Draagmoeder voor bevriend stel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Draagmoeder voor bevriend stel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:19

Denk hij dan dat een kind geen goed leven zou hebben bij wensouders?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:23

Het is geen ding wat je geeft. Je geeft ook geluk, dat vind ik een utopie. Een kind is geluk en verdriet, liefde en pijn. :) ik denk dat wensouders zeker goede ouders kunnen zijn, evenals ieder mens, maar niet ieder mens is een goede ouder. Dat denk ik, kijk maar naar een vd ervaringen die hier vertelt worden.
Ik vind het nogal geromantiseerd neergezet. Ik schenk iemand een kind omdat ik hun dat geluk gun...leuk gezegd maar het ouderschap is meer dan dat. En idd zal de moeder moeten dealen met de gedachte dat ze niet zelf haar kind gebaard heeft.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:28

True :j in het geval binnen mijn kenniskring betreft het een homopaar, dus die laatste valt af ;) Ik ben er van overtuigd dat ze geweldige ouders zullen zijn, ik breng met liefde en alle vertrouwen mijn kinderen naar hun voor een logeerpartij. In dat opzicht kunnen bepaalde punten wel geschrapt worden..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:30

Maar waarom is adoptie geen mogelijke keus dan?
Dat is, denk ik, minder belastend voor de toestand er omheen, hoewel adoptie ook zeker niet lichtzinnig is.

Wil jij dit zelf overwegen voor hun dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:31

Ik heb vaak ook het gevoel dat mensen het (onbewust) soms beschouwen als zwanger zijn zonder de 'gevolgen'. Die gewoon leuk vinden zo'n baby in hun buik.

Maar ik denk dat het vaak niet zo gemakkelijk ligt. Of dat het niet de juiste motivatie is.
Vraag me af hoeveel dit effectief word gedaan zo op jaarbasis, draagmoederschap.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 23:40

Zover zijn ze nog niet, ze zijn eerst de mogelijkheden aan het bespreken etc. ze willen ook eerst gesprekken aangaan met mensen die het proces doorlopen hebben. Ik probeer mijn mening te vormen, vandaar dat ik graag wil discussieren over het onderwerp.

Het is zeker niet iets om te onderschatten of om te dpen omdat het je ‘leuk‘ lijkt , zoiets moet na grondige research een weloverwogen besluit zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:43

Pauline schreef:
Ik vind ook, je geeft geen baby, je houdt " niet niks over" maar je zet een mens op de wereld. Een mens dat ook recht heeft op een goed leven, het is geen hebbedingetje.

Maar als er geen draagmoeder zou zijn is er ook geen kind, dus 't is niet zo dat dat kind anders een vreselijk leven krijgt ofzo, het is niet zo dat je het kind 'red'.

Bij een homokoppel vind ik het overigens weer een heel ander verhaal, die kunnen niet allebei hun bijdrage leveren dus dan zou het voor mij zowieso geen optie zijn, dan is het makkelijker om te adopteren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:45

Ik snap wel dat er meer bij komt kijken.

Ik vraag me alleen af of mensen nog evenveel zouden over hebben als ze een hekel hadden aan zwanger zijn. Terwijl het in principe alleen een baarmoeder is die je ter beschikking stelt. Niet of je het al dan niet leuk vind om te zwangeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:46

Adopteren is zeker niet makkelijker. Een boel landen hebben bijvoorbeeld de regel dat alleen stellen van verschillend geslacht adopteren kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:48

Dan vallen die landen af, er blijven nog steeds mogelijkheden.
Ik zou het in elk geval niet willen maar ik vind persoonlijk ook dat je als homokoppel je moet afvragen of je echt kinderen wilt maar dat is weer een heel andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:50

Waarom zou je het je als homokoppel meer moeten afvragen dan als heterokoppel?

Zelf ben ik (onbewust) heel ver gegaan voor mijn kinderwens. 8,5 jaar met een man samen geweest. Drie kinderen met hem gekregen, voor ik voor mezelf kon toegeven dat ik niet op mannen val...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:57

Vind je dat geen zonde voor je kinderen (en ex-man) Rock?

Oprechte vraag hoor :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:02

Omdat het niet voor niets is dat het bij een homokoppel niet vanzelf gaat.
Overigens moet een heterokoppel er ook goed over nadenken hoor, daar zitten ook stellen bij die gewoon niet geschikt zijn.

Zelfde vraag als BraveSpots :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:13

Ik vraag me toch ook af waarom mensen tot zoiets als draagmoederschap over willen gaan. Er zitten een hoop risico's, consequenties en gevaren, haken en ogen aan vast.

En dat terwijl er ontelbare kinderen wachten op een goed adoptieadres moeten en zullen stellen die geen kinderen kunnen krijgen, ongeacht hun sexuele voorkeuren, toch perse een kind dat "van henzelf" is. Ik vind dat behoorlijk egoistisch. Waarom kunstmatig een nieuw leven op de wereld zetten terwijl er zoveel kinderen wachten op een fatsoenlijk adoptieadres die anders in weeshuizen/ kindertehuizen op plekken waar ze feitelijk een toekomst als minderwaardig wezen tegemoet gaan... Als je zoveel liefde te geven hebt aan een kind kan je ook proberen zo'n kind dat geen toekomst heeft op te vangen en een fatsoenlijke toekomst geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:19

Een zonde voor mijn kinderen en ex-man?

Ik weet niet precies hoe ik het op moet vatten, maar zal gewoon vanuit mijn verhaal antwoorden...

Ik wist altijd al dat ik graag kinderen wilde, huisje, boompje, beestje. Terugkijkend wist ik altijd al dat ik op vrouwen viel maar zo heb ik dat nooit gevoeld. Ik vond een man die hetzelfde wilde, relatie ging snel, kinderen krijgen ook...

En toen begon langzaam het gevoel te groeien dat ik misschien vrouwen ook wel leuk vond... Een gevoel dat ik nog lang aan de kant heb gezet en steeds weer heb gekozen voor mijn man.

Tot het moment kwam dat ik het niet meer ontkennen kon. Het deed me pijn, het deed hem pijn.

Gelukkig waren we al tijden niet, hij ook niet.

Nu wel... hij heeft een nieuwe vriendin waar ik het goed mee kan vinden.

De kindjes zijn ten positieve veranderd, omdat wij nu allebei gelukkig zijn.

Als ik het me had gerealiseerd had ik het dan anders gedaan? Ja. Spermadonatie is een optie, er is niks mis met op die manier een gezin stichten met een vrouw.

Ik hou heel veel van mijn kindjes en mijn ex ook. Ik zou ze nooit meer kwijt willen, maar het was 'eerlijker' geweest voor iedereen als ik gewoon van begin af aan mijn gevoel had durven toelaten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:21

Ik denk dat je met draagmoederschap hetzelfde proces na de geboorte doorloopt als adoptieouders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:21

Mick; met alle respect hoor, maar een kind van jezelf is wel iets heel anders dan adoptie.
Ik vind wel dat je een punt hebt maar om te zeggen dat het egoistisch is als een stel een kind van henzelf wil vind ik tever gaan.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:43

Mijn man en ik zijn al 8 jaar aan het hopen op gezinsuitbreiding.
Een jaar of 2 geleden kwam mijn zusje geheel onverwacht met het aanbod om een eicel af te staan of zelfs bereid te zijn om draagmoeder te zijn voor ons.
Natuurlijk waren wij haar zeer dankbaar voor haar aanbod en we waren ook zeer ontroerd, want ja het is niet zomaar iets dat ze ons aanbood.
Een paar dagen later heb ik toen een goed gesprek gehad met mijn zus. Eigenlijk kwam toen wel aan het licht dat het aanbod niet geheel zonder eisen en/of voorwaarden zou zijn.

Behalve het te romantische stukje "het hebben van een bijzondere band met het kindje" wat op mij meer overkwam als een stukje van moeilijk van loslaten vooral als het een meisje zou kunnen worden (zij heeft 2 jongens en zou dolgraag een meisje erbij gehad maar 2 kids is hun max) waren er nog een paar 'feitjes' die mij een beetje de rillingen gaf en twijfels bracht voor het slagen van het 'project' op de langere termijn. Zij had zo al haar idee klaar over hoe wij ons kind moesten inlichten over de bijzondere familiebanden. Ze vond ook dat zij, mocht ons iets gebeuren, voogd zou worden van het kind. Ook vond zij wel dat ze gezien de bijzondere situatie ook iets in te brengen had op bepaalde punten als opvoeding ed.

Misschien heel normale "eisen" maar voor mij was met deze paar zinnen ook meteen het feest van "eindelijk ons eigen kindje" verdwenen. Mijn zusje en ik zijn erg verschillend van elkaar. Die verschillen zouden mogelijk alleen maar duidelijker worden als ik "haar" kind zou grootbrengen. De angst dat er ergens in de toekomst een ruzie komt waar de verkeerde kwetsende boze woorden vallen is de reden waarom ik uiteindelijk na heel veel wikken en wegen het enorm genereuse aanbod heb afgeslagen. Ik wil mijn relatie met mijn zus, de relatie tussen mij, mijn moeder, en mijn zus voor geen goud ter wereld op het spel zetten. Die prijs zou een prijs te veel zijn.

Kortom ... ik denk niet dat het verstandig is om te kiezen voor een draagmoeder als dat een persoon uit je directe omgeving betreft. De goede verstandhouding zou ergens in de toekomst flink beschadigd kunnen worden en dan zou het nog pijnlijker zijn als je relatief vaak met die persoon geconfronteerd word.
Zou het gaan om een donatie van sperma of eicel .. dan zou ik wel graag met familie te maken hebben. Een donatie van mijn zwager of mijn zusje staat qua DNA toch het dichtste bij de combinatie die mijn man en ik zelf zouden maken. Zo hebben we zeg maar toch het meeste dichtste in buurt van "ons" kind.

Adoptie is voor mij geen optie. Ik hoef geen chineesje. Ik wil geen kindje waar iedereen van een afstand al kan zien dat het onmogelijk van mij en mijn man kan zijn. Ik wil niet dat "adoptie" met neon op onze hoofden staat. Ik wil niet dat mensen denken dat ik het bed met een ander dan mijn man gedeeld heb. Ik ben niet geintresseerd in de cultuur van Afrika of China of wat dan ook. Ik ben blank, ik weet niet hoe het is om anders gekleurd te zijn. Toch allemaal punten om rekening mee te houden als je een kind uit een andere cultuur adopteerd. Ik ben van mening dat je het kind de wortels van haar bestaan niet mag ontzeggen, dus dat je de cultuur en alles van jong af aan moet overdragen.

Een ander mag dat misschien egoistisch vinden ... maar ik ben ongewensd kinderloos. Ik wil dolgraag het kind dragen dat voortgekomen is uit ONZE liefde. Ik wil mijn eigen keus kunnen maken, niet opgelegd krijgen wat een ander correct vind.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:45

LCharlotte schreef:
True :j in het geval binnen mijn kenniskring betreft het een homopaar, dus die laatste valt af ;) Ik ben er van overtuigd dat ze geweldige ouders zullen zijn, ik breng met liefde en alle vertrouwen mijn kinderen naar hun voor een logeerpartij. In dat opzicht kunnen bepaalde punten wel geschrapt worden..

Bij een homopaar zie je dat de moeder vaak een actieve rol blijft spelen in het leven van het kind.
Vooral omdat de moeder ook echt de moeder is (zei doneert ook haar eicel) en de vader 1 van het stel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:53

Asjemenauw schreef:
Behalve het te romantische stukje "het hebben van een bijzondere band met het kindje" wat op mij meer overkwam als een stukje van moeilijk van loslaten vooral als het een meisje zou kunnen worden (zij heeft 2 jongens en zou dolgraag een meisje erbij gehad maar 2 kids is hun max) waren er nog een paar 'feitjes' die mij een beetje de rillingen gaf en twijfels bracht voor het slagen van het 'project' op de langere termijn. Zij had zo al haar idee klaar over hoe wij ons kind moesten inlichten over de bijzondere familiebanden. Ze vond ook dat zij, mocht ons iets gebeuren, voogd zou worden van het kind. Ook vond zij wel dat ze gezien de bijzondere situatie ook iets in te brengen had op bepaalde punten als opvoeding ed.

Autsj, dat lijkt me erg pijnlijk, als ik al draagmoeder zou zijn zou ik dergelijke 'eisen' dus nooit durven stellen, ik weet en wil ook dat het eindigt bij de geboorte maar juist daar zou ik achteraf wellicht ook moeite mee hebben omdat je toch meer voor 't kind voelt.

Heb je je zus ook uitgelegd waarom je het aanbod niet wilde aannemen? En hoe reageerde ze daarop?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:12

Waarom is het niet egoistisch om door roeien en ruiten te gaan voor een "eigen" kind, dat niet door jezelf gedragen word terwijl er ontelbare kinderen als wegwerpkind opgesloten zitten in tehuizen? Is dat alleen maar omdat het technisch mogelijk is dat je de levens van derden maar overhoop mag gooien (in het gunstigste geval) terwijl er elders kinderen, die door jou opgevangen hadden kunnen worden, weggestopt worden en voor de rest van hun leven afgeschreven, puur omdat ze de pech hadden dat hun moeder overleed bij de geboorte, de vader aan een of ander onbekend front is overleden en/ of ze met geen mogelijkheid kon onderhouden? Deze kinderen zijn er ook! Ze bestaan, echt! Alleen je ziet ze niet in het straatbeeld.

Ik zou dus niet eens piekeren over draagmoederschap. Als je echt graag een kind wil zou het niet uit moeten maken of dat kind genetisch nou wel of niet van jou is, maar dat je een kind een geweldig leven en een toekomst kan bieden. En helaas is mijn situatie er niet naar, maar als die er wel naar was zou ik zelf ook een kind adopteren.

Ik heb dus vooral ethische bezwaren tegen draagmoederschap en eiceldonatie. Er zijn al genoeg werwerpkinderen, die bestaan al, dus die hebben in mijn ogen voorrang op een kindje dat alleen nog op de tekentafel bestaat.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:13

anneliesdj schreef:
Autsj, dat lijkt me erg pijnlijk, als ik al draagmoeder zou zijn zou ik dergelijke 'eisen' dus nooit durven stellen, ik weet en wil ook dat het eindigt bij de geboorte maar juist daar zou ik achteraf wellicht ook moeite mee hebben omdat je toch meer voor 't kind voelt.

Heb je je zus ook uitgelegd waarom je het aanbod niet wilde aannemen? En hoe reageerde ze daarop?

Ik heb erg veel moeite gehad om mijn twijfels eerst duidelijk te krijgen voor mijzelf ... de wens is zo sterk. Eigenlijk wil je niks weten van twijfels enz en wil je meteen beginnen aan het verwerkelijken van je diepste wens. Maar ik heb nachten wakker gelegen over de fantasie van Kerstfeest en andere familiedagen ... en steeds kwam er dan toch een ander verhaaltje naar boven drijven dan het sprookje waar ik graag in wilde geloven.
Ik heb een erg emotioneel gesprek gehad met mijn zusje (en haar man) en heel duidelijk gemaakt wat nu precies de knelpunten waren.
Ik heb eigenlijk verteld dat wij wensen voor ONS kind, ons gezin compleet. Wij willen hebben wat alle ouders hebben: het recht om zelf te bepalen wat wij goed vinden voor ons kind. Wij zouden rekening moeten houden met de emoties van de draagmoeder. Dat leek mij niet het juiste recept naar succes. Ik heb haar ook verteld dat ik haar emoties goed kan voorstellen en dat ik die ook respecteer ... maar dat dit gewoon niet de juiste instelling zijn voor een dienst als deze. Ik heb ook verteld dat ik niet zou willen dat onze relatie hierdoor in zwaar water zou kunnen komen ... en dat er mogelijk een moment kon komen dat ik mij gedwongen zou voelen om te kiezen tussen het moederschap of de relatie met mijn zus. Een dergelijke breuk tussen ons zou ook iets zijn dat ik mijn moeder niet zou willen aandoen. Gelukkig kon mijn zus dit goed begrijpen.

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook bijna ondoenbaar om een dienst als deze te doen voor een bevriend stel. Als ik al zie hoe vaak ik verschil in mening over het opvoeden ed met mijn vriendinnen ... wauw ... Er zullen altijd wel dingen zijn die jij als ouder anders zou aanpakken, probeer dan maar eens je mond te houden als het gaat om het kind dat jij gedragen hebt. Jouw mening zal niet snel gewaareerd worden denk ik, ze zullen het misschien kunnen zien als op de vingers kijken en niet objectief reageren vanwege de situatie ed.
Mij lijkt het makkelijker om iets als dit te doen voor een stel dat je daarna nooit meer ziet. Al zou uit het oog niet betekenen dat het uit je hart is ... maar ik denk dat een bepaalde afstand wel zo gewensd is voor alle betrokken partijen.
Stel nou dat je dit doet voor een koppel waar je ontzettend goed mee omgaat. Het stel gaat over een aantal jaar uit elkaar. Een van de twee slaat aan het daten, de ander gaat aan de drank, het kind groeit niet op in de ideale situatie die jullie toen voor het kind bedacht hadden ... en dan ?? Lijkt mij hartverscheurend

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:14

LCharlotte schreef:
Ik denk dat je er heel anders in kunt staan als het niet jouw eicel of de zaadcel van jouw partner is. Het is gewoon in essentie niet jouw kindje, je schenkt het alleen een veilige behuizing om te kunnen ontstaan :) Ik zou dan weer absoluut geen eicellen kunnen doneren, dan is het voor mijn gevoel wel mijn kindje en niet die van de wensouders.

Inderdaad, een soort logeetje voor 9 maanden :+

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:23

mick75 schreef:
Waarom is het niet egoistisch om door roeien en ruiten te gaan voor een "eigen" kind, dat niet door jezelf gedragen word terwijl er ontelbare kinderen als wegwerpkind opgesloten zitten in tehuizen? Is dat alleen maar omdat het technisch mogelijk is dat je de levens van derden maar overhoop mag gooien (in het gunstigste geval) terwijl er elders kinderen, die door jou opgevangen hadden kunnen worden, weggestopt worden en voor de rest van hun leven afgeschreven, puur omdat ze de pech hadden dat hun moeder overleed bij de geboorte, de vader aan een of ander onbekend front is overleden en/ of ze met geen mogelijkheid kon onderhouden? Deze kinderen zijn er ook! Ze bestaan, echt! Alleen je ziet ze niet in het straatbeeld.

Ik zou dus niet eens piekeren over draagmoederschap. Als je echt graag een kind wil zou het niet uit moeten maken of dat kind genetisch nou wel of niet van jou is, maar dat je een kind een geweldig leven en een toekomst kan bieden. En helaas is mijn situatie er niet naar, maar als die er wel naar was zou ik zelf ook een kind adopteren.

Ik heb dus vooral ethische bezwaren tegen draagmoederschap en eiceldonatie. Er zijn al genoeg werwerpkinderen, die bestaan al, dus die hebben in mijn ogen voorrang op een kindje dat alleen nog op de tekentafel bestaat.

Tja als je het zo stelt dan zou eigenlijk elk stel met een kinderwens eerst een kind moeten adopteren.

Ik vind het niet oke om een kinderloos stel te beperken in een wens die voor andere stellen zo aan komt waaien. Omdat mijn man en ik zelf niet kunnen voortplanten MOETEN we dus maar adopteren.

Vind ik een prima instelling als je voor een nieuw huisdier gaat kijken (al mijn honden komen uit het asiel) maar als het om kinderen gaat ... nee dat ligt toch net even anders. Een adoptie kind komt met een heel pakket. Het komt uit een andere cultuur, het heeft een achtergrond, het heeft familiebanden, het heeft een wens om ooit te weten waar het vandaan komt, op wie het lijkt, het recht om te weten waar zijn/haar neus vandaan komt en aan welke oom of tante het zijn haar talent dankt enz enz.
Vraag elke ouder hoe het is als een kind een eigen weg slaat .... vraag hoe moeilijk het hen valt. En probeer je dan voor te stellen hoe het gaat zijn als het kind dat jij als jouw kind beschouwt weet dat het met jou eigenlijk niks te maken heeft. Probeer eens voor te stellen wat er in een familie kan gebeuren als er bijv een overlijden is en er ruzie komt over de erfenis. Kijk eens hoe scherp relaties komen te staan als ouders een vermogen te verdelen hebben tussen andere familieleden en het geadopteerde kind. Probeer je gewoon eens voor te stellen wat er mis kan gaan .. zet je rose bril eens af.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 01:49

Asjemenou jij verwoordt precies mijn bedenkingen en dan helaas uit eigen ervaring.