Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:51

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen..

Zelfmoord is niet egoïstisch.. iemand persé bij je willen houden omdat jíj niet zonder diegene kan, dát is egoïstisch.

Soms is het leven alleen maar lijden, een echte hel en doet elke teug adem pijn in je hele lichaam..
Die mensen zijn letterlijk en figuurlijk levensmoe.. moe van het leven.
En waar het voor de 'normale' mensen zo vanzelfsprekend is om te leven, is dat voor de andere groep zo niet-vanzelfsprekend.

Ik heb zelf heel vaak gezegd; zo graag als jíj wilt leven, zo graag wil ík dood!!

Nadine_S

Marley schreef:
iemand die echt zelfmoord pleegt en zoveel achterlaat moet het leven heel erg zwart hebben gezien dat dit zijn beste uitweg is..... egoïstisch komt daar niet bij mij op....

wat ik wel egoïstisch vind, is mensen die 100 half mislukte pogingen doen om zelfmoord te plegen (in mijn ogen voor de aandacht). Van erg dichtbij meegemaakt en dit vond ik vreselijk.
Als je echt echt echt wilt, dan lukt het heus, zoals bij Antonie....
maar goed, dat is vast weer een andere discussie....

Dat vind ik dus onzin. Soms word je te vroeg gevonden, komt iemand eerder thuis bijvoorbeeld of weet ik veel.
Dat betekent niet meteen dat je niet echt dood wilde en maar een beetje om aandacht zat te schreeuwen..

Onassa

manie schreef:
Kelpla schreef:

Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......

Ik heb zelf een aantal keer op dat randje geleefd, toevallig vorige week nog met mijn verhaal in een weekbald gestaan, ik kan me dan ook niet anders dan mezelf aansluiten bij bovenstaande quote.
Het is een onzichtbare ziekte maar die echt dodelijk kan zijn.
Ik heb vaak gedacht bij mezelf....had ik maar iets lichamelijk ipv dit, dan zou je tenminste meer begrip krijgen ipv dat je veroordeelt word door je medemens en dat terwijl je met zo'n ziekte al veroordeelt bent!

Gulpje

Ayasha schreef:
sambagirl schreef:
Ik vind zelfmoord inderdaad heel egoistisch, mijn 1e reactie is ook altijd boosheid. Boosheid om wat je de nabestaanden aandoet en dat je de mensen die van je houden met schuldgevoelens en vragen opzadelt. Vragen die dus nooit beantwoord zullen worden, je hebt er zelf geen last meer van, maar je nabestaande hebben levenslang.

Mijn 2e reactie is altijd wel, hoe kan iemand tot zo'n daad komen en hoe diep is het dal waar je door heen gaat tot je zo'n besllissing neemt. Worstel je op een dusdanig manier dat je geen waarde hecht aan je leven? Mijn 2e reactie is altijd milder maar met hele gemengde gevoelens dus

Dan vind ik de nabestaande egoïstisch in je eerste zin, neem dit niet persoonlijk op, ik ga echt effe puur in op die gedachtengang, Ze denken dan niet "gut in wat voor put moet die gezeten hebben" maar lekker op zichzelf betrekken, hoe erg zij het wel niet vinden, hoeveel pijn en verdriet het hun wel niet doet. Denken die mensen soms dat je zelfmoord pleegt voor de lol? Zo van "wat ga'k vandaag es doen... Nou waarom geen zelfmoord?!" :n
Nabestaanden zijn toch ook vrij om te kiezen?

Ik vind dat je daarover pas écht kan oordelen als je zelf in zo'n situatie hebt gezeten. Net zoals je degene die het niet snapt waarom iemand een eind aan zijn/haar leven maakt niet kan veroordelen kan je de nabestaanden ook niet veroordelen, je kan hun gevoel en verdriet niet veroordelen, dat is iets van hun. Reken maar dat het een wirwar van emoties is, van schuldgevoel tot woede tot intens verdriet. Vooral met een zelfmoord. Je zal nooit echt weten hoe in het geval van Antonie de situatie (thuis) was maar ik kan me goed voorstellen dat er veel soorten gevoelens de revue gaan passeren.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik zelfmoord op een andere manier ben gaan bekijken nadat ik een reactie van een vriendin van een Bokster las. De bokster had zelfmoord gepleegd en haar vriendin vergeleek haar pijn en verdriet met iemand die was neergestoken. Alleen kon je bij degene met de steekwonden daarwerkelijk zien dat ze was neergestoken, en bij degene waar die pijn van binnen zat niet. Voor veel mensen is het inderdaad echt niet voor te stellen dat zoiets in je hoofd zal opkomen, maar iemand komt niet zomaar tot zo'n daad, je moet echt geen enkele hoop meer hebben wil je je leven stoppen. Misschien is dat het juist wat zo moeilijk voor te stellen is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:52

Dat dit uberhaupt ter discussie staat vind ik eigenlijk al een beetje gek. Maar nee, ik vindt het absoluut niet egoistisch. Ik denk dat je dit als nabestaande gedurende een periode wel zo kunt ervaren maar dat de keus op zicht niet egoistisch is.

Integendeel, voor sommige mensen is zelfmoord de beste keus die er is, ondanks dat ze andere mensen achterlaten, dan moet je je indenken hoe ondraagelijk blijven leven voor die mensen moet zijn.

Zelfmoord is de allerlaatste keus die je maakt, en daar gaat heel, heel veel aan vooraf.

91laura

Vjestagirl schreef:
Ik vind zelfmoord per definitie een egoistische daad: je doet het omdat jij je zo slecht voelt dat je denkt dat jij dood beter af bent, zonder te denken aan de gevolgen voor je nabestaanden.

Ik denk dat als je je zo slecht voelt je beter naar een psycholoog kunt gaan, je op kunt laten nemen in een mental hospital, anti-depressiva kunt slikken. Zelfmoord is een laatste redmiddel, maar wel een egoistische.

Hoe weet je dat ze dat al niet gedaan hebben? Weet jij het verhaal achter de daad van de mensen? Sommige mensen volgen al de helft van hun leven therapie, die doen alles voor een beter leven, maar wat als dat niet wilt lukken?

Arianna1983 schreef:
Maar wat me triest maakt, is de diepe wanhoop die uit zo'n daad spreekt. Dat je ellende groter is dan je angst voor de dood, dat vind ik echt vreselijk.

Ik ben het hier compleet mee eens. Je slaat de spijker op zijn kop hiermee!

Broccoli schreef:
Nee, ik vind het niet egoïstisch.
Voordat je daadwerkelijk de stap neemt om zelfmoord te plegen zijn er zoveel gedachten door je heen gegaan. Soms denk je zelfs dat het beter is voor degenen die je achterlaat. Zodat zij zich geen zorgen meer om je hoeven te maken etc. Er schuilt zoveel meer achter zelfmoord dan de daad zelf.

Sluit ik me ook bij aan..

Bij zelfmoord kan je pas oordelen als je de situatie weet. Maar als ik naar de situaties kijk die ik meegemaakt heb, ken ik geen enkele situatie die ik egoïstisch vind. Ook familie/vrienden hadden respect voor het besluit..

Je besluit niet zomaar om uit het leven te stappen, daar is zoveel aan vooraf gegaan. De pijn die je hebt is ondenkbaar en je kan járen lang therapie gevolgd hebben. Maar stel dat het zelfs dan niet wilt lukken en je kiest voor de dood? Wat is dáár egoïstisch aan?

Denk er eens aan hoe moeilijk het is in de situatie van iemand die er een einde aan wil maken? Denk je niet dat het voor hem/haar ook afschuwelijk is om zijn geliefde achter te laten? Om sommige dingen nooit meer mee te kunnen maken? Moet je nagaan hoe groot de pijn is dat je er dus toch voor kiest om dat te doen..
Laatst bijgewerkt door 91laura op 07-10-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisje_83

blauw00gje schreef:
Ik heb nu al een paar keer gelezen hier dat mensen vinden dat personen die zelfmoord plegen lef hebben.
Hier kan ik me absoluut niet in vinden :n

Waarom niet?

WenK

Ik vind zelfmoord plegen een absoluut egoïstische daad. Ik keur het echter niet af. Iemand die geen uitweg meer ziet, niet meer weet hoe hij uit dat zwarte gat weg moet komen en geen lichtpuntje(s) meer in zijn leven kan vinden neemt de beslissing om niet meer verder te hoeven. Dat is egoïstisch... :j

Ik vind echter dat de manier waarop wel heel belangrijk is. Er zijn mensen voor wie het simpelweg beter is als ze er niet meer zijn, en, hoe hard ook, dat geldt dan vaak voor hun omgeving ook. Iemand die kiest voor euthanasie wegens een lichamelijke ziekte (kanker) krijgt alle begrip en steun. Realiseren mensen zich niet dat je met een psygische ziekte in net zo'n uitzichtloze situatie kunt zitten? Niet alle 'problemen' zijn op te lossen en net zo min als men alle vormen van bijvoorbeeld kanker kan genezen kan men dit met psychische ziekten. In dat geval is euthanasie voor alle betrokken de mooiste uitweg. Maar juist dat is in Nederland niet toegestaan waardoor mensen moeten kiezen voor minder mooie oplossingen. De 'mooiste' oplossing m.i. is om een flinke overdosis aan pillen te nemen, de minst mooie om jezelf voor een trein of van een gebouw te gooien. Ik kan 'begrijpen' dat iemand die voor zelfmoord kiest niet in staat is om rationeel na te denken, maar als je zelf realistisch kijkt.... als je toch eens iemand moet vinden, hoe dan het liefst? Ik kies voor een overdosis hoor... :j

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:53

Ayasha schreef:
neen sporter dat maak jij er van omdat je selectief leest. ;) Ze zegt niet dat ze het makkelijk hebben, ze spreekt haar bewondering uit dat ze zich er goed doorheen slaan en zich gelukkig kunnen voelen. Al dan niet "ondanks" het leven.
Ik vind het ook mooi om te lezen dat er mensen zijn die het zich niet kunnen voorstellen, dat is toch enkel positief? :?

Nee dat is het niet. Dat is walgelijk arrogant! Wie ben jij om te beoordelen dat andere mensen zich dat niet kunnen voorstellen. Waar bazeer je al die aannamens op? Ik lees niet selectief een post later schrijft ze namelijk dat het klopt.

blauw00gje

PureSylk schreef:
Sander_ schreef:
Denk daarbij aan de vader die in de zee springt om zijn zoon van de verdrinkingsdood te redden, en daarbij zelf omkomt. Doet hij dat omdat hij zichzelf daar fijn door voelt, of omdat hij echt wilt dat zijn zoon leeft?

Waarom wil hij graag dat zijn zoon leeft? Toch zeker omdat hij veel om hem geeft? Ik ben van mening dat zelfs in zulke situaties een stkje egoisme mee komt kijken.

Daar heb ik eerlijk gezegd nooit over nagedacht.
Ik zou niet eens nadenken waarom ik in het water zou springen, maar uiteindelijk is dat denk ik toch omdat hij wil dat zijn zoon leeft.

Ik vind niet dat hier egoïsme bij komt kijken. Helemaal niet zelfs. Vader springt wel de zee in om zijn zoon te redden.

Nano05

Het snappen voor mensen die het niet zelf of van dichtbij hebben meegemaakt is echt HEEL moeilijk.

De mensen die dit doen, moeten echt heel ZIEK zijn naar mijn idee. Geestelijk ziek zijn is echt heel erg.

Ik kan niet zeggen dat ik het egoistisch vind, nee ik kan niet in iemand anders zijn hoofd kijken.

Maar idd, als je het doet, doe het dan goed en doe het niet voor de aandacht en zoals al eerder is gezegd, laat je nabestaanden niet met vragen achter of zover mogelijk NIET met een trauma.

Twiggy2008

Ik denk dat je niet kunt stellen dat zelfmoord plegen per definitie egoistisch is. Elk geval is anders, elke geval om tot zoiets te komen is anders. Zo heb ik iemand gekend die psychisch zo ziek was dat het nooit meer goed zou komen. Hoe rot ook, zijn gezin is uiteindelijk na een hele zware tijd verder gegaan, zijn vrouw is jaren later hertrouwd en weer gelukkig geworden. Was het egoistisch? Ik zou het niet zo durven noemen......

Antonie was iemand van hoge pieken en diepe dalen. Hij had depressies, was een heel gevoelig persoon. Hij heeft het in overleg met Isa gedaan, heb ik begrepen. En ja, ze hadden kinderen. Hem kennende heeft hij dieper dan diep gezeten, want hij was dol op zijn kinderen. Denk niet dat je hier als buitenstaander over kunt en mag oordelen. Het is een drama voor dat gezin........

Ayasha
Blogger

Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben. :)

denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?

Gulpje: wat doet jou denken dat ik er nooit in gezeten heb? :+

denbine

Polaris schreef:
Ik vind dat iemand baas is over eigen lichaam.
Je mag jezelf van het leven ontnemen als, en wanneer jij dat wilt.
Daar hebben andere mensen simpelweg niets aan te beslissen.

Iemand doet dat niet voor niets, als de pijn die iemand ervaart niet meer opweegt tegen de liefde voor zijn kinderen/vrouw etc., en hij kan daar blijkbaar niet mee leven, begrijp ik zijn keuze.
Ik zou zelfs wel een stapje verder willen gaan: dat familieleden egoistisch zijn om zo'n persoon wél te willen laten leven.

Mag iemand met die stelling "baas over eigen lichaam eruit stappen wanneer jij het wil" dan ouder worden!? Lekkere ouder ben je dan!
In mijn ogen verdien je het dan niet eens om een kind op de wereld te zetten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:54

sporter schreef:
Ayasha schreef:
neen sporter dat maak jij er van omdat je selectief leest. ;) Ze zegt niet dat ze het makkelijk hebben, ze spreekt haar bewondering uit dat ze zich er goed doorheen slaan en zich gelukkig kunnen voelen. Al dan niet "ondanks" het leven.
Ik vind het ook mooi om te lezen dat er mensen zijn die het zich niet kunnen voorstellen, dat is toch enkel positief? :?

Nee dat is het niet. Dat is walgelijk arrogant! Wie ben jij om te beoordelen dat andere mensen zich dat niet kunnen voorstellen. Waar bazeer je al die aannamens op? Ik lees niet selectief een post later schrijft ze namelijk dat het klopt.

Omdat ze zelf ZEGGEN dat ze het niet KUNNEN? :?

Kimbers

Mijn vader leeft dag in dag uit met een verschrikkelijke pijn. 9 van de 10 keer haat hij zijn leven en springt hij het liefste voor de trein. Hij is manisch depressief en sinds de scheiding met mijn moeder voelt hij zich heel alleen.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat als mijn vader dood gaat dat door zelfmoord is. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Iedere dag opstaan en in je hoofd hebben dat je het niet langer volhoudt is verschrikkelijk.

Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is. maar op een dag zal zijn energie gewoon op zijn en zal hij kiezen voor de dood. En er is niemand die mij dan wijs kan maken dat mijn vader egoistisch is.

detour

sporter schreef:
Ayasha schreef:

nee, ik bedoel idd ook sporter, dat die mensen kennelijk wél de kracht hebben mentaal om door te gaan en dat is maar goed ook, snappie? Waarom reageer je nu zo fel? :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:55

Ik ga trouwens niet verder lezen in dit topic want dan zou ik hier zelfs het gevoel ook nog krijgen mezelf te moeten verantwoorden voor mijn ziekte.
Dit soort topics kunnen triggeren,maar wilde mijn mening wel geven.
Verder dan dat ga ik hier dus ook niet.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:55

Ayasha schreef:
Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben. :)

denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?

Ja ben ik van overtuigd! Misschien egoistisch van mijn kant maar daar ben ik van overtuigd!
Spijt me als ik hier mensen mee kwets!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:56

chrisje_83 schreef:
blauw00gje schreef:
Ik heb nu al een paar keer gelezen hier dat mensen vinden dat personen die zelfmoord plegen lef hebben.
Hier kan ik me absoluut niet in vinden :n

Waarom niet?

Misschien heb ik het verkeerd verwoord. Ik ''verbind'' het woord lef denk ik onbewust met het woord bewondering.
En ik heb echt geen bewondering voor iemand die zelfmoord pleegt.

sporter

[quote="detour"]

ben jij psychisch ooit zo ziek geweest, heb jij ooit veel gevochten, je teveel gevoeld, niet begrepen gevoeld en ben je steeds bezig geweest met een minimaal zelfbeeld om het anderen naar de zin te maken? ik heb het op werk mee gemaakt, bij een vriendin..

Ik vind dit echt heel misselijk. Je gaat er vanuit dat ik dat soort dingen niet heb meegemaakt? Waar bazeer je dat op? Op mijn mening?
Maar ik ben er al klaar mee. Heel fijn dat je je zo kan inleven en zo veroordeelt.

:r

detour

[quote="Twiggy2008"]

Antonie was iemand van hoge pieken en diepe dalen. Hij had depressies, was een heel gevoelig persoon. Hij heeft het in overleg met Isa gedaan, heb ik begrepen. quote]

Waar heb je dat vandaan, Twig?.. Jeumpie, dat is helemaal heftig.. :(:)

Anyway was het met je verder posts eens, het is toch wel bijzonder hoe je bij dezelfde bokkers uitkomt in hun meningen. ;)

Ayasha
Blogger

denbine schreef:
Ayasha schreef:

Ja ben ik van overtuigd! Misschien egoistisch van mijn kant maar daar ben ik van overtuigd!
Spijt me als ik hier mensen mee kwets!

Mag ik vragen waarom? Als je er niet op door wilt gaan moet je niet overigens. :)

sporter: waarom trek jij dit onderwerp zo op jezelf? Ben ik niet gewend van je.
Enfin, ook voor jou geld dat je niet moet antwoorden. Kan me voorstellen dat als er een reden voor is die pijnlijk is en niets moet... :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:57

sporter schreef:
detour schreef:

ben jij psychisch ooit zo ziek geweest, heb jij ooit veel gevochten, je teveel gevoeld, niet begrepen gevoeld en ben je steeds bezig geweest met een minimaal zelfbeeld om het anderen naar de zin te maken? ik heb het op werk mee gemaakt, bij een vriendin..

Ik vind dit echt heel misselijk. Je gaat er vanuit dat ik dat soort dingen niet heb meegemaakt? Waar bazeer je dat op? Op mijn mening?
Maar ik ben er al klaar mee. Heel fijn dat je je zo kan inleven en zo veroordeelt.

:r

Ik had het niet over jou, maar je trekt het naar jezelf, hoor. :(:)

kennelijk zit je zelf ook heel diep omdat je zo emotioneel reageert en ik wens je alle sterkte van de wereld toe, hoor.. Dat meen ik oprecht.. Ik wil jou persoonlijk niet aanvallen of veroordelen. ;)
Laatst bijgewerkt door detour op 07-10-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:58

mistery schreef:
Mijn vader leeft dag in dag uit met een verschrikkelijke pijn. 9 van de 10 keer haat hij zijn leven en springt hij het liefste voor de trein. Hij is manisch depressief en sinds de scheiding met mijn moeder voelt hij zich heel alleen.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat als mijn vader dood gaat dat door zelfmoord is. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Iedere dag opstaan en in je hoofd hebben dat je het niet langer volhoudt is verschrikkelijk.

Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is. maar op een dag zal zijn energie gewoon op zijn en zal hij kiezen voor de dood. En er is niemand die mij dan wijs kan maken dat mijn vader egoistisch is.

Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is.

Hier zeg je zelf toch al genoeg....jij weet dat je vader voor jullie leeft!!!! dat is pure liefde voor je kinderen! :(:)