Beelddenkers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unicorn_kiss

Berichten: 6493
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:33

Ik vind dat elke leerling recht heeft op evenveel tijd. Iemand zonder dyslectie kan het net zo moeilijk hebben met een bepaald onderdeel, maar ja, die hebben geen label opgeplakt.

De 'hmm' was inderdaad niet op zijn plaats dejavu
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 26-01-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:40

Ik ben het niet met je eens unicorn_kiss.
De extra tijd voor dyslectici is niet zodat ze langer over een vraag kunnen nadenken. Het is volgens mij zodat ze meer tijd hebben om de vraag sowieso goed te kunnen lezen.
Een vriendin van mij is behoorlijk dyslectisch, zij leest echt letter voor letter. En dan moet ze daarna al die letters aan elkaar plakken en bedenken welk woord dat dan is. Probeer het zelf maar eens uit, bijvoorbeeld door een krant op z'n kop te lezen.
Dan ben je wel echt blij dat je extra tijd krijgt, pas daarna komt de moeilijkheid van het onderwerp om de hoek kijken.

*Overigens zou ik extra tijd ook fijn vinden, ik ben mega snel afgeleid en doe heel lang over het formuleren van antwoorden. Ik weet het antwoord wel, maar om het op de juiste manier op papier te krijgen is altijd weer een kunst. Heb vaak zat gehad dat ik een toets niet af had omdat ik gewoon weg te weinig tijd had om alles op te schrijven. Maar daar kun je moeilijk een extra tijd-label op plakken volgens mij. Het komt namelijk ook voor dat ik langer bezig ben geweest dan anderen omdat ik de antwoorden niet meteen wist. En daar blijft een toets toch een toets voor, dat je de antwoorden eruit kan rollen wanneer het gevraagd wordt. Wanneer je het na 5 min. nog niet weet, is de kans klein dat je het na 10 min. ineens wel weer weet. Althans, dat is mijn ervaring. Dus helemaal geen tijdslimiet stellen zou niet realistisch zijn.
Laatst bijgewerkt door Bzoem op 26-01-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Berichten: 3579
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:46

unicorn_kiss schreef:
Ik vind dat elke leerling recht heeft op evenveel tijd. Iemand zonder dyslectie kan het net zo moeilijk hebben met een bepaald onderdeed, maar ja, die hebben geen label opgeplakt.

De 'hmm' was inderdaad niet op zijn plaats dejavu


Het tempo van dyslectici ligt vaak veel lager dan bij 'gewone' kinderen. De dyslectici gaan dan dingen afraffelen en maken daardoor onnodig veel fouten. Soms moeten ze een opdracht wel 2 of 3 keer lezen voor ze echt weten wat de bedoeling is.

Ik denk dat je wel helder moet zien dat er verschil is tussen een taalzwakke leerling en een leerling met dyslexie. Bij een taalzwakke leerling beperkt het zich vaak tot een gebied (laag leestempo of een zwakke speller, etc.). Dit valt zeer zeker te verbeteren door te oefenen. :) Iemand met dyslexie maakt heel zelden een groei door.

Je hebt voor iemand die er geen verstand van heeft, een behoorlijk sterke mening op een gebied waar je geen kaas van hebt gegeten. Moet ook kunnen, daar is dit een forum voor, maar je wordt niet echt gehinderd door enige kennis.

unicorn_kiss

Berichten: 6493
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:00

Ik zie het heel vaak in mijn omgeving, dat vind ik meer dan voldoende om er een mening over te vormen. Je hoeft niet in alles gespecialiseerd te zijn om ergens een mening over te hebben, dat heeft immers iedereen over alles. Een taalzwakke leerling kan ook moeilijker bepaalde leerinhoud of teksten verwerken, daarom vind ik dat zij net zoveel tijd mogen gebruiken om het door te nemen, misschien vallen de leerlingen die bestempeld worden als 'normaal' ook wel onder de zogenaamde noemer 'dyslectisch'. Is dat dan echt nodig om benoemd te worden? Kan een leerkracht niet gewoon naar de indiviuele kwaliteiten en achterstanden van een leerling bekijken? Een label als dyslectie wordt naar mijn mening vaak misbruikt, en daarom vind ik zo'n benamingen gewoonweg onnodig.

Amaryllis
Berichten: 10102
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:02

dejavu schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik vind dat elke leerling recht heeft op evenveel tijd. Iemand zonder dyslectie kan het net zo moeilijk hebben met een bepaald onderdeed, maar ja, die hebben geen label opgeplakt.

De 'hmm' was inderdaad niet op zijn plaats dejavu


Het tempo van dyslectici ligt vaak veel lager dan bij 'gewone' kinderen. De dyslectici gaan dan dingen afraffelen en maken daardoor onnodig veel fouten. Soms moeten ze een opdracht wel 2 of 3 keer lezen voor ze echt weten wat de bedoeling is.

Ik denk dat je wel helder moet zien dat er verschil is tussen een taalzwakke leerling en een leerling met dyslexie. Bij een taalzwakke leerling beperkt het zich vaak tot een gebied (laag leestempo of een zwakke speller, etc.). Dit valt zeer zeker te verbeteren door te oefenen. :) Iemand met dyslexie maakt heel zelden een groei door.

Je hebt voor iemand die er geen verstand van heeft, een behoorlijk sterke mening op een gebied waar je geen kaas van hebt gegeten. Moet ook kunnen, daar is dit een forum voor, maar je wordt niet echt gehinderd door enige kennis.



Een correcte, subtiele beschrijving Dejavu!! Ik kan het even niet opbrengen om te reageren, ik word hier heel moe van, van zulke mensen....

unicorn_kiss

Berichten: 6493
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:05

Geen reden om moe te worden, is maar een mening hoor, daar hoef je je niet veel van aan te trekken.

dejavu

Berichten: 3579
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:11

unicorn_kiss schreef:
Ik zie het heel vaak in mijn omgeving, dat vind ik meer dan voldoende om er een mening over te vormen. Je hoeft niet in alles gespecialiseerd te zijn om ergens een mening over te hebben, dat heeft immers iedereen over alles. Een taalzwakke leerling kan ook moeilijker bepaalde leerinhoud of teksten verwerken, daarom vind ik dat zij net zoveel tijd mogen gebruiken om het door te nemen, misschien vallen de leerlingen die bestempeld worden als 'normaal' ook wel onder de zogenaamde noemer 'dyslectisch'. Is dat dan echt nodig om benoemd te worden? Kan een leerkracht niet gewoon naar de indiviuele kwaliteiten en achterstanden van een leerling bekijken? Een label als dyslectie wordt naar mijn mening vaak misbruikt, en daarom vind ik zo'n benamingen gewoonweg onnodig.


Besef je je wel dat jouw omgeving wel wat minder gespecialiseerd is dan die van een docent bijvoorbeeld? Het zou je dus wel sieren als je ook een keer iets van Amaryllis of Lance zou aannemen. Die geven toch vrij inhoudelijke posts.

Natuurlijk kijkt een leerkracht ook gewoon naar individuele kwaliteiten en achterstanden. Waar staat dat dat niet wordt gedaan? Iedere leerling is even belangrijk. :j In mijn werkveld wordt dyslexie nooit misbruikt. Dat zijn gewoon leerlingen die lekker meedraaien en zich nergens achter verschuilen hoor. :n

Taalzwakte is niet zo hardnekkig als dyslexie. Je kunt met oefenen steeds sterker worden met bijvoorbeeld lezen. :) Een dyslecticus niet/minimaal.

Bedankt, Amaryllis.

Lante

Berichten: 11400
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Beelddenkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:50

Om eerlijk te zijn vind ik de posts van Unikorn_kiss zo star, respectloos en degenererend overkomen dat ik echt totaal geen zin meer heb om nog langer inhoudelijk op haar mening, die gebaseerd is op ?? in te gaan. ;)

Saar4
Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:32

Citaat:
Unicorn_kiss schreef: Dysclectisch is voor mij een bepaald gebrek aan intelligentie, net zoals iedereen dat wel heeft op een bepaald gebied


Dit is gewoon pertinent niet waar. Dyslexie en intelligentie staan los van elkaar. Dyslexie is een aangeboren afwijking in de hersenen waardoor mensen veel moeite hebben met lezen en/of schrijven. Ik ben wetenschappelijk onderzoeker en heb een collega gehad, ook met een universitaire bul, die zo dysectisch was als maar kon. En zij was echt geen uitzondering hoor. Het is heel moeilijk om je voor te stellen maar sommige mensen zien woorden gewoon niet. Dat heeft helemaal niks te maken met intelligentie maar met hersenen die anders functioneren.

Ik ben het wel met je eens dat elke luie puber die niet kan spellen tegenwoordig met dyslexie schermt en ik word hier af en toe ook moe van.