor en de eerste twee weken sonde.
Maar op zich vond ik dat dan wel weer fijn, meer privacy want er mag niemand behalve de ouders binnen, en ik moet er niet aan denken dat ze nog een infectie had opgelopen van een groter kind. Maar het is jammer dat we in het begin veel contact gemist hebben, de binding met Enya heeft ook veel langer geduurd.
In 2014 komt in Antwerpen de bouw van de eerste moeder-kindkamers maar daar heb ik niks meer aan natuurlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:51

Ik spring nog even in over een KS; ik vond t herstel daarvan ook reuze meevallen! Nu heb ik en een gewone bevalling meegemaakt incl knippen en vacuum enzo waarvan de uitdrijving niet paste en eindigde in een KS. Op zaterdagmiddag en dinsdagochtend ging ik naar huis. Heb dan wel verlengde kraamzorg gehad.
Ik vind t wel n zalig idee dat ik bij een volgende een geplande KS krijg. Heb een bevalling meegemaakt, was ook mooi om te voelen al dat oergeweld, maar deze 24 uur waren voor mij wel genoeg en zal ik niet missen ;-)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:55

haha chubby, nou idd daar hoef ik het niet eens voor mij te maken, alle verhalen zijn al genoeg :+

Urielle, op de kinderafdeling zaten wij ook op een kamer alleen en alle zusters/verpleging deden zo'n schort voor als ze iets kwamen doen, maar hier waren we pas na een aantal dagen toen ze qua warmte al goed ging, maar nog een sonde had en ook hier zeiden ze nog dat er maar 2 mensen naar binnen mochten en haar niet aan mochten raken :D de ouders en fam enzo hebben haar hier dus ook nog niet vast gehad, dat mocht allemaal pas thuis en vonden wij ook prima :))
(en het was erg rustig op die afdeling moet ik eerlijk zeggen, de gang waar wij door naar binnen kwamen was helemaal leeg alleen aan de andere kant lagen een paar kinderen)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:06

Je moet trouwens ook echt de weken ná je bevalling jezelf goed in acht nemen. Mijn schoonmoeder is er zo ééntje die ook liefst elke dag kwam, naha. Maar ze heeft een x aan mijn bed gestaan toen ik met een borstontsteking te bed lag en heeft 3 uur staan ratelen over zichzelf. Vreselijk! En ik voelde me niet eens goed genoeg om haar weg te sturen ;(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:24

oh wat vreselijk! Dat ze uberhaubt al zo lang blijft en dan ook nog op een moment dat je zelf niet fit bent!
Waarom krijg jij een geplande KS; omdat je nu ook een KS hebt gehad?
Enige nadeel aan een geplande KS lijkt mij het geplande deel; net alsof je naar de winkel gaat om een broodje te halen; je weet precies wanneer de kleine komt :P

Ik had ook 2 extra dagen kraamzorg, superfijn!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:31

Blijkbaar heb ik een te smal bekken en gaat een voldragen kindje er nooit doorheen passen. Bij een bevalling voor de 35 weken mag ik het eventueel zelf proberen als ik dat persé zou willen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:35

TS; kan je man/vriend geen vakantie opnemen rond jouw uitgerekende datum?
Als je uitgaat van de uitgerekende datum en vanaf daar 2 weken vakantie opneemt dan heb je toch best grote kans dat hij erbij is.
Alleen wanneer het te vroeg komt heb je pech, komt het vlak na de uitgerekende datum dan heeft hij daarna nog mooi een tijdje vakantie voor jou en de baby.

Ik zou dat zelf ook vragen van mijn man, moet er niet aan denken dat hij er niet bij zou zijn bij de bevalling. En hij zelf ook niet trouwens, die zou zelf wel met een oplossing komen, het is toch niet iets wat je wilt missen lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:40

_Friemel schreef:
iris_oo schreef:
Schoonmoeder kan er toch bijzijn tot het écht begint en dan ergens anders wachten tot je kindje is geboren?
Of zeg ik nu iets raars?

Daar dacht ik eerst aan maar ben bang dat er stennis geschopt word als mijn mam wel mag blijven en de rest naar buiten moet, maar wellicht is dat de optie maar ik wil het zolang als het kan natuurlijk doen en met hele heftige weeen zit ik dus eigenlijk niet op gezelschap te wachten.

Stennis? Denk je dat nou serieus?
Dan heb je wel familie met bijzonder weinig respect voor andermans wensen zeg.
Het is jouw lijf, jouw baby, jij ligt daar in je blote muts en super kwetsbaar.
JIJ bepaalt wie erbij zijn en niemand anders en een normaal mens accepteerd dat gewoon.
Als jouw schoonmoeder daar niet tegen kan moet je man eens een hartig woordje met haar wisselen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:44

Je kunt beter pas vakantie nemen als de baby echt komt, want anders kan het heel anders lopen en heb je geen vakantie meer..
Meestal spreek je dat ook zo af met je baas!
Je moet zowiezo even kijken hoe dat zit, soms kun je wel eens wat regelen met de baas voor extra vrij, net hoe aardig ze zijn.
En ik weet niet hoever hij zit, maar het moet wel heel snel gaan wil hij niet op tijd kunnen komen, een eerste bevalling duurt gemiddeld 16 uur qua weeën en anderhalf uur persen.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat ze er niet bij kan zijn, dat is veel duidelijker, tijdens je bevalling wil je dat niet meer hebben..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:00

Ik heb vriedje verteld over jouw probleem, en mijn verontwaardiging dat jouw schoonmoeder denkt erbij te kunnen zijn, hoop dat de hint duidelijk is :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:15

Ik zou ook een geplande ks hebben. Vond het wel een beetje een raar idee om precies te weten wanneer ons ukkie zou komen. Gelukkig besloot ukkie een dag voor de geplande ks dat het tijd was om de wereld te gaan ontdekken. Ze kwam dus een dagje eerder ter wereld, wel met een ks. Maar ik wist nu ook zeker dat ukkie er zelf helemaal klaar voor was en het was toch nog een beetje spontaan.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:50

MirandaFuego schreef:
Je kunt beter pas vakantie nemen als de baby echt komt, want anders kan het heel anders lopen en heb je geen vakantie meer..
Meestal spreek je dat ook zo af met je baas!
Je moet zowiezo even kijken hoe dat zit, soms kun je wel eens wat regelen met de baas voor extra vrij, net hoe aardig ze zijn.
En ik weet niet hoever hij zit, maar het moet wel heel snel gaan wil hij niet op tijd kunnen komen, een eerste bevalling duurt gemiddeld 16 uur qua weeën en anderhalf uur persen.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat ze er niet bij kan zijn, dat is veel duidelijker, tijdens je bevalling wil je dat niet meer hebben..

Mijn eerste bevalling duurde 6 uur in totaal en maar 15min persen. :+ (wel ingeleid.)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:56

Gelijk heb je Ellewies!
Was je vriend er van op de hoogte dat het huis volzat?
Heeft hij je schoonmoeder niet wat ingedamt, of ervaart hij het niet als inbreuk op jullie gezinnetje/kraamtijd? Jammer dat ze teleurgesteld is, voor haar dan ;) want het draait toch echt om jullie!
Geniet er lekker van en doe het gewoon zoals jij het wilt.

In mijn ogen zijn er twee momenten in je leven waarbij je toch echt zelf bepaalt wie je erbij wilt hebben en hoe je het indeeld, en waarbij mijns inziens mensen voorbij hun eigen wensen/ideeen moeten kijken, en dat is trouwen en bevallen (en bij beide de periode die erop volgt en erbij hoort) :)
Iedereen die zich bij een van beide belangrijkste momenten uit JOUW leven zich gepasseerd voelt, heeft pech.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:00

En doodgaan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:01

als je daar zeggenschap over hebt wel ja, maar dat is meestal niet het geval toch?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:36

LZP -> MW