Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ashley1 schreef:Maar je bent dus door een -niet bewezen dat hij bestaat- God/Allah zogenaamd 'verplicht' om te vasten, ook al woon je in een land waar dit helemaal niet gebruikelijk is en waardoor je dus niet fatsoenlijk kan meedraaien in de maatschappij zoals die jongen die ik al eerder aanhaalde in het bedrijf van mijn vader??
, want hier in NL (een niet moslim land) gaat het leven gewoon door. (Vorig jaar was ik in egypte en daar past de hele maatschappij zich aan op de ramadan, iedereen is relaxter, andere openingstijden etc). Hier in Nederland is de maatschappij gehaast, er is minder begrip, je bent alleen (voorbeeld aan mezelf, op mijn werk, stal, dorp, je staat er alleen voor, je moet het op eigen kracht doen), de dagen zijn langer en het is zomer, dus warm. Maar we zijn ontzettend blij met de komst van ramadan.
Citaat:tijdens het vasten mogen we ook niet drinken
nee, ook niet als het warm is
en nee....
We mogen ook geen water drinken,
zelfs geen water?
nee zelfs geen water.
Arme wij
Zaina schreef:lashley1 schreef:Maar je bent dus door een -niet bewezen dat hij bestaat- God/Allah zogenaamd 'verplicht' om te vasten, ook al woon je in een land waar dit helemaal niet gebruikelijk is en waardoor je dus niet fatsoenlijk kan meedraaien in de maatschappij zoals die jongen die ik al eerder aanhaalde in het bedrijf van mijn vader??
Het land waar je woont is niet van toepassing. Meedraaien in de maatschappij is geen probleem als je de lunch overslaat hoor.
Voor mij is er bewijs genoeg dat Allaah bestaat, en ik ben niet 'zogenaamd' verplicht, maar 'gewoon' verplicht.
Citaat:Hier zullen nogal wat werkgevers en burgers moeilijk doen als mensen niet willen gaan werken op het suikerfeest of kinderen van school worden gehouden om ergens voor mee te vieren,
Zaina schreef:Nee, als je gewoon gezond bent is het verplicht om mee te vasten.
Je geld mag je sowieso wel aan de armen geven hoor
Nathalie schreef:Het is niet iets buitenlands, er zijn genoeg nederlandse moslims hoor. Ik vind het altijd zo raar dat religie en een land samen worden gezien terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. Zelfs in Turkije heb je christenen en kerken. Het land is enkel grotendeels Islamitisch.

HeleneDas schreef:Het is iets buitenlands
Nathalie schreef:Nou, nogal ja.
Ach, ik wens iedereen een fijne Ramadan en laat dit topic voor wat het is. Jammer dat het zo moet en we niet gewoon elkaar kunnen steunen tijdens het vasten.
Succes allemaal!
Blue_Eyes schreef:Citaat:Hier zullen nogal wat werkgevers en burgers moeilijk doen als mensen niet willen gaan werken op het suikerfeest of kinderen van school worden gehouden om ergens voor mee te vieren,
Als het goed is niet. Er is gewoon in de wet vastgelegd dat je voor religieuze feestdagen vrij mag krijgen, in ieder geval wel in de leerplichtwet.![]()
http://www.leerplicht.net/vrij-van-scho ... stdag.html
. Ik weet wel nog dat toen het ooit ter sprake kwam om moslimjongeren op hun feestdagen vrij te geven, er heel veel gingen steigeren dat ze "zich maar aan de christelijke kalender moesten houden want dit is nu eenmaal een katholiek land"
HeleneDas schreef:Tuurlijk is het wel iets buitenlands? Er zijn wel nederlandse moslims, maar zoveel zullen dat er nou ook weer niet zijn!
Nadoesh schreef:HeleneDas schreef:Het is iets buitenlands
![]()
verklaar je nader ??
er zijn inmiddels al 13000 autochtone moslims. dan de allochtone NEDERLANDERS nog niet eens meegerekend.
Daarbij is een religie universeel en niet gebonden aan een land of volk.
en daarnaast, nederland houd met veel dingen rekening. drugs, prostitutie, be who you wanne be, vaak liggen die aantallen nog veel lager dan het aantal moslims in nederland.
wake up,
het islamitische geloof is verspreid in Nederland.
Er zijn nederlanders moslim.
die zijn met elkaar getrouwd en hebben kinderen en inmiddels zijn er dus 100% nederlands islamitische kinderen in nederland.
ze zitten in de politiek, studeren, zijn ambtenaar, leraar, zelfstandig ondernemer. \
1 les die ik hoog heb staan nav mijn studie cultuurpsychologie.
Een indivisu past zich aan aan de overheersende cultuur (= gebruiken, normen en waarden, levenswijze),.
maar de cultuur wordt gevormd door individuen.
een cultuur is dynamisch, het staat nooit vast.
dus met de invloed van inmiddels al meer dan 3 generaties moslims in nederland, (waarbij het begon met molukkers en analfabete turken en marokkenen (en inmiddels dus hoogopgeleide en 100% hollandse moslims, want vergeet niet, 3e generatie mag geen allochtoon meer worden genoemd) Heeft de cultuur zich daar zeker op aangepast
en trouwens.. eet jij nooit pizza, spaghetti, een broodje kebab, afhaalchinees, roti etc... of leef jij op stampot? waarvan de aardappels trouwens ook iets buitenlands zijn..
HeleneDas schreef:Nathalie schreef:Nou, nogal ja.
Ach, ik wens iedereen een fijne Ramadan en laat dit topic voor wat het is. Jammer dat het zo moet en we niet gewoon elkaar kunnen steunen tijdens het vasten.
Succes allemaal!
Het maakt nog niets uit dat er een discussie is?
Dat er veel mensen niet veel over weten en dan vragen stellen is toch logisch,
misschien komen ik & andere nogal vervelend over, maar zo is het nogmaals echt niet bedoeld!
Ik wens jullie allemaal veel succes met het vasten, hoe gaat het tot nu toe?
Ersina schreef:Zaina schreef:Nee, als je gewoon gezond bent is het verplicht om mee te vasten.
Je geld mag je sowieso wel aan de armen geven hoor
De koran begint met de zinnen dat het geen dwang kent...dus het is niet verplicht om te vasten...maar als je een moslim bent , wil je er wel graag aan meedoen en heb je geen bedenkingen.
Het geld geven aan de armen is helaas met de jaren overheen gelezen. Er zijn zoveel Moslims op de wereld, er zou dan geen armoe meer zijn.
Om antwoord te geven op de vraag: doe je mee met vasten"? Nee, ik ben geen moslima. Vind vasten (of eigenlijk is het je bioritme in de war schoppen)ongezond.
Anyway, heel veel succes en sterkte allemaal!