Wie start er mee buikspieroefeningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Wie start er mee buikspieroefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:31

Rustdagen zijn juist wel heel belangrijk Cathelijne. Juist in de rust bouw je spieren op.
Ik pak gewoon vaste dagen om te lopen. Dan wordt het vanzelf een gewoonte. Nu is het bij mij ook dat ik overdag veel binnen zit (kantoor of in huis) en dan snak ik er echt naar om 's avonds even buiten te zijn. Dus ik ga graag.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:31

Ik doe het al een tijdje, en ja het werkt echt!
Doe zelf altijd 150 x sit ups. En dat dan elke avond, sochtends heb ik niet de motivatie.
Daarbij 2x per week sportschool, elke dag de fiets en regelmatig wandelen met de hond.
Moet goedkomen zo.

Een tijd geleden heb ik het ook een hele poos volgehouden en toen werd mijn buik echt strakker, dus het werkt ook echt. Maar toen ben ik gestopt en nu begin ik weer overnieuw. :P

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:32

moeten jullie toch dat planken nog eens uitleggen, zegt me helemaal niets.

welke ik wel op school geleerd heb is met je rug op de grond/ bed liggen.
knieen buigen en dan je kont als het ware omhoog.. dat schoudergordel tot knie 1 rechte lijn is. om vervolgens 1 been op te tillen en te strekken, als verlengde van de schouder- knie lijn als het waren.

is een goede voor balans houden.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:36

@ _Yasmine_ je gaat op je buik liggen en je duwt je zelf omhoog met je onderarmen span hiermee je buikspieren aan, zorg ervoor dat je niet te hoog en niet te laag van de grond bent en dat je echt zo recht mogelijk ligt dus niet met een holle of bolle rug.

Ik denk trouwens niet dat het goed is voor je rug om die oefening op een bed te doen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:40

En onderarmen/ellebogen op de grond houden. Dat is het verschil met een push up.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:31

Moet ik maar eens uittesten dan! ben nu wel benieuwd hoe zwaar hij is :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:33

Ik heb net 6 km gelopen, 35 minuten en 10 km/h gemiddeld. *\o/*
Voor het eerst met nieuwe schoenen zo'n afstand.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:38

Is de plank altijd met ellebogen op de grond, of kan je die ook doen al steunend op je handen?

Wel veel fanatieke (hard)lopers hier. Sinds ik de ligamenten in mijn enkel gescheurd heb volgend jaar mag ik niet meer lopen, laat staan hardlopen. Maar zo erg vind ik dat ook niet, ben nooit echt een loper geweest. :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:46

Mag je niet meer lopen? Zit je dan in een rolstoel?

Als je die plank doet steunend op je handen, heet het gewoon push up, volgens mij.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:41

Mag ik hier ook meepraten?
Ik heb een tijdje situps gedaan 's avonds, maar daar voelde ik niets van in m'n buik. Nogal logisch, ik deed het met m'n voeten onder m'n bureau. :') Sinds ik weet dat dat niet goed is doe ik dat ook niet meer.

Nu heb ik een filmpje van AB50 gevonden, waar ik nu m'n avondje buikspieren trainen op baseer.
Eerst plat op de grond liggen en met m'n benen 'fietsen', hoe lager m'n benen hoe meer ik het voel in m'n buik. Dat 50x.
Dan 25x op m'n rug liggen, benen omhoog met de knie gebogen, dus onderbenen parallel aan de grond, en dan m'n benen recht omhoog strekken, weer naar beneden en benen strekken, tot vlak boven de grond en dan weer omhoog.
En daarna 50x rechtop zitten, voeten van de grond/benen in de lucht, m'n handen samenvouwen en links de grond aantikken, rechts de grond aantikken, links de grond aantikken, enzovoort.
En dit herhaal ik dan 2x. :j

Alleen krijg ik zo'n pijn in m'n onderrug, en ik heb alle posities al geprobeerd. Rug een beetje gebogen, rug kaarsrecht, ik concentreer me helemaal op m'n buik en doe zo goed mogelijk m'n best om het hiermee te doen, maar soms moet ik gewoon even stoppen, omdat m'n rug zo begint te zeuren. :\

Tips?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:57

Ik heb vooral met de Leg Raises moeite met m'n onderrug, maar ik denk dat als m'n buikspieren beter worden, ik dus ook minder last van m'n rug krijg. Heb verder geen tips, je concentreert je al op je buikspieren en een goede houding. Loop je bij een fysio of manueeltherapeut? Ik heb wel oefeningen van m'n manueeltherapeut voor m'n onderrug, op welke plek heb je last van je rug?

@Duke, push-ups is dan wel als je ook door je handen zakt en weer omhoog komt. Met de plank blijf je in dezelfde positie.
Kheb push ups ook aan m'n programma toegevoegd, vind 't altijd wel een leuke oefening.

Vanavond weer een sessie :D

En als we het dan toch ff hebben over het uiterlijk van de buik: ik vind het vooral mooi als het accent zeg maar in de lengte zit. Kon mijn ideale buik zo snel niet vinden, maar zoals deze, deze en deze (heeft die lijn in het midden wel beetje extreem, maar vind zo'n lijn in het midden vaak wel mooi).

corrina1994 schreef:
Ik ga het ook proberen! Heb al rugspier oefeningen bij de fysio voor mjn onderrug, kijken of ik mijn buikspieren ook kan trainen :) en dan nog mezelf aanzetten tot hardlopen...

Welke oefeningen doe jij voor je onderrug?

missfitness schreef:
Als je thuis wilt trainen probeer je dan eerst een beetje te verdiepen in krachttraining. Het hoe en waarom is belangrijk om blessures te voorkomen en vooral om doelgericht te kunnen trainen. Als je van uitputting en zware oefeningen houdt dan zou ik eens wat info over P90X gaan zoeken. Is wel wat voor jou denk ik.

Thnx! Ga er ff op googlen en me inlezen, ben benieuwd :D

missfitness schreef:
Het is idd veel werk om bij te houden, alleen train ik heel veel en ik heb het geluk dat ik aanleg heb. Maar het is mijn leven, ik sport mn hele leven al en vind het heerlijk!!
Er zijn genoeg mensen die het niet mooi vinden, maar gelukkig ook mensen die het wel mooi vinden! Ik respecteer het allemaal. Ik ben er aan gewent en het gaat er uiteindelijk om wat je zelf vindt en ik ben er onwijs trots op.

Ik keek al ff in je profiel en zag je arm- en beenspieren, d8 al, die buik hoort er vast ook bij :D Ik zou het zelf niet nastreven, maar vind het wel gaaf om te zien.
Doe je dan vooral fitness/sport echt gericht op het kweken van spieren of ook andere sporten?

Cathelijne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:29

Net weer even die 8 minutes abs gedaan (filmpje van een paar pagina's terug), voelt altijd weer goed!
Alleen net wel weer last gehad van mijn nek. Misschien doe ik toch iets niet helemaal goed.. Hopelijk wordt dat wel minder!

Knoffer, zo zie ik ook wel een beetje mijn ideale buik. Vooral die middelste! Dat is mijn doel.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:38

Saskiaatje schreef:
Mag ik hier ook meepraten?
Alleen krijg ik zo'n pijn in m'n onderrug, en ik heb alle posities al geprobeerd. Rug een beetje gebogen, rug kaarsrecht, ik concentreer me helemaal op m'n buik en doe zo goed mogelijk m'n best om het hiermee te doen, maar soms moet ik gewoon even stoppen, omdat m'n rug zo begint te zeuren. :\
Tips?

Gebruik een dun matje. Heb ik ook en wil ook niet zonder.
Knoffer schreef:
Ik keek al ff in je profiel en zag je arm- en beenspieren, d8 al, die buik hoort er vast ook bij :D Ik zou het zelf niet nastreven, maar vind het wel gaaf om te zien.
Doe je dan vooral fitness/sport echt gericht op het kweken van spieren of ook andere sporten?

Ik train idd op het kweken van spieren. Ik heb vroeger geturnd, doe nu alleen nog fitness, maar dan wel 5x in de week.
Cathelijne15 schreef:
Alleen net wel weer last gehad van mijn nek. Misschien doe ik toch iets niet helemaal goed.. Hopelijk wordt dat wel minder!

Dan trek je teveel aan je nek. Je moet met je hoofd omhoog blijven kijken (kin omhoog), handen achter je oren en je buikspieren het werk laten doen.
Laatst bijgewerkt door missfitness op 25-04-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:44

Katyatje schreef:
Is de plank altijd met ellebogen op de grond, of kan je die ook doen al steunend op je handen?

De plank is met je ellebogen/onderarmen en tenen op de grond. Varianten zijn o.a. 1 been omhoog of linker arm omhoog en rechter been omhoog en andersom natuurlijk.
De plank is een hele goede oefeningen!!
Met je handen op de grond is de pushups houding.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:34

Wat veel fanatiekelingen hier!
Moonfish, netjes! 10 km p/u is een stevig tempo!

Ik ga vanavond weer de oefeningen doen! :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:00

Ik heb een fleece dekentje waar ik nu op lig, maar dat is vooral omdat onze vloer vreselijk pijn doet als je daar met je blote huid op komt. :')
Waar haal ik zo'n matje?

@Knoffer, ik loop niet bij een fysio o.i.d. Het doet vooral zeer echt onderaan m'n rug in het midden.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:06

Sport(kleding)zaken hebben ze meestal gewoon. Zijn volgens mij vaak yoga matten :j

@saskia, heb je bij meer bewegingen last? en wat voor soort pijn is het?

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:10

Idd bij een sportzaak zijn ze te krijgen. Het zijn van die dunne matjes.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:20

missfitness schreef:
Gucci_ schreef:
Ik doe al 2,5 jaar lang bijna elke dag ong 15 minuten buikspier oefeningen. Alleen als ik zit heb ik een buikje, die moet weg vind ik, alleen lukt het niet. 1 keer per week doe ik aan hardlopen en bijna elke dag fiets ik 45 min en ook nog vaak een kwartier op trampoline springen. Veel sporten dus, maar weinig resultaat... Mijn BMI is te laag en eigenlijk moet ik meer aankomen, dus minder eten kan ik ook niet doen. Alleen die irritante buik, hoewel hij 's ochtends wel een platter is en 's avonds weer dikker. :D

Je moet krachttraining toevoegen aan je programma. Door krachttraining krijg je veel meer verbranding en hierdoor snellere vet afname. Naast de cardio wel te verstaan. Als je krachttraining doet moet je wel voldoende eten en misschien geloof je het niet, maar door goed en gezond te eten ga je ook afvallen. Als je dit een tijdje doet met een goed schema zal je verschil gaan zien!

Krachttraining is alleen met gewichten en die doe je dan in de sportschool? Ik eet eigenlijk alleen maar gezond, geen snacks, geen chips, geen varkensvlees en geen suiker in de thee enz. Als drinken drink ik water of thee en magere melk. Enigste ongezonde wat ik elke avond eet zijn chocolade en 2 koekjes en tussendoor een paar snoepjes. Ik eet vaak fruit als tussendoortje, maar heb daarna dan nog erg trek.
Ik heb echt geen idee hoeveel calorieen ik binnen krijg, misschien te veel, waardoor ik een dikke buik krijg.

Ik zal eens proberen om een week geen koekjes/snoep te eten, maar dat wordt erg moeilijk, ik kan sowieso al geen dag zonder chocola :P

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:42

_Yasmine_ schreef:
Sport(kleding)zaken hebben ze meestal gewoon. Zijn volgens mij vaak yoga matten :j

@saskia, heb je bij meer bewegingen last? en wat voor soort pijn is het?

Ik ga eens op onderzoek uit. B-)

Nee, alleen bij buikspieroefeningen. Ik wil ook graag crunches doen, maar dat hou ik maar 5x vol.
Het begint met een beetje zeurpijn en trekt door naar echt heel erg zeurpijn, waardoor ik echt moet stoppen.
En dan ga ik liggen en trekt het weer weg.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:04

Is er niet een vervangende oefening die wel hetzelfde bereikt?
Om nou iedere keer zoveel last te hebben is ook maar vervelend.. :)

zou best kunnen natuurlijk dat je met je rug iets doet waardoor je last krijgt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:31

_Yasmine_ schreef:
Is er niet een vervangende oefening die wel hetzelfde bereikt?
Om nou iedere keer zoveel last te hebben is ook maar vervelend.. :)

zou best kunnen natuurlijk dat je met je rug iets doet waardoor je last krijgt.

Dat lijkt me inderdaad wel ja. :j
Beetje jammer dat ik het in zekere mate van alles krijg. Het fietsen alleen pas na 25 keer en de crunches al na 5 keer.
Het maakt ook niet uit of ik m'n rug een beetje krom of juist recht hou of m'n bekken kantel of wat dan ook.
Ik krijg er hoe dan ook last van.

>;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:42

Vandaar mijn vraag of je in het verdere dagelijkse leven er nog meer last hebt. Als je bij meer oefeningen last heb zou er dan iets niet goed zitten in je rug/ si-gewricht?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:15

_Yasmine_ schreef:
Vandaar mijn vraag of je in het verdere dagelijkse leven er nog meer last hebt. Als je bij meer oefeningen last heb zou er dan iets niet goed zitten in je rug/ si-gewricht?

Nou, nee, verder met niets. :n Ook niet als ik langdurig in dezelfde houding zit o.i.d.
Met paardrijden ook niet..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:21

Duke schreef:
Mag je niet meer lopen? Zit je dan in een rolstoel?

Hoezo zit ik in een rolstoel?
Ik bedoel lopen in de zin van rennen, dat mag/kan ik niet. Toch niet in de mate dat het invloed zou kunnen hebben om mijn conditie. Lopen, als in wandelen, kan ik uiteraard wel nog.

Ik heb ook geen matje om oefeningen op te doen. Maar ik heb een niet gebruikt donsdeken waar het ook op lukt. :P