Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marley schreef:iemand die echt zelfmoord pleegt en zoveel achterlaat moet het leven heel erg zwart hebben gezien dat dit zijn beste uitweg is..... egoïstisch komt daar niet bij mij op....
wat ik wel egoïstisch vind, is mensen die 100 half mislukte pogingen doen om zelfmoord te plegen (in mijn ogen voor de aandacht). Van erg dichtbij meegemaakt en dit vond ik vreselijk.
Als je echt echt echt wilt, dan lukt het heus, zoals bij Antonie....
maar goed, dat is vast weer een andere discussie....
manie schreef:Kelpla schreef:
Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......
Ayasha schreef:sambagirl schreef:Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.
Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus
Dan vind ik de nabestaande egoïstisch in je eerste zin, neem dit niet persoonlijk op, ik ga echt effe puur in op die gedachtengang, Ze denken dan niet "gut in wat voor put moet die gezeten hebben" maar lekker op zichzelf betrekken, hoe erg zij het wel niet vinden, hoeveel pijn en verdriet het hun wel niet doet. Denken die mensen soms dat je zelfmoord pleegt voor de lol? Zo van "wat ga'k vandaag es doen... Nou waarom geen zelfmoord?!"
Nabestaanden zijn toch ook vrij om te kiezen?
Vjestagirl schreef:Ik vind zelfmoord per definitie een egoistische daad: je doet het omdat jij je zo slecht voelt dat je denkt dat jij dood beter af bent, zonder te denken aan de gevolgen voor je nabestaanden.
Ik denk dat als je je zo slecht voelt je beter naar een psycholoog kunt gaan, je op kunt laten nemen in een mental hospital, anti-depressiva kunt slikken. Zelfmoord is een laatste redmiddel, maar wel een egoistische.
Arianna1983 schreef:Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.
Broccoli schreef:Nee, ik vind het niet egoïstisch.
Voordat je daadwerkelijk de stap neemt om zelfmoord te plegen zijn er zoveel gedachten door je heen gegaan. Soms denk je zelfs dat het beter is voor degenen die je achterlaat. Zodat zij zich geen zorgen meer om je hoeven te maken etc. Er schuilt zoveel meer achter zelfmoord dan de daad zelf.
Ayasha schreef:neen sporter dat maak jij er van omdat je selectief leest.Ze zegt niet dat ze het makkelijk hebben, ze spreekt haar bewondering uit dat ze zich er goed doorheen slaan en zich gelukkig kunnen voelen. Al dan niet "ondanks" het leven.
Ik vind het ook mooi om te lezen dat er mensen zijn die het zich niet kunnen voorstellen, dat is toch enkel positief?
PureSylk schreef:Sander_ schreef:Denk daarbij aan de vader die in de zee springt om zijn zoon van de verdrinkingsdood te redden, en daarbij zelf omkomt. Doet hij dat omdat hij zichzelf daar fijn door voelt, of omdat hij echt wilt dat zijn zoon leeft?
Waarom wil hij graag dat zijn zoon leeft? Toch zeker omdat hij veel om hem geeft? Ik ben van mening dat zelfs in zulke situaties een stkje egoisme mee komt kijken.
Polaris schreef:Ik vind dat iemand baas is over eigen lichaam.
Je mag jezelf van het leven ontnemen als, en wanneer jij dat wilt.
Daar hebben andere mensen simpelweg niets aan te beslissen.
Iemand doet dat niet voor niets, als de pijn die iemand ervaart niet meer opweegt tegen de liefde voor zijn kinderen/vrouw etc., en hij kan daar blijkbaar niet mee leven, begrijp ik zijn keuze.
Ik zou zelfs wel een stapje verder willen gaan: dat familieleden egoistisch zijn om zo'n persoon wél te willen laten leven.
sporter schreef:Ayasha schreef:neen sporter dat maak jij er van omdat je selectief leest.Ze zegt niet dat ze het makkelijk hebben, ze spreekt haar bewondering uit dat ze zich er goed doorheen slaan en zich gelukkig kunnen voelen. Al dan niet "ondanks" het leven.
Ik vind het ook mooi om te lezen dat er mensen zijn die het zich niet kunnen voorstellen, dat is toch enkel positief?
Nee dat is het niet. Dat is walgelijk arrogant! Wie ben jij om te beoordelen dat andere mensen zich dat niet kunnen voorstellen. Waar bazeer je al die aannamens op? Ik lees niet selectief een post later schrijft ze namelijk dat het klopt.
sporter schreef:Ayasha schreef:neen sporter dat maak jij er van omdat je selectief leest.Ze zegt niet dat ze het makkelijk hebben, ze spreekt haar bewondering uit dat ze zich er goed doorheen slaan en zich gelukkig kunnen voelen. Al dan niet "ondanks" het leven.
Nee dat is het niet. Dat is walgelijk arrogant! Wie ben jij om te beoordelen dat andere mensen zich dat niet kunnen voorstellen. Waar bazeer je al die aannamens op? Ik lees niet selectief een post later schrijft ze namelijk dat het klopt.
Ayasha schreef:Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben.
denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?
Gulpje: wat doet jou denken dat ik er nooit in gezeten heb?
chrisje_83 schreef:blauw00gje schreef:Ik heb nu al een paar keer gelezen hier dat mensen vinden dat personen die zelfmoord plegen lef hebben.
Hier kan ik me absoluut niet in vinden
Waarom niet?
denbine schreef:Ayasha schreef:Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben.
denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?
Gulpje: wat doet jou denken dat ik er nooit in gezeten heb?
Ja ben ik van overtuigd! Misschien egoistisch van mijn kant maar daar ben ik van overtuigd!
Spijt me als ik hier mensen mee kwets!
sporter schreef:detour schreef:
ben jij psychisch ooit zo ziek geweest, heb jij ooit veel gevochten, je teveel gevoeld, niet begrepen gevoeld en ben je steeds bezig geweest met een minimaal zelfbeeld om het anderen naar de zin te maken? ik heb het op werk mee gemaakt, bij een vriendin..
Ik vind dit echt heel misselijk. Je gaat er vanuit dat ik dat soort dingen niet heb meegemaakt? Waar bazeer je dat op? Op mijn mening?
Maar ik ben er al klaar mee. Heel fijn dat je je zo kan inleven en zo veroordeelt.
mistery schreef:Mijn vader leeft dag in dag uit met een verschrikkelijke pijn. 9 van de 10 keer haat hij zijn leven en springt hij het liefste voor de trein. Hij is manisch depressief en sinds de scheiding met mijn moeder voelt hij zich heel alleen.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat als mijn vader dood gaat dat door zelfmoord is. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Iedere dag opstaan en in je hoofd hebben dat je het niet langer volhoudt is verschrikkelijk.
Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is. maar op een dag zal zijn energie gewoon op zijn en zal hij kiezen voor de dood. En er is niemand die mij dan wijs kan maken dat mijn vader egoistisch is.