Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:48

Sleeper schreef:
Eilandje, knap dat je je banen bij kan houden. Dat deed ik de eerste keer, de tweede keer zat ik steeds te denken hoeveelste is dit nou. Dus ik ben er maar mee gestopt :)

dat is het enige dat je kan doen tijdens het baantjeszwemmen, vind het stiekem wel wat saai, dus ik tel dan maar, doe ik toch iets :D

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:53

_O- ik tel dus ook omdat ik het saai vind
moet toch wat doen
of ik denk alvast aan de vakantie en wat er allemaal mee moet
probeer gewoon zeker 45 minuten te zwemmen zonder al te veel stoppen
en of het dan 35 of 40 baantjes zijn maakt me dan niet uit

Kaka

Re: Het ik ben begonnen met zwemmen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:59

Gisteravond 45 min gezwommen. Borstcrawl wilde niet, voorkant van mijn schouder trok wat. Maar overgegaan op rugcrawl, maar mennnnnnnnn, das ook vermoeiend (gaat wel lekker hard). Helaas was het erg druk in het zwembad en zat lekker doorzwemmen er niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:34

Heel leuk topic!

Zit intussen in paar sporttopics omdat ik toch wel wat aan mijn conditie wil doen, maar weet nog niet goed wat. Ben ook bezig met aankomen en wil tegelijk mijn "strakke" vorm niet kwijt en wil ook wat meer spieren opbouwen.
Ga denk ik maar starten met 1x/week zwemmen en 2x/week hardlopen buiten het paardrijden om. En meer met de fiets doen.

Ik heb niet zozeer een probleem met het beginnen zwemmen, maar wel met het water. Bij het zwembad in de buurt heb ik altijd het gevoel dat dat gewoon ijskoud is! Zorgt voor een enorme drempel om erin te gaan en eens ik erin ga voel ik gewoon elke spier verstijven. Weet wel dat je dan gewoon snel moet gaan zwemmen, dan krijg je lekker warm maar toch..

Iemand daar een tip voor? Ohja, hier in de buurt zitten enkel 50m baden, dus da's gelijk een mooie hap :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 11:41

Uhm een zwembad zoeken met wat warmer water??
Ik hoor vaker dat 50m baden wat kouder zijn. Mijn man zwom marathons en wedstrijden bij de reddingsbrigrade en dan is het wel weer lekker als een flink moet door zwemmen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:42

ik reageer ook even
sinds 3 weken aan het zwemmen geslagen. 2 keer per week en soms nog 3 keer, vorige week maar 1 keer gedaan ivm drukte, voelt direct slecht :+
gewoon schoolslag. de rest komt wel, ik vind dit eerst vermoeiend zat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:46

Het ene zwelbad zit zo'n 8km verderop, en dat is normaal altijd gewoon flink koud water.
Er is nog een ander, dat zit zo'n 15km van huis, ook 50m bad en daar ben ik de laatste keer (jaartje of 3 terug) een keer uitgekomen met blauwe vingers en lippen, ondanks heel erg actief en intensief rondspatteren.

Heb geen idee waar er nog zwembaden kunnen zijn. Ja 1tje maar dat is enkel in open lucht en er loopt vooral tuig rond :( En bij mooi weer zit je als haringen in een tonnetje, ook niet echt prettig.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:35

@Simba, Ik heb geen ervaring met badmutsen. En eigenlijk ook geen idee of je haar toch nog nat wordt. Zou wel stom zijn als je dan een badmuts draagt en je haar wordt nog nat. Ik zwem met mn hoofd boven water, maar het blijft nooit helemaal droog.

@Varekai, ik zwem in een verwarmd bad. Heerlijk! Enige niet handige is dat er veel ouderen in zwemmen. Nouja niet zwemmen, maar kleppen. Dat is wel onhandig. Mijn zwembad heeft ook nog een gewoon 'koud' bad, maar ik zwem liever met de kletsmajoren :) Mijn zwembad zit op 3 min fietsen dus dat scheelt wel. (nooit een excuus als het slecht weer is ofzo)

@Eilandje en DDDMarink, maar hebben jullie door de 'saaiheid' niet dat je de tel kwijtraakt. Ik moet wel tig keer tijdens een baantje zeggen 7, 7, 7 anders weet ik het niet meer. LIgt vast aan mij :')

@Jannie86, erg toch dat we ons zelf een schuldgevoel aan praten als we verslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:42

Ik vraag me trouwens af of er in de naburige stad geen sportschool was waar ook een zwembad bijzat. Dat zou pas handig zijn! kan je de ene keer baantjes trekken, de andere keer wat krachttraining doen, en alles onder hetzelfde dak :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:19

Jeetje wat gaat dit topic opeens hard! :oo

@ Annebe: Het is inderdaad makkelijker als je iemand hebt die je kan vertellen hoe het moet op de kant. Het is dat je zo ver weg woont, anders wilde ik je wel helpen. Ken je niemand in je omgeving die het je kan leren?

@ Simba: Ik zwem altijd met badmuts, omdat ik dan gestroomlijnder ben en mijn haar niet overal heen drijft. Mijn haar blijft niet droog, maar wel droger dan zonder badmuts. Het wordt niet helemaal doorweekt zeg maar.

Baantjes tellen kan ik ook niet. :n Als we 10 minuten test hebben zit trainer op de kant te turven. :) Als we een opdracht hebben moeten we vaak verschillende slagen. Dus dat is dan bijvoorbeeld met inzwemmen 500m inzwemmen, deel ik dan op in 200m borstcrawl, 200m rugcrawl en 100m schoolslag, dan kan ik het wel onthouden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 07:56

sleeper:ja wel hoor herhaal ook wel eens op welke baan ik zit haha
ik zou maandag gaan maar ben gisteren geweest
veel betere tijd
dus heb nu besloten om op dinsdag/donderdag en zondag te gaan
dan ben ik door de week van 18:45 tot 19:30 aan het zwemmen want vind van 21:00 tot 22:00 gewoon te laat
en heb vaak dan geen puf meer omdat ik lekker op de bank zit
en zondag is dan van 10:00 tot 11:00 aankomende zondag gaan we met de kids zwemmen
dus dat tel ik ook mee(wil toch echt aan de 120 keer zwemmen komen eind van het jaar)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:55

Gisteren weer lekker gezwommen was behoorlijk gesloopt! (Ben dan stiekem ook al 2weken niet geweest) toen ik thuis kwam was mijn lichaam ontzettend moe maar in mijn hoofd voelde ik me super fit dus heb ik het goed gedaan.
Ik zwem altijd zonder badmuts met badmuts lijkt me echt niet prettig. Als ik alleen schoolslag doe word mijn haar niet nat als je het hoog in een knotje doet. Maar dat heeft voor mij weinig nut aangezien ik veel verschillende oefeningen moet doen waarbij mijn haar ook echt niet droog blijft

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:14

ja dat had ik gisteren ook ben niet verder gekomen dan 24 baantjes
was echt gesloopt maar eenmaal thuis wel een voldaan gevoel
en trots dat ik toch gegaan ben
morgen weer zwemmen kijken of ik toch weer aan die 30 baantjes kan komen
conditie is echt bagger schoolslag blijft het voorlopig bij
ook ivm nekklachten en rugklachten ben al blij dat ik zo vooruit kom

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:47

Als je met badmuts zwemt, via het trapje water in en uit gaat, geen keerpunten maakt met je hoofd onderwater, blijven je haren droog, tenzij je met achterhoofd diep in het water ligt.

Denk dat het gewoon en keer proberen word :o

Via de wiki word je er niet veel wijzer van :+
Een badmuts is een van enigszins elastisch kunststof of rubber gemaakt kapje dat bedoeld is om op het hoofd te dragen bij het baden, zwemmen of douchen. De badmuts kan verschillende doelen dienen:

Bescherming van het hoofdhaar.
Voorkomen van vervuiling van het water in een zwembad: oudere zwembadfilters geraken makkelijk verstopt door afgevallen haren. In sommige zwembaden is het dragen van een badmuts daarom verplicht.
Bij waterpolo draagt elk team een herkenbare badmuts, zodat de leden van de teams uit elkaar kunnen worden gehouden.
Competitiezwemmers dragen vaak een badmuts zodat het lichaam minder weerstand biedt aan het water.
Bij langdurige zwemsessies houdt een badmuts het hoofd warm.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:26

met muts lijkt mij echt helemaal niks
ik was mijn haar gewoon gelijk
neem altijd shampoo en douchegel mee
scheelt thuis enorm veel water ;)
en dan ben je toch al nat dus onzin om thuis dan nog een keer te gaan
heb gewoon alweer zin in morgen om te zwemmen
heb de andere tijd helemaal ontdekt gisteren het was een stuk rustiger ook

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:52

Het is ook maar net wat je gewend bent. Voor mij is een badmuts met zwemmen hetzelfde als een cap met paardrijden. Ik zit wel veel onder water, ook met schoolslag. Dat is ook de reden dat mijn haar wel vochtig wordt.

Ik ben maandag niet geweest en vrijdag ga ik ook niet. Hopen dat ik volgende week wel weer kan!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:54

ik doe niet meer aan paardrijden dus cap ken ik niet meer ;)
ik doe gewoon oude wijfies zwemmen
op mijn gemakkie is al zwaar genoeg
ik was ook tot deze week al 4 weken niet geweest
heb het sinds zondag weer opgepakt
ben gisteren geweest en ga morgen weer en zondag met het gezinnetje
en dan voortaan op dinsdag/donderdag en zondag 3 keer in de week vind ik voorlopig even zat
anders word het meer een ''daar gaan we alweer'' dan ''leuk we gaan weer''

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:58

Ik bedoelde meer dat dat er gewoon bij hoort op een gegeven moment. Ik vind het kaal als ik zonder cap rijd en vind het kaal als ik zonder badmuts zwem, daar doelde ik op. :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:04

oh zo nou ik vind het prima zonder muts
maar goed wat ik al zei ben maar een slakkie met zwemmen
volgens mij is het voor de doorstroming wel beter want ga je sneller heb ik wel eens gehoord

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:06

Je gaat inderdaad sneller. Verder maak ik ook keerpunten en zit je haar dan echt in de weg, wanneer je dat niet doet en niet op tempo zwemt is het niet echt nodig denk ik. :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:56

nee lijkt me ook niet nodig om dan een muts te dragen
is misschien wel handig om je haar zo droog mogelijk te houden
ik zie mezelf niet met een muts zwemmen
zie mezelf wel klooien om zo een ding op te doen en uiteindelijk wint de muts :')

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:58

Bij ons is een badmuts verplicht. Het stoort mij ook helemaal niet. Mijn haar wordt wel nat, maar ik heb een stoffen badmuts (dus geen kunststof, daarmee blijft je haar iets droger) én ik zwem met mijn hoofd in het water.
Normaal zou ik vanavond moeten gaan zwemmen, maar ik twijfel een beetje. Heb buikgriep gehad en ben nog steeds erg slap, ben al moe als ik een trap gedaan heb enz.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

een badmuts verplicht?
dat heb ik nog niet eerder gehoord
denk als ze dat bij ons invoeren dat er weinig mensen over blijven
er zwemmen toch best veel jonge lui die het niet zien zitten zo een muts

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:52

In Frankrijk is het ook vaak verplicht. Ik vind het wel zo fris eigenlijk, want dan verlies je veel minder haar. :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:01

ja dat is wel zo natuurlijk want al die haren in het bad is niet echt lekker natuurlijk
al moet ik zeggen er zelf nooit echt last van te hebben tijdens het zwemmen
zelf doe ik mijn haar in een knot of vlecht zwem nooit met los haar