Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:45

Weet ik niet zeker, of het daar aan ligt, of dat het voor je eigen lichaam misschien niet goed zou zijn?!

_karin_

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:46

Ik doneer ook alles. Heb geen geloofsovertuiging die me 'tegen' houdt en vind simpelweg dat iedereen recht heeft op mijn organen als ik er niks meer aan heb.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:22

Kentaro schreef:
Hebben ze je na het prikken niet een tijdje laten zitten dan???

Vinden jullie het ook raar of niet?!
Met bloedgeven blijkt er dus een leeftijdsgrens van 70 te zijn. M'n schoonvader is in augustus 70 geworden en mag nu geen bloed meer geven :P Hij heeft aangegeven het wel te willen, maar dat mag dus niet?!?

Jawel ik heb minstens 20 minuten gezeten kopje thee en koekjes.
Toen stond ik op en liep ik weg en toen na een paar meter kaboem

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:02

alles!!!!! zo nodig, ook voor de wetenschappers die mij uit elkaar willen pluizen. Maar die keus laat ik bij de nabestaande hun mogen kieze of ze lang "afscheid"willen nemen van mij, of heel kort... :) kort ivm het medice mag je geloof ik maar 1a 2 dagen bij de nabestaande blijven...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:39

Na de dood alles muv mijn hart (zie dat toch als symbolisch mijn motor) en ik ben nu ook bloeddonor

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:44

..
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 24-01-24 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:57

Ik denk niet dat het in Nederland te realiseren valt om je organen alleen aan een andere donor af te kunnen staan, omdat je dan eigenlijk aan het discrimineren bent. Maar ik snap jullie gedachte heel goed :j

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:45

loveshadow schreef:
Ik denk niet dat het in Nederland te realiseren valt om je organen alleen aan een andere donor af te kunnen staan, omdat je dan eigenlijk aan het discrimineren bent. Maar ik snap jullie gedachte heel goed :j

mee eens
en bovendien mogen sommige mensen geen donor zijn door bijvoorbeeld kanker gehad te hebben

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:02

Ik ben net 18 geworden, en heb me in elk geval ingeschreven als bloeddonor. Of ik m'n organen wil doneren ben ik nog niet over uit.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:11

Alles, ik heb er toch niks meer aan.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:53

Ik donner alleen niet m'n hoornvlies, huid, bloedvaten, kraakbeen en pezen. Wel alle organen..
Vanaf het moment dat ik hoorde van doneren van organen en wat je ermee kan doen voor een ander wilde ik al donor worden, maar mijn moeder is er sterk op tegen. Maar ik beeld me dan in; als ik dood ga, en ik zou nog een paar mensen kunnen redden, waarom zou ik dan die organen 'weggooien' en anderen met mijn dood meenemen?"
Dus, op mijn 18e heb ik me meteen ingeschreven..
Ik vind het toch wel belangrijk.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:56

Wat mij betreft het zelfde als Misz_J. Huid en dat soort dingen geef ik liever niet weg, waarom weet ik eigenlijk niet precies. Maar voelt gewoon niet fijn op de een of andere manier.
Ik sta nog niet ingeschreven als donor, moet ik maar eens gaan doen. Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, dan een ander er maar gelukkig mee maken :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:05

Recycle goooo recycle! Dus. Alles bij mij :D
Alleen ik wil m'n lichaam niet ter beschikbaar stellen aan de wetenschap. Ik ben eerstejaars geneeskundestudent en als ik dan zie hoe sommige lichamen erbij liggen en hoe je lichaam wordt gebruikt. Niet echt mooi :n

Voor de mensen die hun hart niet willen doneren. Misschien een leuk weetje; ons hart is voor ons symbolisch datgene waar ons gevoel in zit, onze 'motor'. Bijvoorbeeld in Japan is de lever het orgaan waarvan zij denken dat het gevoel daar zit. Het is dus puur cultureel bepaald waar je denkt dat je gevoel in zit, wat je motortje is. Maar, stiekem zit je gevoel in geen enkel orgaan! ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:05

_Lisanne schreef:
Wat mij betreft het zelfde als Misz_J. Huid en dat soort dingen geef ik liever niet weg, waarom weet ik eigenlijk niet precies. Maar voelt gewoon niet fijn op de een of andere manier.
Ik sta nog niet ingeschreven als donor, moet ik maar eens gaan doen. Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, dan een ander er maar gelukkig mee maken :)

Doe het meteen! jaofnee.nl ;) 5 minuten werk

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:09

ik doneer alles behalve mijn hornvlies en mijn huid ( niet dat ze daar iets aan zouden hebben maar toch )

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:56

Eefske schreef:
Recycle goooo recycle! Dus. Alles bij mij :D
Alleen ik wil m'n lichaam niet ter beschikbaar stellen aan de wetenschap. Ik ben eerstejaars geneeskundestudent en als ik dan zie hoe sommige lichamen erbij liggen en hoe je lichaam wordt gebruikt. Niet echt mooi :n

Voor de mensen die hun hart niet willen doneren. Misschien een leuk weetje; ons hart is voor ons symbolisch datgene waar ons gevoel in zit, onze 'motor'. Bijvoorbeeld in Japan is de lever het orgaan waarvan zij denken dat het gevoel daar zit. Het is dus puur cultureel bepaald waar je denkt dat je gevoel in zit, wat je motortje is. Maar, stiekem zit je gevoel in geen enkel orgaan! ;)

Hoe kun je instellen dat je NIET voor de wetenschap gebruikt wil worden? Ik wil dat ook niet, maar ik heb nergens gezien dat je dat kunt aanklikken ofzo? :\

Edit: heb het al gevonden! Wat 5 minuten zoeken al niet kan opleveren :')

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:32

_Lisanne schreef:

Kan al heel snel en is nog makkelijk ook..... :D Ook voor de gene die niet willen doneren een aanrader! Ziekenhuizen zijn tegenwoordig verplicht om de donorregister te bellen... Als jij niet wilt, maar er is niks vastgelegd en familie gaat akkoord, dan gebeurt dat ook dus, denk daar goed over na, maar ik zeg: 'Gewoon doen!' haha ;)
www.jaofnee.nl

Ik doneer qua organen alles, uitgezonderd mijn hoornvliezen, dat vind ik maar een naar idee.... De rest intresseert mij niet zo.... Ik hoop er oud mee te worden, dus ben benieuwd dat als ik dat haal mijn organen nog bruikbaar zijn... Ook geef ik volbloed en sta ik ingeschreven bij de database voor beenmerg- en plaatjes donatie.... :)

Ja bij bloeddonatie heb je een minimum en een maximum leeftijd... :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:35

Ik heb het lef niet om bloeddonor te zijn, ondanks dat het mijn ziekte en medicatie wel kan en mag.
Maar na mijn dood mogen ze mij recyclen en eventueel voor de wetenschap hebben.
Hoewel ze voor het laatste genoeg aanbod hebben, volgens een patholoog die ik het ooit gevraagd heb.

Ik wil ontvangen indien nodig, dus moet je ook bereid zijn te geven.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:40

Ik ben ook donor voor als ik er straks niet meer ben. Alles wat men kan gebruiken mag, maar ik wil niet dat ze mijn ogen/hoornvlies gebruiken. Gewoon het idee (terwijl je er zelf natuurlijk niets meer van meemaakt, maar toch).
Reden van donor zijn is dat ik het zo zonde zou vinden als anderen weer een menselijker bestaan kunnen hebben, terwijl ik er niets meer mee kan en daar niets mee gedaan wordt.
Tijdens leven ben ik geen bloeddonor, gewoon omdat ik een watje met naalden en bloed ben en ik neem mijn petje af voor mensen die dit wel geregeld doen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:49

Ik ben ook geen bloeddonor omdat ik al gek wordt als ik om een andere reden 1 buisje bloed moet laten prikken.
Absoluut respect voor mensen die dit wel zijn!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:50

Ik ben bloeddonor & heb me ook aangemeld als orgaandonor.
Alleen mijn hoornvlies niet, dat vind ik echt smerig idee, de rest mogen ze hebben hoor!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:25

Hoe werkt dat eigenlijk, bloed doneren? Word je dan opgeroepen of kun je gewoon gaan als je 'zin' hebt??

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:36

M3lisss schreef:
Hoe werkt dat eigenlijk, bloed doneren? Word je dan opgeroepen of kun je gewoon gaan als je 'zin' hebt??

Je krijgt een oproep.
Bij de locatie waar ik kom kan ik vanaf de oproepdatum 2 weken komen, wanneer het mij uitkomt

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:46

YankeeBoy schreef:
M3lisss schreef:

Je krijgt een oproep.
Bij de locatie waar ik kom kan ik vanaf de oproepdatum 2 weken komen, wanneer het mij uitkomt

Word je vaak opgeroepen? En heb je veel last daarna ?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:50

als vrouw geloof ik 3x per jaar, maar dat weet ik niet zeker. Kan je allemaal vinden op de site.
En last, nou, de eerste x kwam ik niet verder dan 2 buisjes voor controle, de 2e x bijna een volle zak, maar nergens last van gehad. Ze raden wel af die dag nog te gaan sporten of andere zware lichamelijke arbeid te verrichten!