Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Ben wanhopig, kind wil bijna niks eten, iemand a.u.b. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:10

Ik begrijp goed dat je je zorgen maakt over het eetgedrag van je kind maar ik vind je zeker in de post dat je uitlegt wat hij wel/niet eet wel heel dwingend over wat je kind in jouw ogen zou moeten eten. Jij hebt dus duidelijk wel een verwachting van wat een gezond en gevarieerd eetpatroon is. Dat duidt toch een beetje op een machtsstrijd aangezien je ook aangeeft het eetpatroon wat je zoontje bij je schoonouders wel eet niet voldoende te vinden. Hij eet nu niet wat 'de pot schaft' en dat vindt jij frustrerend... maar dat leidt dus wel tot machtsstrijd. Ik vind dat tegenstrijdig tot je je bezorgdheid dat er lichamelijk wat mis is mbt de eczeem ook. Ik vind het wel goed dat je nu wel het Libanese brood aanbiedt en dat je samen met hem gaat koken. Probeer dan nu ook beetje los te laten dat hij moet eten wat de pot schaft... want dan kom je in de verkeerde cirkel terecht.
Heel veel succes en plezier met koken! (van een altijd slechte eter (halve aardappel en drie sperziebonen ;) ) en toch groot en gezond is geworden)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:24

Wat een "oplossingen" komen hier soms voorbij :oo

Heel boos worden als een kind niet eet, op de gang zetten, de volgende morgen het koude avondeten geven :n

Ik dwing niks, doe er heel ontspannen over. Als ze niet eten, prima, dan niet. Toetje krijgen ze altijd, dat is onderdeel van de maaltijd. Hebben ze savonds laat honger omdat ze niet eten, dan hebben ze pech. Is het gevolg van niet willen eten ;)

TS, fijn dat samen eten maken heeft geholpen! Misschien kun je het eten samen met hem creatief op zijn bord leggen, bijvoorbeeld een gezicht maken met allerlei soorten en kleuren eten. Dan vindt hij het misschien ook interessanter om iets te eten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:36

Ohh er schiet me nog iets te binnen. Deze werkt gegarandeert, echt waar bij de meeste koppige eigenwijze stompzinnige ***kinderen krijg je nog gedaan wat je wilt door te zeggen jij mag kiezen.
Dus, jij mag kiezen, doe je je blauwe regenlaarsjes aan of je roze?
Geeft ze een soort machtsgevoel, dat jij wou dat ze regenlaarsjes aandeden en dat je dat gelukt is gaat totaal aan ze voorbij.
Zelf vind ik het niet altijd even tof, omdat sommige kinderen er enorm verwend en bazig van worden, maar als je het met mate doet kan het heel tof zijn.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:41

Gypsy schreef:
Ohh er schiet me nog iets te binnen. Deze werkt gegarandeert, echt waar bij de meeste koppige eigenwijze stompzinnige ***kinderen krijg je nog gedaan wat je wilt door te zeggen jij mag kiezen.
Dus, jij mag kiezen, doe je je blauwe regenlaarsjes aan of je roze?
Geeft ze een soort machtsgevoel, dat jij wou dat ze regenlaarsjes aandeden en dat je dat gelukt is gaat totaal aan ze voorbij.
Zelf vind ik het niet altijd even tof, omdat sommige kinderen er enorm verwend en bazig van worden, maar als je het met mate doet kan het heel tof zijn.

Ook niet altijd :n
Als ik mijn zoontje laat kiezen tussen appel of peer word het geheid tig keer van gedachte veranderen en draait het uit op janken... Als ik zeg ; we gaan nu een lekker peertje eten werkt het veel beter......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:44

Hahahahaha aaaaahw ik zie het echt al voor me :')
Oh er blijven me dingen te binnenschieten. Je kind voorbereiden op wat komen gaat. Dus we gaan over een half uurtje eten, we gaan over 10 min eten, we gaan over 5 min de tv uitdoen en eten, etc.
Dat zijn van die dingen die ik zelf soms ook vergeet, maar de toffe autisten op mijn kampen herrineren me er altijd heel goed aan. :Y)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:18

zo, terug van dokter, doorgestuurd naar diëtiste.
dit was de 1ste stap zei hij.
donderdag heb ik een afspraak daar :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:43

Fijn :j Klinkt goed! Voel jij je nu ook al wat rustiger doordat je weet dat je serieus genomen wordt en dat ze naar je zoontje gaan kijken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:48

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. :j

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:51

Corelli schreef:
Fijn :j Klinkt goed! Voel jij je nu ook al wat rustiger doordat je weet dat je serieus genomen wordt en dat ze naar je zoontje gaan kijken?

ja was echt bang dat deze dokter eerst weer zou beginnen met dat het allemaal wel meevalt en dat hij er goed uit ziet en dat het vanzelf wel komt, maar dat deed hij gelukkig niet.
hij zei eigenlijk meteen, dat hij hem door wil sturen naar een diëtiste, omdat het ook voedsel allergie zou kunnen zijn en dat zei ons het beste kan begeleiden. :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:19

Fijn dat ze je doorgestuurd hebben!
Ik lees ook even mee. Mijn zoon is 2 jaar en 11 maanden, 90 cm en weegt 11,3 kilo. Hij eet sinds ong 1 jaar vrij slecht. Sommige periodes gaat het beter, dan eet hij zo 4 boterhammen op een dag, en goed avondeten. Maar laatste tijd is het weer drama. Dan eet hij op een dag 1 boterham, als hij op gaat. Fruit wil hij niet. Avondeten soms niks, of een paar hapjes. Ik heb al vanalles geprobeerd, dwingen, omkopen met toetjes, uitjes etc. Laten kiezen wat we eten, negeren en bord wegzetten. Als hij loopt te klieren in de gang zetten.
Meeste mensen zeggen, het komt wel goed met hem. Maar we lopen nu sinds een half jaar bij een kinderarts, omdat hij dus zo slecht groeit. Je ziet z'n groeicurve vanaf 1 jaar echt afbuigen, en eigenlijk valt hij af volgens de KA. Hij weegt dus ook al 1,5 jaar ong hetzelfde zowat, terwijl hij wel in lengte groeit. Hij is op alle gebied getest, zoals lactose intolerantie etc. Enige wat eruit kwam, is dat z'n amandelen erg groot waren, die zijn een week of 3 geleden verwijderd. En hij bleek een parasiet te hebben, en is daarvoor behandeld.
Maar verder, geen idee. Ik wil hem niet dwingen om te eten, want dat werkt averechts, maar wordt er zo moedeloos van dat ik het soms toch doe.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:32

Samantha_ schreef:
Fijn dat ze je doorgestuurd hebben!
Ik lees ook even mee. Mijn zoon is 2 jaar en 11 maanden, 90 cm en weegt 11,3 kilo. Hij eet sinds ong 1 jaar vrij slecht. Sommige periodes gaat het beter, dan eet hij zo 4 boterhammen op een dag, en goed avondeten. Maar laatste tijd is het weer drama. Dan eet hij op een dag 1 boterham, als hij op gaat. Fruit wil hij niet. Avondeten soms niks, of een paar hapjes. Ik heb al vanalles geprobeerd, dwingen, omkopen met toetjes, uitjes etc. Laten kiezen wat we eten, negeren en bord wegzetten. Als hij loopt te klieren in de gang zetten.
Meeste mensen zeggen, het komt wel goed met hem. Maar we lopen nu sinds een half jaar bij een kinderarts, omdat hij dus zo slecht groeit. Je ziet z'n groeicurve vanaf 1 jaar echt afbuigen, en eigenlijk valt hij af volgens de KA. Hij weegt dus ook al 1,5 jaar ong hetzelfde zowat, terwijl hij wel in lengte groeit. Hij is op alle gebied getest, zoals lactose intolerantie etc. Enige wat eruit kwam, is dat z'n amandelen erg groot waren, die zijn een week of 3 geleden verwijderd. En hij bleek een parasiet te hebben, en is daarvoor behandeld.
Maar verder, geen idee. Ik wil hem niet dwingen om te eten, want dat werkt averechts, maar wordt er zo moedeloos van dat ik het soms toch doe.

heel herkenbaar, alleen die van mij hebben ze dus nooit getest op niks, maar gelukkig gaan ze nu verder kijken

heb je samen koken en tussendoor proeven geprobeerd, vind dit echt een gouden tip, want het koken word meteen een stuk leuker ;)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:58

zul je nu gaan zien, ben ik naar huisarts gegaan en heb ik een afspraak met diëtiste gemaakt, gaat ie ineens normaal eten.

ook vandaag weer goed gedaan :Y)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:25

Maakt niet uit, alleen maar fijn en moi meegenomen dat het vandaag wel goed is gegaan. Wellicht helpt het al dat jij door deze acties minder stress hebt. Succes!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 07:03

XLeandrosX schreef:
Maakt niet uit, alleen maar fijn en moi meegenomen dat het vandaag wel goed is gegaan. Wellicht helpt het al dat jij door deze acties minder stress hebt. Succes!

ja precies, ben zo blij dat hij al wat beter eet.
kan degene met die tip van samen koken wel zoenen :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:16

Samen koken heb ik wel eens gedaan, maar werkt ook niet. Bij Jelle ligt het echt aan z'n humeur, als hij moe is of boos om nog iets anders, vergeet het maar, dan eet ie niet. Gisteren wou hij weer niet, drama aan tafel. Net voordat hij dan maar de gang in gezet werd, heb ik bij me op schoot gezet, en gevoerd, en hij at z'n hele bord leeg. Snap het niet hoor, dat het dan wel kan?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:19

Fijn dat je zoontje beter eet !! Fjordowner en dat je middels dit topic je zoontje beter aan het eten hebt gekregen , leuk dat je het bericht.

tljrtos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:35

Mijn zoontje had (en nog heel af en toe heeft) Dat ook wel eens.Meestal als we net wat later aten dan normaal.Hij was dan gewoon wat te moe en zijn suikerspiegel te laag.(en een humeur om te schieten)Één tabletje dextropuur en binnen 10 minuten had ik weer een zonnetje aan tafel die bijna zijn hele bord leeg at !!!Kost (bijna) niets om eens te proberen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:36

Ooit een aflevering gezien van die babyfluisteraar, Derek...nog wat en dat kind wilde ook niet eten...ga eens googlen naar afleveringen van hem en ga kijken hoe hij dat oplost...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:16

samen koken is echt een super tip!
Dietiste kan je gewoon helpen hoor, ook al eet hij nu weer beter! Ze kan je in ieder geval handvatte ngeven om hier mee door te gaan.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:24

Misschien dat hij dan gewoon te moe is om te eten. Je zou kunnen proberen om die dagen dat hij erg druk is (crech bijv ?) op tijd te gaan eten. Ik laat onze zoon ook vaak niet wachten totdat wij gaan eten. Dat is vaak te laat. Hij eet veel beter om half 5 of 5 uur dan pas om 6 uur.

Samantha_ schreef:
Samen koken heb ik wel eens gedaan, maar werkt ook niet. Bij Jelle ligt het echt aan z'n humeur, als hij moe is of boos om nog iets anders, vergeet het maar, dan eet ie niet. Gisteren wou hij weer niet, drama aan tafel. Net voordat hij dan maar de gang in gezet werd, heb ik bij me op schoot gezet, en gevoerd, en hij at z'n hele bord leeg. Snap het niet hoor, dat het dan wel kan?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:28

dat klopt super sambo, wij eten standaart om 5 uur doordat hij anders echt te moet is en dan gaat er helemaal niks in :P

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:44

Misschien ook een leuk idee om een kinder kookset te kopen? :) Schortje om, muts op! Fijn dat het samen koken zo goed helpt!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 10:58

eempiej schreef:
Misschien ook een leuk idee om een kinder kookset te kopen? :) Schortje om, muts op! Fijn dat het samen koken zo goed helpt!

ja kan ik inderdaad is naar gaan kijken :j

en ben ook super gelukkig dat samen koken zo goed helpt :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:52

Supersambo, dat is idd zo, maar het gaat niet anders op die dagen. De dagen dat hij naar kdv gaat, en ik dus werk, zijn we pas rond 17:30/18u thuis. En dan moet ik nog koken. Vaak eten we dan iets redelijk makkelijks, maar dan nog is het niet vroeger dan 18u/18:30 voor we aan tafel gaan, eerder lukt echt niet.
En op de dagen dat ik thuis ben, eten we vroeger, maar dan is het nog vaak drama.

Wij hebben trouwens een speelkeuken, compleet met pannen etc, hij speelt er graag mee, en 'kookt' vaak als ik ook aan t koken ben.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:09

Wat jammer toch dat ze in Nederland nog steeds begrijpen dat het voor ouders reuze handig zou zijn als de kinderen een goede maaltijd krijgen op het kdv. Hier in Frankrijk eten ze tussen de middag een warme maaltijd op school of op het kdv, ook bij een oppasmoeder is dit standaard.
Zo eet mijn zoontje 3 gangen op school. Het stimuleert enorm om met andere kinderen te eten. (alhoewel het ook wel eens anders om gaat, ik het lus het niet omdat mijn vriendje het ook niet lust).
In de huidige maatschappij wordt er verwacht dat je als moeder ook werkt (prima!), maar je moet daarnaast ook nog voor je kroost zorgen, je huishouden doen, je sociale netwerk onderhouden, pffffff...... je wordt er al moe van als je er over nadenkt.
Kinderen gaan hier 's ochtends naar school (eventueel kun je gebruik maken van de voor schoolse opvang), krijgen tussen de middag een goede maaltijd, spelen lekker buiten met de andere kids en blijven vervolgens tot 16.45 uur op school (eventueel naschoolse opvang tot 18.30 uur mogelijk). Voor een moeder is het zo veel makkelijker om te werken. Ik zie wel dat het voor de kinderen lange dagen zijn. Maar als de kinderen heel moe zijn mogen ze 's middags op de slaapzaal een dutje doen.