8nnemiek schreef:Ik snap op zich ook wel dat, als ze toch al teveel bloed hebben, ze gemakkelijk de risicogroepen heel breed kunnen nemen en uitsluiten.. maar ik blijf het krom vinden. Ik ken zat koppels die nooit met andere mannen iets hebben gehad. En homo's die überhaupt nog nooit een vriend hebben gehad.
Zet het hele principe eens in een andere context: Zeg je bijvoorbeeld: het is 'wetenschappelijk bewezen' dat Marokkanen meer misdaden plegen dan Nederlanders.. dus om het risico te verkleinen op winkeldiefstallen laten we geen Marokkanen meer toe in het centrum van *noem een stad*.. Zelfde principe, toch? Niet leuk voor de nette mensen, die ineens over een kam worden geschoren met die andere groep.
Ze kunnen het toch gewoon anders formuleren? In plaats van 'homo's mogen geen bloed doneren' kunnen ze ook zetten 'mannen die onveilige seks hebben gehad met andere mannen'.. dát is de risicogroep, niet homo's in het algemeen. Dan kan ook niemand het opvatten als discriminerend, toch?
Ik denk niet dat op hun site staat 'homo's mogen geen bloed doneren'
dat is de topictitel van dit topic... neem aan dat Sanquin dat ook wel anders formuleert. Het gaat om mannen die seks hebben gehad met andere mannen (en ook vrouwen die seks hebben gehad met een man die seks heeft gehad met een man - wat een zin
). Dus ook biseksuelen bijv.
En over je vergelijking, ik snap wat je ermee wil zeggen, maar er is imo een te groot verschil tussen een winkeldiefstal en het gevaar van een HIV besmetting. Natuurlijk is het niet leuk voor de homo's die veilige seks hebben en/of een vaste partner dat er nu een hele groep uit wordt gesloten, daar ben ik het mee eens. Maar het is kennelijk wel nodig want de risico's zijn momenteel nog te groot.
petitparis, het heeft niks met een reputatie te maken. Het gaat om cijfers - het gaat niet om de homo's zelf, maar om het feit dat zij een risicogroep vormen. Dat het homo's zijn heeft er verder niks mee te maken (want het is ook geen discriminatie).