Clubje van chronisch zieke bokkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Clubje van chronisch zieke bokkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:14

Hoe komen jullie aan die tegemoetkoming?

Hoe doen jullie dat eigenlijk qua inkomen? Werken jullie of krijgen jullie een uitkering? Ik ben een beetje aan het rondkijken wat de mogelijkheden voor mij zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:02

stef schreef:
Zullen we trouwens met zn allen een keer gaan scrabbelen? Ik zie hier aandoeningen langs komen die echt geweldig zullen scoren bij 3dubbele woordwaarde! ;)

:') Dank je, dat kon ik wel even gebruiken. Schijnt trouwens pijnstillend te werken, goed lachen. Vraag me alleen af of dat ook geldt als je gebroken of gekneusde ribben hebt, ik durf dat namelijk te betwijfelen := .

Bromfiets, wat lekker joh! *\o/* Heb je weer even iets om flink van na te genieten.

Flosje, lijkt me ook schrikken, zoiets met je paard...
Ik krijg trouwens een uitkering, een gewone bijstands,- maar dan zonder sollicitatieplicht. Er zijn wel pogingen ondernomen om me in de Wajong te krijgen maar heb daar niets meer over gehoord. Was sowieso al niet zeker omdat niet zwart op wit kon worden aangetoond dat ik voor een bepaalde leeftijd al niet meer gezond was.

Wat is dat trouwens voor een tegemoetkoming? Ik weet wel die van het CAK, zo'n 50 euro aan het eind van het jaar, voor als je het geluk hebt dat je medicijnen gebruikt die zij op een lijst hebben staan. Nooit om gevraagd, kreeg dat vanzelf.

Vandaag voor het eerst een MRI-scan gehad. Was al helemaal opgelucht (uiteraard bloednerveus omdat ik alles wat ik niet ken doodeng vind) omdat diegene voor mij zei dat het maar een kwartiertje zou duren, kreeg ik te horen dat ik er zo ongeveer een uur in mocht. Tja...er zijn medische handelingen die een stuk vervelender zijn, maar vond dit toch ook geen aanrader :n .
En nou maar afwachten voor de uitslagen (ook van bloed en eeg) en ben zo benauwd dat er iets uitkomt wat ik niet wil horen...

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:15

Hallo,
Ik meld me hier ook! Heb al het een en ander gelezen, erg leuk idee een toppic!

Ik heb vanaf mijn 11de een autoimmuunsysteem ziekte Junvenile Dermatomyositis.
Om een lang verhaal een beetje kort te houden heb ik tot mijn 16de thuis onderwijs gehad,
omdat ik te moe, en spierzwak was om naar school te gaan. Ook had ik veel zware medicijnen
zoals prednison in een hoge dosis, cemotherapie etc. Naar mijn 16de ging het een stuk beter,
en kun ik eindelijk naar school toe. Maar ook mijn liefde voor paarden (reed vanaf mijn 5de altijd pony)
weer kon beoefenen! Zo ging het een paar jaar erg goed.
Ik heb met succes mijn diploma Medische Analist behaald.
Helaas moest ik voor mijn stage bepaalde prikken hebben, zoals hepatitis en Mexicaanse griepprik.
Nog geen maand later was het helemaal mis, spieren op hol, bloed extreem hoge waardes van ontstekingen,
huid ontstoken etc. Dus weer naar het ziekenhuis toe. En bleek de ziekte weer actief te zijn.
Met pijn en moeite mijn stage afgemaakt. Maar toen ik aan het werk mocht, kon mijn lichaam echt niet meer.
En sinds een dik half jaar ben ik nu volledig afgekeurd.
Ik vond/vind het verschrikkelijk moeilijk om het te accepteren.
Naar het werk/stage te gaan, gewoon ff de stad inlopen en gaan winkelen, paardrijden gaat het laatste jaar gewoon niet meer,
maar mijn liefde blijft er voor, en heb een pracht paard waar ik veel liefde van krijg.
Helaas is mijn toekomst erg onzeker, wordt het weer beterde? (Waar ik wel op blijf hopen)
of word het nog slechter, op dit moment kan ik alles nog net zonder rolstoel doen, maar alles met belijd.
Per dag kijken hoe ik me voel, en wat ik ga doen zoals boodschappen,
dan kan ik die dag niet meer het huis schoonmaken.
Maar het zit niet in me om bij de pakken neer te gaan zitten!
Ik kijk erg naar volgend jaar juni uit! Dan gaan mijn vriend en ik trouwen!
Dus wel iets in het vooruitzicht wat erg leuk is!

Hopelijk kan ik hier gezellig mee praten, en kunnen we elkaar helpen!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:17

bromfiets schreef:
Ik krijg 336 euro geloof ik, is dat voor iedereen gelijk?

lijkt me wel, aangezien het een jaarlijks iets is

het is een tegemoetkoming voor mensen die volledig in de WAO of WIA zitten wegens chronische ziekte, ik krijg het via het UWV sinds een jaar of 3 volgens mij, was ineens zo heb het niet aangevraagd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:09

Hebben mensen die niet meer kunnen rijden omdat dat te intensief is of qua spieren eigenlijk weleens over mennen nagedacht?

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:11

stef schreef:
Hebben mensen die niet meer kunnen rijden omdat dat te intensief is of qua spieren eigenlijk weleens over mennen nagedacht?

Toevallig, heb ik een poosje geleden een shetlander aangeschaft, dus ben er wel een beetje mee bezig, maar aan energie ontbreekt het mij nu een beetje, helaas an mijn Ruin niet voor de kar helaas gaat dat niet goed komen...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:14

Ik krijg idd ook 336 euro. Als ik het me goed herinner is de tegemoetkoming in het leven geroepen omdat je vroeger bij je belastingaangifte aftrek kon krijgen als je arbeidsongeschikt was, en dat een paar jaar terug is afgeschaft. Om te zorgen dat arbeidsongeschikten er niet op achteruit zouden gaan krijgen die sindsdien een keer per jaar de tegemoetkoming.

Heb de brief der ff bijgepakt, je krijgt de tegemoetkoming als je op 1 juli van dit jaar
- recht had op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV
- 35% of meer arbeidsongeschikt was
- verzekerd was voor AWBZ

Dit staat los van wat je van het CAK krijgt, want dat heeft inderdaad te maken met of je medicijnen op een bepaalde lijst staan of je bepaalde behandelingen hebt gehad.
Gemeentes hebben ook een tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen, maar die moet je wel zelf aanvragen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:20

Wat een ellendige verhalen hier allemaal zeg :ook Ik schrik ervan!
Ik ben deze week weer begonnen met mijn eigen werkuren (32), maar was vandaag veeeeel eerder thuis en heb ruim vier uur geslapen. 4 oktober moet ik weer naar het ziekenhuis.

Ik heb trouwens niets gehoord van het CAK? Vorig jaar kreeg ik 300 euro en daarvan hadden we een weekendje weg geboekt met de kerst, helaas lag ik toen in het ziekenhuis.

Hebben jullie het ook moeilijk met vertellen als iemand vraagt hoe het met je gaat? Ik weet me nooit zo goed een houding te geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:31

Cak moet je je voor aanmelden, en dan kan je compensatie kringen voor je wettelijk eigen risico. Ik heb trouwens bij twee verschillende zorg verzekeringen gewerkt, dus als er eens vragen zijn op dat vlak

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:35

stef schreef:

Als ik een eigen paardje zou hebben zou ik daar zeker over nadenken, mennen is ook leuk :j .

En dan vraag ik me af, rijden jullie ook rustig alleen buiten? Sinds die keer dat het me even zwart voor de ogen werd ben ik eigenlijk best wel bang geworden om alleen naar buiten te gaan. Er af kukelen is tot daar aan toe, maar ben dan wat huiverig voor wat de paarden kan overkomen...

Ik zeg altijd maar dat het goed gaat. Mensen die me echt goed kennen weten dat dat relatief is, bij mensen waarvan ik weet dat ik mag klagen zeg ik het wel als ik daar zin in heb en mensen die me niet goed kennen gaat het gewoon geen ruk aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:43

Ik mag eigenlijk niets meer met paarden, maar alleen het rijden gaat goed *lang leve volpension*

Stef, vorig jaar kreeg ik het zonder aan te vragen? Moet ik het nu wel aanvragen?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 06:08

Volgens mij gaat t automatisch en er zijn verschillende soorten....
Diegene die jij bedoelt komt dacht ik pas later in t jaar en heeft te maken met je gebruikte medicatie ZH opnames en dat soort ongein.
Die andere is geloof ik UWV gerelateerd dus weer op andere gronden...

Ik snap t ook niet helemaal meer geloof ik hoe en welke t presies zit....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 06:28

Ik meld me ook..

Heb een lymfe afwijking aan mn benen, hierdoor houd ik veel vocht vast en zijn mn benen een stuk dikker dan normaal. Moet elke dag steunkousen aan en heb vaak blaren enz van die rot dingen omdat ik allergisch ben voor de siliconenrand zonder kan niet want dan zakken ze af. Bij mij is het aangeboren en ben er eigenlijk wel aan gewend geraakt en voel vaak de zeurende pijn niet meer. Wat ik vooral vervelend vind is dat mensen die niet weten dat ik wat aan mn benen heb denken dat ik gewoon te dik ben en het raar vinden dat ik ook een stuk taart eet... Met rijden is het vooral lastig als mn benen een keer een dag veel dikker zijn en dan heb ik bijna geen controle over mn benen omdat die alle kanten op schuiven in het zadel...

Daarnaast heb ik een spastische darm die weigert zich aan mijn ritme te houden haha.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:17

Ik heb SLE en Fenomeen van Raynaud..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:13

aan de mensen hier die betaald krijgen via het UWV, WAO/WIA: hebben jullie je geld ook nog niet op je rekening staan? het is toch de laatste werkdag voor de 25ste maar kwam er net achter dat er nog niet gestort is bij mij?

spastische darm en chronische bronchitus heb ik ook, maar zie ik meer als irritant, kan er redelijk normaal van alles mee doen, de chronische vermoiedheid (CVS) beperkt me echt.
Laatst bijgewerkt door Miepie77 op 23-09-11 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:25

Ik krijg wekelijks betaald door het UWV?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:27

Quellian schreef:
Ik krijg wekelijks betaald door het UWV?

heb ik het eerste jaar ook gehad, maar daarna werd het maandelijks

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:42

Het staat er bij mij wel op, maar de rabo is altijd wel vrij snel. Geloof dat de betalingen bij het UWV er gister of vandaag uitgaan, en veel banken houden het nog 1-2 dagen vast voor het op je rekening staat. Die tegemoetkoming is ook meteen gestort, dus das wel lekker :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:19

oke ik heb de asn, misschien doen die er een dag langer over, liet het voorheen op de ING storten en dan was het altijd keurig op tijd

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:44

Hier zijn zowel de tegemoetkoming als mijn "loon" netjes gestort :)

De tegemoetkoming voor medicijnen vanuit het CAK krijg ik idd ook, maar die wordt geloof ik pas in oktober gestort... En ik ga eens uitzoeken wat de gemeente dan nog voor mij kan betekenen, maar dat is dan in de vorm van bijzondere bijstand oid? Want daar heb ik denk ik geen recht op.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:17

bromfiets schreef:
Ik heb die tegemoetkoming idd ook gekregen, wist helemaal niet dat dat bestond maar het is wel welkom :D Ik kan me niet eens herinneren of ik het vorig jaar ook heb gehad :=
Sinds 3 jaar doen ze dat nu ieder jaar.
Het was nu idd wat hoger dan vorig jaar.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:18

bromfiets schreef:
Ik krijg 336 euro geloof ik, is dat voor iedereen gelijk?

Ja is voor iedereen gelijk, staat ook in de brief.

Ik heb van de bank maar een bed gemaakt, ga ik toch wat vaker liggen dan steeds naar bed te gaan,man...wat voel ik me beroerd!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:24

stef schreef:
Cak moet je je voor aanmelden, en dan kan je compensatie kringen voor je wettelijk eigen risico. Ik heb trouwens bij twee verschillende zorg verzekeringen gewerkt, dus als er eens vragen zijn op dat vlak

Ik heb dat nooit aan gevraagd maar kreeg het wel.
Heb zelf nooit iets aangevraagd eigenlijk, ook niet bij de gemeente ofzo.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:28

Zo weer bij gelezen.

Nieuwkomers, welkom hier en deel je gevoel en ervaring met ons.

Ik heb zowel de van het UWV als van Cak er al bij geschreven staan.

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:36

Ik heb ook de tegemoetkoming ontvangen, en idd ook 336 euro.
Het stond vandaag op mijn rekening.