Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:05

Gaan we weer. Wij geloven dat Allah bestaad anders deden we het niet hè? Heeft er toch niets mee te maken waar je woont?
En ja als je werkt moet je ook vasten.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:11

ashley1 schreef:
Maar je bent dus door een -niet bewezen dat hij bestaat- God/Allah zogenaamd 'verplicht' om te vasten, ook al woon je in een land waar dit helemaal niet gebruikelijk is en waardoor je dus niet fatsoenlijk kan meedraaien in de maatschappij zoals die jongen die ik al eerder aanhaalde in het bedrijf van mijn vader??

Het land waar je woont is niet van toepassing. Meedraaien in de maatschappij is geen probleem als je de lunch overslaat hoor.
Voor mij is er bewijs genoeg dat Allaah bestaat, en ik ben niet 'zogenaamd' verplicht, maar 'gewoon' verplicht.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:50

Uiteraard doe ik ook mee!

Ramadan Kareem iedereen trouwens!
Dat Allah jullie mag belonen voor jullie goede werken en volharding in deze maatschappij. Dat deze maand jullie niets meer dan goeds mag brengen en de poorten van het paradijs voor jullie geopend worden. Moge Allah ons vergeven voor de fouten die we maken en ons bijstaan in het goede dat hij heeft geschapen. Hij is het die de harten doet omkeren. Amin.

Wij zijn bikkels, vind ik :P , want hier in NL (een niet moslim land) gaat het leven gewoon door. (Vorig jaar was ik in egypte en daar past de hele maatschappij zich aan op de ramadan, iedereen is relaxter, andere openingstijden etc). Hier in Nederland is de maatschappij gehaast, er is minder begrip, je bent alleen (voorbeeld aan mezelf, op mijn werk, stal, dorp, je staat er alleen voor, je moet het op eigen kracht doen), de dagen zijn langer en het is zomer, dus warm. Maar we zijn ontzettend blij met de komst van ramadan. :D

Een van de grootste fouten die men altijd maakt is roepen: we doen het om ons in te leven in de arme mensen.
Nee.. ok, natuurlijk word je bewuster van het voedsel dat jij wel hebt en een ander niet. maar dit is niet de hoofdreden.
Het is gewoon een opdracht van God waar wij naar streven deze te vervullen. het is 1 van de 5 pilaren van de Islam.
Is het niet bijzonder dat een mens zijn voeding (een mens heeft voedsel nodig om te leven) laat liggen voor God?
We doen het enkel en alleen voor God en dus uiteindelijk voor ons zelf.

En vasten ongezond? absloluut niet. onafhankelijke studies hebben bewezen dat je organen tot rust komen, je hart, je verteringsstelsel zich reinigt en zelfs allergieen kunnen verdwijnen. zo nu en dan vasten is goed voor je lichaam. Uiteraard mensen die fysiek niet in staat zijn zijn vrij hiervan.

Het is een maand van bewustwording, samenhorigheid, bezinning, doorzettingsvermogen, religie, je hart komt tot rust zowel letterlijk als fysiek.

Het is geen straf/last, wij moslims zijn blij dat we mogen vasten, we zien er naar uit, we voelen ons goed. men die de hele dag klaagt over honger en dorst en zich beperkt voelt in zijn leven heeft de boodschap niet begrepen.

Men zegt ook altijd: " echt knap hoor, ik zou het niet kunnen".
Maar als ik op een doorgaanse dag vergeet de ontbijten dan val ik ook om van de honger. Dat toont aan dat ik ook gewoon een mens ben en dus niet langer zonder eten kan als jij.. het toont ook aan dat het geen fysieke test is maar een mentale. Want tijdens het vasten stop je niet enkel en alleen met het nuttigen van voedsel, je bent er metaal geheel op ingesteld, zowel voor je begint met vasten als tijdens het vasten. en daarom kunnen wij het volhouden. het is een heel spirituele zaak.
dus inderdaad, misschien zou jij het ook niet kunnen. Het is leuk en aardig om een dagje mee te doen,maar als je de religieuze kant mist, dan proef je dus eigenlijk helemaal niets van de ramadan.

In principe, als je gezond bent (en dus geen extreem overgewicht hebt) dan val je ook niet af en kom je ook niet aan tijdens de ramadan. In principe eet je niet meer of minder dan anders, maar wel gezonder!!

Wat ik normaal gesproken als ontbijt en luch eet, dat eet ik nu in de ochtend.
en wat ik normaalgesproken als avondeten en tussendoortjes op een dag eet, dat eet ik nu 's avonds.
Ik heb het eens bijgehouden op papier en ik krijg dus ruim voldoende voeding en vocht binnen tijdens de ramadan.

oja..
Citaat:
tijdens het vasten mogen we ook niet drinken

nee, ook niet als het warm is

en nee....

We mogen ook geen water drinken,

zelfs geen water?

nee zelfs geen water.

Arme wij :+

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:26

P
Zaina schreef:
ashley1 schreef:
Maar je bent dus door een -niet bewezen dat hij bestaat- God/Allah zogenaamd 'verplicht' om te vasten, ook al woon je in een land waar dit helemaal niet gebruikelijk is en waardoor je dus niet fatsoenlijk kan meedraaien in de maatschappij zoals die jongen die ik al eerder aanhaalde in het bedrijf van mijn vader??

Het land waar je woont is niet van toepassing. Meedraaien in de maatschappij is geen probleem als je de lunch overslaat hoor.
Voor mij is er bewijs genoeg dat Allaah bestaat, en ik ben niet 'zogenaamd' verplicht, maar 'gewoon' verplicht.
l

Welke bewijzen zijn dat volgens jou? Ben gewoon erg benieuwd! :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:27

Kijk om je heen, voor mij persoonlijk al genoeg. :)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:35

@ nadoesh , ik vind het nogal logisch dat nederland hier geen rekening mee houd/ kan houden! Het is iets buitenlands,een islamitisch land zou ook geen rekening houden met nederlandse dingen! Het is niet aanvallend bedoelt,

Je zegt ook tijdens de ramadan eet je gezonder, eet je smorgens en savonds alleen gezonde dingen of maakt dat niet uit?

En stel nou dat je gezond bent maar het is heel warm en je bent helemaal niet lekker omdat je niet kan drinken, dan moet je het later weer inhalen & dan kom je erachter dat je gewoon niet zolang kan zonder drinken? Wat dan?

En waarom hoef je niet mee te doen als je ongesteld bent eigenlijk?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:57

Het is niet iets buitenlands, er zijn genoeg nederlandse moslims hoor. Ik vind het altijd zo raar dat religie en een land samen worden gezien terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. Zelfs in Turkije heb je christenen en kerken. Het land is enkel grotendeels Islamitisch.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:08

Maar het leven hier is wel aangepast aan de Christelijke normen...de hele kerstperiode, Pasen,...net zoals het leven in Turkije of Egypte grotendeels zal lopen volgens Islamitische normen. Hier zullen nogal wat werkgevers en burgers moeilijk doen als mensen niet willen gaan werken op het suikerfeest of kinderen van school worden gehouden om ergens voor mee te vieren, terwijl dat in Egypte wel standaard zal zijn. Dus dat maakt het volgens mij wel extra moeilijk om hier te vasten dan in een islamitisch land, omdat er hier geen rekening mee wordt gehouden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:21

Citaat:
Hier zullen nogal wat werkgevers en burgers moeilijk doen als mensen niet willen gaan werken op het suikerfeest of kinderen van school worden gehouden om ergens voor mee te vieren,

Als het goed is niet. Er is gewoon in de wet vastgelegd dat je voor religieuze feestdagen vrij mag krijgen, in ieder geval wel in de leerplichtwet. :)
http://www.leerplicht.net/vrij-van-scho ... stdag.html

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:30

Zaina schreef:
Nee, als je gewoon gezond bent is het verplicht om mee te vasten.
Je geld mag je sowieso wel aan de armen geven hoor :P

De koran begint met de zinnen dat het geen dwang kent...dus het is niet verplicht om te vasten...maar als je een moslim bent , wil je er wel graag aan meedoen en heb je geen bedenkingen.
Het geld geven aan de armen is helaas met de jaren overheen gelezen. Er zijn zoveel Moslims op de wereld, er zou dan geen armoe meer zijn.
Om antwoord te geven op de vraag: doe je mee met vasten"? Nee, ik ben geen moslima. Vind vasten (of eigenlijk is het je bioritme in de war schoppen)ongezond.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:32

Nathalie schreef:
Het is niet iets buitenlands, er zijn genoeg nederlandse moslims hoor. Ik vind het altijd zo raar dat religie en een land samen worden gezien terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. Zelfs in Turkije heb je christenen en kerken. Het land is enkel grotendeels Islamitisch.

Tuurlijk is het wel iets buitenlands? Er zijn wel nederlandse moslims, maar zoveel zullen dat er nou ook weer niet zijn! Nederland is bijvoorbeeld geen Egypte en Egypte geen nederland.
Die dingen zijn uit islamitische landen hier heen gegaan & Nederlandse dingen naar Islamitische landen, maar dat betekent niet dat het logisch is dat nederland er rekening mee gaat houden, geld andersom ook!
Het lijkt me normaal dat een geloof en land samen gezien worden, dat hoort bij dat land, dit bij dat land!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:34

Ehm, Helene, het christendom is van oorsprong toch ook echt zo midden-oosters als wat hoor, komt uit Israel. Dus ik vind dat je een beetje kort door de bocht reageert ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:36

Nou, nogal ja.

Ach, ik wens iedereen een fijne Ramadan en laat dit topic voor wat het is. Jammer dat het zo moet en we niet gewoon elkaar kunnen steunen tijdens het vasten.
Succes allemaal!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:37

Oke, dat zou kunnen, ik heb verder geen geloof!
Maar het is wel zo dat de ramadan buitenlands is toch? Is niets mis mee hoor! Iedereen kiest zelf waarin die wilt geloven en of die mee doet met de ramadan! Ik heb helemaal niets tegen een geloof hoor :)
Ik mag uiteraard wel mn eigen mening hebben en vind dat ik het netjes zeg toch? Dat het anders overkomt, sorry, zo bedoel ik het iig niet :)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:38

HeleneDas schreef:
Het is iets buitenlands

:')

verklaar je nader ??

er zijn inmiddels al 13000 autochtone moslims. dan de allochtone NEDERLANDERS nog niet eens meegerekend.
Daarbij is een religie universeel en niet gebonden aan een land of volk.
en daarnaast, nederland houd met veel dingen rekening. drugs, prostitutie, be who you wanne be, vaak liggen die aantallen nog veel lager dan het aantal moslims in nederland.

wake up,
het islamitische geloof is verspreid in Nederland.
Er zijn nederlanders moslim.
die zijn met elkaar getrouwd en hebben kinderen en inmiddels zijn er dus 100% nederlands islamitische kinderen in nederland.
ze zitten in de politiek, studeren, zijn ambtenaar, leraar, zelfstandig ondernemer. \

1 les die ik hoog heb staan nav mijn studie cultuurpsychologie.

Een indivisu past zich aan aan de overheersende cultuur (= gebruiken, normen en waarden, levenswijze),.
maar de cultuur wordt gevormd door individuen.
een cultuur is dynamisch, het staat nooit vast.

dus met de invloed van inmiddels al meer dan 3 generaties moslims in nederland, (waarbij het begon met molukkers en analfabete turken en marokkenen (en inmiddels dus hoogopgeleide en 100% hollandse moslims, want vergeet niet, 3e generatie mag geen allochtoon meer worden genoemd) Heeft de cultuur zich daar zeker op aangepast. en dat is ook niets meer dan normaal. het tijdperk van klompen en klederdracht is voorbij, Nederland is veranderd. de Nederlandse bevolking bestaat nu ook deels uit moslims, en waarom daar geen rekening mee houden? een land wordt gevormd door zijn inwoners, dus ook moslims, dus is het niet iets buitenlands.

en trouwens.. eet jij nooit pizza, spaghetti, een broodje kebab, afhaalchinees, roti etc... of leef jij op stampot? waarvan de aardappels trouwens ook iets buitenlands zijn..
Laatst bijgewerkt door Nadoesh op 03-08-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:39

Nathalie schreef:
Nou, nogal ja.

Ach, ik wens iedereen een fijne Ramadan en laat dit topic voor wat het is. Jammer dat het zo moet en we niet gewoon elkaar kunnen steunen tijdens het vasten.
Succes allemaal!

Het maakt nog niets uit dat er een discussie is?
Dat er veel mensen niet veel over weten en dan vragen stellen is toch logisch,
misschien komen ik & andere nogal vervelend over, maar zo is het nogmaals echt niet bedoeld!

Ik wens jullie allemaal veel succes met het vasten, hoe gaat het tot nu toe?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:40

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Hier zullen nogal wat werkgevers en burgers moeilijk doen als mensen niet willen gaan werken op het suikerfeest of kinderen van school worden gehouden om ergens voor mee te vieren,

Als het goed is niet. Er is gewoon in de wet vastgelegd dat je voor religieuze feestdagen vrij mag krijgen, in ieder geval wel in de leerplichtwet. :)
http://www.leerplicht.net/vrij-van-scho ... stdag.html

Ah, dan is dat ofwel de laatste jaren aangepast, ofwel een verschil tussen Nederlandse en Belgische wetgeving :) . Ik weet wel nog dat toen het ooit ter sprake kwam om moslimjongeren op hun feestdagen vrij te geven, er heel veel gingen steigeren dat ze "zich maar aan de christelijke kalender moesten houden want dit is nu eenmaal een katholiek land" :)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:41

HeleneDas schreef:
Tuurlijk is het wel iets buitenlands? Er zijn wel nederlandse moslims, maar zoveel zullen dat er nou ook weer niet zijn!

13 000 voor Nederland
en het groeit met 300 per jaar wat betreft bekeringen. baby's niet meegerekend ;)
Laatst bijgewerkt door Nadoesh op 03-08-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:42

Nadoesh schreef:
HeleneDas schreef:
Het is iets buitenlands

:')

verklaar je nader ??

er zijn inmiddels al 13000 autochtone moslims. dan de allochtone NEDERLANDERS nog niet eens meegerekend.
Daarbij is een religie universeel en niet gebonden aan een land of volk.
en daarnaast, nederland houd met veel dingen rekening. drugs, prostitutie, be who you wanne be, vaak liggen die aantallen nog veel lager dan het aantal moslims in nederland.

wake up,
het islamitische geloof is verspreid in Nederland.
Er zijn nederlanders moslim.
die zijn met elkaar getrouwd en hebben kinderen en inmiddels zijn er dus 100% nederlands islamitische kinderen in nederland.
ze zitten in de politiek, studeren, zijn ambtenaar, leraar, zelfstandig ondernemer. \

1 les die ik hoog heb staan nav mijn studie cultuurpsychologie.

Een indivisu past zich aan aan de overheersende cultuur (= gebruiken, normen en waarden, levenswijze),.
maar de cultuur wordt gevormd door individuen.
een cultuur is dynamisch, het staat nooit vast.

dus met de invloed van inmiddels al meer dan 3 generaties moslims in nederland, (waarbij het begon met molukkers en analfabete turken en marokkenen (en inmiddels dus hoogopgeleide en 100% hollandse moslims, want vergeet niet, 3e generatie mag geen allochtoon meer worden genoemd) Heeft de cultuur zich daar zeker op aangepast

en trouwens.. eet jij nooit pizza, spaghetti, een broodje kebab, afhaalchinees, roti etc... of leef jij op stampot? waarvan de aardappels trouwens ook iets buitenlands zijn..

Zoals ik al zei, ik heb er niets tegen maar vind het wel intresant, mag dat?
Ik bedoel ik vind het logisch dat nederland geen rekening kan houden met de ramadan qwa werk enzo, maar ik verwacht ook helemaal niet dat moslims dan zeggen; oh we houden geen ramadan.
Iedereen moet zelf weten wat die gelooft, en het maakt mij helemaal niet uit!

ik bedoel het niet banketstaaf hoor, vraag alleen dingen en zeg dingen!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:43

HeleneDas schreef:
Nathalie schreef:
Nou, nogal ja.

Succes allemaal!

Het maakt nog niets uit dat er een discussie is?
Dat er veel mensen niet veel over weten en dan vragen stellen is toch logisch,
misschien komen ik & andere nogal vervelend over, maar zo is het nogmaals echt niet bedoeld!

Ik wens jullie allemaal veel succes met het vasten, hoe gaat het tot nu toe?

Ik kom expres nooit in topics met discussies over de Islam of andere geloven. Simpelweg omdat ik daar geen zin in heb.
Ik dacht dat dit topic voor mensen was die vasten, vandaar dat ik hier mee kwam kletsen. Ik vind het dus heel erg jammer dat dit topic ook wéér in discussies uitloopt.
Heel jammer want het had me super leuk en gezellig geleken om met andere vastende dames te kletsen en elkaar te steunen. Maar helaas, dat kan hier niet!

Succes allemaal!!

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:44

Nathalie schreef:
Nou, nogal ja.

Succes allemaal!

en zo eindigt het helaas altijd.
fijne ramadan!! *\o/*

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:46

Ersina schreef:
Zaina schreef:
Nee, als je gewoon gezond bent is het verplicht om mee te vasten.
Je geld mag je sowieso wel aan de armen geven hoor :P

De koran begint met de zinnen dat het geen dwang kent...dus het is niet verplicht om te vasten...maar als je een moslim bent , wil je er wel graag aan meedoen en heb je geen bedenkingen.
Het geld geven aan de armen is helaas met de jaren overheen gelezen. Er zijn zoveel Moslims op de wereld, er zou dan geen armoe meer zijn.
Om antwoord te geven op de vraag: doe je mee met vasten"? Nee, ik ben geen moslima. Vind vasten (of eigenlijk is het je bioritme in de war schoppen)ongezond.

Het is wel degelijk verplicht voor moslims om tijdens de maand ramadan te vasten, wil je dat ik de Qoran verzen voor je erbij zoek?
Net zo goed als dat het verplicht is om zakaat, oftewel, armenbelasting te betalen aan het einde van diezelfde maand.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:46

@heledas, zo begrijp ik je beter.
dan nog, op mijn werk houden ze er wel rekening mee. natuurlijk moet ik op mijn beurt gewoon goed functioneren en doorwerken, maar mijn collega's ontzien mij en tonen interesse en begrip. het komt dus van 2 kanten. en ik vind dat het altijd van 2 kanten moet komen. ik klaag niet op mijn werk, maar ik verwacht wel collegialiteit en dat krijg ik gelukkig (en ik werk in een dorp en ben dus ook de enige in het bedrijf. het kan dus wel.)

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:56

klopt. de ramadan is verplicht. het is de 3e zuil van de islam. de islam heeft 5 zuilen. de 1e is de belangrijkste zonder uitzonderingen en zo loopt het zegmaar af. maar als 1 van deze zuilen mist dan is er geen islam.

1. geloof. het geloven dat God de enige God is en dat Mohammed de laatste boodschapper was. (kent geen uitzondering)
2. het gebed. 5xper dag bidden op vastgestelde tijden is verplicht voor iedere moslim. met uitzondering van reizigers (die kunnen het bv inkorten of samenvoegen, dus bv 3x per dag), en mensen die ongesteld zijn of een kraambloeding hebben. (dus al een paar uitzonderingen)
3. het vasten in de maand ramadan. verplicht voor iedere moslim die in fysieke staat is, dus als je ernstig ziek bent hoeft het niet en als je ongesteld bent en een kraambloeding hebt moet je de dagen later inhalen.
4. de armenbelasting. Het is voor iedere moslim verplicht om een bepaald deel van de winst van 1 jaar te betalen aan de behoeftigen. alleen als je een bepaalde winst hebt gemaakt en het dus kan missen.
5. de bedevaart naar mekka. iedere moslim moet deze 1x in zijn leven maken. Natuurlijk moet je hier wel toe in staat zijn financieel, fysiek etc. maar we moeten er naar streven en ons ervoor inzetten om te gaan.

Dit zijn de 5 belangrijkste taken voor een moslim.
Het woord moslim betekent in het arabisch zo goed als: iemand die aan islam doet.
islam betekent in het arabisch zo goed als: zich volledig onderwerpen aan God.

Daarbij geloven wij ook nog in de 6 takken van imaan. namelijk;

1. het geloof in God. (Allah betekent in het Arabisch al(de) ilah(God) dus DE God, de enige god. in de arabische bijbel wordt god ook Allah genoemd)
2. geloof in de engelen
3. de heilige boeken (de Qoran, de thorah van mozes en de indjiel van isa en de psalmen van david)
4. het geloof in de boodschappers (oa, adam, noah, abraham, jezus, mozes, mohammed etc)
5. geloof in de laatste dag
6. geloof in het lot

Even heel heel heeel kort samengevat wat de Islam is.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:57

Maar niemand heeft er hier toch over geklaagd dat er in Nederland verder weinig tot geen rekening wordt gehouden met de Ramadan? Er werd enkel gezegd 'wij zijn bikkels' en 'we mogen trots zijn op onszelf dat we het hier vol kunnen houden'. Dat mag toch gezegd worden? Waarom gaan mensen er gelijk weer vanuit dat dit negatief tegenover Nederland bedoeld word?
Ik vind het ook bewonderenswaardig, als ik zie hoe veel moeite mensen er hier al mee hebben, en dan wordt inderdaad nog het hele dagelijks leven erop aangepast. Het zal best nog een stuk moeilijker zijn in Nederland, waar de dagen sowieso al een stuk langer zijn. Hier hebben ze de laatste jaren zelfs de zomertijd er weer voor afgeschaft := Anyway, heel veel succes en sterkte allemaal! :D