Fibromyalgie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:50

tja, ik heb een borderlinestoornis. dus drukte, harde geluiden, emoties.... ik kan er niet mee omgaan. maar dat was er eerder dan de fm... dus daarom heb ik die link niet gelegd.

wel viel het me op dat borderliners vaak ook fm hebben, omdat ze ook willen pleasen en niet voor minder willen voordoen. (lief gevonden worden, ik generaliseer)
dus als je het zo bekijkt.. ja miss wel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:28

hijg hijg... puf..puf... auwie.. gelukkig ben ik maar 1 keer per jaar jarig en hoef ik maar 1 keer per jaar het huis helemaal aan kant te hebben.
de rest van het haar is het schoon, maar niet vlekkeloos. :+

ik kan niet meer. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:29

Aw, arme jij!
Verjaardagen mochten ze voor mij ook afschaffen, net zoals Kerstmis etc., vind er de laatste jaren (ook door omstandigheden) steeds minder & minder aan :=

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:33

alleen dat poetsen vind ik tien x nix. ik doe het normaal franse slag en als het echt schoon schoon moet, doet vriendje het.. maar die is er niet. en ik moet nog boodschappen doen. |(

ik herdenk altijd een vriend van mij, die is vermoord op mijn verjaardag, nu 5 jaar geleden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:37

Paintless, geleficiteerd met je verjaardag, al heeft dat voor jou dus ook een negatieve link, sterkte daarmee.

Sabine, dat hooggevoelige herken ik wel, ben nu ook met paard naar een rustige stal verhuisd, heerlijk!
En met verjaardagen,feestjes enz zoek ik ook meestal een rustiger plekje op, kan niet zo goed tegen alle drukte aan mijn koppie ;)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:25

Hallo allemaal
Kan, en mag dit topic nieuw leven ingeblazen worden?

Onlangs na veel gedoe ook de diagnose gekregen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:07

Zou ik ook fijn vinden. Ergens begin dit jaar ook de diagnose gekregen. Weet niet helemaal of ik het er mee eens ben dus ben op zoek naar ervaringen van anderen die de diagnose hebben gekregen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:17

Moeilijk hé?
Hier ook denk ik puur omdat er verder uit alles niks is gekomen...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:35

Ja zeker heel moeilijk omdat er niet echt een onderzoek is wat het definitief aangeeft dat het dat is.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:47

Caresse07 schreef:
Ja zeker heel moeilijk omdat er niet echt een onderzoek is wat het definitief aangeeft dat het dat is.

Er komt steeds meer duidelijkheid over, maar een echte diagnose kan alleen door een reumatoloog gesteld worden aan de hand van je verhaal, fysieke klachten en andere dingen uitsluiten.
Ik ben inmiddels bijna 20 jaar verder en het gaat met ups en downs. Ik ben redelijk goed, vergeleken met wat ik in mijn werk voorbij zie komen of wat ik om me heen hoor. Ik denk dat wilskracht en balanceren belangrijke dingen zijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:06

@Bazinga. Toevallig gebruik ik Duloxetine (merknaam Cymbalta) voor zowel depressie als fibro. Ben begonnen met Amytriptiline omdat die bekender was als medicatie bij fibro maar toen de langwerkende variant niet meer gemaakt werd ben ik overgezet naar de Duloxetine.
Werkt idd wel om de scherpe randjes weg te krijgen en er iets makkelijker in te staan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:34

fannetje schreef:
Caresse07 schreef:

Er komt steeds meer duidelijkheid over, maar een echte diagnose kan alleen door een reumatoloog gesteld worden aan de hand van je verhaal, fysieke klachten en andere dingen uitsluiten.
Ik ben inmiddels bijna 20 jaar verder en het gaat met ups en downs. Ik ben redelijk goed, vergeleken met wat ik in mijn werk voorbij zie komen of wat ik om me heen hoor. Ik denk dat wilskracht en balanceren belangrijke dingen zijn.

De diagnose is inderdaad gesteld door een reumatoloog.

Wilskracht heb ik voldoende, ik doe zo goed als alles nog, alleen de pijn daarna -O-

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:40

Mijn reumatoloog schoof alles op mijn obesitas volgens haar
Mijn bmi is hoog door veel spier massa, maar geen obesitas in ieder geval

Ik kwam tijdje geleden bij vervangende huisarts, die op de reuma van St Maartenskliniek heeft gewerkt en die heeft het wel vast gesteld na beter onderzoek
Ik slik ook amitryptiline sindsdien

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:50

Ahhh... mag ik me ook melden.
Ik weet sinds maart, na jaren steeds bij de huisarts binnen lopen, dat ik fibro heb.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:36

Caresse, daarom ook balans zoeken. Het is je grensen opzoeken, er af en toe overheen gaan en dan weer rust pakken. Ik merkte bij mij zelfs dat het opbouwschema voor de endurance voor mijn paard, ook een soort van bij mij werkt. Al is die rust wel relatief natuurlijk, ik ga niet stil in mijn bed liggen (al zou ik dat soms wel willen hoor (en ik denk dat ik er in al die jaren 5 x aan toegegeven heb, omdat ik echt in de kramp schoot)).

En idd je mindset goed houden is ook heel belangrijk, want dat heeft gewoon weerslag op je lijf.
Goede voeding is ook belangrijk. Ik vermijd de smaakversterkters (E620-624) zoveel mogelijk en omdat ik ook vrij veel last van mijn darmen had (dat bleek pas, nadat ik mijn voeding veranderde), eet ik voornamelijk FODMaP arm. Ik slik in periodes extra magnesium en goede vetzuren in capsules ter ondersteuning van mijn spieren. Maar het beste medicijn is mooi stabiel weer, dan functioneer ik het beste :D