moederschap en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:38

Wat fijn, zoveel reacties op mijn vraag. :)

Ik denk dat meenemen toch eerst niet reëel is. Hoewel babay's in Noorwegen tot - 10 graden Celsius buiten worden neegezet, zullen NL-s dat niet waarderen, die gezonde buitenlucht. :D

Ik ben nl in de winter uitgerekend en bovendien lopen er altijd honden los op de manege. En een hond (of ander dier) zonder toezicht in de buurt van een pasgeboren baby te laten... Nee, lijkt me niet verstandig... Wel interessant om jullie oplossingen te lezen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:00

Ik denk dat zolang de kinderen klein zijn, het een moeilijke combi blijft. Als je een "gemakkelijke" baby hebt of maar één kind gaat het vaak nog wel redelijk maar als ze zich willen gaan bewegen en nog geen gevaren kunnen inschatten wordt het wel heel moeilijk. Natuurlijk zijn er tussenoplossing maar eenvoudig is het zelden. Je moet langs alle kanten veel water in de wijn doen.

Kelly: Voor mij is mijn bijrijdster een zegen en een goede oplossing omdat mijn man veel van huis is en grootouders ver weg wonen en ik dus niet zo vaak kan gaan rijden. Maar ik heb dan ook een fantastische bijrijdster die tevens een zeer goede vriendin is. Ik heb alleszins ook erg nare ervaringen met bijrijdsters gehad. Je bent als eigenaar nu eenmaal zuinig op je paard en niet iedereen houdt zich aan gemaakte afspraken.

biancailona: Schattige foto! Ik heb iets soortgelijks:
Afbeelding
:D

HippoLogic: Ik ben het helemaal met je eens. Mijn oudste dochter heb ik als baby een paar maal mee gehad maar ik vond het geen goede oplossing: honden en andere gevaren, koude, ongeconcentreerd rijden,...

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:30

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:38

Wat een schattige foto's komen er voorbij met die kiddies met een paardje aan de hand....*smelt*

@ Ilzas, zo 7 maanden per jaar weg, dat is nogal wat. Over de bijrijder, als je misschien een heel goede vriendin hebt ofzo? En soms loop je gewoon tegen iemand aan met wie het wel klikt. Ik had een hele fijne voor mijn oude merrie. Maar mijn ruin accepteert helaas bijna niemand....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:44

Kijk als je al een paard hebt en je zoekt dan een bijrijder, omdat je het niet red. Maar om nou een paard te gaan kopen, terwijl je weet dat je het niet red in je eentje, vind ik nou ook weer wat.

Mijn vriendinnen of rijden niet of hebben zelf al een paard. En wat je zegt: het karakter moet iemand ook nog liggen. Zo heeft zowel mijn zus als een vriendin van me nog wel een ruin staan, maar dat zijn dan weer niet mijn karakters. En idem dito met het vinden van een bijrijder voor het karakter van het paard. Ik hou zelf van hete, sensibele merrie's, maar niet iedereen is daar van gediend. En juist die zijn dan weer niet zo makkelijk onder te brengen bij bijrijders...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:27

Ik ben ook nooit een voorstander geweest voor een bijrijder. Mijn mening was, ik heb het paard gekocht dus ben ik er verantwoordelijk voor, elke dag weer. Tuurlijk springt er wel eens iemand bij als je niet kan maar over het algemeen...
Ik heb sinds een maand of acht een vaste bijrijdster. Daarvoor reden twee oudstalgenoten nog wel eens op mijn paard maar de eerste moest afhaken ivm school en de tweede kwam op een gegeven moment vaker niet dan wel. Dan houdt het bij mij even op. Ik heb toen bewust gekozen voor een onbekend iemand die reageerde op mijn advertentie. En ik heb heel veel mazzel dat het goed klikt tussen haar en het paard. Ze gaat lekker haar gang, verzorgt hem goed en als er wat is, bellen of sms'en we elkaar. Ik ben er in principe ook nooit als zij er is, daarom heb ik een bijrijdster. Eens in de zoveel tijd kom ik wel kijken hoe het gaat en haar eventueel rijtechnisch wat bij te sturen.
Ik neem mijn zoontje, nu 2 jaar, niet zo vaak mee naar stal. Als ik hem meeneem, is het meer voor het sociale. Een paar keer hebben de eigenaren van stal even opgepast, hooguit een uurtje, als de hoefsmid bijvoorbeeld kwam of toen mijn paard net geopereerd was en verzorgd moest worden en ik even geen oppas had. Meestal is hij dan thuis bij papa. Kwestie van toch goed op elkaar afstemmen en plannen. En ja, onvoorziene omstandigheden zijn er altijd en tot nu toe vind je altijd wel een oplossing is mijn ervaring.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:25

Hee paardrijdende moeders met baby; weleens van een 'babyhuisje' gehoord? Is iets Gronings. Een soort 'konijnenhok' met horgaas, een wit verrijdbaar huisje met stevige wielen waar je je baby in legt. Daar ligt ie veilig voor vliegen, honden, wind, regen etc. Die van mij heeft jaren naast de bak gestaan...Ook in de winter. Kruik erbij en lekker slapen maar. Heb geen foto maar kijk even op de site van 'lutje potje babyhuisjes'. Superhandig voor paardenmama's. Net zoals een babyfoon op je mobiel, goud waard die spullen! Later kocht ik een box van Marktplaats. Manlief wielen onder gemaakt en die kon dus in de stal en naast de bak ;)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:41

Wat handig zo'n babyhuisje!!
Het ziet er alleen echt uit als een konijnenhok....haha

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:35

Inderdaad, drie keer raden waar ik hem nu met grote kids voor gebruik! :D

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:54

Hier nog een mama-met-paard, en ja: ook hier is het lastig combineren. Vriendlief heft een drukke baan, waarvoor hij lange dagen van huis is, en heeft ook zo zijn sport/hobby's (die ik hem ook gun), dus het is passen en meten met de tijd.
Nu is paardlief al 18, en een beetje met pré-pensioen; ik HOEF niks meer met 'm.

Wel gaat hij zaterdag verhuizen naar een kleinere pensionstal dichterbij het bos, zodat ik hopelijk wat meer aan hem en onze favo bosritjes toekom. Dat kost me vanaf de huidige locatie ruim 30 min., zodat 'even rijden' me ruim 3 uur kost (incl. poetsen, zadelen, erheen-bosrit maken-terug, verzorgen en eten geven). Niet te doen dus, zéker niet omdat ik weer zwanger ben en straks dus twee kleintjes heb. Vanaf de nieuwe stal ben ik in tien minuutjes in het bos; stukken beter. Bovendien is er een overkapte trainingsmolen voor de (vele) dagen dat ik geen tijd heb. Het is wederom volpension, want ik heb helaas niet dagelijks tijd voor binnen/buiten zetten, voeren en mesten.
Is dus maandelijks een klap centen, maarja: paard weg, doe ik niet (waar breng je een 18-jarige nog heen? juist... niet dus!).
Ach, zo lang paardlief dagelijks veel buiten loopt en zijn natje en droogje krijgt, heb ik 'm nog niet horen klagen (ziet er heel happy uit en is vrolijk), het is meer jammer voor mezelf. Maar hee: kindjes zijn óók heel leuk, gelukkig!

Ohja, vergat ik nog te zeggen dat ik mijn zoontje (nu 16 maanden) in een draagdoek knoop, en zo vanalles met mijn paard kan: uit de wei halen, poetsen, longeren. Zoonlief vindt het prachtig, van kleins af aan! Ik draag 'm op mijn rug, zo zit hij veilig en uit de weg en heb ik beide handen vrij. Ideaal! Met een tweede erbij wordt dat weer lastiger, maar ik heb zoonlief ook wel eens in de kinderwagen laten slapen langs de rand van de bak (kan alleen als je een rustig, klein babytje hebt: als ze groter worden werkt dat niet meer). Zo'n lutjepotje lijkt me daar héél handig voor, maar ik heb mijn apard niet aan huis, en om zo'n geval nou bij anderen op het erf te zetten...

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:12

@ XX_kelly_XX: ik heb niks tegen bijrijders,
maar mijn paardje gaat er niet goed mee om.
en als moeder zijnde is het ook niet handig,
ik heb geen vaste dagen of tijden wanneer ik kan gaan,
dat ligt eraan of ik dan wel of geen oppas heb.
en als ik er ben weet ik nog niet of ik kan rijden.
sommige klusjes gaan gewoon voor, dus dat is heel moeilijk voor bijrijder om daaromheen te plannen.
wel heb ik voor de paarden die ik niet rijd verzorgsters.
die hebben dat paard als eigen paard en doen ook een bijdrage in de klusjes.
zo hebben we allemaal een vaste waterbakdag, daardoor moet ik voor het water slechts twee keer per week die kant op bijv.
en dat werkt allemaal geweldig, maar ik heb ook graag 1 paard voor mezelf, die op mij afgestemd is, waarvoor ik en ik alleen de verantwoordelijkheid heb en ook voor haar spullen.
niet dat ik iets poets en het de keer erna onder de modder aantref bijv. of erger nog haren in de bostels....ielk!!!

@cathyvans: wel eens van gehoord, er is ergens zo'n "natural" kdv die de kids biologisch eten geven en ze in die huisjes te slapen leggen.
maar ik heb er eelijk gezegd geen vertrouwen in dat ze zomers niet gaan broeien en 's winters niet ijskoud worden.
en hoe snel koeld zo'n kruik af buiten?
nee dan zou ik ook niet lekker rijden. behalve als ik om de twee minuten ga checken.
en dat rijd dus ook niet lekker haha
Laatst bijgewerkt door SuperSvala op 26-07-10 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:13

Okee, dat is begrijpelijk maar las veel reactie's van: ik heb het niet zo op bijrijders, en dan vraag ik me af waarom want als je een betrouwbaar persoon hebt, kan het echt een oplossing zijn voor sommige. Mag ik vragen hoeveel paarden je hebt? Ik las ergens 2?

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:19

ja die doe ik zelf,
heb een ijslander van 20 en een ijslander van 2
verder heb ik nog een tweejarige ijslander,
2 sportpony's, een fjord, een fries, twee shetten, twee ezels.
verdeeld over twee groepen. (shetten en ezels bij elkaar met beschikking over een schuilstal)

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:30

maar als je het echt wil weten kun je misschien ergens een topic openen,
ik wil mijn ervaringen daar ook wel delen.
maar zou het jammer vinden als hier nu een vijf pagina tellende discussie zou komen over wel of geen bijrijder.
want nu staat hij boordevol leuke tips en meningen, zou leuk zijn als het zo bleef.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:59

SuperSvala schreef:
en als moeder zijnde is het ook niet handig,
ik heb geen vaste dagen of tijden wanneer ik kan gaan,
dat ligt eraan of ik dan wel of geen oppas heb.
en als ik er ben weet ik nog niet of ik kan rijden.
sommige klusjes gaan gewoon voor, dus dat is heel moeilijk voor bijrijder om daaromheen te plannen.

Ja, dat zou ik dus ook zo hebben. De weken/ maanden dat mijn man thuis is, heb ik alle tijd van de wereld voor een paard (overdreven gezegd) en de weken/ maanden dat ie er niet is, zo ongeveer geen tijd. Vind maar eens een bijrijder die leuk om het vaarschema van mijn man heen wil plannen...

SuperSvala schreef:
@cathyvans: wel eens van gehoord, er is ergens zo'n "natural" kdv die de kids biologisch eten geven en ze in die huisjes te slapen leggen.
maar ik heb er eelijk gezegd geen vertrouwen in dat ze zomers niet gaan broeien en 's winters niet ijskoud worden.
en hoe snel koeld zo'n kruik af buiten?
nee dan zou ik ook niet lekker rijden. behalve als ik om de twee minuten ga checken.
en dat rijd dus ook niet lekker haha

Zou ik ook hebben. Had ik al gezegd dat ik nogal precies ben? :D

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:38

Ik snap dat het misschien eerst een raar idee is hoor. Ik heb er zelf ook vreemd tegenaan gekeken! Maar bij mij werkt het echt. Het is natuurlijk mooi beschut en 's zomers kan het dak ook open (met horregaas uiteraard). Als er eentje een tuttebel met de baby was (vooral de 1e) dan was ik het wel....Baby op matrasje, slaapzak, deken, 2 kruiken, haha, en dat voor een half uurtje rijden!
We hebben er wel wat voor over, voor onze hobby!!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:14

He wat een leuk topic :)

Ik zat hier gister zelf toevallig ook over na te denken. Tja, dat krijg je he, als je in 3 maand tijd 2 keer tante wordt en je vriendin ook nog is bevallen :) Ik heb nog geen kinderen, maar heb dus wel de leeftijd dat iedereen in mijn omgeving zwanger is, of de afgelopen maanden kinderen heeft gekregen en het zal bij ons ook geen 2 jaar mee duren :+ tenminste,als alles mee zit natuurlijk)
Maar ik was dus gister aan het denken, hoe combineer je werk (nu nog fulltime), gezin, paard en sociaal leven? Ik ben erg blij te lezen dat het dus wel kan, want ik was al behoorlijk aan het twijfelen of ik, als ik er ooit kinderen zijn, nog wel tijd voor mijn paard zou hebben. Ik blijf jullie tips en ervaringen even volgen :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:27

Belangrijkste tips die ik kan geven: probeer het eerst, oordeel dan of het werkt. Maak een goede planning en bovenal...overleg en spreek af met je partner.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:54

SuperSvala schreef:
ja die doe ik zelf,
heb een ijslander van 20 en een ijslander van 2
verder heb ik nog een tweejarige ijslander,
2 sportpony's, een fjord, een fries, twee shetten, twee ezels.
verdeeld over twee groepen. (shetten en ezels bij elkaar met beschikking over een schuilstal)

Nee dat was het verder, maar jemig je hebt er wel veel zeg!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:12

Hoe doen mensen dat die niet op een pensionstal staan en dus alleen bij het paard bezig zijn? Dan is er niemand om het kindje bezig te houden of een oogje in het zeil te houden..? En hoe doen jullie dat met slecht weer (ik heb geen binnenbak). Dit zijn vragen die mij voor de toekomst bezig houden ;) En dan vooral bij een kind wat niet meer stil zit en niet meer op commando slaapt (2/3/4 jaar oud) Je kan ze moeilijk vast binden.

Ik heb nl mijn paard bij mijn ouders staan en mijn ouders zijn er neit altijd en kan ik ook niet opzadelen met een kind als het mij uitkomt. Binnen neer leggen in een box zou kunnen maar dan kan ik niet alla minuut in huis staan ivm paard op stal zetten/afzadelen en je kan niet visueel zien of alles goed gaat.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:38

Nou; dat gaat in de praktijk gewoon NIET....Ik sprak iets met mijn man af, bepaalde uren dat waren echt mijn 'paarden' uren en daar hield ik vrij stijfkoppig aan vast. In die tijd moest hij er dus voor ze zijn, en als hij niet kon/wilde zelf voor vervangingen zorgen. Voor je het weet komt de klad erin en rij je haast niet meer. Zo zijn wij de jaren dat de kids gingen lopen tot hun vierde jaar (en ze dus naar school gingen) door gekomen. Ik vind dat vrouwen daar best wat strakker in mogen zijn, manlief gaat doorgaans gewoon verder met zijn oude leventje als er een kindje is gekomen en moeder kan zich in vele bochten wringen!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:46

Zonnetje, dan kan je dus niet rijden of je moet je kind daar te slapen leggen en dan iets regelen met een babyfoon die naar je mobiel belt. Maar dan moet je wel de mogelijkheid heben om je paard tijdens het rijden gelijk even snel op stal te zetten als je je kind hoort. Dus dan kan je niet heel stevig trainen.

Je moet het zo zien qua vuistregel: pakweg de eerste 3 maanden heeft geen enkel kind ritme en kan je dus niets plannen. Daarna slapen ze meestal circa 2 slaapjes op een dag totdat ze ongeveer 1 jaar oud zijn, dan gaan ze over naar 1 slaapje op een dag. Na 3 jaar wordt er overdag eigenlijk niet meer geslapen, maar gaan ze meestal wel naar peuterspeelzaal.

Ik heb gewoon een paar jaar minder gereden, mijn merrie laten dekken en een veulentje gefokt. Je paard wordt er echt niet slechter van, van een poosje alleen weidegang. Alleen jij zal het jezelf financieel moeten kunnen verkopen. Met een heilig: ik MOET elke dag naar MIJN paard loop je jezelf compleet voorbij...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:55

@Kebie: zo'n vermoeden had ik al, hoewel sommige mensen er nogal 'simpel' over doen. Maar als ik 3x per week mijn paard zou kunnen rijden dat zou voldoende zijn voor de eerste paar jaar. Ik zeg altijd maar, vriendlief zou wel normaal kunnen doorgaan met voetballen (omdat hij in het 1e wil spelen?) en werken op zaterdag/'s avonds. Maar waar is dan mijn hobby? Ach misschien dat er tegen die tijd met ouders/vriend genoeg te regelen valt. Maar het is dan niet meer zo simpel van: och ik ga ff rijden :+

Oh ja, ik heb een ruin dus kan er niet mee gaan fokken :+

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:59

Ik rijd ook alleen als mijn man thuis is. ik heb 2 kids 2,5 en bijna 10 maanden.
de oudste slaapt helemaal niet meer, de jongste 1x. bij ons op stal kan ik haar niet laten spelen/slapen. dus ga ik 's-avonds rijden.

Kebie ik (of mijn man) MOET iedere dag naar stal en dat gaat nu al 2,5 dus jezelf compleet voorbij lopen is niet nodig wel een goede planning en een beetje medewerking van je man.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:01

Ik zal trouwens wel elke dag naar stal moeten, maar paard binnen/buiten zetten en even vlug mesten zal toch wel lukken met een kleine?