Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:42

Nikka schreef:
Electief= zelfgekozen en niet noodzakelijk
Invasief= door de huid heen, dus bijvoorbeeld prikken of snijden

En wat betreft hoe de zorg het ziet, dat is vaak van hele andere zaken afhankelijk. Financiën, belangengroepen, gewoontes in een land enz enz. Dat heeft vaak niks met de zorg an sich te maken. Leg me anders maar eens uit waarom borstkanker wel gescreend wordt en dikkedarmkanker niet. Reken maar dat de verloskundigen hier in dit land hun belangen zeer goed behartigen.

Waarom leg je het uit? :?

Nikka

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:45

Ik dacht dat je het in Jip en Janneke taal wilde, maar nu ik het nog een keer lees ben je waarschijnlijk een : vergeten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:53

Ik deed het in Jip en Janneke-taal. :) Ik zeg niet dat jij het moet doen, jij gaat het uitleggen. Prima hoor.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:02

Shilady: Het is vrij logisch dat er reacties komen op jouw situatie. Je wilt wel een kind maar liever niet via de gewone weg bevallen ivm pijn en angstgevoelens? Even los van de indicatie die je ook nog hebt. Als ik jou was, zou ik het dan nog even uitstellen tot je een gezonde balans hebt gevonden tussen een kind willen en bevallen zonder gelijk bij jezelf paniek op te roepen over pijn/angst. Je bent nog relatief jong. Bevallen is niet leuk, we kunnen er geen mooi-weer verhaal van maken. Dus je kunt heel lang wachten tot er alleen maar leuke verhalen van natuurlijk bevallen langskomen, maar dan kan je wachten tot sint juttemis.
Ik begrijp je angstgevoelens wel. Ik denk dat elke vrouw er wel mee heeft gezeten maar het merendeel is in staat geweest om die knop om te zetten en er vol voor te gaan. De periode van bevalling, natuurlijk of via een keizersnede, is maar een heel klein deel op een heel mensenleven die je er voor terugkrijgt. Heel cliché maar wel 100% waar. Tuurlijk denk je nog wel eens terug aan de bevalling. Als ik het er met vriendinnen over heb, dan vertel ik het juist met trots! Klinkt het hele pijnlijden ineens heel anders. Nog steeds is het geen mooi-weer verhaal maar juist als een soort van heldendaad. Zo van "dat heb ik maar mooi even gefiks in mijn uppie!"

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:55

Cil_ schreef:
Voor een borstvergroting, liposuctie, neuscorrectie of schaamlipcorrectie heeft men blijkbaar meer begrip en respect.

Die betalen mensen zelf hè, lijkt me toch wat anders dan een keizersnede die vergoed wordt. (heb tenminste nog nooit ergens gehoord of gelezen dat iemand een keizersnede in Nederland zelf betaald heeft)

Ik weet inmiddels wel uit eigen ervaring dat een keizersnede afspreken, nog niet betekent dat je er ook een krijgt. Ik zou een keizersnede krijgen en toen braken mijn vliezen met 32 weken... De dienstdoende gyn vond dus dat ik natuurlijk ging bevallen... En dat heeft ze 20 uur volgehouden, totdat ze nadat ik volledige ontsluiting had, er achter kwam dat natuurlijk bevallen niet ging... HALLO! dat vertelde ik ook al de hele dag...

Mijn voorbeeld eindigd dan wel alsnog in een keizersnede, maar dit geeft wel aan dat het bij andere vrouwen wel een natuurlijke bevalling wordt, als je eerder in het ziekenhuis komt dan de bedoeling is, of je een andere gyn krijgt.

Verder is er toch een groot verschil tussen een gewone buikoperatie en een keizersnede, namelijk een baby :) Die wil je graag zelf verzorgen na de geboorte en dat gaat toch echt vaak niet. Zo mocht ik pas na 2 dagen gaan staan. En dan alleen heel kort. Ook kon ik ze niet meteen zelf optillen, ze moesten echt aangegeven worden en de eerste luier die we zelf mochten doen, heb ik dus ook niet gedaan, maar mijn vriend. Vonden wij prima hoor, zo bedoel ik het niet, maar even om aan te geven dat ik het niet kon.

Denk dat de kans op een post-natale depressie wel groter is bij een keizersnede, want je kindje blijft normaal gesproken niet bij je. Het kindje gaat al naar de verlosafdeling terwijl jij nog gehecht moet worden etc. Dan moet je verdoving verminderd worden en moet je dus op de uitslaapkamer blijven, totdat je bloeddruk etc weer goed is. Meestal zit er dus een uur tot 1,5 uur tussen de bevalling en dat je je kindje weer ziet. Ook iets om wel al over na te denken.

Ik heb zelf mijn keizersnede als een verlossing ervaren, dus wat dat betrefd heb ik een heel positief verhaal. Maar ik kreeg ook geen kindjes mee naar huis, dus tegen de tijd dat ik alles zelf moest gaan doen, waren we een maand verder en was ik voor een groot deel al hersteld van de keizersnede. Ook hebben ze mijn ruggenprik nog 1,5 dag aan laten staan. Ben op maandag bevallen en hij is pas woensdag uitgezet, zodat ik even 2 nachten goed en pijnvrij kon slapen. (dat had met de medische indicatie te maken waardoor ik de geplande keizersnede zou krijgen)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:02

Er wordt ook nergens beweert dat iemand na een KS geen binding heeft. Alleen dat als je beweegreden is om KS te doen omdat je angst hebt geen binding te hebben na een natuurlijke bevalling, dat gewoon geen goede reden. Want KS geeft zéker geen 100% kans op wèl en binding omdat de pijn van de bevalling niet doorstaan is. De pijn van de KS zou mogelijk maar eens erger kunnen zijn, plus dat als je pech hebt je je kind niet eens kan vasthoudenof helpen de eerste dagen, en dan zit je nog met "ik heb zoveel pijn moeten doorstaan, gaat dat geen invloed hebben op de band met het kind?" Ongeacht of je al ervaring hebt met operaties. De ene operatie is de andere niet en dat je de ene keer er wel goed doorkwam, wil dat niet zeggen dat het de tweede keer ook zo makkelijk gaat. Zeker als er nu ook nog eens een baby bij betrokken is. Getuige alleen al mensen die meerdere KS hebben gehad en waarvan ook niet iedereen atlijd zal zeggen dat ze exact hetzelfde waren en exact evenveel pijn en moeilijk of makkelijk herstelbaar.

TS ik vraag me af wat je eigenlijk van de optie ruggenprik vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:02

Uiteindelijk was de ks hier ook een verlossing, na alle andere manieren geprobeerd te hebben. Heb wel een post natale depressie gehad inderdaad.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:17

Kwanyin: epiduraal verdoofd zijn, wilde ik inderdaad voor de bevalling. Later werd het spinaal (zo heet het volgens mij in medische termen). Er is een verschil tussen de ruggeprik voor de natuurlijke bevalling en ruggeprik voor keizersnede. Je moet namelijk nog wel kunnen persen bij natuurlijke bevalling.

Je kan inderdaad wel lekker spacen op de verdoving in beide gevallen :D
Ik vond mijzelf zó grappig! _O-

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:17

Cil_ schreef:
Verder wordt in Duitsland met grote regelmaat (ik geloof 1 x per 2 weken, en op laatst zelfs elke week) de weeën activiteit in beeld gebracht. Dat je met op piepende banden met weeën naar Duitsland moet scheuren lijkt me sterk.

dit zegt echt helemaal niets :n
ik ben een dag voor de bevalling nog in het ziekenhuis geweest om te checken of alles nog goed ging met kindlief. hartslag, bewegingen en de weeen-activiteit. kreeg een afspraak voor inleiden omdat kleine dame echt nog geen aanstalte ging maken om te komen. absoluut geen weeen. 's avonds is het begonnen en kon ik naar het ziekenhuis ;) gelukkig stonden er geen file''s want als ik daar in de ochtend in had gezeten met volop weeen dan ben je echt neit blij.
collega hetzelfde. ook weeen gemeten en 2 dagen later begon het thuis. weeenstorm en geen tijd meer om in het ziekenhuis te komen dus het is thuis geboren. wel supervlotte bevalling maar het kan dus wel.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:18

Ik ben op de natuurlijk manier bevallen, maar kon amper lopen (pas na 2 maanden ging het weer goed) en kon de eerste week ook niet mijn zoontje in bad doen. zitten was de 1e week ook een hel.
douchen was zeer pijnlijk en met plassen stonden de tranen in mijn ogen.

Het ziekenhuis personeel waren een een stelletje $#$%^! Moest 2 helse uren wachten op de ruggenprik en tijdens de hels weeen hielp niemand mij. leuk hoor bevallen.

toch ben ik blij dat ik geen keizersnee heb gehad.
maar ik wil nooit meer zo bevallen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:42

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar wil toch even reageren. Ben zelf een endometriose patient en heb 2 dochters. Eentje is er via de natuurlijke weg geboren, eentje via een spoedkeizersnee (niet vanwege de endometriose). Als de keuze aan mij wordt gelaten zou ik kiezen voor een natuurlijke bevalling met pijnstilling, wat ik niet gehad heb. Het moment waarop je direct na de geboorte je kleintje in je armen kunt nemen is geweldig. Een moment van intense intimiteit! Daarnaast is het herstel ook zoveel sneller.
Mijn tweede dochter werd via een spoedkeizersnee geboren en ik ben na de keizersnee zelf op IC beland. Dus duurde het extra lang voordat ik haar kon zien. Na een keizersnee mag je ook langer niet tillen en dat is zeker met zo'n ukkie wel een probleem.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:43

PriscaZ schreef:
Cil_ schreef:
Voor een borstvergroting, liposuctie, neuscorrectie of schaamlipcorrectie heeft men blijkbaar meer begrip en respect.

Die betalen mensen zelf hè, lijkt me toch wat anders dan een keizersnede die vergoed wordt. (heb tenminste nog nooit ergens gehoord of gelezen dat iemand een keizersnede in Nederland zelf betaald heeft) Dit hoort ook bij de quote van PriscaZ (sorry PriscaZ). :o

Dit is mijn antwoord:

Dat is precies wat ik bedoel, zelfs als je zelf voor de KS wilt betalen dan is het in Nederland niet mogelijk (geloof me ik heb heel wat ziekenhuizen en klinieken in NL gebeld). In Duitsland heb ik het bedrag voorgeschoten en in NL vergoed gekregen. Als ik het niet vergoed had gekregen had ik ook een KS gedaan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:55

MarjaG schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar wil toch even reageren. Ben zelf een endometriose patient en heb 2 dochters. Eentje is er via de natuurlijke weg geboren, eentje via een spoedkeizersnee (niet vanwege de endometriose). Als de keuze aan mij wordt gelaten zou ik kiezen voor een natuurlijke bevalling met pijnstilling, wat ik niet gehad heb. Het moment waarop je direct na de geboorte je kleintje in je armen kunt nemen is geweldig. Een moment van intense intimiteit! Daarnaast is het herstel ook zoveel sneller.
Mijn tweede dochter werd via een spoedkeizersnee geboren en ik ben na de keizersnee zelf op IC beland. Dus duurde het extra lang voordat ik haar kon zien. Na een keizersnee mag je ook langer niet tillen en dat is zeker met zo'n ukkie wel een probleem.

Hoi marja g
toen jij zwanger werd van de eerste hebben ze jou toen ook gelijk de optie geboden van een keizersnee?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:59

Ik weet dat je op verzoek met keizersnede kan bevallen in Duitsland. De kosten hiervoor zijn tussen de €5500,- en €7000,-

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:04

Mij is bij endometriose niet de optie KS aangeboden iig. :n

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:05

karijn schreef:
Shilady: in NL wordt enkel een keizersnede toegepast bij:
1. medische indicatie waarbij het kind niet via de baarmoederhals naar buiten kan komen.
2. stuitligging en het kind draait niet zelf om of draait niet om nadat gepoogd is het kind kunstmatig te draaien
3. placenta voor de baarmoedermond ligt
4. kind gevaar loopt tijdens de bevalling (denk aan een navelstreng die om het nekje van het kind ligt, hartslagproblemen of ademhalingsproblemen bij het kind, het kind te groot is om via de baarmoederhals te komen).

Bij mijn weten is endometriose in principe geen reden om standaard een keizersnede te krijgen maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Praat eens met een gynaecoloog hierover of je behandelend arts.

Nee hoor er is ook nog zo iets als een sociale indicatie!!
Ik beviel de eerste keer normaal maar ik vond het traumatisch. Er was niets speciaals aan deze bevalling maar ik vond het extreem pijnlijk hen heb nog lang last gehad van de knipwond en meer ongemakken

Ik ben naar een gynecoloog gegaan en heb het uitgelegd dat ik percee een ks wilde hebben bij een volgend kind (ik was nog niet zwanger) en dat was geen enkel probleem. Ik kreeg t zwart op wit. Er was geen enkele medicsche indicatie voor deze ks!
Keizersnee vond ik een makkie vergeleken met bevallen en ik liep na een week al in de efteling rond met mijn kinderwagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:08

tiffclaus schreef:
karijn schreef:
Shilady: in NL wordt enkel een keizersnede toegepast bij:
1. medische indicatie waarbij het kind niet via de baarmoederhals naar buiten kan komen.
2. stuitligging en het kind draait niet zelf om of draait niet om nadat gepoogd is het kind kunstmatig te draaien
3. placenta voor de baarmoedermond ligt
4. kind gevaar loopt tijdens de bevalling (denk aan een navelstreng die om het nekje van het kind ligt, hartslagproblemen of ademhalingsproblemen bij het kind, het kind te groot is om via de baarmoederhals te komen).

Bij mijn weten is endometriose in principe geen reden om standaard een keizersnede te krijgen maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Praat eens met een gynaecoloog hierover of je behandelend arts.

Nee hoor er is ook nog zo iets als een sociale indicatie!!
Ik beviel de eerste keer normaal maar ik vond het traumatisch. Er was niets speciaals aan deze bevalling maar ik vond het extreem pijnlijk hen heb nog lang last gehad van de knipwond en meer ongemakken

Ik ben naar een gynecoloog gegaan en heb het uitgelegd dat ik percee een ks wilde hebben bij een volgend kind (ik was nog niet zwanger) en dat was geen enkel probleem. Ik kreeg t zwart op wit. Er was geen enkele medicsche indicatie voor deze ks!
Keizersnee vond ik een makkie vergeleken met bevallen en ik liep na een week al in de efteling rond met mijn kinderwagen!

Maar dan verwijs je naar een eerdere bevalling, welke traumatisch voor je is geweest. TS kan niet naar een eerdere bevalling refereren. Dan zou elke aanstaande eerste moeder een bevalling met KS op sociale indicatie kunnen krijgen, dat gaat zomaar niet lijkt me.
Je hebt geluk hoor dat je met een keizersnede na 1 week al weer fijn kunt rondlopen, met hechtingen en al. Doen niet veel moeders je na denk ik. Ik mocht na 5 dagen pas uit het ziekenhuis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-11 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:11

Ik dacht net een reaktie gepost te hebben, maar die is verdwenen....

Bij geen van beide zwangerschappen is mij een keizersnee aangeboden, maar ik heb er ook niet om gevraagd. Wilde zelf het liefst in mijn eigen vertrouwde omgeving bevallen. Stond wel onder controle van de gynaecologe, maar die had me juist groen licht gegeven voor een thuisbevalling. Dat het door omstandigheden anders uitpakte is natuurlijk een ander verhaal. Er is bij mij besloten tot een spoedkeizersnee, een week voor de uitgerekende datum, mede omdat hartslag van mijzelf en de kleine niet goed waren.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:30

Mindim schreef:
Maar dan verwijs je naar een eerdere bevalling, welke traumatisch voor je is geweest. .

maar dat is heel subjectief toch? Er was niets spannends aan mijn bevalling, ik vond het pijn doen. Maar dat hoort bij een bevalling.
Echt het koste totaal geen moeite om een ks los te peuteren

Ik zou als ik TS was gewoon afspraken maken bij verschillende gyn's en een gesprek aangaan. Er is meer mogelijk dan mensen denken!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 14:42

Inderdaad dat wil ik ook zeker doen gewoon vragen hoe of wat :j
En anders moet ik maar naar duitsland en betaal ik de ingreep zelf :j

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:04

Hoef je echt niet voor naar duitsland hoor, er zijn genoeg gyns in de buurt die dat voor je willen doen.
Gewoon een paar afspraken plannen en voor jezelf op papier zetten waarom je het niet gewoon wilt bevallen, dat gewoon zakelijk benaderen en evt iemand met je mee nemen

komt wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:52

tiffclaus schreef:
Mindim schreef:
Maar dan verwijs je naar een eerdere bevalling, welke traumatisch voor je is geweest. .

maar dat is heel subjectief toch? Er was niets spannends aan mijn bevalling, ik vond het pijn doen. Maar dat hoort bij een bevalling.
Echt het koste totaal geen moeite om een ks los te peuteren

Ik zou als ik TS was gewoon afspraken maken bij verschillende gyn's en een gesprek aangaan. Er is meer mogelijk dan mensen denken!

Ik denk dat dat in een afweging wel degelijk verschil uit maakt, omdat de meeste vrouwen die nog geen kind gebaard hebben er bijna altijd tegenop zien en angstig voor zijn. Ik ken bijna geen vrouw die nonchalant haar eerste bevalling tegemoet ziet. Bijna een ieder heeft wel last van zenuwen of bang zijn voor de komende pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:54

shilady schreef:
Inderdaad dat wil ik ook zeker doen gewoon vragen hoe of wat :j
En anders moet ik maar naar duitsland en betaal ik de ingreep zelf :j

Ik zou wel naar de kosten vragen iig. Ik moest alleen voorhet nakijken van de baby na de geboorte door een kinderarts al veel betalen betalen. Dat was exclusief huur voor de operatiekamer, een plek op de intensive care, nazorg en de kosten van de chirurgen. En wat als er complicaties optreden bij een ks, wat wordt dan vergoed en wat niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:37

Hoe nuchterder je de bevalling in gaat hoe makkelijker het gaat.
Ik heb me bewust echt niets aangetrokken van al die ''spook'' verhalen.
Als je daar gevoelig voor bent moet je daar ook zeker gewoon niet naar vragen.
Pijn gaat het doen klaar....ik zou nu ook mijn volgende bevalling(als die er komt) vrolijk tegemoet gaan :j
En nee, het was niet in een poep en een scheet gebeurd hoor, dat ik er zo makkelijk over praat ;)
Hele dag in ziekenhuis gelegen, 2 keer spuit gehad voor inleiding die de eerste keer niet werkte.
Plotselinge ween, heel veel keer opvoelen(niet fijn! dat gewroet in je doos) gelijk ontsluitings ween, katheter gehad, ruggenprik gehad, direct daarna persween en binnen 40 minuten eruit :D
Gehecht moeten worden(hoefde net niet naar de OK), niks van gemerkt door de ruggeprik :o ) heerlijk met mijn mannetje genieten :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:51

Het grappige is dat pijnstilling bij een bevalling 20 jaar geleden in Nederland ook bijzonder moeilijk te krijgen was. Toen was dat over de grens al heel normaal. Dat was eigenlijk not done in Nederland toen, net als het keizersnede verhaal nu. Je ziet in dit topic dat vele mensen het gehad hebben en veel mensen het als optie aandragen. Grappig zoals dat dan in de tussentijd veranderd is qua beleving. Overigens waren de bezwaren tegen pijnstilling toen dezelfde als de bezwaren in de volksmond tegen sectio nu: binding, niet goed voor het kind, complicaties enz. Maar goed blijkbaar kan het verkeren.