ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:42

LauraMc schreef:
_Ella_ schreef:

yup, ook als ik iets aan het vertellen ben, ben ik vaak moeilijk te stoppen, en sla soms delen van het verhaal over (in mijn hoofd ben ik al wat stapjes verder)

Herkenbaar! En heb je dan ook dat als de ander je niet verstaat en vraagt of je het nog een keer wilt zeggen, dat je het dan niet meer weet? Of zelfs niet meer weet waar je het over hebt? :+

echt heel herkenbaar dat laatste!
LauraMc schreef:
MootjeK schreef:
Ontzettend herkenbaar allemaal. :j Ik ben ook enorm perfectionistisch, maar tegelijkertijd laat ik ook erg veel steken vallen. Vergeet dingen te doen. Of stel ze eindeloos uit en moet ze daardoor op het laatste moment afraffelen. Waar ik me dan weer erg rot over voel.
En idd, dat iemand dan vraagt of je het laatste dat je hebt gezegd wilt herhalen en je dan geen idee meer hebt wat je nou precies zei. :') Of volledig afdwalen als iemand anders iets vertelt.
(En ook aan boodschappenlijstjes denken tijdens sex... := )

Of een hele pagina van een boek lezen, de bladzijde omslaan en dan realiseert dat je eigenlijk helemaal niks van die bladzijde hebt meegekregen :+

dit heb ik echt altijd met teksten enzo op school, iedereen is al lang klaar en ik ben nog met de 1e 4 regels bezig :P
mijn moeder was altijd helemaal tegen ritalin (had ik al eerder gezegt in dit topic) ik heb haar vanmiddag wat verteld over wat hier allemaal stond en nu zegt ze als je het echt wil mag je het best proberen maar ze is het er nogsteeds niet mee eens..
ze had een heleboel redenen die ik allemaal weer vergeten ben :P
als iemand tegen mij praat terwijl ik bezig ben op de computer ofzo zeg ik altijd wel ja doe ik zo terwijl ik echt geen idee heb waar het dan overgaat..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:04

Ik slik medicinet (heb ook ADD) en gebruik in elk geval al vanaf mijn 10e medicatie, heb alles inmiddels wel uitgeprobeerd, ook een tijd aan ritalin gezeten maar ik vergat het telkens in te nemen :+ Bijwerkingen bij mij is dufheid en geen eetlust,heel irritant, vooral omdat ik dan in de avond vooral ga eten. Ik kan me echt vreselijk slecht concentreren, dingen leren uit een boek is voor mij nu echt haast onmogelijk :+ ik kan het 10 x lezen maar het gaat er niet in :n ik moet dus vooral een opleiding doen die vooral praktisch gericht is ipv theoretisch. Ik ben verder ook erg impulsief en kan ook wel eens mensen zonder bijbedoelingen in de reden vallen :+

DDW1190

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:16

haha dat heb ik ook, lekker irritant om door anderen heen te praten.. maar ik kan me meestal ook niet inhouden :+

Het is wel grappig, ik vind echt dat de homeop. medicijnen echt helpen, terwijl het echt heel langzaam gaat..

ik heb me op de een of andere manier wel kunnen concentreren op de leuke dingen (wat heel fijn is) maar had gewoonweg geen interesse in andere dingen en deed dat ook niet.. (qua school vakken)..

ik heb moeite met initiatief nemen, en laat alles van de andere afhangen! (er komt niks uit me zeg maar..)

Ik kan me ook heel druk maken voor nieuwe dingen, en er tegen op zien!
terwijl ik niet weet waarvan het vandaan komt..

ik heb ook een soort Angststoornis gekregen op mijn 15, maar die is al wel over vind ik zelf..

Ik ben verder zoiezo een angsthaas en een zenuwachtig type (meestal van binnen).

Ik kan heel ver gaan met denken, en kan er ook in vast draven zeg maar, dan moet ik gewoon even wat doen en dan is het meestal over..

Depressie heb ik gelukkig haast niet meer, wel gehad!
Als het er is is het sneller weg en veel minder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:02

haha ik heb altijd, dan vertel ik een verhaal... En dan midden in 't verhaal weet ik gewoon niet meer waar 't over gaat en dan weet ik niet meer wat ik moet zeggen. Zo dom :') Echt een debiel voel ik me dan...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:05

maar dat ben je ook Renske :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:25

Hahaha, heb ik ook. Dan ben ik'n heel verhaal aan het ophangen en dan opeens stop ik en weet ik even niet meer waar ik het over had. Echt heel raar. :+

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:39

hallo allemaal,
even vluchtig doorgelezen....
heb sinds afgelopen woensdag diagnose ADHD,
krijg nu behandelprogramma van medicatie, groepsbehandeling en coaching.
Ik heb alleen voor mijn werk de auto nodig en ben erg bang voor wat ik allemaal lees over adhd, medicatie en het rijbewijs,
iemand hier ervaring mee??

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:38

Skwoesie, ik heb zelfs mn taxi bewijs, en nooit iets gehoort over dat dat een probleem zou zijn. Gewoon geen slapende honden wakker maken :P

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:16

Even een vraag aan de add mensen

Doen jullie toevallig aan paarde of ponysport?

Ik heb een dochter van 9 met ADD en die rijd de ene dag redelijk en de andere dag krijgt ze wat concentratie betreft niet voor elkaar. Nu ben ik gisteren bij de kinderarts geweest en zie adviseerde mij om toch met Ritalin te gaan gebruiken.
Mijn dochter doet het trouwens erg goed op school maar is erg onzeker, idd een warhoofd en kan niet aan 1 ding werken maar het liefst aan 10 dingen tegelijkertijd.Ze is perfectionistisch en heel haar dag bestaat uit superlatieven ( alles overdreven, dus niet blij maar heel erg blij of boos maar echt heel erg boos, een normale tussenweg is er bijna niet voor haar)

Voor mij is haar gedrag eigenlijk alleen een groot probleem als ze met de pony bezig is daarom deze gerichte vraag. Voor de rest ben ik aan haar gedrag gewend en hoef ik niet perse veranderingen voor mijzelf maar ik denk wel dat ze zelf wel sommige dingen anders zou willen ( zie in bovenstaande tekst)
Ik wilde graag weten of jullie tegen dezelfde problemen aan zijn gelopen tijdens het sporten of en of je je prestaties beter zijn geworden na het gebruik van ritalin?

Ik heb eigenlijk best wel moeite om met die medicijnen te gaan starten !!!
Natuurlijk wil ik graag dat ze zelfverzekerder wordt en evt. nog meer uit haar leven kan halen maar ik wil wel graag dat ze gezond opgroeit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:18

Alwiene schreef:
itsmi schreef:
Bij ons wordt een bewoner platgespoten met ritalin voordat hij een nieuwe katheter krijgt ;) Erg lekker spul is het dus niet!

Platspuiten met Ritalin? Ritalin is een stimulant, lijkt me dus niet dat je daar een normaal persoon mee platgespoten krijgt hoor. EN al was het waar, dat soort praktijken zeggen dan nog altijd weinig over hoe fijn het middel bij het juiste gebruik voor de juiste personen kan zijn ;)

je word er gigantisch hyper van juist,.... heb het ook wel gedaan voor een lange nacht (groot feest)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:38

@goldyp;
Ik heb totaal geen last van m'n ADD onder het paardrijden.
Normaal heb ik het bij alles. Gebruik ook geen medicijnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:56

VivaLaVida schreef:
je word er gigantisch hyper van juist,.... heb het ook wel gedaan voor een lange nacht (groot feest)

Ik word er ook erg actief van... Platspuiten vind ik erg knap met Ritalin. :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:39

goldyp schreef:
Even een vraag aan de add mensen

Doen jullie toevallig aan paarde of ponysport?

Ik heb een dochter van 9 met ADD en die rijd de ene dag redelijk en de andere dag krijgt ze wat concentratie betreft niet voor elkaar. Nu ben ik gisteren bij de kinderarts geweest en zie adviseerde mij om toch met Ritalin te gaan gebruiken.
Mijn dochter doet het trouwens erg goed op school maar is erg onzeker, idd een warhoofd en kan niet aan 1 ding werken maar het liefst aan 10 dingen tegelijkertijd.Ze is perfectionistisch en heel haar dag bestaat uit superlatieven ( alles overdreven, dus niet blij maar heel erg blij of boos maar echt heel erg boos, een normale tussenweg is er bijna niet voor haar)

Voor mij is haar gedrag eigenlijk alleen een groot probleem als ze met de pony bezig is daarom deze gerichte vraag. Voor de rest ben ik aan haar gedrag gewend en hoef ik niet perse veranderingen voor mijzelf maar ik denk wel dat ze zelf wel sommige dingen anders zou willen ( zie in bovenstaande tekst)
Ik wilde graag weten of jullie tegen dezelfde problemen aan zijn gelopen tijdens het sporten of en of je je prestaties beter zijn geworden na het gebruik van ritalin?

Ik heb eigenlijk best wel moeite om met die medicijnen te gaan starten !!!
Natuurlijk wil ik graag dat ze zelfverzekerder wordt en evt. nog meer uit haar leven kan halen maar ik wil wel graag dat ze gezond opgroeit

Mijn heeft ADHD maar wordt juist RUSTIG bij de omgang met paarden en pony's. Kan zich tijdens het rijden goed focussen. de superlatieven zijn zeer herkenbaar! Zijn tics en dwanghandelingen verdwijnen zodra hij met paarden bezig is. Hier dus paarden als goede gunstige therapie!

Zoon is dus sinds kort aan de concerta (na eerst ritalin geprobeerd te hebben, maar de schommelingen vond hij erg onprettig) Sinds concerta kan hij zich nog beter contreren te paard en zijn zijn overdreven gevoelens weg. Kan nog angstig zijn bij plotse bewegingen maar ja... wie schrikt daar NIET van op een Fries van 700 kilo :D als kind dan he. Kan daarna zich wel weer beter herpakken zeg maar.

Ook wij waren terughoudend, maar zijn erg tevreden. We hebben ons kind weer terug hoe hij voor zijn 7e verjaardag was (vanaf toen ging eht bergafwaards met hem) en vooral hoe hij het er ZELF over heeft is voor ons belangrijk. We zijn ervan overtuigd dat onze zoon nu gezonder opgroeit (zonder allerlei extra stress en ruis) nu wie zien hoe ontspannen hij is en hoe het er zelf over heeft.

Je zegt: voor mij is het alleen een probleem als ze met de pony bezig is.

In mijn opinie moet je neiet kijken naar wanneer het gedrag voor JOU een probleem is, maar wanneer het voor HAAR een probleem is. Bij onze zoon is dat bijv de gehele dag en hij heeft dat zelf aanegeven (dat hij bijv ook rustig bij een vriendje wilde kunnen zijn in zijn hoofd, als hij daar aan het spelen was) De hele dag in superlatieven leven is erg vermoeiend. Het was niet voor niks dat na het opstarten vand e medicatie zoonlief eindelijk een week lang uitsliepn tot wel 8:00 of 9:00 uur! Hij kreeg eindelijk psychisch RUST.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 26-02-11 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:42

Concerta, dat hebben ze mij ook aangeboden maar dat word niet vergoed.
Ik slik nu om de drie uur Ritalin en dat gaat goed en tot nu toe ook telkens op tijd!
Maar voor een kind is dat ook best lastig volgens mij.

Die rebound vind ik alleen wel rotvervelend, gisteren van een uur of 9 tot naar bed gaan koppijn gehad.
Maargoed, overdag gaat het perfect dus dan moet ik dit maar op de koop toe nemen. :)
Gisteren ook voor het eerst mét ritalin gegeten, dat vond ik een hele prestatie. :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:47

moonfish13 schreef:
Concerta, dat hebben ze mij ook aangeboden maar dat word niet vergoed.

Bij mij werd het wel vergoed. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:48

Moonfish: ja dat is idd het probleem met concerta, dat sommige verzekering niet vergoeden! Vind het echt absurd want het is voor een kind zo veel fijner dat het in 1 keer doorwerkt! Wij zijn dan ook erg blij dat onze verzekering het wel dekt (hebben we wel hogere premie/ ander pakket voor moeten nemen, maar het voordeel weegt er wel tegen op. Want in dat andere pakket zit nu bijv ook geheel fysio en ergo vergoed voor zoon....). En we hebben dus wel een eigen bijdrage aan het medicijn maar kunnen dat declareren en wordt dan alsnog tot een max per jaar p.p. vergoed. De eigen bijdrage totaal per jaar valt gelukkig binnen dat maximum.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:52

Ik heb ook uitgerekend, dat Concerta ook gewoon de helft goedkoper is als Ritalin in mijn geval.
Een doosje met 30 stuks kost 50 euro, en daar doe je dus een maand mee in principe.
Ik heb nu voor een maand ritalin gekregen, van rond de 90-100 euro.

Nu vind ik het absoluut geen last dat ik het om de drie uur moet slikken.
Ik zorg gewoon dat ik het altijd bij me heb en klaar is kees.
Ook gebruik ik geen timers ofzo voor het innemen, gaat vanzelf.
Het moet alleen even in je systeem zitten.
Sommige mensen vinden het confronterend, nou mij zal het een worst wezen. :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:00

Maar voor een kind is dat vrij lastig (ik heb het over een 9-jarige). Voor een volwassene zal het anders zijn idd. Maar op school bijv om de 3 uur in moeten nemen vergt EN iets van het kind zelf EN van de leerkracht. Is niet makkelijk :n
Zoon neemt nu heel braaf :D zijn pil in 's ochtends en dan werkt het de hele dag. En 's avonds slaapt ie gewoon lekker in :D Gelukkig, want het KAN ook heel anders (zoals ik hier wel lees van anderen....)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:03

Zilfstar schreef:
Maar voor een kind is dat vrij lastig (ik heb het over een 9-jarige). Voor een volwassene zal het anders zijn idd. Maar op school bijv om de 3 uur in moeten nemen vergt EN iets van het kind zelf EN van de leerkracht. Is niet makkelijk :n
Zoon neemt nu heel braaf :D zijn pil in 's ochtends en dan werkt het de hele dag. En 's avonds slaapt ie gewoon lekker in :D Gelukkig, want het KAN ook heel anders (zoals ik hier wel lees van anderen....)

Absoluut, dan is het absoluut een uitkomst.
En wie weet ga ik nog wel over op Concerta, maar voor nu vind ik het prima werken.
Slapen is wel moeilijk ja, maar sinds ik Melatonine gebruik slaap ik beter dan ooit!
Heerlijk, zou er bijna vroeg mijn bed voor in gaan. :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:19

ik heb ook add en gebruik methylfenidaad, de werkzame stof in ritalin.
de opstart periode is lastig geweest, want naast het duidelijk fijne effect kreeg ik ook veel last van spierspanningen, hartkoppingen en haast geen eetlust.
ben mager geworden (ben ik van mezelf al dus zit snel op de onderlijn), en ook psychisch een lastige tijd gehad.
ik denk dat dat ook komt omdat het zo confronterend is ineens te zijn wie je altijd bedoeld had te zijn zolang de pil werkt, en weer helemaal terug te zakken in je oude zelf als hij uitwerkt.
ook omdat je je niet kan verschuilen in je 'waas' als het teveel wordt, alles komt ineens duidelijk binnen en dat ben je nooit gewend geweest, daar is je kop ook niet op gemaakt.
dus dat kan nogal een overload betekenen aan emoties en dingen waar je zo snel niet mee om kan gaan.
officieel moet ik om de 4 uur 10 mg nemen, maar in praktijk moet ik elke 3 uur een nieuwe nemen omdat ik anders steeds rebound heb.
dat voelt als dichte keel, zwaarmoedig worden en moe en de helft niet meekrijgen van wat er om je heen gebeurd.

ik vind zelf add echt niet grappig, maar zal ermee moeten dealen.
het maakt dat ik op 1 dag verschillende moods kan hebben, van hoppa hoppa tralala naar hartstikke moe en alles vliegt me aan.
's morgens komt alles keihard op me af, heb dan helemaal geen zin om op te staan omdat het voor mn gevoel 1 grote puinhoop is en ik het allemaal niet aankan,
inmiddels weet ik dat ik gewoon koffie moet zetten en mn pil nemen, half uurtje later klaart alles op en valt het allemaal reuze mee.
maar dan vind ik het weer stom dat ik dus pillen nodig ben om te kunnen functioneren... te erg eigenlijk.

ik gebruik nu een klein jaar medicijnen denk ik, of iets korter
het heeft me al wel veel opgeleverd, gaandeweg heb ik toch steeds meer gedaan en minder uitgesteld, waardoor de orde beetje bij beetje echt vorm begint te krijgen en bij te houden is.
dat betekend dan letterlijk, eindelijk begin ik de vloer van de schuur weer te zien omdat ik glas en papier nu regelmatig wegbreng of opruim ipv ernaar te kijken en snel de deur weer dicht doen en 'vergeten'.
'bergen' zijn met pilletje minder grote bergen en dan kan ik er eindelijk eens aan beginnen en zo wordt het zowaar eens netjes hier en dat zorgt voor overzicht wat weer goed voor me is enz, dus eigenlijk een positieve cirkel die in gang is gezet.

maar ja, sommige dagen werken die pillen ook niet, dan breekt mn add daar gewoon doorheen, en kan ik beter in winterslaap gaan.
alleen wil dat dan niet meer omdat ik dan niet kan slapen overdag, dat was normaal vaak mijn tactiek,
als ik somber werd even slapen dan was het daarna weer over.
met zo'n pil op lukt dat echt niet, dan kom ik niet tot rust, gaat mn hart 'eng' doen en zak ik weg in somberheid als ik probeer te slapen, dus dat probeer ik nu ook niet meer.
dus nu zoek ik dan afleiding, even wat doen of een spelletje spelen op internet.
gelukkig komt het niet zo heel vaak voor dat ik zo'n slechte dag heb, maar het is iets vervelends, de psyche van een mens is iets geks waar je zelf helaas niet altijd vat op hebt...

ik zou liever een stabiel en ongecompliceerd mens zijn zonder al dit gedoe maar je hebt het nou eenmaal niet voor het kiezen.
accepteren en mee leren leven is het devies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:34

moonfish13 schreef:
VivaLaVida schreef:

Ik word er ook erg actief van... Platspuiten vind ik erg knap met Ritalin. :+

ja idd! Nou is het zo dat als je geen add hebt het een heel andere werking heeft, ik heb het dus niet en word heel druk levendig en kreeg weleens een praatkick :=
maar bleef wel mezelf gewoon hoor, alleen dan in een hypere bui.
Alleen jammer dat de volgende dag zo k.t was :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:37

Heb jij iets dat je het slikt of heb je het gewoon eens geprobeerd?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:39

Hebben jullie het via je huisarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:50

nope in het verleden gewoon een keer geprobeerd voor een feest dat de hele nacht duurde. Ik hield het makkelijk tot het eind van feest vol en heb veel lol gehad. Daarna nog een paar keer af en toe gedaan. Het was leuk maar kan me ook prima vermaken zonder :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:52

marleen_usar schreef:
Hebben jullie het via je huisarts?

Zoon loopt bij instelling voor geestelijke geozndheidszorg in Utrecht. Getest door psycholoog (maar die mag geen meds voorschrijven)
Die zit weer in een intern team die patienten bespreekt.
Zoon is daar ingedeeld bij een psychiater die veel van zijn andere beperkingen weet (CP e.d.) en die heeft de meds dus voorgeschreven.

Hoe we bij deze instelling zijn gekomen?
We wilden in samenspraak met de kinderneuroloog (nav onze eigen ervaringen EN die op school, weten waar psychisch, gedragsmatig en qua leervermogens) zijn plafonds zaten. Om een eerlijke verwachting van hem te hebben en te vragen. Lichamelijk wisten we dat inmiddels al, dus nu is ons beeld een beetje completer. :D