Baarmoederhalskanker prik.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:58

Froukje1993 schreef:
passieAppel schreef:

Er zijn vast wel ergere dingen te bedenken dan kanker :Y)

:x.. Ik houd me maar stil, maar wil je wel even zeggen dat je hier een hoop mensen, onbedoelt, zeer mee doet..

:j Vandaar ook mijn licht geïrriteerde reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:58

Maar zoals al eerder gezegd is krijg je deze vorm van kanker niet door erfelijke factoren of zomaar uit het niets. Maar door onveilige seks.. Bmhk kan je ook door andere factoren krijgen dat zeker maar daar ben je niet voor ingeënt. Je wordt namelijk niet ingeënt tegen bmhk maar tegen een enkele vorm van Hpv een virus dat bmhk kán veroorzaken en de grootste veroorzaker is onveilige seks.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:59

ElineB schreef:
Froukje1993 schreef:
:x.. Ik houd me maar stil, maar wil je wel even zeggen dat je hier een hoop mensen, onbedoelt, zeer mee doet..

Zal het maar wijden aan het feit dat ts 'nog maar' 13 is, en niet beter weet.. Vandaar ook mijn ingehouden reacties, want ik zit me hier op te eten en heb allang spijt dat ik hier gereageerd heb, als ik eerlijk mag zijn.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:01

Yvank_ ;

Nou, waarom zou je de prik dan niet nemen? Óveral zitten risico's aan. Maar door de prik te nemen ga je dus sowieso een 'veroorzaker' tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:02

We hebben het hier over een soort die je niet kan krijgen als je 't safe doet.
En dat 'nog maar' 13.. Krijg ik eigenlijk een naar gevoel bij: jij gaat er nu vanuit dat ik vind dat kanker niets is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:03

ElineB schreef:
Yvank_ ;

Nou, waarom zou je de prik dan niet nemen? Óveral zitten risico's aan. Maar door de prik te nemen ga je dus sowieso een 'veroorzaker' tegen.

En dat is het nou juist: dat is dus niet zeker.
Misschien krijg je er 'later' een andere hele nare ziekte van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:03

ElineB schreef:
Froukje1993 schreef:

Zal het maar wijden aan het feit dat ts 'nog maar' 13 is, en niet beter weet.. Vandaar ook mijn ingehouden reacties, want ik zit me hier op te eten en heb allang spijt dat ik hier gereageerd heb, als ik eerlijk mag zijn.

Snap wat je bedoelt, dit haalt bij mij ook wonden open, niet de discussie zelf, maar sommige reacties. En dat is iets wat ik ook zelf in de hand heb, of veroorzaak.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:04

passieAppel schreef:
En dat 'nog maar' 13.. Krijg ik eigenlijk een naar gevoel bij: jij gaat er nu vanuit dat ik vind dat kanker niets is?

Dat is niet wat ze bedoelt. Ze bedoelt, je bent 13, en je hebt zeer waarschijnlijk geen idee wat kanker kan doen.
En dat is geen aanval op jou, dat is gewoon iets waar anderen zich aan kunnen storen, of wat pijn kan doen bij sommige reacties.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:05

passieAppel schreef:
ElineB schreef:
Yvank_ ;

En dat is het nou juist: dat is dus niet zeker.
Misschien krijg je er 'later' een andere hele nare ziekte van.

En dat zeg ik; overal zitten risico's aan. Het is een prik die je kiest wel -of niet te nemen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:06

passieAppel schreef:

Zo komt je reactie wel over, helemaal met zo'n smiley erbij. En nee, na dat ik m'n halve familie heb zien neervallen door kanker, notebene een aantal baarmoederhalskanker, denk ik niet dat er veel ergere ''dingen'' te bedenken zijn.
Misschien daar de volgende keer even beter over nadenken, je hebt al een vrij heftige disscusie, dan moet je niet zulke reactie's gaan plaatsen. :n

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:06

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Dat is niet wat ze bedoelt. Ze bedoelt, je bent 13, en je hebt zeer waarschijnlijk geen idee wat kanker kan doen.
En dat is geen aanval op jou, dat is gewoon iets waar anderen zich aan kunnen storen, of wat pijn kan doen bij sommige reacties.

Bedankt, slechte verwoording, mijn fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:07

ElineB schreef:
Yvank_ ;

Nee dat is dus niet waar!

Die is mógelijk tegen te gaan maar er zijn 100 Hpv virussen waarvan jij er tegen 2 bent ingeënt. En dan is Hpv 1 van de veroorzakers van bmhk maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Pil gebruik is bijv ook een groot risico en door die niet te slikken loop je al een veel minder grote kans op bmhk even als roken en onveilige seks.. Dit haalt allemaal meer uit dan die prik dat bedoel ik ermee te zeggen..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:07

ElineB schreef:
Killyenn schreef:
Een misvormd kind krijgen bijvoorbeeld. Vergeet niet dat baarmoederhalskanker een zeer goed te genezen kanker is, zeker als je braaf je uitstrijkje doet en dus in de meeste gevallen er ruim op tijd bij bent.

Dat is inderdaad erg, zoals net al is genoemd.

Maar neemt dus niet weg dat baarmoederhalskanker ook niet niks is. Overigens, het schuingedrukte; ^ ja, dat zeggen ze wel vaker...

Nee, het is niet niks, maar persoonlijk vind ik mijn voorbeeld erger dan baaarmoederhalskanker, en daar vroeg je om. Je laatste zin, moet dat een argument zijn? Het is nu eenmaal waar dat er een hoge geneeskans is, gemiddeld 70%, en daar zitten dus ook de mensen bij in die nooit een uitstrijkje laten doen. In het eerste stadium is de overlevingskans zelfs 75 tot 90%, dus als je op tijd je uitstrijkje laat doen is de kans zeer groot dat je geneest.

De TS haar reactie was misschien niet tactisch, maar de inhoud klopt imo wel, en dat zeg ik terwijl ook ik te maken heb en heb gehad met kanker in mijn nabije familie.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:08

Yvank_ schreef:
ElineB schreef:
Yvank_ ;

Nee dat is dus niet waar!

Die is mógelijk tegen te gaan maar er zijn 100 Hpv virussen waarvan jij er tegen 2 bent ingeënt. En dan is Hpv 1 van de veroorzakers van bmhk maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Pil gebruik is bijv ook een groot risico en door die niet te slikken loop je al een veel minder grote kans op bmhk even als roken en onveilige seks.. Dit haalt allemaal meer uit dan die prik dat bedoel ik ermee te zeggen..

Ah, zo, dankje voor de toevoeging! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:08

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Ik heb zeker wel een idee wat kanker met je kan doen!
Ik snap als mensen zich daaraan kunnen storen. Ik weet dat de vader van een goede vriendin aan is overleden en dat zij er nogsteeds last van heeft, en dat het haar op dat moment mentaal gebroken heeft. Zelfs nu merk ik het nog aan haar.

En Froukje: Van mij ook sorry: ik reageerde -ook- niet goed.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:11

Killyenn schreef:
ElineB schreef:

Maar neemt dus niet weg dat baarmoederhalskanker ook niet niks is. Overigens, het schuingedrukte; ^ ja, dat zeggen ze wel vaker...

Nee, het is niet niks, maar persoonlijk vind ik mijn voorbeeld erger dan baaarmoederhalskanker, en daar vroeg je om. Je laatste zin, moet dat een argument zijn? Het is nu eenmaal waar dat er een hoge geneeskans is, gemiddeld 70%, en daar zitten dus ook de mensen bij in die nooit een uitstrijkje laten doen. In het eerste stadium is de overlevingskans zelfs 75 tot 90%, dus als je op tijd je uitstrijkje laat doen is de kans zeer groot dat je geneest.

De TS haar reactie was misschien niet tactisch, maar de inhoud klopt imo wel, en dat zeg ik terwijl ook ik te maken heb en heb gehad met kanker in mijn nabije familie.

Nee, dat was niet als argument bedoelt, excuus als dat zo overkwam.

Bedoelde alleen, wij hadden ook zo'n 80 - 90 procent slagingskans, en dat is compleet fout gegaan. Goed te genezen betekend dus niet in alle gevallen, integendeel zelfs, maar dat is wel algemeen bekend.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:12

passieAppel schreef:
Ik snap als mensen zich daaraan kunnen storen. Ik weet dat de vader van een goede vriendin aan is overleden en dat zij er nogsteeds last van heeft, en dat het haar op dat moment mentaal gebroken heeft. Zelfs nu merk ik het nog aan haar.

Nee, dat heb je niet. Let op, dit is níet negatief in jou richting bedoelt.
Als buitenstaander heb je geen idee, geloof me, heb het van beide kanten meegemaakt. Als buitenstaander en als betrokkene, ook in die volgorde, en dat is echt níet te vergelijken. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:13

ElineB: Wie is 'wij' in de zin van: 'Wij hadden ook zo'n 80- 90 procent slagingskans..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:14

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Nee, dat heb je niet. Let op, dit is níet negatief in jou richting bedoelt.
Als buitenstaander heb je geen idee, geloof me, heb het van beide kanten meegemaakt. Als buitenstaander en als betrokkene, ook in die volgorde, en dat is echt níet te vergelijken. :n

Oké, ik geloof je :)
Ik heb vanuit dat opzicht geen idee.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:14

passieAppel schreef:
ElineB: Wie is 'wij' in de zin van: 'Wij hadden ook zo'n 80- 90 procent slagingskans..

Ons gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:16

ElineB schreef:
passieAppel schreef:

Ons gezin.

Ah, oké.
Dan snap ik het weer even. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:16

En ik hoop ook voor je dat het je bespaard blijft. :j De mogelijke risico's van de prik wegen voor mij ook niet op tegen het mogelijk voorkomen van bmk. Maar goed, ik ben al te oud helaas!

(voordat ik überhaupt zwanger mag raken moet ik eerst medisch gekeurd worden, mijn medicatie hebben namelijk sowieso een slechte uitwerking op de ontwikkeling van een kind)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:21

Al ik het zo lees dan beschermt die enting maar tegen 2 van de 100 HPV virussen die BMH kanker kunnen veroorzaken!? Dat vind ik dan eerlijk gezegd wel heel erg weinig. Ik vraag me ook af of het meiden geen onterecht gerust gevoel gaat geven van ´ik ben beschermd tegen BMHkanker´.

Denken jullie niet dat een jaarlijks uitstrijkje (dat volledig wordt vergoed) vanaf 20 jaar i.p.v. 30 jaar ook heel veel gevallen van BMH kanker kan voorkomen? Eerlijk gezegd vraag ik me af of dat dat niet meer gevallen kan voorkomen dan deze inenting?! Met zo'n uitstrijkje kunnen vroegtijdig al onrustige cellen opsporen die tot BMH kanker zouden kunnen ontwikkelen.

Aj Eline lees in nu goed dat je moeder er aan overleden is? Verschrikkelijk meid!

Anoniem

Re: Baarmoederhalskanker prik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:22

Daarin ben ik het helemaal met je eens!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:23

Dat vind ik idd :j Kom op, een uitstrijkje eens in de 5 jaar heeft weinig nut, of je moet er bij toeval achterkomen, in die 5 jaar kan er een hele boel uitgezaaid zijn.