Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:29

Ik schiet anders wel bij een vereniging (studententsportvereniging) en ik vind het heel gezellig. Zeker als je net begint heb je wel training nodig, anders leer je je zelf heel veel foute dingen aan met kans op blessures.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:40

Ik heb een tijdje terug ook getraind bij een vereninging, en vond het ontzettend leuk! Door tijdgebrek kan ik het helaas niet doorzetten ;) Misschien...ooit :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:57

Grrr bestelling is mis gegaan bij Grozer! Waar die boog is gebleven die ik besteld had is mijn een raadsel.

In het nieuwe jaar nog maar weer een keer een poging doen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:10

Ik vind het schieten bij een vereniging leerzaam en gezellig hoor Shaar. :)

Nou ja, wat vreemd Annebe! Is hij kwijtgeraakt in de post? Kreeg je wel je aankoopbedrag retour?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:24

Ja het lijkt mij ook erg leuk, denk dat ik gewoon eens ga informeren wat de mogelijkheden zijn!
Toevallig hier nog mensen die bekend zijn met HKS Zoetermeer? :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:49

Iedereen dit topic al gezien? [RIJ-ITP] Boogschieten te paard
Hartstikke leuk!

Afgelopen vrijdag had iemand van de vereniging zijn zelfgemaakte boog mee. Waanzinnig project van een jaar lang, volledig gemaakt van buffelhoorn en echte pees. Ik houd zelf ook van "knutselen" dus ik stond dat natuurlijk uitgebreid te bewonderen en te bevragen (hij weet echt alles en vindt het ook heel leuk om daarover te vertellen). Zegt 'ie: probeer maar eens even of hij het goed doet. Ik heb maar een keer gevraagd of hij het zeker wist. :D Supervet. :D Onwijs korte boog en wel behoorlijk zwaar, heel anders. Maar de tweede serie ging mooi allemaal in het geel, ha!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:12

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:40

*Ziet project voor de kerstvakantie* :D

Ik weet sinds afgelopen vrijdag wel dat het veel veiliger is om zulk soort bogen uit een balk aan de rugzijde te bekleden met pees. :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:05

Nope, bestelling is op een of andere manier nooit aangekomen!
poging 2 nu...

In januari begin ik bij een vereniging, heb al kennis gemaakt en een keer proef geschoten.
Status: Verslaafd!!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:48

Hopelijk gaat het deze keer allemaal goed. Leuk dat de vereniging je zo goed bevalt. :)

Wij hebben morgen kerstschieten. Op kerstballen die op grote papieren bomen op de doelplakken zijn gehangen, gheghe.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:43

Leuk!!!!
Ok.. Deel 2 a, bestelling betaald (al verder dan de vorige keer)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:58

En, is hij inmiddels aangekomen Annebe? Heb je een foto van de boog? Ik ben benieuwd! :)

Ik heb vandaag voor het eerst een paar series te paard vanuit galop geschoten. Ging keurig netjes, ik verklaar mijn paard boog-proof! Yay! Trots! *\o/* Kost wel wat tijd maar lang leve de clickertraining, wat gaat leren daarmee toch eigenlijk verbazingwekkend snel. Leuk om te zien hoe alle stapjes steeds vlotter gaan. Na een paar keer is het echt: oh, I know the drill: ik hoef me niks van al dat gedoe aan te trekken wat voor nieuws er dan nu ook weer bij mag komen, doet u mij nog maar een wortelschijfje. :D Zwaaien met boog vanaf de grond, langs, naast, over de hals, overal tegen het lijf aan, zwiepen met pijlen, flink "ploinken" aan de pees, kletteren met pijl tegen de boog (dat vond ze aanvankelijk echt een eng geluid), ernaast staand schieten om te wennen aan het geluid van de inslag, en dan dat alles ook weer in stapjes erop zitend in stilstand, en daarna weer in beweging. Nu serieus aan het kijken voor mounted archery les voor mijzelf.

Ook prima geschoten op les afgelopen vrijdag. Moet ook wel - volgende week zondag Winter 3D! Wel een pijl volledig naast de doelplak (terwijl ik bijna wilde lossen riep trainer: "schouder lager" , dat ging even fout). Op zich geen probleem, pijl in het net, maar... wel tegen de enige stalen paal die het net ophoudt (ding is nog geen halve cm breed). Pijl met een KLETS in drie stukken. Het hoort erbij, maar argh, doet toch even pijn. :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:09

arno8 schreef:
Wel naar... als een topic stilvalt nadat je zelf als laatste iets hebt gezegd..

True. :')

Met de sneeuw ligt het even stil, maar zodra de dooi inzet ga ik weer verder werken richting:

http://fc03.deviantart.net/fs70/i/2011/242/f/a/horseback_archer_v__by_ladyayslinn-d48asc7.jpg

En ik heb m'n eerste 3D toernooi geschoten. Machtig mooie dag gehad! Gezellige groep, mooie route, gave en heel gevarieerde doelen, leuke route, steenkoud (hemd, lang shirt, t-shirt, dun wollen vest, feecetrui, gevoerde fleecejas - het koord van m'n armbeschermer kon niet meer rond het laatste haakje, maar ik had het wel lekker warm), schitterend weer, top organisatie. En gelukkig ook nog redelijk capabel geschoten, haha. :))

Tijdje terug ook de film 'Brave' gezien. Prachtig gemaakt. Zie hoe mooi de boogschutters-paradox (http://en.wikipedia.org/wiki/Archer's_paradox) erin is verwerkt:

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:32

Volgende keer een filmpje maken Elanor! Ik ben heuuul erg benieuwd naar jou vanaf het paard schietend.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:33

Maar, boog is binnen!
Fijn en lekker pittig boogje, i love it.. Nu nog leren..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:48

Oh die film Brave moet ik ook nog zien! Die foto is interessant, hij lijkt uit te trekken richting z'n mondhoek. Anderen trekken weer uit richting hun sleutelbeen. Vroeg degene van wie ik m'n boog kocht wat nou beter is, maar hij zei dat ieder weer z'n eigen techniek heeft. Zelf vond hij de mondhoek beter omdat je dan beter kunt voelen waar je hand is, bij je sleutelbeen voelt het toch wat anders, dus trek ik zelf ook maar naar m'n mondhoek (dus zo dat je wijsvinger je mondhoek raakt). Dan is het schot als het goed is steeds hetzelfde. Zag een keer een filmpje van een toernooi in boogschieten te paard op Youtube waarbij de verschillende deelnemers dus ook verschillende technieken gebruiken, en het was voor zover ik kon zien niet zo dat de mensen met de ene techniek het beter deden dan de mensen met de andere techniek. Wat doen jullie en waarom?

Vandaag op zwaardvechtkamp trouwens beschoten met pijl en boog. We kregen wat oefeningen in hoe je te gedragen met re-enactment, en dus ook wat je moet doen als er een salvo pijlen op je af komt, er waren maar 2 boogschutters, maar dat was voor de oefening genoeg. De pijlen die ze hadden waren natuurlijk geen echte pijlen, maar speciale re-enactment pijlen. Dat is weer iets anders dan die lompe larppijlen, deze pijlen hebben gewoon een dunne punt, maar dan is de punt van rubber. Komt nog steeds loeihard aan trouwens!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:11

Oef, ik kan me voorstellen dat dat geen pretje is met rubberen punten. Zelfs met een lichte boog komt dat volgens mij nog harder aan dan een paintball-balletje. Lijkt me nog best lastig om de neiging om weg te rennen te onderdrukken als je dat als training over je heen moet krijgen, haha!

Met mediterrane greep vanaf de grond is mijn ankerpunt ook mijn wijsvinger tegen m'n mondhoek. Het belangrijkste is inderdaad dat je weet dat dat je steeds hetzelfde ankerpunt hebt zodat je consistent schiet. Ik vind dat met die techniek het makkelijkste. :)
Het verbaasde mij op de Winter 3D ook om te zien hoeveel verschillende grepen er worden gebruikt. Ik dacht dat wijsvinger boven de pijl en middel- en ringvinger eronder wel de standaard was, dat is in elk geval op mijn vereniging gebruikelijk. Maar er zijn ook best veel mensen die de pijl boven die drie vingers op de pees zetten. Of alleen wijs-en middelvinger gebruiken met de pijl daartussen.
Ik vraag me vooral af of je te paard niet heel veel voordeel zou hebben met de Mongoolse duimtechniek of de 'dagger technique', omdat je dan niet het probleem hebt dat je pijl door de rijwind van de hand wordt geblazen. Dat ga ik zelf wel eens proefondervindelijk testen. :P

Kassai gebruikt te paard volgens mij de schouder als richtlijn, maar te paard is het schieten ook meer intuïtief. Ik vond dit te gekke filmpje van de trainingen die hij geeft. Zie ook hoe de paarden getraind en gereden worden vanaf de tweede minuut! (Wie wil er mee op zo'n "ponykamp 2.0" over een jaartje of 2 ofzo? :D :D)

Vanaf 4.00 een aantal van zijn leerlingen die een wedstrijd doen. Schitterend.
(Wat zijn dressuurwedstrijden toch ongelofelijk suf. :') )

En ik heb twee dempers op m'n pees gezet. Vandaag eens even geprobeerd hoe dat nu klinkt. Ik had eigenlijk gedacht dat je dat nauwelijks zou merken, maar: wat een verschil! Stukken stiller, heerlijk!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:37

Citaat:
Kassai gebruikt te paard volgens mij de schouder als richtlijn, maar te paard is het schieten ook meer intuïtief. Ik vond dit te gekke filmpje van de trainingen die hij geeft. Zie ook hoe de paarden getraind en gereden worden vanaf de tweede minuut! (Wie wil er mee op zo'n "ponykamp 2.0" over een jaartje of 2 ofzo? :D :D

Wat onwijs gaaf!!
Wat zouden daar de kosten van zijn?

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:55

Ooohhh dat eerste filmpje is wel heel inspirerend! Ook een beetje overdreven met alleen witte paarden en iedereen in hetzelfde pakje, maar dat maakt het ook wel weer mooi. Ook fijn om te zien dat ze zo vriendelijk en bewust met die paarden omgaan. Bedankt voor het plaatsen!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:16

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:30

Ja, zag je topic al, gaaf zeg! Goed bezig! :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:32

ik meld me ook,
alleen niet te paard :')
ik schiet met een recurveboog,
zit in tegelen bij de handboogvereniging,
samen met mijn vriend :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:13

Heeft iemand hier interesse in een workshop boogbouwen?
Een verenigingsgenoot die een ervaren boogmaker is, gaat een cursus geven waarin je zelf een flatbow maakt uit een staaf essen.
Je krijgt een stuk algemene theorie over het maken van de boog, maakt zelf een boogstaaf, gaat een backing maken van pees (bijzonder!), tillert de boog en leert een Vlaamse pees te draaien.
De cursus duurt twee dagen (tussen de twee dagen zitten twee weken ivm droogtijden), locatie is midden-Nederland.
Ik ga zelf meedoen, er is nog plaats. Stuur bij interesse een PB'tje met je mailadres, dan mail ik je de flyer door! :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:32

Je hebt PB!

Ik heb gister meegedaan aan een wedstrijdje (interne competitie), en heerlijk geschoten. 212 punten op een totaal van tien beurten met elke beurt drie pijlen. Was erg tevreden!
(ik schiet pas sinds september :) )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:38

Netjes hoor, erg leuk!

Ik heb over twee weken weer een 3D-wedstrijd, ook al veel zin in. Hopelijk goed weer.

Vorige week een rondje cloutschieten gedaan, is toch ook wel erg gaaf. :D