[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:42

Ik zou even de dokter bellen voor advies, want volgens mij is dit geen veel voorkomende bijwerking. Verder was je officieel afgelopen zaterdag 1 dag overtijd, dus je kan even een testje doen als er een kans is dat je zwanger bent.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:36

Hier ook iemand met een vraagje. Ik ben net terug van de huisarts en heb de diana pil gekregen. Nou is mijn vraag; wanneer kan ik beginnen met slikken? Twee dagen terug was mijn laatste menstruatiedag zeg maar en ik weet dat het pas echt veilig is als je op de eerste dag van je menstruatie begint, dus zou ik dan gewoon morgen beginnen met slikken of kan ik beter een paar weken wachten tot ik gewoon weer normaal ongesteld word en dan de eerste dag van mijn menstruatie beginnen met innemen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:41

Ik denk dat je voor de zekerheid het beste wacht tot je eerste menstuatiedag, dit staat in de bijsluiter:

Citaat:
• U heeft de afgelopen maand geen anticonceptiepil gebruikt.
Begin met Diane-35 op de eerste dag van de cyclus (dit is de eerste dag van uw menstruatie). Als u
op de eerste dag van uw menstruatie met Diane-35 begint, bent u meteen beschermd tegen
zwangerschap. U mag ook op dag 2-5 van de cyclus beginnen, maar dan moet u de eerste 7 dagen
wel een extra voorbehoedmiddel (bijvoorbeeld een condoom) gebruiken

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:38

Oke bedankt! Dan wacht ik er nog even mee :D

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:44

Oke ik heb ook een vraag. Bij de dokter tast is nog steeds in het duister. Wellicht hebben hier meer mensen last van.

Ik heb tijdens mijn menstruatie ontzettend pijn links onderin me buik. Tijdens de ochtend plas is dit het ergst. Dan wordt ik meestal ook misselijk van de pijn en duurt het even voordat ik me bij elkaar geraapt heb en weer verder kan. Buiten mijn menstruatie is er helemaal niks aan hand. Zijn er meer mensen die dit hebben? Het is bij mij sinds ruim een jaar en het wordt met de maand erger (urine onderzoek en een uitstrijk hebben niks opgeleverd)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:45

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:53

me_myself_i schreef:
Hier ook iemand met een vraagje. Ik ben net terug van de huisarts en heb de diana pil gekregen. Nou is mijn vraag; wanneer kan ik beginnen met slikken? Twee dagen terug was mijn laatste menstruatiedag zeg maar en ik weet dat het pas echt veilig is als je op de eerste dag van je menstruatie begint, dus zou ik dan gewoon morgen beginnen met slikken of kan ik beter een paar weken wachten tot ik gewoon weer normaal ongesteld word en dan de eerste dag van mijn menstruatie beginnen met innemen?
Normaal gezien als je op de eerste dag van je menstruatie begint ben je meteen veilig, als je tijdens je menstruatie begint 7 dagen extra voorbehoedsmiddel en als je op een ander tijdstip begint dien je je strip eerst volledig af te maken voor je veilig bent. Ik denk dat het dus gewoon handiger is als je wacht tot je opnieuw ongesteld bent, dit zal waarschijnlijk iets korter zijn dan eerst een strip afmaken, maar ik lees dat je dat al van plan bent. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:56

daar was ik ook bang voor. Het zit in de familie. Moeder heeft het me tante van moeders kant en mijn nichtje ook. De dokter wil daar nog niet van uit gaan. Vandaar dat ik allemaal andere onderzoeken krijg. Endometriose kan je alleen ontdekken door een inwendig camera onderzoek :-)

Had gehoopt hier misschien nog andere inzichten te vinden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:15

Deze vraag stel ik eigenlijk ter controle, omdat ik er verschillende antwoorden op heb gekregen...

Ik slik nu nitrofurantoine (Furabid) tegen blaasontsteking. Heeft dit antibioticum een invloed op de pil?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:38

Die durf ik niet te zeggen? Heb jij niks van de APO meegekregen waarop dat staat?

Ik heb ook een vraag. Ik slik nu al een tijdje de dianepil door en ben m deze maand 1 x vergeten (13 u te laat). Nu krijg ik last van een doorbraakbloeding en wil dus niet weer een maand doorslikken. kan ik nu toch nog een stopweek inlassen? Word vd bijsluiter niet bepaald wijzer en google ook niet.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:43

hallo,

ik heb even twee vraagjes over de pil.
ik ben ongeveer een jaar aan de pil geweest, hierna ben ik gestopt, maar nu wil ik weer beginnen.
afgelopen week was ik ongesteld, kan ik dan nu vandaag nog beginnen met de pil?
(daar heb ik ooit iets over gelezen dat wanneer je niet ongesteld wilt zijn in het weekend, je kan beginnen op de eerste zondag na je menstruatie.)
over dat het dan de eerste week/maand niet veilig is, is geen probleem;)

en mijn tweede vraagje is iets puur omdat ik het graag wil weten.

De pil is, als hij goed gebruikt wordt, voor 99,8% veilig, toch?
nu is er wel verschil in de pillen. Zware pillen bevatten meer hormonen dan lichte pillen.
Waar is dit verschil voor? Een lichte pil moet toch net zo veilig zijn als een zware pil, want anders zouden er (naar mijn mening) testen gedaan moeten worden om te zien hoeveel hormonen je lichaam nodig heeft om een zwangerschap tegen te houden..

Ik heb hier de microgynon 30, en weet dat de 40 en de 50 ook bestaat,
maar wat is het verschil dan? Ja het percentage hormonen, maar waar dient dit voor? als alle pillen even veilig zijn.

Deze laatste vraag is niet omdat ik een andere pil wil, want ik ben altijd heel tevreden geweest over de microgynon 30, maar dus puur omdat ik het graag wil weten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en dan natuurlijk vooral met mijn eerste vraag.
Groetjes en alvast bedankt.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:16

@Linz, volgensmij zijn de zwaardere pillen voor als je vaak doorbraakbloedingen krijgt etc. Dit schijnt het met een zwaardere pil op te lossen. Dit is wat mij bij is gebleven, maar volgensmij is het hierom een zwaardere pil.

@mas, in mijn bijsluiter staat: Sommige geneesmiddelen kunnen de correcte werking van ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15a verminderen. Wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt terwijl u ethinylewttadiol/levonorgestrel neemt, vergeet dan niet uw arts (of tandarts wanneer deze antibiotica heeft voorgeschreven) te informeren. Uw arts kan uw vertelen of u extra anticonceptievoorzorgen moet treffen en voor hoelang.
Geneesmiddelen die de goede werking kunnen verminderen zijn:
- antibiotica
- geneesmiddelen voor het behandelen van epileptie en nog meer staat erbij.
- ritonavir (voor HIV te behandelen)
- griseofulvine (voor schimmelinfecties te behandelen)
- kruidenmiddel, sint-janskruit.

Hoop dat jullie genoeg informatie hebben. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 05:12

Marcella_e schreef:
Oke ik heb ook een vraag. Bij de dokter tast is nog steeds in het duister. Wellicht hebben hier meer mensen last van.

Ik heb tijdens mijn menstruatie ontzettend pijn links onderin me buik. Tijdens de ochtend plas is dit het ergst. Dan wordt ik meestal ook misselijk van de pijn en duurt het even voordat ik me bij elkaar geraapt heb en weer verder kan. Buiten mijn menstruatie is er helemaal niks aan hand. Zijn er meer mensen die dit hebben? Het is bij mij sinds ruim een jaar en het wordt met de maand erger (urine onderzoek en een uitstrijk hebben niks opgeleverd)

Ik kan wel heel erg pijnlijke steken links in mn onderbuik hebben, geen idee of dat samenhangt met mn cyslus aangezien ik niet meer weet wanneer die is 8) (omdat ik dus niet meer ongie wordt)

Aan de pilslikkers....zijn jullie niet een keer pilmoe? Dat was ik wel heel erg

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:37

_Kellyy schreef:
@mas, in mijn bijsluiter staat: Sommige geneesmiddelen kunnen de correcte werking van ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/0,15a verminderen. Wanneer u andere geneesmiddelen gebruikt terwijl u ethinylewttadiol/levonorgestrel neemt, vergeet dan niet uw arts (of tandarts wanneer deze antibiotica heeft voorgeschreven) te informeren. Uw arts kan uw vertelen of u extra anticonceptievoorzorgen moet treffen en voor hoelang.
Geneesmiddelen die de goede werking kunnen verminderen zijn:
- antibiotica

Klopt, dat staat idd ook in mijn bijsluiter :j
Maar het geldt niet voor alle antibiotica, slechts voor een bepaalde groep. Ik heb mijn dokter inmiddels gevraagd of nitrofurantoine ook invloed heeft. Zij heeft het nagekeken in haar 'medicijnenbijbel' en dit is één van de AB die de pil niet beïnvloed :) Augmentin, een kuur die ik eerder heb gehad, doet dat bijvoorbeeld wel. Toen ik die kuur kreeg voorgeschreven gaf de apotheek ook automatisch een informatiebrief mee over pil gebruik icm AB.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:29

Is er iemand die het antwoord weet op mijn vraag? Heb vandaag de laatste pil van de strip ingenomen..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:43

Ik denk dat ik het antwoord zojuist gevonden heb op apotheek.nl:

Heeft u één pil vergeten? Neem deze dan alsnog in. De pil is dan nog betrouwbaar. Heeft u meer dan één pil vergeten, dan kan de betrouwbaarheid afnemen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:16

@"X_Linz_X
wbt je eerste vraag: je kan beginnen wanneer je wil, alleen als dat niet de 1e dag van mesntruatie is ben je de eerste 7 dagen neit veilig. Geen probleem in jouw geval dus :)

Lichtere pillen zijn bij goed gebruik even betrouwbaar, maar je moet wel iets nauwkeuriger zijn met innemen. Dus ipv van iedere ochtend of iedere avond (waarbij een speling van 12 uur vaak nog mag), moet het iedere dag op een bepaald tijdstip met maximaal een uur speling ofzo. Zwaardere pillen zoals MG50 waren vroeger de standaard, maar tegenwoordig is duidelijk dat veel vrouwen met de MG30 ook geen last hebben van doorbraakbloedingen etc dus wordt de MG50 zelden nog voorgeschreven.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:20

Mas schreef:
Deze vraag stel ik eigenlijk ter controle, omdat ik er verschillende antwoorden op heb gekregen...

Ik slik nu nitrofurantoine (Furabid) tegen blaasontsteking. Heeft dit antibioticum een invloed op de pil?

Ik zou voor de zekerheid even dubbel veilig doen, mijn dokter zei, toen ik nog aan de pil zat, dat je beter het zeker voor het onzekere kan nemen. Een zoon van een collega van me wordt nu ook heel jong vader omdat zijn vriendin een AB-kuur slikte en geen extra maatregelen hebben genomen. Tip van de dag: Regenjas aan :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:37

Of eventjes wachten :)
AB tegen blaasonsteking is maar vijf dagen, toch?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:03

Optiwolk schreef:
Of eventjes wachten :)
AB tegen blaasonsteking is maar vijf dagen, toch?

verschilt per kuur...een client op mijn werk had eerst een kuur van 3 dagen en nu een kuur van 7 dagen...die van 3 dagen was 1 x daags een tablet en die van 7 dagen 2 x daags een tablet...maar als het goed is heeft je huisarts gezegd wat op jou van toepassing is...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:46

Maar, als de AB afgelopen is ben je meestal daarna ook nog 2 weken niet zoals het hoort met de pil.
Dat had ik iig met de Amoxilline ofzoiets. Dat was 6 dagen slikken en daarna nog 2 weken gezever..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:36

Nagini schreef:
Maar, als de AB afgelopen is ben je meestal daarna ook nog 2 weken niet zoals het hoort met de pil.
Dat had ik iig met de Amoxilline ofzoiets. Dat was 6 dagen slikken en daarna nog 2 weken gezever..

antibiotica werkt meestal wat langer door dan dat je het hoeft te slikken...dus het kan ook zijn dat het dan wat langer duurt voor je weer safe zit...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:37

Ja, precies wat ik zei dus ;)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:46

Nagini schreef:
Ja, precies wat ik zei dus ;)

ja inderdaad....maar amoxicilline is ook een vrij heftige en sterke antibiotica die dus erg lang doorwerkt...veel anderen zijn met een week wel uit je lichaam...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:58

Ab voor blaasontsteking had geen invloed bij mij. Ab die ik kreg toen m'n verstandskies getrokken werd wel.