Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:17

Mindim schreef:
lifaya schreef:
Mindim: ook nu generaliseer je weer, heb je dat zelf niet door? :+ "net zoals IEDEREEN aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten"... Sorry maar vind dit behoorlijk jammer. Ik neem dat dus NIET aan en ik vind het goed dat mensen op hun gewicht letten :j beter als het meisje die ik zag die een hele bucket KFC naar binnen werkten en zeiden dat ze aan kwam door de pil :+

Ik generaliseer niet. Je noemt zelf een leuk voorbeeld met het KFC voorbeeld. Een heel groot deel van de mensen die te dik zijn geven de volgende reden aan: te dik zijn door emotie eten, medicijngebruik, ziekten of genen. Dat is nu eenmaal zo. Er zijn weinig mensen die zeggen, ik ben te dik omdat ik gewoon te veel eet.
Waarom is dat volgens jou generaliseren.

Omdat jij telkens het woord "iedereen" gebruikt ;)
Klopt dat mensen excuses verzinnen, maar dit geld voor zowel dikke als dunne mensen. En aangezien mij de hele tijd was wijsgemaakt dat ik dik was door ongezond eten neem ik het je inderdaad kwalijk dat je spreekt over iedereen. Mijn lichaam werkt helaas niet zoals het zou horen momenteel waardoor die meer vetten opslaat dan verwerkt :) als jij over "iedereen" spreekt dan voel ik mij ook aangesproken.

Collie2008

Re: Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:18

Ik zie niet telkens de term iedereen? Ze zegt 'een groot deel van' en daar ben ik het wel mee eens eigenlijk.

050206051012

Re: Slank betekent niet ziekelijk zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:19

De lijn van 'normaal' verschuift naar een steeds zwaarder gewicht en daar moet iedereen maar in mee.
Als je een BMI hebt van <25 dan ben je mager, eet je niet of lijd je aan anorexia.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:19

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:
En dat is dus niet waar. Je kunt als 'dikkert' net zo goed gezond leven als iemand die slank is. Of je slank bent of dik, of je af kunt vallen of niet is grotendeels genetisch bepaald. 'Dikke' mensen die moeite hebben met afvallen kunnen het wel, maar je lichaam verkeerd dan in permanente staat van uithongering, en alles wat je eet zal opgeslagen worden. Ontzettend ongezond.

Maar dit topic begint in een 'dikke mensen afzeiktopic' te veranderen.

Nee, het lijkt op, ik ben te dik, want het zit in mijn genen topic. Men zegt dat ik generaliseer, maar je geeft zelf het perfecte voorbeeld. Ik ken geen mensen die te dik zijn die er een gezonde levensstijl op na houden, jij schijnbaar wel, maar wat is jouw definitie van een gezonde levensstijl dan?

Gezond eten (dus verse groentes, vers fruit, voldoende koolhydraten, wat vet, genoeg eiwitten), voldoende beweging, en genieten van het leven door zo nu en dan een glas wijn of een stuk taart te eten. Gezond voor je lichaam, gezond voor je geest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:21

Quellian schreef:
De lijn van 'normaal' verschuift naar een steeds zwaarder gewicht en daar moet iedereen maar in mee.
Als je een BMI hebt van <25 dan ben je mager, eet je niet of lijd je aan anorexia.

En aan de andere kant worden kledingmaten steeds kleiner (wat 50 jaar geleden een maat 40 was is nu een maat 48), als je een keer wat lekkers eet let je niet op je lichaam en als je een BMI 25< hebt ben je een ongezonde vetklep.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:22

Valt mij ook op dat veel mensen denken dat je gezond bent als je slank bent, en ongezond eet als je iets voller bent. Ik ken toch redelijk wat mensen in mijn omgeving die stúkken gezonder eten als ik en toch wat voller zijn. Ik heb nooit gezond gegeten, probeer het langzaam aan te leren maar het lukt nog niet zo erg.. Ik eet geen groente, 1 stuk fruit in de 2 weken, drink alleen maar aanmaak limo of frisdrank, geen gekookte aardappels. En daarnaast zit ik gewoon snel vol dus echt veel gaat er al sowieso niet in. En ja ik zou best wat dikker willen zijn, ben vrij plat, weinig rondingen maarja als het niet lukt lukt het niet en ik wordt ook niet gelukkig als ik een heel ander eetpatroon moet gaan aanhouden dus het heeft wel een béétje met eigenwijzigheid te maken misschien.

Fred_Kroket

Zullen we ophouden met elkaar te vergelijken en vergelijkingen te trekken waarom iemand dik is of dun is. Het is gewoon vervelend om bepaalde vooroordelen te horen over zowel dikke als dunnen mensen.

Ik ben snel te dun en het kost net zoveel moeite om weer op een gezond gewicht te komen als voor iemand die een paar kilo's kwijt wil. Ik ben tevreden met mijn lichaam en voel me erin thuis. Maar het is gewoon niet leuk om te horen dat ik wel iets kan eten en niet dik wordt als ik gewoon lekker wil genieten van mijn lekkere bord eieren met spek of een stuk kaas of taart.

Net zomin leuk om te horen dat iets je een stuk beter zou staan als je die 5 kilo kwijt was... Het zijn gewoon kleine vervelende opmerkingen en het is wel zo prettig om het hier fijn te houden en niet een "jij bent dik want je vreet teveel" en "jij bent dun want je vreet niets en je bent obsessief bezig met sporten" topic wordt.

Anoniem

@Lifaya, waar zeg ik "iedereen' volgens jou? 1 keer gebruikt en dat was hier:

Citaat:
Jep, net zoals iedereen aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten.

Verder zeg ik nergens iedereen ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:23

Vjestagirl schreef:
En aan de andere kant worden kledingmaten steeds kleiner (wat 50 jaar geleden een maat 40 was is nu een maat 48),

Dat is wat mensen zich graag wijs maken ja! En dáár zit nou precies het probleem, je wijst het zelf aan :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:23

Wat een reacties hier in dit topic. Ik schrik er gewoon van, zo ontzettend generaliserend. Leven en laten leven toch.... wie ben jij om naar alle vollere mensen op straat te kijken en te concluderen dat ze ongezond leven... en aan de andere kant .. wie ben jij om mensen te associeren aan anorexia en dergelijke :) .

Waar ik me persoonlijk het meeste aan erger is niet de "dunne" mensen die willen afvallen.. Maar de mensen, dik of dun die zeggen te willen afvallen, en vervolgens een zak chips naar binnen willen proppen. Je wilt afvallen? Doe er dan wat aan. Stop met klagen "ik ben te dik ... " maar doe er wat aan !

En tot slot, mensen in mijn omgeving zien afvallen vaak als gezond eten. Afvallen is meer dan alleen gezond eten. Gezond eten is niet slecht voor je. Afvallen soms wel.

wow, wat een reacties in een keer

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:24

Mindim schreef:
@Lifaya, waar zeg ik "iedereen' volgens jou? 1 keer gebruikt en dat was hier:

Citaat:
Jep, net zoals iedereen aanneemt dat dunnen mensen maar niet eten.

Verder zeg ik nergens iedereen ;)

excuus, was even in de war met deze quote

_Nancy schreef:
En iedereen weet heel goed wat hij of zij naar binnen werkt.
Dus als je overgewicht hebt, is dat je eigen schuld. :j

Maar het is mij wel duidelijk dat jij denkt dat bijna iedereen dik is door eigen toedoen, daar reageerde ik op :) omdat in jouw ogen bijna allemaal een excuus gebruikt omdat ze overgewicht hebben.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:26

Hier ook herkenbaar... Ik zei laatst in een topic op bokt dat ik aangekomen ben. Dit ben ik ook van 56 naar 59 kilo.

Maar wat krijg ik als antwoord: mag je niet zeggen je bent zo dun...
of zeur niet zo je bent kei dun..

Ik zeur helemaal niet dat ik nu dik ben, ik zeg dat ik aan ben gekomen.. Dat mag blijkbaar ook al niet met een bepaald gewicht? Het is puur een feit wat ik noemde..

Als ik zeg ik ben daar en daar niet tevreden over, krijg ik meteen commentaar, zou een moord doen voor je figuur!! etc.. Maar mag je dan niks zeggen? Of MOET ik nu met alles tevreden/blij zijn omdat ik een slanke lijn heb?

Mag er alleen maar gezeurd worden over overgewicht. En niet over andere vervelende/mankementjes aan het lichaam..

Ik snap het echt niet. Ook maar weinig vriendinnen waar ik over mijn 'mankementjes' kan praten, anders voelen zij zich beledigd, omdat ik in hun ogen een mooier figuur heb. Ik kraak daarmee toch helemaal niet hun figuur af (althans zo bedoel ik het totaal niet). Ook ik ben onzeker over mijn figuur en lichaam (net als veel vrouwen) ook al heb ik maatje 34. Ik heb gewoon bepaalde vrouwelijke/ronde vormen wat minder, de ene zegt geweldig, maar van de andere kant is het ook iets wat mij juist dwars zit. (Ik bedoel geen borsten, maar heupen, heb een redelijk recht misschien wat kinderlijk figuur broekmaat 34, boven maat 36)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:26

lifaya schreef:
Maar het is mij wel duidelijk dat jij denkt dat bijna iedereen dik is door eigen toedoen, daar reageerde ik op :) omdat in jouw ogen bijna allemaal een excuus gebruikt omdat ze overgewicht hebben.

Ik denk inderdaad dat het grootste deel van de obesitas patienten te zwaar is door een ongezonde levensstijl inderdaad, dat heb je helemaal goed begrepen.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:27

Zo had ik een ''vriendin'' die mijn figuur mooi vond :j Maar toen ik trammelant met haar kreeg was ik in een keer een Bot en weet ik het wat. Achja, ik kon er smakelijk om lachen.

Er is altijd wel wat aan te merken op iemand's figuur, zolang je er zelf blij mee bent, is het goed toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:27

Vjestagirl schreef:
Gezond eten (dus verse groentes, vers fruit, voldoende koolhydraten, wat vet, genoeg eiwitten), voldoende beweging, en genieten van het leven door zo nu en dan een glas wijn of een stuk taart te eten. Gezond voor je lichaam, gezond voor je geest.

Waarom zou je dan nog te zwaar zijn met zo'n levensstijl? Omdat het in je genen zit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:28

maar wat versta jij onder obesitas? want dat staat in mijn ogen los van de term overgewicht, al heeft het wel met elkaar te maken, je kan ook overgewicht hebben zonder obesitas te hebben ;) Ik heb een BMI van 27/28 als ik het goed heb (1.61 en 71 kilo momenteel) en ik heb niet de "leefstijl" van een obees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:29

Vjestagirl schreef:
Quellian schreef:

En aan de andere kant worden kledingmaten steeds kleiner (wat 50 jaar geleden een maat 40 was is nu een maat 48), als je een keer wat lekkers eet let je niet op je lichaam en als je een BMI 25< hebt ben je een ongezonde vetklep.

Ik vind het zorgwekkend dat wat men als normaal beschouwd, steeds verder opschuifd naar de obesitas kant. Dat lijkt me ongezond en zouden we niet moeten willen lijkt me. Kijk eens hoeveel kinderen er overgewicht hebben door het ongezonde eetpatroon van de ouders.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:29

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Waarom zou je dan nog te zwaar zijn met zo'n levensstijl? Omdat het in je genen zit?

Het is idd erfelijk, maar het kan ook komen door bepaalde medicijnen.

Trouwens, het was laatst in het nieuws dat overgewicht bij kinderen de laatste 10 jaar is afgenomen, dus zo slecht gaat het niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:31

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja. Net zoals dat de ene pony niet gebouwd is als de andere, de ene hond niet gebouwd is als de andere en de ene boom niet zo gebouwd is als de andere, is de ene mens niet gebouwd als de andere.

Daarbij gebruiken steeds meer vrouwen de pil, wat ook als bijwerking kan hebben dat je dikker wordt. Er zitten steeds meer E-nummers in ons eten, waarvan lang niet alle bijwerkingen bekend zijn, maar van een flink aantal is er al bekend dat je er dikker van wordt.

En zijn trouwens ook zat mensen die er te zwaar uitzien en een prima BMI hebben.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:34

Wie bepaald eigenlijk wat een prima bmi is? Want eigenlijk is dat toch ook dikke onzin. De eene persoon kan via zo'n bmi berekening wel prima zitten terwijl hij/zij vet ongezond eet & een ander kan wel te zwaar/te licht uit komen terwijl hij/zij wél gezond eet. Dan is persoon 2 dus eigenlijk gezonder ondanks dat het bmi wat afwijkt van het ''normaal'' ?
Laatst bijgewerkt door superlise op 06-03-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:34

lifaya schreef:
maar wat versta jij onder obesitas? want dat staat in mijn ogen los van de term overgewicht, al heeft het wel met elkaar te maken, je kan ook overgewicht hebben zonder obesitas te hebben ;) Ik heb een BMI van 27/28 als ik het goed heb (1.61 en 71 kilo momenteel) en ik heb niet de "leefstijl" van een obees.

Nee, maar je geeft toch aan dat dat door medicijngebruik of een stofwisseling komt?

Als je daadwerkelijk ziek bent of medicijnen gebruikt kun je er weinig aan doen, maar anders zie ik geen reden om te zwaar te zijn. Sommige mensen zijn grof gebouwd, een kennis van me is 1.85 en is grof gebouwd.
Maar 1.62 en 71 kilo vind ik idd aan de zware kant, je levenstijl ken ik niet, vertel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:36

Vjestagirl schreef:
Overigens zijn de maten in de winkels wel kleiner geworden. Marilyn Monroe droeg maag 40, en de kleding die zij droeg staat gelijk aan een huidige maat 46/48! Het idee dat het vroeger normaal was om maatje 36 te hebben is compleet achterhaald.

Heb je weleens goed naar haar lichaam gekeken? Dat is echt geen 46/48 hoor :')

Ze had 'size 8', maat 38 dus ;)

http://www.snopes.com/movies/actors/mmdress.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:37

Vjestagirl schreef:
Ja. Net zoals dat de ene pony niet gebouwd is als de andere, de ene hond niet gebouwd is als de andere en de ene boom niet zo gebouwd is als de andere, is de ene mens niet gebouwd als de andere.

Daarbij gebruiken steeds meer vrouwen de pil, wat ook als bijwerking kan hebben dat je dikker wordt. Er zitten steeds meer E-nummers in ons eten, waarvan lang niet alle bijwerkingen bekend zijn, maar van een flink aantal is er al bekend dat je er dikker van wordt.

En zijn trouwens ook zat mensen die er te zwaar uitzien en een prima BMI hebben.

Je noemt zelf toch ook allemaal redenen waarom mensen te zwaar zijn en noemt zelf geen 1 keer dat velen het krijgen door te veel eten. Dat bedoel ik nu.

Te zwaar er uit zien en een goed bmi hebben, nee daar geloof ik niet in. Ik zie wel eens mensen die ik er niet zwaar vind uitzien die geen goed bmi hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:38

superlise schreef:
Wie bepaald eigenlijk wat een prima bmi is? Want eigenlijk is dat toch ook dikke onzin. De eene persoon kan via zo'n bmi berekening wel prima zitten terwijl hij/zij vet ongezond eet & een ander kan wel te zwaar/te licht uit komen terwijl hij/zij wél gezond eet. Dan is persoon 2 dus eigenlijk gezonder ondanks dat het bmi wat afwijkt van het ''normaal'' ?

Onder de 20 noemt men ook niet gezond hoor, dan heb je ondergewicht.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:38

lifaya schreef:
[
_Nancy schreef:
En iedereen weet heel goed wat hij of zij naar binnen werkt.
Dus als je overgewicht hebt, is dat je eigen schuld. :j

Je hebt/krijgt ook overgewicht door eigen toedoen.. Dit geldt dan voor volwassenen.
Kinderen eten wat de pot schaft en wat de ouders klaarmaken..

Het programma 'Help, ons kind is te dik' is daar een prima voorbeeld in.
Het is vaak niet alleen het kind wat te dik is,,

Edit;

En trouwens, je hoeft niet veel te wegen en dik te zijn... Je kunt ook veel wegen en heel gespierd zijn :)
Dat is dan weer een heel ander verhaal.. Maar dat heeft dus niks met te dik zijn/overgewicht te maken..