Bloed te kort!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:00

jury schreef:
Het was bij ons dus echt niet af en toe, want dat kan natuurlijk gewoon voorkomen. Het was echt een structureel probleem.

Klopt, dat was bij ons ook de laatste jaren (Rotterdam).

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:01

Daantjuh, lees mijn post ook nog even. Ik denk echt dat jullie er goed aan doen om met de behandelend arts te spreken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 20:04

raket schreef:
Daantjuh, lees mijn post ook nog even. Ik denk echt dat jullie er goed aan doen om met de behandelend arts te spreken.

Lees mijn post ook even! ;)

Dat ben ik van plan.
Al neem ik aan dat een arts niet gaat liegen hierover, laat staan 2 artsen, maar ik zal het als hij opgenomen word nogmaals navragen.
Dat hij een transfusie krijgt dat is 100% zeker.
Hij verliest heeeeel veel bloed, het is een langdurige complexe ingreep.
Er word een stand geplaatst, een harrtklep vervangen en een stuk ader verwijdert en misschien nog een stuk ader, maar dat ligt eraan of ze erbij kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 08-08-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:11

Jeetje dat is nogal wat voor je broertje.. En wat gek dat hij geen/minder bloed kan krijgen? Toch goed dat je het even gaat navragen denk ik, al zal hij er idd niet over liegen denk ik..

Ik heb ook weer een oproepkaart binnen om te geven, mn 2e donatie!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:14

Electra63 schreef:
jury schreef:
Het was bij ons dus echt niet af en toe, want dat kan natuurlijk gewoon voorkomen. Het was echt een structureel probleem.

Klopt, dat was bij ons ook de laatste jaren (Rotterdam).

was bij mij dus ook in Rotterdam. Ik moest daarheen omdat ik ook getypeerd voor beenmergdonor was.

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:21

Vervelend zeg voor je broertje zeg!

Ik had me opgegeven voor bloeddonor, alle testen doorstaan, al gaf de arts wel aan dat mijn aderen lastig te vinden waren maar ik mocht voor de 1ste keer komen doneren.... Helaas liggen mijn aderen zo diep dat ze er bijna geen bloed uit krijgen, voor de buisjes was het net aan voldoende maar een 1/2 liter is onmogelijk :\ Ik vind het erg jammer, had graag op deze manier geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:29

Electra63 schreef:
Rebecca: dat vind ik inderdaad wel egoïstisch.
Ik gaf altijd bloed omdat ik een weinig voorkomende bloedgroep heb. Toen ik zelf bloed nodig had, was het ook niet in voorraad en daar baalde ik toen best van, maar dat is nog geen reden om te zeggen als jij niet geeft dan krijg je ook niet als je het nodig hebt.
Van mij mag er wel wat meer aandacht besteed worden aan bloed geven. Een oproep bijv. plaatsen bij huisarts/ziekenhuis.
Een hoop mensen hebben er geen zin in, omdat het tegenwoordig een hoop tijd kost.
En een hoop mensen worden ook uitgesloten: (ex-)kankerpatiënten en ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger mochten ook homo's geen bloed geven (toen Aids net bekend werd).

En voor zulke mensen zou ik ook bloed willen geven. Én voor mensen die ook geven.
Mensen die er geen zin in hebben of het gewoon niet willen, daar wil ik mijn bloed niet aan geven..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:30

Ik kan me voorstellen dat er weinig mensen bloed doneren... Bij mij is één keertje bloed geprikt. Daarvoor hebben ze meer dan een kwartier naar een geschikte ader waar ze bij konden gezocht en toen ze hem eindelijk hadden was het vol krijgen van 2 buisjes zo'n marteling... Dat zou ik nooit van mijn leven voor een onbekende willen doorstaan, sorry dat ik het zeg :n

Ik heb een veelvoorkomende bloedgroep, dus mijn bloed is toch niet echt hard nodig... Als ik een unieke bloedgroep had en het zou voor een familielid hard nodig zijn of zo, zou ik misschien nog wel over na willen denken, maar anders, nee, echt niet. :n

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:30

Bij mij was het ook altijd lastig prikken. Moesten ook diep gaan.
Toen ik bij de plasma bus zat moest ik ook altijd naar de hoofdprikker vragen :). Ik voelde me dan wel altijd een beetje opgelaten maar anders kregen ze hem echt niet te pakken of stopte het na een half zakje.
Ik zou het gewoon nog een keer proberen hoor Obi. Dieper dan de helft van je arm kunnen ze niet liggen toch.

Konstantine

Re: Bloed te kort!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:34

Rebeccaa schreef:
Electra63 schreef:
En een hoop mensen worden ook uitgesloten: (ex-)kankerpatiënten en ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger mochten ook homo's geen bloed geven (toen Aids net bekend werd).

En voor zulke mensen zou ik ook bloed willen geven. Én voor mensen die ook geven.
Mensen die er geen zin in hebben of het gewoon niet willen, daar wil ik mijn bloed niet aan geven..

Hier ben ik het trouwens ook mee eens.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:09

Ik heb heel gewoon bloed (O+), maar ben eerder ook wel eens gebeld om z.s.m. te komen geven omdat er een tekort dreigde. Is kennelijk regionaal verschillend.

@daantjuhhh Klinkt heftig zeg, voor je broertje. Is cellsaver geen optie? Dan krijg je (via een apparaat) tijdens de operatie een deel van je eigen bloed terug. Recycling dus ;)

Van tattoos etc. kun je géén CJ krijgen, maar wel andere ziektes, vandaar dat je tijdelijk niet mag geven.

Konstantine schreef:
Ik kan me voorstellen dat er weinig mensen bloed doneren... Bij mij is één keertje bloed geprikt. Daarvoor hebben ze meer dan een kwartier naar een geschikte ader waar ze bij konden gezocht en toen ze hem eindelijk hadden was het vol krijgen van 2 buisjes zo'n marteling... Dat zou ik nooit van mijn leven voor een onbekende willen doorstaan, sorry dat ik het zeg :n

Ik heb een veelvoorkomende bloedgroep, dus mijn bloed is toch niet echt hard nodig... Als ik een unieke bloedgroep had en het zou voor een familielid hard nodig zijn of zo, zou ik misschien nog wel over na willen denken, maar anders, nee, echt niet. :n

Jammer dat je niet geeft, want ook bloed van een veelvoorkomende bloedgroep is hard nodig. Als iedereen zo redeneert schiet het niet op ;)

Ben je eerder geprikt op de bloedbank of gewoon op een prikpost/labo of zo? Mijn ervaring is dat ze op de bloedbank gewoon veel beter kunnen prikken. Kan het weten, heb ook lastige vaten :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:12

Ik ben geprikt in het ziekenhuis... Door het hoofd van de afdeling, want de zusters faalden...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:32

Cell saver is (bijna) overal standaard bij een hartoperatie, zeker bij reoperaties.
Meis, ik denk dat je het waarschijnlijk niet goed begrepen hebt en je nu onnodig druk loopt te maken, ik pb je..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:43

Door bokt heb ik me aangemeld als bloeddonor, maar nog nooit gegeven.
Niet altijd een hele goede service gehad van Sanquin, langere onzekerheid over of ik wel mocht geven ivm in het verleden een embolie hebben gehad en toen ik maar niks hoorde van Sanquin heb ik een piercing laten zetten en een week later kreeg ik een oproep, maar helaas, mocht ik dus toen een jaar niet meer geven.
Ik mag in oktober weer geven, dus nog even geduld.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:25

Goed dat je het onder de aandacht brengt, ik heb me meteen aangemeld!

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:38

mijn vader doet het altijd.
ik wil het ook echt doen als ik 18 ben,
maar dat duurt nog fve.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:40

koeke schreef:
Mijn ervaring is dat ze op de bloedbank gewoon veel beter kunnen prikken. Kan het weten, heb ook lastige vaten :D

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De 1e keer dat ik mocht doneren heb ik een enorme blauwe plek gehad en die vrouw was maar aan het zeuren over mijn vaten, en dat ik er maar over na moest denken of ik wel donor wilde blijven. En dan ben je daar voor het eerst!
Donatie daarna ging prima, volgens die vrouw was ik helemaal niet moeilijk te prikken...
Ligt denk ik gewoon aan degene die je erbij hebt :) Weet wel dat ik de volgende keer om iemand anders vraagt als ze meteen over mn vaten begint :P

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:25

joycie schreef:
koeke schreef:
Mijn ervaring is dat ze op de bloedbank gewoon veel beter kunnen prikken. Kan het weten, heb ook lastige vaten :D

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De 1e keer dat ik mocht doneren heb ik een enorme blauwe plek gehad en die vrouw was maar aan het zeuren over mijn vaten, en dat ik er maar over na moest denken of ik wel donor wilde blijven. En dan ben je daar voor het eerst!
Donatie daarna ging prima, volgens die vrouw was ik helemaal niet moeilijk te prikken...
Ligt denk ik gewoon aan degene die je erbij hebt :) Weet wel dat ik de volgende keer om iemand anders vraagt als ze meteen over mn vaten begint :P

Er zijn meer redenen waardoor je moeilijker te prikken kan zijn. Als je bijvoorbeeld koud bent of gestresst kunnen je bloedvaten wat samenknijpen, waardoor je lastiger te prikken bent.

Mensen die geen bloed kunnen doneren ivm een laag hb, transfusie in het verleden of verblijf in Engeland kunnen zich vaak wel aanmelden als stamceldonor. Is iets heel anders dan bloeddonor, maar kan ook heel nuttig zijn. Meer info

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:38

Wat triest zeg, dat er tekort bloed is.

Ik ben zelf donor, al weet ik eerlijk gezegd niet of ik het blijf. Het is me namelijk nog niet gelukt om een zak vol te krijgen(ik val steeds flauw) en ze gebruiken alleen volle zakken

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:49

superlotje schreef:
Er zijn meer redenen waardoor je moeilijker te prikken kan zijn. Als je bijvoorbeeld koud bent of gestresst kunnen je bloedvaten wat samenknijpen, waardoor je lastiger te prikken bent.

Maar waarom krijgt de 1 hem er dan zo in, en de ander niet?
Ik maak me er niet zenuwachtig om ofzo, werd op een gegeven moment wel zenuwachtig van die vrouw die over mn vaten zat te zeuren en in mn arm zat te prikken en te draaien, maar daarvoor was er niks aan de hand :P
Koud ben ik eigenlijk nooit als ik daar aankom, ik ga altijd op de fiets en krijg het best warm van fietsen :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:21

joycie schreef:
superlotje schreef:

Maar waarom krijgt de 1 hem er dan zo in, en de ander niet?
Ik maak me er niet zenuwachtig om ofzo, werd op een gegeven moment wel zenuwachtig van die vrouw die over mn vaten zat te zeuren en in mn arm zat te prikken en te draaien, maar daarvoor was er niks aan de hand :P
Koud ben ik eigenlijk nooit als ik daar aankom, ik ga altijd op de fiets en krijg het best warm van fietsen :)

Tja, misschien was het haar eerste dag bij Sanquin :+
Alleen door echte ervaring kun je goed leren prikken, dat leer je niet uit een boek of op een pop.

Bij mij wordt er meestal door verschillende medewerkers zorgvuldig naar mijn arm gekeken, waarna de naald er wel in 1 keer in zit.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:31

superlotje schreef:
Mensen die geen bloed kunnen doneren ivm een laag hb, transfusie in het verleden of verblijf in Engeland kunnen zich vaak wel aanmelden als stamceldonor. Is iets heel anders dan bloeddonor, maar kan ook heel nuttig zijn. Meer info
Klopt, ik sta ook nog wel geregistreerd als stamceldonor. Wist trouwens niet dat je dat tegenwoordig ook kunt worden als je geen bloeddonor (geweest) bent.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:15

Ik ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik wat hoor van Sanquin.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:32

Ik ben vorig jaar 18 geworden en heb me gelijk aangemeld als bloeddonor. Mijn ouders zijn het al jaren en dus ben ik 'ermee opgegroeid.' Het was vanzelfsprekend dat ik ook donor wilde worden. Ik bedoel, als ik ooit eens een zak bloed nodig heb ben ik andere donoren ERRUG dankbaar. Kleine moeite om 3x per jaar een uurtje uit te trekken. Boekie erbij, koekie en thee achteraf en dan heb je je goede daad weer gedaan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:14

Zondagochtend is er weer bloedgeven hier.

Nu ben ik met mijn zoon (zes jaar) alleen thuis. Hem alleen thuis laten is geen optie, maar meenemen?

Hier is het geloof ik 5 of 6 maal per jaar. Ik heb ook een pasje wat ik bij me moet dragen