Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

Anoniem

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:31

Ze zit in groep 3 ;) Leest, schrijft, voert sociale discussies...

Natuurlijk is ze nog lang niet volwassen, maar als ik kijk naar mijn dochter van 4 die net op school zit, dan is mijn oudste toch echt wel een heel stuk groter... sinds ze in groep 3 zit eigenlijk :j

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:32

het ligt helemaal aan de situatie bijv hoe lang zijn jullie samen ,wat voor woonsituatie ,heb je een stabiele relatie ,studie enz enz
kan je niet zomaar een leeftijd aan geven
al vind ik dat er tegenwoordig wel erg makkelijk word gedacht aan zwanger worden
ik bedoel daarmee meteen aan het begin van een relatie meteen zwanger worden en nog vaak onder de 20 moet ieder voor zich weten hoor
maar daarvan zie je heel vaak dat ze na een tijdje uit elkaar gaan en het kind de dupe is
ik was 17 toen ik ging samenwonen met mijn vriend :D (hij was toen 22) we waren toen 1,5 jaar samen
normaal had ik er nog mee gewacht maar de relatie met mijn moeder was niet goed dus het was beter om uit huis te gaan
dat is de beste beslissing ooit geweest *D
na 4 jaar samenwonen zijn we getrouwd toen was ik 21
en ik was 22 toen onze eerste dochter werd geboren en nee ik was niet zwanger toen ik trouwde :+
op mijn 24ste kwam onze tweede dochter
inmiddels zijn mijn kinderen 13 en 15 en ben ik nog steeds heel gelukkig met mijn man <3
ik ben nu 37 en we zijn 16 jaar getrouwd

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:37

Rock schreef:
Ze zit in groep 3 ;) Leest, schrijft, voert sociale discussies...

Natuurlijk is ze nog lang niet volwassen, maar als ik kijk naar mijn dochter van 4 die net op school zit, dan is mijn oudste toch echt wel een heel stuk groter... sinds ze in groep 3 zit eigenlijk :j

ze is 5 en zit in groep 3???
klas overgeslagen zeker

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:38

:)* of een vroege leerling natuurlijk

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:43

Salsa schreef:
Landelijk gemiddelde is 30 maar als ik soms de topic hier lees van kids/zwangerschap heb ik het idee dat boktgemiddelde wel lager is.

Dit is haast onvoorstelbaar. Ik had altijd gedacht rond de 23 of zo

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:45

Goh, ik was 21 en opeens onverwacht zwanger. Omdat mijn relatie net beeindigd was heb ik veel stress gehad. Kort daarna heb ik een auto-ongeluk gehad. Afijn, kindje verloren. Of het door de klap kwam of door de stress weet ik niet. Ik heb een operatie gehad. Misschien beter zo geweest. Het was voor meneer de ex niet gewenst, ik moest het maar weg laten halen! Volgens mijn ex ben ik nooit zwanger geweest. Iets wat me nu nog altijd irriteert want hij was er gewoon simpelweg niet voor me :( Wat voor een waardeloze onverantwoordelijke pipo ben je dan zeg? Hij ontkent het tegen iedereen. Volgens zijn nieuwe vriendin lieg ik. Ik zou ze wel voor dr ... kunnen slaan om eens maar 0,01% te laten voelen van wat ik heb meegemaakt! Ik heb er toen een flinke emotionele klap aan overgehouden. Ik heb littekens dus kan het gelukkig bewijzen, maar dan zelfs wordt struisvogelpolitiek gespeeld en krijg ik vast als antwoord: ach het is zo lang geleden, zet jezelf er overheen..........tsssss.........
Niemand begrijpt en steunt je hóór!
Daarna heb ik heel lang geen kinderen gewild. Ik vond het wel prima zo met zn 2-tjes. Tot opeens een kindergevoel kwam. Ik was 26 toen ik zwanger werd. Gelijk zowat de 1e keer. Ik heb geen cyclus hoeven wachten :-)
Met mn 26e kwam mn kleine meisje. 6 weekjes te vroeg. Ze heeft een weekje in de couveuse gelegen en 1 week nog in een ziekenhuisbedje. Mevrouw wilde niet goed eten. Bij de geboorte woog ze 2,010 kg. Ze wilde met 8 weken te vroeg al komen na een bloeding. Het is geen fijne tijd geweest. De bevalling en weeen hebben 3,5 dag geduurd.
Inmiddels is ze 5 en ik ben er heel heel heel gelukkig mee.
Ze blijft wel een klein dun meisje, maar ja, dat is gewoon mooi meegenomen!
Ik heb daarna nog wel een kinderwens gehad toen ze 3 of zo was, maar mn man wil geen 2e.
Inmiddels heb ik er vrede mee. Als ik nu nog zwanger zou worden dan ben ik 38 voordat die ook 5 is, dan ben ik veel te oud voor mijn gevoel!
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 06-10-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:47

DDDMakkink schreef:
:)* of een vroege leerling natuurlijk

Erg vroege leerling. 21 december wordt ze zes. Mijn zoontje is 19 januari jarig en zal dus juist een betrekkelijk late leerling zijn. Hoewel die nu (hij is 2,5) al bezig is met letters en cijfers, dus ik vraag me af hoe ze hem een jaartje extra willen laten kleuteren :=

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:48

Ik ben 26 en kan ieder moment bevallen :+
Zwangerschap was een bewuste keuze en ik was gelukkig ook snel zwanger!
Lichamelijk gezien is het voor een vrouw beter om jong (18-24) moeder te worden. Echter moet je er dan natuurlijk mentaal, emotioneel, financieel, etc ook aan toe zijn.. :P Ik ben zwanger geworden in een periode dat we allebei een goede baan hadden en huisje, boompje, beestje zeg maar. Ik vond dat wel een fijn uitgangspunt, echter vind ik ook dat, als er in materieel opzicht iets ontbreekt er vaak wel weer een mouw aan te passen is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:51

Mijn dochter zou eerst ook doorgaan naar een andere klas, is niet gebeurd en voor mijn dochter vind ik het jammer, voor de uitdaging maar ze worden wel 'stevig' van een jaar door kleuteren of 'late leerling' zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:53

Ja inderdaad, je relatie en financiele situatie moet wel stabiel zijn!
Mijne is gewoon gruwelijk verwend ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:55

MamboBeach schreef:
Mijn dochter zou eerst ook doorgaan naar een andere klas, is niet gebeurd en voor mijn dochter vind ik het jammer, voor de uitdaging maar ze worden wel 'stevig' van een jaar door kleuteren of 'late leerling' zijn.

Daar zit inderdaad wat in. Mijn dochter is nu wel de jongste van de klas. Maar aan de andere kant is ze ook wel heel erg trots dat ze in groep 3 zit, en daardoor groeit ze echt enorm. Voor haar was het ook beter om naar groep 3 te gaan trouwens, ze heeft ADD en miste in de kleuterklassen echt de structuur.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:59

Rock schreef:
MamboBeach schreef:

Daar zit inderdaad wat in. Mijn dochter is nu wel de jongste van de klas. Maar aan de andere kant is ze ook wel heel erg trots dat ze in groep 3 zit, en daardoor groeit ze echt enorm. Voor haar was het ook beter om naar groep 3 te gaan trouwens, ze heeft ADD en miste in de kleuterklassen echt de structuur.

Ik begrijp ook precies wat jij bedoelt want dat is de reden dat ik graag had gezien dat ze nu naar groep 3 was gegaan. :j Nu heb ik me er maar overheen gezet en zie ik haar maar ze is echt al heel 'groot'. Ze neemt ook altijd het voortouw enz. Maargoed, het is nu eenmaal zo en het gaat goed dus dat is erg mooi!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:02

Miranda40 schreef:
Maar wanneer vind jij je dat TE oud? Ik was 27 toen ik wel een relatie had maar nog lekker thuis woonde. Onze eerste zoontje kwam toen ik 32 was. Nu 8 jaar later was ik dan weer zwanger (helaas is ons kindje overleden) maar ik vind mezelf echt niet oud.

ik vind jou dan niet oud hoor, ik heb het gevoel dat ik al oud ben denk vooral omdat iedereen om me heen al kinderen heeft en jonger dan mij zijn

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:02

MamboBeach schreef:

mijn dochter is ook een jaar blijven zitten
ze is toen veel ziek geweest en ze vonden het beter om een jaar extra te doen
ik moet zeggen eerst vond ik het heeeeeeel erg.
maar achteraf juist niet
ze komt nu echt goed mee en is een van de vlotste in de klas.
en ach ik zeg dan maar straks kunnen ze nog genoeg werken etc laat haar nu maar lekker onbezorgd op school zitten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:03

Als je 40 bent vind ik een moeder niet echt jong meer maar ieder zijn keuze toch?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:04

Miranda40 schreef:
Pletje123 schreef:
Mijns inziens ben je te oud als je lichaam niet meer goed vruchtbaar is. Daar zijn gemiddelden voor, maar het blijft natuurlijk per persoon verschillen.

:j maar ik doelde meer op het feit dat als je nu 27 bent en denkt dat je straks te oud bent, vraag ik me af wanneer is dat dan? Was gewoon een vraag ;)

Tja daar kan ik geen andwoord opgeven omdat ik het niet weet.
ja misschien maak ik me wel druk om niets (zoals gewoonlijk)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:09

ik vind 27 helemaal niet oud hoor
als ik hoor dat mijn andere overbuurvrouw 23 is en via ivf zwanger is geworden
daar stond ik even raar van te kijken
zij is 23 en hij is 25 maar goed het wou niet lukken dus dan maar via ziekenhuis
klinkt zo raar zo jong en dan niet willen lukken
totaal andere wereld in eens

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:23

Goh, dit is ook weer de eeuwige discussie!! Ik vind onder de 20 te jong (persoonlijk dan he) en boven de 38 te oud!! Mijn schoonmoeder is net zo oud als mijn oma!! allebei 75...

Ik was 23 toed de oudste geboren werd en 27 bij de 2e, ik vind het heerlijk om een jonge mama te zijn! Wij waren eigenlijk pas ruim 1.5 jaar samen toen ik stopte met de pil, toen was ik bijna 22, het lukte niet helemaal, duurde ruim een jaar voor ik aantelde! Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt of het goed zit!

En een relatiebreuk zit in een klein hoekje, dus leeftijd is geen garantie voor een goede relatie! Het is ws wel zo dat als je wat ouder bent, dat je dan wat beter weet voor jezelf hoe je je leven wilt leiden...goh, ik klink een beetje zweverig :p

Ik zou zo zeggen voor de kindloze dames met kinderwens, ga ervoor!! Het is echt het mooiste wat er is! Ik geniet (bijna) elke dag!! (en op de dagen dat ik niet geniet, hangen ze hier achter het behang!! :roll:)

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:27

ach als je er klaar voor bent maakt de leeftijd toch niet uit...
mijn moeder was net 18 toen de eerste kwam...
ik was 31.....

mensen plannen voortaan teveel daarom zijn ze later zwanger denk ik....
kind valt helaas niet te plannen.....

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:29

ik heb nog geen kind, ook nog geen plannen maar vind 28 wel een mooie leeftijd voor een kindje :j

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:34

SecretLIN schreef:
Miranda40 schreef:
Maar wanneer vind jij je dat TE oud? Ik was 27 toen ik wel een relatie had maar nog lekker thuis woonde. Onze eerste zoontje kwam toen ik 32 was. Nu 8 jaar later was ik dan weer zwanger (helaas is ons kindje overleden) maar ik vind mezelf echt niet oud.

ik vind jou dan niet oud hoor, ik heb het gevoel dat ik al oud ben denk vooral omdat iedereen om me heen al kinderen heeft en jonger dan mij zijn

Vriendinnen om mij heen waren voor hun 30e al moeder; ik dacht: wat ben ik dan straks oud ;).

Mijn man werkte en deed in de avond nog een HBO-opleiding (2 avonden in de week). Met 28 gingen we trouwen en toen hij zijn studie helemaal had afgerond dachten we aan kinderen; was ook gelijk raak (ondanks ik al jaren de pil slikte). Daarna vele miskramen en EUG's gehad. En heb je dan een keus? Geen eileiders meer dus de natuur kan je niet meer helpen. En om nu te zeggen dat IVF bij ons in 1x is aangeslagen.....En op dat moment speelt leeftijd geen rol meer (al moet je natuurlijk wel een keer een streep gaan zetten tot hier en niet verder ;)).

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 11:04

Is het landelijk gemiddelde echt 30? Ik dacht dat deze jonger was...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:19

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:51

Binckydenice schreef:
Is het landelijk gemiddelde echt 30? Ik dacht dat deze jonger was...

29.4. Iets jonger dus, maar niet veel ;)
Citaat:
Steeds ouder moeder
Vergeleken met vorige generaties krijgen vrouwen in Nederland op een relatief hoge leeftijd hun eerste kind. In 2008 was de gemiddelde leeftijd waarop dat gebeurde 29,4 jaar. Van de gemiddelde leeftijd van mannen bij de geboorte van hun eerste kind bestaan geen statistieken. Nederlandse vaders zijn naar schatting rond de 32 jaar bij de geboorte van hun eerste kind (Rijken, 2009).

In 2004 waren vrouwen in de OESO-landen, dertig voornamelijk rijke landen, gemiddeld 27,5 jaar bij de geboorte van hun eerste kind. In Nederland was dit gemiddeld 28,9 jaar. Binnen de OESO krijgen alleen vrouwen in Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland hun eerste kind nog later.

Bron

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:56

Figaro schreef:
Ik ben 26 en kan ieder moment bevallen :+
Zwangerschap was een bewuste keuze en ik was gelukkig ook snel zwanger!
Lichamelijk gezien is het voor een vrouw beter om jong (18-24) moeder te worden. Echter moet je er dan natuurlijk mentaal, emotioneel, financieel, etc ook aan toe zijn.. :P Ik ben zwanger geworden in een periode dat we allebei een goede baan hadden en huisje, boompje, beestje zeg maar. Ik vond dat wel een fijn uitgangspunt, echter vind ik ook dat, als er in materieel opzicht iets ontbreekt er vaak wel weer een mouw aan te passen is.

Gezellig! Ik ben 24 en kan ook ieder moment bevallen :))

Ook bij ons is het een heel bewuste keuze. Hebben alles op de rit (baan, huis en een hele fijne relatie) dus toen dachten we: laten we d'r gewoon voor gaan :D

Het perfecte moment bestaat toch niet en als je de kans en de wens hebt, dan zie ik niet in waarom het niet kan :) Zou zelf zeker geen jaren meer willen wachten, want dan krijg ik haast het gevoel dat ik om (vruchtbaarheids)proelemen vraag :=