Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
unicorn_kiss schreef:Ik vind dat elke leerling recht heeft op evenveel tijd. Iemand zonder dyslectie kan het net zo moeilijk hebben met een bepaald onderdeed, maar ja, die hebben geen label opgeplakt.
De 'hmm' was inderdaad niet op zijn plaats dejavu
Iemand met dyslexie maakt heel zelden een groei door. dejavu schreef:unicorn_kiss schreef:Ik vind dat elke leerling recht heeft op evenveel tijd. Iemand zonder dyslectie kan het net zo moeilijk hebben met een bepaald onderdeed, maar ja, die hebben geen label opgeplakt.
De 'hmm' was inderdaad niet op zijn plaats dejavu
Het tempo van dyslectici ligt vaak veel lager dan bij 'gewone' kinderen. De dyslectici gaan dan dingen afraffelen en maken daardoor onnodig veel fouten. Soms moeten ze een opdracht wel 2 of 3 keer lezen voor ze echt weten wat de bedoeling is.
Ik denk dat je wel helder moet zien dat er verschil is tussen een taalzwakke leerling en een leerling met dyslexie. Bij een taalzwakke leerling beperkt het zich vaak tot een gebied (laag leestempo of een zwakke speller, etc.). Dit valt zeer zeker te verbeteren door te oefenen.Iemand met dyslexie maakt heel zelden een groei door.
Je hebt voor iemand die er geen verstand van heeft, een behoorlijk sterke mening op een gebied waar je geen kaas van hebt gegeten. Moet ook kunnen, daar is dit een forum voor, maar je wordt niet echt gehinderd door enige kennis.
unicorn_kiss schreef:Ik zie het heel vaak in mijn omgeving, dat vind ik meer dan voldoende om er een mening over te vormen. Je hoeft niet in alles gespecialiseerd te zijn om ergens een mening over te hebben, dat heeft immers iedereen over alles. Een taalzwakke leerling kan ook moeilijker bepaalde leerinhoud of teksten verwerken, daarom vind ik dat zij net zoveel tijd mogen gebruiken om het door te nemen, misschien vallen de leerlingen die bestempeld worden als 'normaal' ook wel onder de zogenaamde noemer 'dyslectisch'. Is dat dan echt nodig om benoemd te worden? Kan een leerkracht niet gewoon naar de indiviuele kwaliteiten en achterstanden van een leerling bekijken? Een label als dyslectie wordt naar mijn mening vaak misbruikt, en daarom vind ik zo'n benamingen gewoonweg onnodig.
In mijn werkveld wordt dyslexie nooit misbruikt. Dat zijn gewoon leerlingen die lekker meedraaien en zich nergens achter verschuilen hoor.
Een dyslecticus niet/minimaal.
Citaat:Unicorn_kiss schreef: Dysclectisch is voor mij een bepaald gebrek aan intelligentie, net zoals iedereen dat wel heeft op een bepaald gebied